Aikuisen tyttären juominen
On 24 vuotias ja alkoholia kuluu valehtelematta päivittäin. Aina kun puhumme puhelimessa niin täysi känni päällä. On ollut monia sairaala reissuja sekä läheltä piti tilanteita. En halua katsoa kun oma lapsi tuhoaa elämänsä. Hän ei käy töissä eikä opiskele enää ja jos rahat loppuu niin ottaa pikavippejä. Miten voisin auttaa? Olen kädetön
Kommentit (48)
V-mäinen tilanne ja etenkin hänelle itselleen eli tytölle. Vaikka pystyisikin lopettamaan on elämä ainaista taistelua juomista vastaa, on sen verran pirullinen sairaus kyseessä että vaikka olet juomatta ja jankkaat se olevan mukavampaa elämää niin takaraivossa tuntuu vähänväliä hinku juomaan. Itse ollut raittiina 5 vuotta ja edelleen välillä tuntuu että pitäisi ottaa mutten ota piruuttaankaan,, et voi kuin seurata sivusta mitä tapahtuu ja totutella pikkuhiljaa päästämään irti lapsestasi niin ikävältä kuin se kuulostakin. Voimia sinulle ja elä omaa elämääsi koska ei hyödytä pilata kahta elämää
En tiedä, mitä sinun pitää tehdä, mutta jos kyseessä olisi minun tyttäreni, kävisin hän kanssaan vakavan keskustelun. Sanoisin, että minä olen tosi huolissani hänestä. Kertoisin, että hänen alkoholinkäyttönsä on liiallista ja että hän tekee hallaa omalle terveydelleen ja elämälleen. Sanoisin myös, että hän on minulle kaikkein tärkein ihminen ja rakastan häntä. Haluan auttaa ja että autan kaikin mahdollisin tavoin heti kun hän sitä haluaa. Sitten varmaan toteaisin, että minä otan nyt vähän etäisyyttä, ja hän tietää mistä minut löytää ja että on aina lämpöisesti tervetullut. Sitten varmaan jäisin odottamaan. Ja toistaisin tämän puheenparren puolen vuoden - vuoden välein. Laittaisin varmaan viestillä, jos ei nähtäisi. Ja odottaisin.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko hänelle olla tapahtunut jotain ikävää, joka on laukaissut juomisen? Esim. tyttö "seurusteli" 14 vuotiaasta asti päälle 30 v perheellisen miehen kanssa. Mies opetti juomaan. Tyttö pettyi, kun 16 vuotiaana huomasi, että mies onkin varattu, joten jätti miehen, jatkoi juomista ja alkoi juodessa harrastaa yhdenillansuhteita. Jätti miehen, suojellakseen miehen vaimoa ja lapsia, näin ajatteli.
Mikään raha ei riittänyt. Otti opintotuen, opintolainan, teki töitä ja kaikki meni juomiseen. Miten palkka riittäisi perus elämiseen valmistuttua, kun menettää opintotuet? Ei mitenkään. Otti kulutusluottoja ja meni luottotiedot. Raitistui. Usea poikaystävä auttoi raitistumisessa, mutta itse joutuu koko ikänsä olemaan joko juova tai raitis alkoholisti!
Kannattaa hakea apua, jos nuori alkaa juomaan. Taustalla voi olla jokin karmea alkusyy. Yli 30 vuotias mies ei ollut parasta poikaystäväainesta 14 vuotiaalle! Omiakin lapsia miehellä, herra paratkoon!
Mitä poliisi sanoi kun kerroit heille lapsiin sekaantumisesta?
Aprillia.
Mammat otti taas todesta.
Ap
Et voi auttaa.
Terveisin juova tytär
Itse olen samanikäinen kuin tyttäresi ja juon yleensä melkein joka perjantai ja syynä on vaan se ''kavereiden'' näkeminen. Onko hänellä suurinosa kavereista juojia vai onko hänellä ketään tai tiedätkö miten hänellä niissä ihmissuhteissa menee? Alkanut tympäsemään kun kukaan ole kiinnostunut enää näkemään selvinpäin jos koittaa kysellä johonkin selväpäiseen toimintaan kuten leffassa käynti tai vaikka kirpputorit niin ei kiinnostuta eillei ole kyseessä ole kaljan kittaaminen... surullista. Alkanut jo valitsemaan sen yksinäisyyden. Tuo jokapäivä ei ole enää kyllä normaalia, lääkitsee pahaa oloansa ja peittää jotain... tuohon on kyllä vaikea sanoa mitä kannattaisi tehdä.
