Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen mielenterveysongelmainen ja eläkkeellä. Kysyttävää?

Vierailija
03.05.2022 |

Niin, haluaisitko kysyä jotain?
Jätän vapauden valita, kuinka törkeän viestin noteeraan.

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai ole kertonut lapsillesi, että olet eläkkeellä? Vanhempani olivat ja voi sitä kamalaa kiusaamista koulussa ja häpeän määrää.

Vierailija
42/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo kuntoutustuki tarkoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok eläke. Äitinikin saa suunnilleen saman verran vaikka oli ikänsä töissä, ensin jokusen vuoden opettajana ja sitten loput työvuodet toimistosihteerinä.

No, äitisi saa olla terve. Kai sekin jotakin merkitsee. Joku järki tuohon kateuteenkin.

-ohis

Totesin faktan, ei se ole kadehtimista. Eikä äitini ollut terve mutta halusi/pystyi käymään töissä täydet vuodet.

Vierailija
44/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten tunnet hyödyttäväsi yhteiskuntaa joka sinut elättää?

Ole tyytyväinen siihen, että saat olla osa tuottavaa yhteiskuntaa.

Se henkinen taakka, mitä minä tilanteestani kannan ja tulen kantamaan hautaan saakka, on jotain mitä en toivo edes sinulle.

Ap

Vierailija
45/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sekoilet? Hänellä on ihan työllä ansaittu eläke, kuten vanhuksillakin. Kuvitteletko sinä, kirjoitustaidoton debiili, elättäväsi kaikki Suomen eläkeläiset?

No ei se noin mene. Työeläke on pieni osa sairaseläkettä, mutta sen maksaa eläkeyhtiöt eikä sossu.

Vierailija
46/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se henkinen taakka, mitä minä tilanteestani kannan ja tulen kantamaan hautaan saakka, on jotain mitä en toivo edes sinulle.

Ap

Lapsesi joutuvat aivan kohtuuttoman taakan kantamaan.

Vierailija
47/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttärelläni on samantapainen diagnoosi kuin sinulla, paitsi masennus vaikea ja lääkitys on. Pelkään ettei hän pysty valmistumaan tai ainakaan jaksa työelämässä. Toisaalta hänellä on rakas ja mielekäs harrastus olemassa. Mitä ajattelet, murehdinko turhaan etukäteen,? Voiko noin elää hyvää elämää? Varmasti voi, työelämä voi olla aika raakaa huonokuntoiselle. Silti siten jo nyt.

Sinun tyttärelläsi on jo valmiiksi jotain, mitä minulla ei: välittävä äiti.

Elämä voi olla hyvää hänelle, tai sitten ei. Pohtisin ehkä, kuinka paljon sinun mietteitäsi ohjaa ulkopuolinen paine ja ehkä jopa häpeä tyttäresi tilanteesta, ja siirrätkö tätä tunnetta (vaikka vain alitajuisesti) hänelle?

Voi olla, ettet saa ajatuksestani kiinni tai loukkaannut siitä. Mutta en oikeastaan välitä. En osaa neuvoa muuten kuin että ole hänelle läsnä, mutta älä painosta. Älä hoe, että voit elää hyvää elämää vaikka et käykään töissä, ellei se ole hän oma huolensa.

Suomessa ihmisarvo määritellään työn mukaan, mutta ole sinä äitinä hänelle poikkeus.

Ap

Vierailija
48/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se on mahdollista, mutta heillä on moni asia myös erittäin hyvin. Ap

Vierailija
49/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Toivottavasti ei koulussa tiedetä, että olet eläkkeellä.

Vierailija
50/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sekoilet? Hänellä on ihan työllä ansaittu eläke, kuten vanhuksillakin. Kuvitteletko sinä, kirjoitustaidoton debiili, elättäväsi kaikki Suomen eläkeläiset?

No ei se noin mene. Työeläke on pieni osa sairaseläkettä, mutta sen maksaa eläkeyhtiöt eikä sossu.

Mitä? Olen itse sairaseläkkeellä, ja se tulee ihan kokonaan työeläkeyhtiöstä. Että näin.

Vierailija
51/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meinaatko että sitten lapset joutuu häpeäpuuhun ja ne saa huonompaa opetusta kuin muut?

Vierailija
52/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Olen itse sairaseläkkeellä, ja se tulee ihan kokonaan työeläkeyhtiöstä. Että näin.

Usein näin. On saman suuruinen kuin sitten se vanhuuseläke, joksi se aikanaan vaihtuu.

Vierailija
53/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttärelläni on samantapainen diagnoosi kuin sinulla, paitsi masennus vaikea ja lääkitys on. Pelkään ettei hän pysty valmistumaan tai ainakaan jaksa työelämässä. Toisaalta hänellä on rakas ja mielekäs harrastus olemassa. Mitä ajattelet, murehdinko turhaan etukäteen,? Voiko noin elää hyvää elämää? Varmasti voi, työelämä voi olla aika raakaa huonokuntoiselle. Silti siten jo nyt.

Sinun tyttärelläsi on jo valmiiksi jotain, mitä minulla ei: välittävä äiti.

Elämä voi olla hyvää hänelle, tai sitten ei. Pohtisin ehkä, kuinka paljon sinun mietteitäsi ohjaa ulkopuolinen paine ja ehkä jopa häpeä tyttäresi tilanteesta, ja siirrätkö tätä tunnetta (vaikka vain alitajuisesti) hänelle?

Voi olla, ettet saa ajatuksestani kiinni tai loukkaannut siitä. Mutta en oikeastaan välitä. En osaa neuvoa muuten kuin että ole hänelle läsnä, mutta älä painosta. Älä hoe, että voit elää hyvää elämää vaikka et käykään töissä, ellei se ole hän oma huolensa.

Suomessa ihmisarvo määritellään työn mukaan, mutta ole sinä äitinä hänelle poikkeus.

Ap

Kiitos viisaista sanoistasi! Tyttärelläni on unelma-ammatti, joka on aika raskas ala. Siksi mietin. En ole hänelle mitään sanonut asiasta, vain itsekseni miettinyt.

Vierailija
54/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai ole kertonut lapsillesi, että olet eläkkeellä? Vanhempani olivat ja voi sitä kamalaa kiusaamista koulussa ja häpeän määrää.

Valehdellako ap:n pitäisi lapsilleen? Sepä vasta olisikin tervettä.

Vierailija
55/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Millaisen taakan yhteiskunta joutuu kantamaan sinun takiasi, sitä sinun olisi hyödyllisempi miettiä. Kuinka suuren taakan aiheutat mahdollisille lapsillesi/muille läheisillesi tavallasi ajatella (tuomita muita ihmisiä asioista joille he eivät oikein voi mitään). Millainen apu sinusta on yhteiskunnalle? Tuetko ja nostatko heikompia vai yritätkö polkea alas?

Vierailija
56/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meinaatko että sitten lapset joutuu häpeäpuuhun ja ne saa huonompaa opetusta kuin muut?

Meinaan, että tuollaisesta joutuu helposti kiusatuksi.

Vierailija
57/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meinaan, että tuollaisesta joutuu helposti kiusatuksi.

Ja mistäköhän muut mahtavat saada tietää että äiti on juuri eläkkeellä? Voihan sanoa opiskelevansa yliopistolla etc.

Vierailija
58/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myrmyr kirjoitti:

Mikä mielenterveysongelma sulla on? Milloin se alkoi? Huomasitko itse sen?

Minulla on diagnosoitu keskivaikea masennus, yleinen ahdistuneisuushäiriö ja estynyt persoonallisuus.

Alkoi jo alakoulussa, silloisen perhetilanteen vuoksi. Ongelma olisi voitu hoitaa, mutta 90-luvulla tyttöjen pahoinvointia ei haluttu nähdä.

Luulin pitkään, että olen vain huonompi kuin muut ja en siksi pärjää. Vasta aikuisena olen osannut laittaa palasia kohdalleen ja tunnistaa (ja myöntää itselleni!) että mikä minulla todellisuudessa oli.

Ap

Ja tämän takia haluat olla kärsijä ja marttyyri loppu elämäsi? Aika monella on ollut pskainen lapsuus, ei ne silti jää kotiin makoilemaan muiden kustannuksella.

Vierailija
59/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko suoraan työkyvyttömyyseläkkeen vai olitko sitä ennen kuntoutustuella?

Oliko sun hoitosuhde kunnallisella vai yksityisellä, kun laitoitte hakemuksen?

Saatko Kelan maksamaa eläkettä vai työeläkelaitoksen? Jos Kelan, niin millainen oli se arviointiprosessi ennen eläkkeen myöntämistä?

Kiitos aloituksesta, asia on ajankohtainen itselleni. Diagnooseina mulla adhd, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, komplisoitunut traumaperäinen stressihäiriö ja kaksisuuntainen mielialahäiriö.

Monta koulua jäänyt kesken huonon voinnin vuoksi, työhistoria samoin pätkittäistä.

Tästä kaikesta huolimatta (julkisella) psyk.polilla toistellaan kuinka vaikeaa on saada eläke! Kuntoutustukikin on ihan hyvä alku, kunhan tämä prosessi etenee. Kelasta tosin sanottiin, että eläkettä voi hakea suoraankin..

Ahdistaa olla "työtön", kun todellisuudessa olen työkyvytön. Hyvä kun selviän päivittäisistä askareista omassa elämässäni, en usein niistäkään. Tuo "statuksen" muutos olisi itselleni tosi tärkeä henkisesti - en ole laiska sluibailija tms, saisin kyllä työn ja ilomielin tekisin tiliä, kunhan vain olisin terve! Inhottavaa miettiä mitä vastaa kyselijöille, selkeyttäisi niin paljon kun voisi vain sanoa olevansa kuntoutuja/eläkkeellä terveydellisistä syistä.

Kaikkea hyvää sulle ja muistathan, että työelämässä olo ei ole mikään ihmisyyden mittari! Voit tuoda maailmaan niin paljon hyvää olemassaolollasi, kuten varmasti teetkin. Halaus! <3

Vierailija
60/94 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo kuntoutustuki tarkoittaa?

Se on määräaikainen työkyvyttömyyseläke, jota haetaan lääkärin b-lausunnolla, jossa kuntoutussuunnitelma.