Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuin lomalennot, saako varmasti vierekkäiset paikat koneessa?

Vierailija
03.05.2022 |

Ennen koronaa sai ainakin (lisämaksua vastaan) 100% varmasti vierekkäiset paikat, miten nykyään menee?

Ihan perus lomalento (tod.näk.Kreikkaan) kesällä kyseessä, lento+hotelli Tuin kautta kaikki.

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis,

lentoyhtiö ei voi kävellä paikastaan maksaneiden asiakkaiden yli.

Tarkoittaa käytännössä sitä, että jos koneessa on vaikka 100 paikkaa ja 90 matkustajaa on maksanut paikkalipun, on aika epätodennäköistä että ilman paikkalippuja matkustava 5hlön perhe saadaan lähekkäin aseteltua.

Yleensä paikat vielä varataan niin, että jos istuimet on vaikka 3+3, niin 4hlön perhe varaa 3 vierekkäistä +viereisen käytäväpaikan. Sinkkuna reissaava sitten ottaa tuosta sen ikkunapaikan (eli perheen käytäväpaikan ja yksittäisen matkustajan väliin ja vapaa istuin, mihin sijoitetaan joku paikkaliputon jne.)

Vierailija
42/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ewyty kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpalennot ovat opettaneet ihmiset sellaisiksi että mistään ei haluta maksaa. Ajatellaan että lentoyhtiöllä on velvollisuus puoli-ilmaiseksi rahdata juuri heidän perhettään toiselle puolelle maapalloa ja heillä kas kummaa on oikeus sinne päästä mahdollisimman vähin kuluin. 

Itse toivoisin että nuo paikkamaksut laitettaisiin suoraan lipun hintaan. Lomamatkailijat eivät tarvitse halvempaa lippua sillä perusteella että suostuvat istumaan tarvittaessa eri puolilla konetta. Lentelyn kuuluukin maksaa näinä päivinä. Ilmaiseen tottuneet minäminä-ihmisetkin alkaisivat ehkä edes hieman arvostaa asioita ympärillään.

Miksi pitäisi arvostaa tai maksaa siitä että tietokone järjestää paikat? (mikäli niitä ei ole valittu).

Tässä on kyse tasan siitä että lentoyhtiöt on alkuun huomanneet että ne eniten jalkatilaa sisältävät paikat varattiin aina ensimmäisinä - > laitettiin niille lisähinta. Sen jälkeen iski ahneus ja laitettiin koko paikkavaraus maksulliseksi. 🤷

No sit et lennä, jos tää on sulle ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https:// www. tuiflynordic.fi/istumapaikat/

Tuon mukaan voi varata

Vierailija
44/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

lentoyhtiö ei voi kävellä paikastaan maksaneiden asiakkaiden yli.

Tarkoittaa käytännössä sitä, että jos koneessa on vaikka 100 paikkaa ja 90 matkustajaa on maksanut paikkalipun, on aika epätodennäköistä että ilman paikkalippuja matkustava 5hlön perhe saadaan lähekkäin aseteltua.

Yleensä paikat vielä varataan niin, että jos istuimet on vaikka 3+3, niin 4hlön perhe varaa 3 vierekkäistä +viereisen käytäväpaikan. Sinkkuna reissaava sitten ottaa tuosta sen ikkunapaikan (eli perheen käytäväpaikan ja yksittäisen matkustajan väliin ja vapaa istuin, mihin sijoitetaan joku paikkaliputon jne.)

Juuri näin. Eli jos jättää paikkavarauksen maksamatta, antaa suostumuksen siihen että ei välttämättä saa vierekkäisiä paikkoja matkaseurueensa kanssa. Maksamattomalla paikkavarauksella ilmaisee lentoyhtiölle että tälle matkustajalle tämä asia ei ole tärkeä, hän suostuu tarvittaessa istumaan erillään seurueesta.

Sitten joku tällainen alkaa valittaa lentoyhtiölle kun ei ole viereisiä paikkoja ja juoksuttaa henkilökuntaa kuin mikäkin hidalgo. Törkeyden ja ylimielisyyden huippu.

Vierailija
45/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TUIn lomalennolla viimeksi joku pariskunta osti vierekkäiset paikat yölennolle sen jälkeen, kun olin jo tehnyt lähtöselvityksen. 3- ja 5-vuotiaat lapseni uudet paikat sijaitsivat viiden penkkirivin päässä minusta. Terveisiä TUIlle ja kiitos sille ystävälliselle pariskunnalle, joka koneessa suostui vaihtamaan paikkoja lasteni kanssa.

Vierailija
46/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää rahastusta, en maksa. Sen sijaan valitan aina matkustamohenkilökunnalle, että alaikäinen lapsi on laitettu muualle istumaan. Aina ovat alkaneet järjestää vierekkäisiä paikkoja. Menee vain heiltä turhaan työaikaa ja joutuvat antamaan virvokkeen paikkaa vaihtavalle henkilölle.