Tytär ei ole koskaan oikein onnistunut solmimaan kaverisuhteita kenenkään kanssa. Mitä on joskus on minulle kertonut niin hän juo yksin kotona tai ulkona ties kenen kanssa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tyttärelläni jäi opinnot juomisen takia. Lensi ulos kun hänen sanojensa mukaan kävi tauoilla kaljalla..ap
Hmm... kyllä kaljaa voida juoda, kunhan opintopisteet hoituvat. Oletkohan AP?
Aikuista ei ole voi pakolla auttaa, jos hän haluaa juoda hän juo.
Vierailija kirjoitti:
V-mäinen tilanne ja etenkin hänelle itselleen eli tytölle. Vaikka pystyisikin lopettamaan on elämä ainaista taistelua juomista vastaa, on sen verran pirullinen sairaus kyseessä että vaikka olet juomatta ja jankkaat se olevan mukavampaa elämää niin takaraivossa tuntuu vähänväliä hinku juomaan. Itse ollut raittiina 5 vuotta ja edelleen välillä tuntuu että pitäisi ottaa mutten ota piruuttaankaan,, et voi kuin seurata sivusta mitä tapahtuu ja totutella pikkuhiljaa päästämään irti lapsestasi niin ikävältä kuin se kuulostakin. Voimia sinulle ja elä omaa elämääsi koska ei hyödytä pilata kahta elämää
Saanko kysyä, että mikä sinua auttoi? Mikä sai raitistumaan nyt toistaiseksi jo viideksi vuodeksi?! Hienoa, hienoa! 💗💗💗
Haluaisin samaan. Äitiä ei enää ole, mutta hän haluaisi minulle hyvän elämän. Voin mennä huomenna ensiapuun, tänään en lähde. Mutta siis. Mitä sanon? Nyt ensin itselleni?!
Jos voit noinkin henkilökohtaista asiaa avata.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuo juominen on vaan jokin vaihe? Sano sille et ottaa itseään niskasta kiinni.
Niin, juuri. Kaikki juominen ei ole alkoholismia vaikka tätä on suomalaisen vaikea ymmärtää. Mutta kaippa hänen joku roti olisi elämäänsä saada.
Kenties huono itsetunto, työttömyys, opinnot, ystävät, raha, yleinen vitutus - joku ei ole kohdallaan. Mutta ei se aina ole pelkkää puhdasta alkoholismia.
Pikkuveljeni on narkomaani ja alkoholisti sekä hän on kussut taloutensa pahasti, eikä toistaiseksi näy loppua tälle kierteelle. Olemme kaikkemme vanhempiemme kanssa yrittäneet, mutta olemme ymmärtäneet, ettei tilanteelle voi tehdä mitään, jos pikkuveli ei sitä omasta aloitteestaan tee. Hän joko kuolee ennenpitkää tuohon kierteeseen tai saa vihdoin tarpeekseen ja haluaa muuttaa elämänsä suunnan, mutta kuinka pohjalla täytyy käydä, että siihen kyllästyy?
Et voi vanhempana vaikuttaa tyttäresi päihteiden käyttöön, valitettavasti. Ainoa mitä voit tehdä, on seurata avuttomana vierestä ja yrittää puhua järkeä sekä olla siinä tarjolla, jos hän joskus haluaa tarttua toimeen ja muuttaa elämänsä suunnan.
Eihän naiset juo tai ole alkoholisteja vaan ne nauttii vain sivistyneesti viiniä
Vierailija kirjoitti:
Miten asiat ovat päätyneet tuohon pisteeseen? Onko kotona taphtunut jotain pahaa?
