Olen mielenterveysongelmainen ja eläkkeellä. Kysyttävää?
Niin, haluaisitko kysyä jotain?
Jätän vapauden valita, kuinka törkeän viestin noteeraan.
Kommentit (94)
Oletko opiskellut, oletko jossain vaiheessa ollut työelämässä? Mitä itse ajattelet tilanteestasi?
(Sori tuli kolme kysymystä heti kättelyssä)
Millä diagnoosilla sai eläkepäätöksen ja minkä ikäinen olet?
Haluaisin itsekin eläkkeelle, mutta kuntoutustukipäätös tehdään vain vuodeksi tai korkeintaan kahdeksi kerrallaan, ja sitten taas täytyy hakea uudestaan. Mulla on diagnoosina pelkkä masennus, ikää kuitenkin jo yli 40, sairastanut koko aikuisikäni. Työkykyistä ja -kuntoista musta ei saa enää tekemälläkään, mutta eläkkeelle pääsystä voi silti vain haaveilla.
Myrmyr kirjoitti:
Mikä mielenterveysongelma sulla on? Milloin se alkoi? Huomasitko itse sen?
Minulla on diagnosoitu keskivaikea masennus, yleinen ahdistuneisuushäiriö ja estynyt persoonallisuus.
Alkoi jo alakoulussa, silloisen perhetilanteen vuoksi. Ongelma olisi voitu hoitaa, mutta 90-luvulla tyttöjen pahoinvointia ei haluttu nähdä.
Luulin pitkään, että olen vain huonompi kuin muut ja en siksi pärjää. Vasta aikuisena olen osannut laittaa palasia kohdalleen ja tunnistaa (ja myöntää itselleni!) että mikä minulla todellisuudessa oli.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko opiskellut, oletko jossain vaiheessa ollut työelämässä? Mitä itse ajattelet tilanteestasi?
(Sori tuli kolme kysymystä heti kättelyssä)
Olen opiskellut, mutta en ole koskaan valmistunut.
Olen ollut työelämässä aiemmin, usealla eri alalla.
Häpeän tilannettani ja joka päivä toivon, että voisin palata ajassa taaksepäin ja "ottaa itseäni niskasta kiinni".
Ap
yhteiskunnan loisia kirjoitti:
suomestahan joka 12 on jo hulluus eläkkeellä. se on voi voi jos ja kun tukien maksu loisille loppuu.
Eihän eläke ole mikään tuki?
suomestahan joka 12 on jo hulluus eläkkeellä. se on voi voi jos ja kun tukien maksu loisille loppuu.
Kateus 🙄😎
Vierailija kirjoitti:
Millä diagnoosilla sai eläkepäätöksen ja minkä ikäinen olet?
Haluaisin itsekin eläkkeelle, mutta kuntoutustukipäätös tehdään vain vuodeksi tai korkeintaan kahdeksi kerrallaan, ja sitten taas täytyy hakea uudestaan. Mulla on diagnoosina pelkkä masennus, ikää kuitenkin jo yli 40, sairastanut koko aikuisikäni. Työkykyistä ja -kuntoista musta ei saa enää tekemälläkään, mutta eläkkeelle pääsystä voi silti vain haaveilla.
Pääsin niillä diagnooseilla mitä ensimmäisessä vastauksessa kerroin.
Olin eläkkeen saamisen aikaan vähän päälle 30 vuotias. Pakko sanoa, että lääkärini oli oikea Runeberg ja eläke tuli. Mutta sillä on kääntöpuolensa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kateus 🙄😎
Tuskin. Kirjoitustyylistä ja tietämättömyydestä päätellen vain alhainen ÄO ja apukoulutausta.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sun eläke on?
Verojen jälkeen 1327/kk.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla lääkitys? Käytkö terapiassa?
Ei ole lääkitystä. Aikaisemmin oli Abilify, mutta siitä on vuosia jo.
En käy terapiassa, en ole sellaiseen oikeutettu koska olen eläkkeellä. Itse en tällä hetkellä pysty sitä maksamaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sun eläke on?
Verojen jälkeen 1327/kk.
Ap
Oletko tyytyväinen siihen? Pärjäätkö sillä hyvin?
Hyvin on lääkäri runoillut, kun itsellä on samat kuin ap:lla ja tukku muita päälle mutta kuntoutustukea vaan tulee.
Kuinka kauan olit kuntoutustuella ennen eläkettä? Itse haluaisin eläkkeelle. Olen ollut 8 vuotta kuntoutustuella lähinnä masennuksen takia, mutta lisäksi on paniikkihäiriö, unettomuus ja posttraumaattinen stressihäiriö. Välillä on hyviä päiviä, enimmäkseen ei. Nytkin kun mulla on ollut kolmena päivänä jotain "pakollista" menoa (synttärit vieraassa porukassa, lapsen toimintaterapia ja oma toimintaterapiakäynti) niin olen aivan puhki.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on lääkäri runoillut, kun itsellä on samat kuin ap:lla ja tukku muita päälle mutta kuntoutustukea vaan tulee.
Ahdistuksella ja keskivaikealla masennuksella ei saa yleensä kuin potkut persauksille mielenterveystoimistosta! En tajua miten noilla voi olla eläkkeellä! Lääkkeettömänä eläkkeellä!
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu
Miten päiväsi kuluvat ja onko joskus ikävä orkunpyörää.
Päiväni kuluu rutiininomaisesti. En kaipaa työelämään siinä mielessä, että siellä joutuisin olla ihmisten kanssa. Olisi oltava "normaali" ja jaksettava, osattava sanattomia sääntöjä, ymmärrettävä rivien välistä asioita.
Minä en ymmärrä ja joku olisi nopeasti siitä minun kimpussani.
Mutta kaipaan jotain, mitä ei koskaan ollutkaan. Vaihtoehtoista elämänpolkua, jossa olisin saavuttanut jonkin unelmistani. Ap
Mikä mielenterveysongelma sulla on? Milloin se alkoi? Huomasitko itse sen?