Mihin helkkariin isopalkkaisilla ihmisillä menee rahat?
Kommentit (71)
itse olen kotirouvana, lapset koulussa, niin miksi en joskus kävisi täällä naureskelemassa jutuille tai jopa vastaamassa asiallisesti.
t. kotirouva jonka miehen bruttopalkka 27.000 euroa
ps. laskekaa vaan tuosta palkasta kuinka paljon menee veroihin - ei naurata, ei
palstalla :-). Raskausaikana tänne eksyin, eikä täältä niin vaan pois pääse, kuten moni varmaan tietää...
Jaa-a, ollaankohan me suurituloisia, kun mun mies on verotilastoissa yleensä top 100:ssa Helsingissä siis... enpä tiedä, ei taideta av-mammojen mielestä olla.
Mutta enpä tiiä...av-mammat on kumminki kaikki naimisissa joittenki öljymiljonäärien kanssa, joitten omaisuuksiin verrattuna meidän rahat on peanuts.
Vierailija:
Taidan ostaa ihan naapureiden kiusaksi uuden Micran :DD
Edelleen mun on silti vaikea kuvitella että tällä palstalla kuhisee hyvätuloisia.
Varmaan sellaisiakin on mutta luulen silti että suurin osa on ihan " tavallisia" suomalaisia.
69
- 1100 Euroa asumiseen
- 600 Euroa autolaina+bensat
- epämääräiset laskut kuten netti, lehdet (meille tulee lähemmäs 10 lehteä...) 400
- ruoka ja vaatteet 1200
- huvittelu 300
- hoitomaksu 200
- säästöön 500
- satunnaisia isompia kuluja kuten pesukone, autohuolto yms.
Lisäksi matkustamme 2-3 kertaa vuodessa ulkomaille. Käymme kaukomatkoilla ja kaupunkilomilla. Asumme hyvissä hotelleissa (matkustaneet tietää, että esim. Pariisissa jo " hyvä" hotelli maksaa reippaasti) ja shoppailemme, syömme hyvin yms.
Siihen ne kaikki sitten menee. Vähän jää säästöön. Nettotulot yhteensä noin 5000 Euroa/kk + päälle saamme pari kertaa vuodessa bonuksia, joilla rahotetaan matkat.
Suomessa jää paljon enemmän käteen jos tulot on 4000+4000 kuin jos on 6000+2000 tai vaikka 8000+0.
T. Se, jolla jää kuussa säästöön 3000
Vierailija:
Muualla kyllä opiskellaan keskimäärin 5 vuotta tai enemmän, yliopisto-opintoja on aika vaikeaa suorittaa kolmessa vuodessa, vaikka kuinka puurtaisi! Saatikka tehdä niitä työn ohessa.
Ihan tavallista elämää eletään muuten.
menee kamalasti rahaa ruokaan. Ihan arkiruokaankin. Esim. kulinaristi mieheni ei huoli kalapuikkoja, vaan niiden puikkojen pitää olla kunnon kalaa, mikä on jo kolminkertainen hinta. Aamuisin ei kelpaa Euroshopperin omenamehu, vaan joku sellainen, jonka hinta on 2,5 e/l.
Käyn varmaan joka toinen päivä kaupassa ja aina sinne uppoaa vähintään 60-70 euroa, vaikka ei mitään oikein ostaisikaan.
Me emme ole shoppailijoita. Emme osta mitään turhaan, ja vertailemme kyllä hintoja tarkkaan. Minä ostan ihonhoitotuotteet apteekista, josta saa hyvää laatua hyvään hintaan. Mutta Mielen pesutornin juuri ostin. Joskus siis maksamme laadustakin.
Niin, ja nuo autot... en edes uskalla laskea paljon niihin menee. Molemmat kuluttaa kaupunkiajossa jotain 14 litraa satasella.