Valitat siitä että lapsi oli laitettu muualle istumaan, vaikka itse et ollut huolehtinut että teille järjestettäisiin vierekkäiset paikat? Mikä logiikka? Sitten vielä naureskelet vahingoniloisena kun olet tuhlannut henkilökunnan työaikaa ja sinun takiasi he joutuvat vaivaamaan muita matkustajia. Mikä sinua vaivaa?

Tuohon riittää henkilökunnalta kuittaus, ettei paikasta ole maksettu, muut ovat.

Minä en vaihda paikkaa pyynnöstä, koska tilaan vege-aterian lennoille, paikan vaihtamalle usein myös ateriat menevät säätämiseksi ja on joku lasten nauravatnakit&pillimehu edessä.

Itse en TURVALLISUUDEN takia uskaltaisi säästää siinä että lapsi on ties missä päin konetta. On aika iso riski luottaa siihen että hätätilanteessa joku tuntematon setä/täti lapsen vieressä tarvittaessa auttaa happinaamaria kasvoille tai pelastusliiviä penkin alta.

+Usein paniikkitilanteissa muutenkin saatetaan talloa heikompien yli.

Vierailija
47/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää rahastusta, en maksa. Sen sijaan valitan aina matkustamohenkilökunnalle, että alaikäinen lapsi on laitettu muualle istumaan. Aina ovat alkaneet järjestää vierekkäisiä paikkoja. Menee vain heiltä turhaan työaikaa ja joutuvat antamaan virvokkeen paikkaa vaihtavalle henkilölle.

en itse ainakaan minkään virvokkeen takia suostu vaihtamaan hyvältä paikalta huonoon

Vierailija
48/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TUIn lomalennolla viimeksi joku pariskunta osti vierekkäiset paikat yölennolle sen jälkeen, kun olin jo tehnyt lähtöselvityksen. 3- ja 5-vuotiaat lapseni uudet paikat sijaitsivat viiden penkkirivin päässä minusta. Terveisiä TUIlle ja kiitos sille ystävälliselle pariskunnalle, joka koneessa suostui vaihtamaan paikkoja lasteni kanssa.

Olisit maksanut ne paikat niin ei olisi tarvinnut jättää 3- ja 5-vuotiaiden paikkoja vieraiden ihmisten joustavuuden ja ystävällisyyden varaan.

Vierailija
49/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia on sinulle tärkeä, maksa paikasta. Se on just niin yksinkertaista.

Vierailija
50/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä saa jos et varaa ja maksa ekstraa. Ihan säkästä kiinni.

Vierailija
51/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en itse ainakaan minkään virvokkeen takia suostu vaihtamaan hyvältä paikalta huonoon

Kaikki ovat vaihtaneet.

Vierailija
52/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemattomilla paikastaan MAKSANEILLA ei ole mitään velvollisuutta vaihtaa omaansa vain siksi, että joku leuhka saituri haluaa päästä mahdollisimman halvalla kaikesta.

Vierailija
53/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit maksanut ne paikat niin ei olisi tarvinnut jättää 3- ja 5-vuotiaiden paikkoja vieraiden ihmisten joustavuuden ja ystävällisyyden varaan.

Eipä koskaan ollut ennen tullut tällaista järjettömyyttä vastaan, että pienet lapset olisi sijoitettu kauas vanhemmasta juuri ennen koneeseen nousua tai muutenkaan. Aina kaikilla muilla lennoilla se on onnistunut ilman mitään maksamisia, kun se on ihan kaikkien matkustajien etu, että pienet lapset ovat vanhempansa lähellä.

Mutta jatkossa kehotan kaikkia pienten lasten vanhempia nauttimaan rauhaisasta lennosta, muut matkustajat ja lentoemännät sitten vahtivat ja viihdyttävät lapsia, kun se TUIn mielestä on ok.

Vierailija
54/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitat siitä että lapsi oli laitettu muualle istumaan, vaikka itse et ollut huolehtinut että teille järjestettäisiin vierekkäiset paikat? Mikä logiikka? Sitten vielä naureskelet vahingoniloisena kun olet tuhlannut henkilökunnan työaikaa ja sinun takiasi he joutuvat vaivaamaan muita matkustajia. Mikä sinua vaivaa?

Alaikäinen lapsi istuu huoltajan vieressä ilman erillistä maksua. Jos lentoyhtiö haluaa huolehtia esim. taaperosta lennon ajan, niin se on heidän valintansa. Yritän helpottaa heidän työtään tuomalla esiin ongelman. Aina on tilanne hoitunut.

Vierailija
55/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika hauska miten erilailla ihmiset matkustavat, minulle on ihan ok maksaa vaikka tuosta istuinpaikasta.

Opiskeljanakin maksoin, vaikka rahat oli tiukilla, silloin matkustin harvemmin.

Mutta usein törmää siihen että lomalla koitetaan pihistää kaikesta, osa ei edes matkavakuutusta(!) pihiydessään ota, ja sitten itketään kun jotain sattuu.

Sama matkatavaroiden kanssa: koitetaan pärjätä käsimatkatavaroilla (ja osa aidosti pärjääkin!) mutta säälittää ne joilla kolme vaatekertaa päällä ja ties mitä nyssäköitä roikotetaan mukana ja toivotaan että päästään niiden kanssa koneeseen.

Lomalla on tarkoitus rentoutua, mitä relaamista se on jos joka välissä pitää säätää? Säätää saako vierekkäiset paikat/ saako vaihdettua/ paljonko maksaa haavan tikkaus/ punnitaanko laukku ja pitääkö jotain poistaa etc. kun kaiken voi hoitaa _etukäteen_ niin että sujuu.

Vierailija
56/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat ilmeisesti siinä uskossa, että lentoyhtiö on jonkinlainen hyväntekeväisyyslaitos eikä bisnes. He myyvät lentoja ehdoilla x ja y, sinä teet ostopäätöksen. Kukaan ei pakota lentämään, jos ei miellytä.

Vierailija
57/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon riittää henkilökunnalta kuittaus, ettei paikasta ole maksettu, muut ovat.

Minä en vaihda paikkaa pyynnöstä, koska tilaan vege-aterian lennoille, paikan vaihtamalle usein myös ateriat menevät säätämiseksi ja on joku lasten nauravatnakit&pillimehu edessä.

Itse en TURVALLISUUDEN takia uskaltaisi säästää siinä että lapsi on ties missä päin konetta. On aika iso riski luottaa siihen että hätätilanteessa joku tuntematon setä/täti lapsen vieressä tarvittaessa auttaa happinaamaria kasvoille tai pelastusliiviä penkin alta.

Juuri näin, henkilökunta voisi ihan hyvin sanoa tällaiselle matkustajalle että paikkavaraus puuttuu, muista sitten seuraavalla kerralla varata paikka. Lentoyhtiöiltä on kuitenkin uskomattoman hyvää palvelua että useimmiten he kykenevät järjestämään paikan näillekin jotka haluavat saada ilmaiseksi samat palvelut mistä muut maksavat. Moni sitten käyttää sitä hyväkseen, kuten tämä joka sanoi että aina on vierekkäinen paikka järjestynyt kun hän on alkanut juoksuttaa henkilökuntaa. Arvostan lentohenkilökuntaa aina vain enemmän, näitäkin lokkeilijamatkustajia palvellaan aina kohteliaasti, hyvin ja vitutusta näyttämättä.

Vierailija
58/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä koskaan ollut ennen tullut tällaista järjettömyyttä vastaan, että pienet lapset olisi sijoitettu kauas vanhemmasta juuri ennen koneeseen nousua tai muutenkaan. Aina kaikilla muilla lennoilla se on onnistunut ilman mitään maksamisia, kun se on ihan kaikkien matkustajien etu, että pienet lapset ovat vanhempansa lähellä.

Mutta jatkossa kehotan kaikkia pienten lasten vanhempia nauttimaan rauhaisasta lennosta, muut matkustajat ja lentoemännät sitten vahtivat ja viihdyttävät lapsia, kun se TUIn mielestä on ok.

Mulle ei ole ennen tullut tällaista järjettömyyttä vastaan että pienten lasten vanhempi ei varaa paikkoja jotta saa lapsensa varmasti viereensä. Aivan käsittämätöntä! 

Ja miten niin se on TUIn mielestä ok että sinä jätät lapsesi huolehtimatta? Sinun mielestäsihän se on ok, kun et paikoista maksa.

Vierailija
59/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, henkilökunta voisi ihan hyvin sanoa tällaiselle matkustajalle että paikkavaraus puuttuu, muista sitten seuraavalla kerralla varata paikka. Lentoyhtiöiltä on kuitenkin uskomattoman hyvää palvelua että useimmiten he kykenevät järjestämään paikan näillekin jotka haluavat saada ilmaiseksi samat palvelut mistä muut maksavat. Moni sitten käyttää sitä hyväkseen, kuten tämä joka sanoi että aina on vierekkäinen paikka järjestynyt kun hän on alkanut juoksuttaa henkilökuntaa. Arvostan lentohenkilökuntaa aina vain enemmän, näitäkin lokkeilijamatkustajia palvellaan aina kohteliaasti, hyvin ja vitutusta näyttämättä.

Kyllähän se monelle vanhemmalle sopii, että kanssamatkustajat ja lentoemännät huolehtivat pienistä lapsista mannertenvälisen lennon ajan. Miksi maksaa ekstraa siitä, että itse joutuu hoitamaan lapsensa?

Vierailija
60/116 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö ihmiset pelkää jättää lapsiaan ties mihin, tiedä mikä Jammu-setä istuu lapsen vieressä.

Ja nuo lisäpalvelut on hyvä pointti: minkä aterian on tilannut/ onko taxfree-ostoja, ja joskus yllätin kaverin kuoharilla, se paikan vaihtaminen ei aina ole niin helppoa!

Ja itse varaan paikan myös hätäuloskäynnin läheltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän