Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teidän 10-vuotiaat tytöt tekevät?

Eeva
04.05.2022 |

Siinä se kysymys olikin otsikossa.

Millainen on nykyaikana 10-vuotias tyttö? Leikkiikö sen ikäinen vielä? Kuinka paljon harrastaa? Meikkaako ja on kiinnostunut muodista ja mekoista? Onko 10-vuotias lapsi, teini, pieni aikuinen?

Myönnän, että olen ihan pihalla nykylapsista.
Yhtä olen nyt seurannut ja ihmetellyt, miten ihmisrotu kehittyy.
Tämä yksilö harrastaa 7 kertaa viikossa, hoitaa koulua 10 arvoisesti, viikonloppuisin käy vanhempien kanssa konserteissa, taidenäyttelyissäja ravintolassa syömässä sievissä mekoissa. Ei missään mäkkärissä vaan sivistyneesti kulttuurielämysten jälkeen. Someen lapsi lataa sisäsiistejä kuvia itsestään aikuisten vaatteissa ja aikuisten puuhissa, kevyessä meikissä. Semmoisissa siis, mitä minä pidän aikuisten puuhina. Leikkiä ei ole ollut enää muutamaan vuoteen.
Maailma taitaa olla muuttunut.
Vai onko? Onko tämä kuitenkin melko tavallista 10-vuotiaan elämää?
Milloin lapsuus nykyään alkaa loppua?
Mennäänkö nykyään enää pihapelejä? Onko lapsilla kavereita ja vapaata kaveriaikaa vai korvaako harrastaminen sen?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko ainoa jolle paistoi aloituksen todellinen agenda läpi.

Vierailija
22/24 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn ihan mielenkiinnosta, en pahalla. Että jos koululaislapsi harrastaa 7 kertaa viikossa ohjatusti, käy koulua ja tekee läksyt, menee nukkumaan normaaliajoissa niin, että iltapuuhat olisi esim. 20-21, niin mistä otetaan se aika, jolloin ollaan vapaasti ja leikitään kavereiden kanssa?

Aikuisena hyvin menestyneet ei useinkaan lapsena ole leikkineet enää tuossa iässä, vaan ovat panostaneet siihen omaan alaansa esim musiikin, urheilun, taiteen merkeissä. Ovat aina olleet kypsiä ikäisekseen. 

Nojaa, mun tutuista ne menestyneimmät on olleet lapsena ja nuorena varsin kekseliäitä hulivilejä, jotka on sitten aikuistuessaan oppineet kanavoimaan sen energian fiksusti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runkkaavat

Vierailija
24/24 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset (6 ja 9) tietää kyllä perus pihapelit: kirkonrottaa, rosvoa ja poliisia, lipunryöstöä, 10 tikkua laudalla, kuka pelkää mustekalaa (juu se on sen nykynimi) polttopalloa ym. pelaillaan koulujen ja päiväkotien pihoilla, ainakin liikkatunneilla. 

Suomeen tuskin kovin monet 10-vuotiaat jakaa mitään, kun kaikkien palveluiden ikäraja on 13 vuotta. Kaveripiirin 9-12v lapset harrastaa liikuntaa, trampat, airtrackit ja voimistelurenkaat on kova sana kotipihoilla, ja/tai soittaa jotain soitinta, lukee kirjoja, tekee legoilla, pelaa pleikkaa tai kännykkäpelejä, katsoo youtubesta jotain harrastus- tai pelivideoita tai tubettajia. Lähtee vielä vanhempien kanssa mieluusti mukaan erilaisiin menoihin, mitä se sitten missäkin perheessä on, kulttuuria, retkeilyä, mökkeilyä, shoppailua, leffoja, ravintoloita, pyöräretkiä jne., mutta kavereitten kanssa ollaan jo vähän olevinaan isoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi