Kaksi ajotuntia autokoulussa takana ja homma tuntuu mahdottomalta. Opinko ikinä ajamaan?
Eli ajaminen tuntuu tosi vaikealta, vaikka ollaan vasta harjoiteltu parkkipaikalla. Huomenna ois kolmas ajotunti ja taas mennään parkkikselle harjoittelemaan. Toisaalta ajaminen tuntuu kivalta, mutta toisaalta vähän pelottaa opinko ikinä ajamaan, kun se tuntuu nyt niin vaikealta. Okei, kaksi ajokertaa vasta takana, joten alussahan tässä ollaan mutta silti. Onko täällä ketään, jolle ajamisen opettelu tuntuu näin hankalalta? Kannustustusta ja vertaistukea kaivataan...
Kommentit (22)
autolla ajanut(esim harjoitellut, jossain yksityistiellä) , niin ei se välttämättä ensin suju. Muutaman kerran vielä, kun saat ajaa niin luonnistuu jo erilailla.
Itselläni tuli aikoinaan parin viikon tauko autokoulusta ja sen jälkeen, kun pääsin rattiin tuntui että olisi aina ajanut autolla.
tsemppiä, kyllä se siitä! Ja yritä olla stressaamatta. :)
Joo yritän pitää rennon ja luottavaisen asenteen mutta välillä alkaa epäilyttää miten tää onnistuu. En ole aiemmin koskaan ajanut autolla (siis harjoitellut missään), joten ajamisen aloittaminen tuntuu tosi hankalalta. Meillä on perheessä auto, mutta tilaisuuksia harjoitella sillä on tosi vähän. Mutta eiköhän se tästä. Jos muutkin ovat ajamaan oppineet, niin enköhän minäkin... :)
Ei niin saa tehdä! :(
Mitä jos tapat ilveksen siinä sivussa?? Kortittomana..
Kyllä autokoulun tehtävä on opettaa ajamaan. Määkin onnistuin siinä!
Pari kuukautta ollu kortti taskussa ja välillä saa muistaa etten ole NIIN hyvä kuski miltä tuntuu!!
Ekalla ajotunnilla me oltiin sivutiellä Tampereen ratinassa ja siitä ajettiin poliisilaitoksen edestä linja-autoasemalle. Auto sammu moneen kertaan risteykseen, nopeimmat kanssaliikkujat soitti tööttiä ja hiki virtasi, siitä sitten virhemäärä nousi! :)
Otat vaan rennosti. Koita muistaa vaihdejärjestys ja paina kytkin kunnolla pohjaan.
Kysele opettajalta tyhmiä kysymyksiä niin paljon kuin keksit!! Kun puristat rattia niin hellitä otetta, hengittele rauhassa ja kerro vaikka opettajalle että sua jännittää.
Ajelet rauhassa ja käännät päätä. Tosi moni ajaa pienellä ylinopeudella mutta malta sinä ajaa rauhassa. Jos joku hermostuu ajamisestasi niin se ei ole sinun syy.
On ihan normaalia että kun susta tuntuu että osaat ajaa, niin seuraavalla tunnilla ei onnistu mikään! Mutta kyllä se siitä!
Opettele liikennesääntöjä ja muista että vastuu liikenteessä on kuskilla. Eli liikut omien taitojesi varassa. Opettele niitä juttuja joita et osaa.
Lopulta huomaat hallitsevasi sitä autoa ja se totteleekin sinua, eli sinä tunnet oikeasti olevasi ohjaimissa, niin siitä se lähtee, harjoittelemalla...
tsemppiä!
vaihteiden vaihtoa, eli siirtelet keppiä ykkösestä neloseen asti.
Pyydä miehesi ajamaan autonne keskelle isoa kenttää ja opettele TUNTEMAAN ja KUULEMAAN, missä vaiheessa kytkin ottaa vastaan, eli mikä on se kohta, jolloin auto lähtee liikkeelle (=jokaisessa autossa eri, mutta on tärkeätä oppia tuntemaan se oikea kohta).
Opettele siis ensin ottamaan hyvä tuntuma autossa istumiseen ja hallintalaitteisiin. Opettaja kyllä opettaa sitten sen itse ajon=)
On se persiistä, että pitää noilla manuualiautoilla vieläkin pelleillä, vaikka automaatit on keksitty. :(
Saattaisi olla oikeampi järjestys ensin opettaa vasta-alkajia automaatilla ja vasta sitten yrittää selvitä sekä liikenteestä, että manuaalivaihteista. :D
Tsemppiä joo. Yritä tosiaan päästä rattiin muuallakin kuin siellä koulussa.
Noi asiat kuuluu autokouluun. Jos autossa ei ole opettajalla polkimia niin ei saa ajaa. Eikös opettajakin ole määrätty yksityisesti opetettaessa??
Olen oppinut ajamaan Tampereella. Välillä auto sammuu, mutta auto startataan uudelleen ja taas lähdetään liikkeelle. Jos auto sammuu niin taas startataan.
Mut mää lähden nyt ajeleen motarille! Se oli mulle kauhunpaikka ties kuinka pitkään vaikka olin saanu kortin..
7
mutta täytyy tähän laittaa toisenlainenkin näkökulma. Minä aloitin innokkaana pari vuotta sitten autokoulun kolmikymppisenä. Jätin sen kesken toisen ajotunnin takia. Miksikö? Koska en osannut ajaa enkä ilmeisesti ajo-opettajankaan mielestä vielä osannut toisella ajotunnilla riittävästi, koska sai ihme raivarin siitä, etten osannut käyttää vaihdekeppiä. Ihmettelin vain reklamaatiossani firman omistajalle, että täytyykö tosiaan jo toisella ajotunnilla hallita vaihdekepin käyttö? Kyseessä on Hakaniemen autokoulu enkä suosittele kyseistä firmaa kenellekään. Niin ammattitaidotonta opetusta, kerta kaikkiaan. Ja olen siis itse opettaja, että tiedän jotain pedagogiikasta.
Ja minä ihmettelen myös tätä manuaalin käyttölaajuutta Suomessa. Meillä on automaatti eikä toisenlaista enää tule.
käsittämätöntä sähellystä. Neljä inssiä, ei läpi. 30-vuotiaana uudestaan autokouluun, vaikeaa yhä. Ekalla inssillä kuitenkin läpi. Vasta vuoden päästä kortin saannista alettiin miehen kanssa opetella meidän autolla ajoa. Vasta vähän aikaa sitten lähdin ekan kerran yksin liikenteeseen ja nyt -uskokaa tai älkää- ajan hyvin. SIIS HYVIN, TURVALLISESTI JA SUJUVASTI. Auto ei sammu enää koskaan, osaan ajaa joustavasti liikenteessa, en taatusti aiheuta vaaratilanteita, huomioin todella hyvin kevyen liikenteen. Siis tätä mieltä ovat niin mieheni, isäni kuin myös kakkosvaiheen ajonarvioija. Näin siis voi käydä, mutta ikävä kyllä on myös niitä, joista ei koskaan tule hyviä kuskeja. Tunnen yhden, joka on ajanut 20 vuotta päivittäin ja silti on huono kuski.
jos valot mäessä, liusun toisten päälle. parkkeeraus surkeaa.
olen syvältä, lapsia en haluaisi kuljettaa ollenkaan.
Mullakin lähti sitten jossain vaiheessa sujumaan, vaikka alku oli ihan kamalaa. Tosin aika vuoristorataahan se oli. Ajotunti saattoi mennä hyvin, mutta seuraavalla kerralla tuntui että mikään ei onnistunut. Teorian ja inssin pääsin kuitenkin ekalla läpi.
Meillä on kaksi autoa, automaatti ja manuaalivaihteinen. Täytyy sanoa että, automaatti on ihana. Manuaalivaihteistakin on ihan hyvä välillä ajaa, että ei unohdu, mutta automaatti on mun suosikki.
kaaduit useaan otteeseen ja meno tuntu ihan hallitsemattomalta? No jos opit ajamaan pyörällä niin opit ajamaan autoakin.
Ja yksityisalueella saa kortitonkin ajaa, vakuutukset vaan kannattaa olla kunnossa ja muistaa ottaa mukaan kortillinen syntipukki jos jotain sattuu
Ja toivottavasti opit paremmaksi kuin suuri osa naiskuskeista. Osalle kun ei näytä koskaan tulevan sitä oikeaa perstuntumaa auton ajamiseen, liian vaikeaa ja epävarmaa, jopa vaarallista, vuosienkin jälkeen.
Vierailija:
Ja toivottavasti opit paremmaksi kuin suuri osa naiskuskeista. Osalle kun ei näytä koskaan tulevan sitä oikeaa perstuntumaa auton ajamiseen, liian vaikeaa ja epävarmaa, jopa vaarallista, vuosienkin jälkeen.
Ap:lle sellaisia terveisiä, että kyllä sä ajamaan opit. Opettelemaanhan sinne mennään ja yritä olla välittämättä niistä ääliöistä jotka osoittavat mieltään, esim. tööttäilemällä, jos autosi sammuu. Kortin kun olet saanut, niin aja mahdollisimman paljon heti. Muuten voi olla iso kynnys astua auton rattiin, jos on pitkä tauko eikä ajokokemusta kuin vähän. Tsemppiä!
Toivon kyllä samaa kuin tää aiempikin:
Vierailija:
t: rekkakuski/ nainen
Onko sulla hapsutakki, silmälasit ja mustat farkut? Pitkä ohut tukka jossa vanha permis? punertavat hiukset tai ruskeat?
Kamalaa ois olla rekkakuski! ne on niin törkeitäkin tuolla liikenteessä.
Kiva kuulla muidenkin kokemuksia. Niinhän se on että kaikki uuden opettelu on pitkä ja vaivalloinen prosessi. Kai sitä haluaisi osata heti ajaa kuin joku Schuhmacher (siis taidollisesti, ei nopeuden suhteen). On se vaan kauheeta, että pakollisten ajotuntien määrä on niinkin pieni mitä se nykyisin on!! Ois ihana harjoitella ajamista alusta alkaen ihan kaikessa rauhassa. Nykyinen vauhtihan on (ainakin mulle) aika kova.
ap
Itse sain maaliskuussa kortin, 31-vuotiaana. Inssi meni vasta tokalla läpi mutta meni kuitenkin. Olen itse harkinnu kyllä tota automaattivaihteisen ostamista kun kertakaikkiaan risteykset ja liikennevaloista lähteminen ovat niiiiiin vaikeita vieläkin. Ainoa este automaattivaihteisen ostamiselle on se kakkosvaihe: eikös siinä pidä ajaa autokoulun autolla se taloudellisen ajon-systeemi? Ei varmaan tulisi mitään manuaalilla ajamisesta jos on tottunut automaattiin. Kertokaa siis jos joku varmuudella tietää että onko se todella autokoulun auto millä ajetaan vai saako ajaa omalla?
Tottakait se tuntuu hankalalta, se on uusi asia! Kohta jo ihmettelet että mikä siinä olikaan hankalaa, itseluottamusta ja iloista mieltä!