24-vuotias ja alkoholia kuluu..öö..tuossa nyt ei ole kyllä mitään epänormaalia. Täällä jeesustelee porukka joka istuu kotona ja kiskoo yhteiskunnan rahalla sitä alkoholia vielä keski-iässäkin. Joko viisastuu ja lopettaa tai sitten ei. Mutta älä ainakaan rahoita hänen harrastustaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko hänelle olla tapahtunut jotain ikävää, joka on laukaissut juomisen? Esim. tyttö "seurusteli" 14 vuotiaasta asti päälle 30 v perheellisen miehen kanssa. Mies opetti juomaan. Tyttö pettyi, kun 16 vuotiaana huomasi, että mies onkin varattu, joten jätti miehen, jatkoi juomista ja alkoi juodessa harrastaa yhdenillansuhteita. Jätti miehen, suojellakseen miehen vaimoa ja lapsia, näin ajatteli.
Mikään raha ei riittänyt. Otti opintotuen, opintolainan, teki töitä ja kaikki meni juomiseen. Miten palkka riittäisi perus elämiseen valmistuttua, kun menettää opintotuet? Ei mitenkään. Otti kulutusluottoja ja meni luottotiedot. Raitistui. Usea poikaystävä auttoi raitistumisessa, mutta itse joutuu koko ikänsä olemaan joko juova tai raitis alkoholisti!
Kannattaa hakea apua, jos nuori alkaa juomaan. Taustalla voi olla jokin karmea alkusyy. Yli 30 vuotias mies ei ollut parasta poikaystäväainesta 14 vuotiaalle! Omiakin lapsia miehellä, herra paratkoon!
"Mies opetti juomaan". Älä nyt naurata, tarjosi alkoholia ja tyttäresi kaatoi sitä kurkkuun ihan vapaaehtoisesti ja mielellään. Sellaisia ne teinit on vaan aina olleet. Tajusi tilaisuuden kun vanha setä kantaa viinaa, varmaan ilmaiseksi tai seksiä vastaan. Ja sinäkö olet tämän tytön äiti, etkä sanonut yli-ikäisestä poikaystävästä sanaakaan? Olisin tehnyt rikosilmoituksen seksuaalisesta hyväksikäytöstä jos olisi ollut tyttäreni kyseessä, mutta sinä vain katselit onnellisena monta vuotta kun tyttö "seurustelee" namusedän kanssa? Olipa oikein aikuisen käytöstä todellakin.
Hei äiti-rakas.
Ei ole sun vika, et voi tehdä mitään.
Juon, koska ahdistaa.
Juon, koska masentaa.
Juon, koska en kuulu mihinkään enkä jaksa yrittää. Juon, kun en oikein siedä elämääni.
En kerro sulle kaikkea, koska en halua huolestuttaa, tiuskin että et välittäisi niin ja pysyisit etäämmällä. Tiuskin, kun tiedän että mun suru tuntuu sun sydämessä, sun huoli tuntuu pahalta.
Älä silti musta huolehdi, kyllä mä pärjään ja tiedän että olet siellä kun tarvitsen
Terveisin tyttösi
Et mitenkään. Älä ainakaan anna rahaa tai muulla tavalla mahdollista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Tyttären ollessa pieni ja kotona asuessaan emme käyttäneet tippaakaan alkoholia. Olen yrittänyt keskustella tyttäreni kanssa, että onko jotain mistä kenties haluaa puhua ja vastaukseksi saan pelkkää tiuskimista ja haukkumista. Hän ei ole koskaan oikein kertonut minulle asioistaan. ap
Nonni tässä se nähdään kun annetaan aivan väärää mallia alkoholin käytöstä. Varmaan ap mielestä 2 olutta on merkki alkoholismista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttären ollessa pieni ja kotona asuessaan emme käyttäneet tippaakaan alkoholia. Olen yrittänyt keskustella tyttäreni kanssa, että onko jotain mistä kenties haluaa puhua ja vastaukseksi saan pelkkää tiuskimista ja haukkumista. Hän ei ole koskaan oikein kertonut minulle asioistaan. ap
Nonni tässä se nähdään kun annetaan aivan väärää mallia alkoholin käytöstä. Varmaan ap mielestä 2 olutta on merkki alkoholismista.
Ehkä hän sen takia käyttää koska kotona alkoholista on tehty kielletty ja tabu aihe, nuori on tehnyt irtioton ahdistavasta lapsuudenkodista. Tätä tapahtuu erityisesti uskovissa perheissä, tiedän itsekin esimerkin lähipiiristäni.