Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Onko vaihdevuosissa yleistä että kuukautiset tulevat kahden-kolmen viikon välein ja väliaikoinakin on jonkin verran tiputtelua
Kommentit (22)
Äidilläni oli ihan samanlaista, mutta jo yli 10 v ennemmin. Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, joten olen yhdistänyt senkin hormonitoiminnan voimakkaaseen häiriöön kun se alkaa hiipua muutenkin. 200g/pv Rautalisä on auttanut selvästi viime kuukautena. Samoin olen luopunut kaikesta ylimääräisestä kipulääkkeiden käytöstä., eli syön niitä vain kuukautisten alkaessa 3krt/pv n. 5pv. Ei siis enää kipulääkettä pääkipuun, tai muuhun.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
On täysin normaalia. Kierron lyheneminen on yleensä eka esivaihdevuosien merkki ja voi tulla jopa 10 v ennen menopaussia. Johtuu siitä että munasolun kypsyminen ja irtoaminen lyhenee. Aina ei ovulaatiota tapahdu ollenkaan ja varsinkin silloin voi tulla niitä tiputteluja. Välillä voi tulla, ja nämä yleistyy myöhemmin, hyvin pitkiiä kiertoja joissa ei tapahdu ovulaatiota ja kohdun sisältö vuotaa ulos vasta, kun se on niin painava ettei pysy sisällä. Vuoto voi tällöin olla todella massiivista. Mulla kerran 9 kk oli menkat pois ja siitten 2 viikon megavuoto, jolloin käytn 2 tamponia + kroonikkkovaippaa ja silti piti vaihtaa usein. Mutta nyt taas palannut tulemaan 3 viikon välein joten en vieläkään päässyt kokonaan menkoista, ikää nyt 48 :(
Ei näiden takia lääkärissä tarvi käydä jos ikä on selittävä eikä halua/tarvi mitään apua oireisiin. Itse olen luuomuna mennyt ja paria megavuotoa lukuun ottamatta aika helppoa ollut.