Onko vaihdevuosissa yleistä että kuukautiset tulevat kahden-kolmen viikon välein ja väliaikoinakin on jonkin verran tiputtelua
Kommentit (22)
Mulla oli kanssa, nyt tänä vuonna ei lainkaan kuukautisia vielä. N49
Minuakin kiinnostaisi, onko kuukautisten välillä tiputtelu normaalia vuosina ennen menopaussia.
Vai pitääkö varata aikaa joihinkin tutkimuksiin.
Itsellä ainakin ollut nyt alkuvuonna juurikin tosi lyhyitä kiertoja ja tiputtelua, ikää 49. Toisaalta oireet alkoi koronan sairastamisen jälkeen että mietin voiko olla osittain senkin aiheuttamaa.
Hitto, oon vasta 37 ja mulla on viime kesästä asti kierto lyhentynyt 5+ päivällä. Tämä meinaa melkein 3-4 ylimääräisiä kuukautisia vuodessa, en halua! Ei kai nyt sentään vielä vaihdevuodet kolkuta ovella, kai tämä on jo siitä rokotteesta? En keksi mitään muuta syytä. Näillä mennään vissiin.
Alussa joo tihentyy välit ja sitten alkaa välit pidentyä kunnes loppuu kokonaan. Vuoto voi lisääntyä alussa.
Ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Hitto, oon vasta 37 ja mulla on viime kesästä asti kierto lyhentynyt 5+ päivällä. Tämä meinaa melkein 3-4 ylimääräisiä kuukautisia vuodessa, en halua! Ei kai nyt sentään vielä vaihdevuodet kolkuta ovella, kai tämä on jo siitä rokotteesta? En keksi mitään muuta syytä. Näillä mennään vissiin.
Mulla oli samassa iässä ihan samaa. Ja tästä on 10 vuotta, joten mitään koronakytköstä ei ole.
Kävisin varalta tutkimuksissa, koska tiputtelu voi olla myös syövän merkki.
Mulla tulee tyyliin 1.5 viikkoa loppumisesta uudestaan ja kestää 1.5 - 2 viikkoa. Eli lähes kokoajan on menkat. Kun luulen, että nyt loppuu, niin uudestaan aivan kuin alkavat vatsakipuineen ja kramppeineen. Tätä ollut nyt n. 1.5 vuotta. Täytän tänävuonna 52v. Ilmeisesti hormonien hiipuminen aiheuttaa sitä, ettei elimistö enää pysty pitämään kiertoa "ryhdissä". En ole käynyt lääkärissä, vaikka paniikissa meinannut monta kertaa soittaa. Keskustelu vaihdevuosista ahdistaa niin paljon. Kumpa apteekista saisi vielä lääkkeitä käsikaupaala kuukautisten niukentamiseen kuten vielä joitakin vuosia sitten. Vuodan meinaan kohta kuiviin....
Kuukautiset on olleet nimittäin monta kertaa niin runsaat, että en ehdi kuin vaihtaa super tamppoonin, niin juoksujalkaa takaisin vessaan vaihtamaan uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli samassa iässä ihan samaa. Ja tästä on 10 vuotta, joten mitään koronakytköstä ei ole.
Kiitos kommentista! Joko sulla alkoi vaihdevuodet, minkä ikäisenä? Mun äidillä ei alkaneet vielä 55-vuotiaanakaan ja lopulta kohtu leikattiin syövän vuoksi pois.
Hurjaa, en tiennyt että tää voi alkaa jo tässä iässä! Maksaläiskiä on jo pari vuotta tullut, että onhan noita hormonitoiminnan muutoksia ollut jo havaittavissa toki. On se jännää tää naisen elämä kyllä välillä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee tyyliin 1.5 viikkoa loppumisesta uudestaan ja kestää 1.5 - 2 viikkoa. Eli lähes kokoajan on menkat. Kun luulen, että nyt loppuu, niin uudestaan aivan kuin alkavat vatsakipuineen ja kramppeineen. Tätä ollut nyt n. 1.5 vuotta. Täytän tänävuonna 52v. Ilmeisesti hormonien hiipuminen aiheuttaa sitä, ettei elimistö enää pysty pitämään kiertoa "ryhdissä". En ole käynyt lääkärissä, vaikka paniikissa meinannut monta kertaa soittaa. Keskustelu vaihdevuosista ahdistaa niin paljon. Kumpa apteekista saisi vielä lääkkeitä käsikaupaala kuukautisten niukentamiseen kuten vielä joitakin vuosia sitten. Vuodan meinaan kohta kuiviin....
Mun äidillä oireili kohdun limakalvon syöpä just tolla lailla. Mene ihmeessä lääkäriin.
Olin AP:n kanssa samanlaisessa tilanteessa. Itsekin epäilin ensin syyn olevan vaihdevuosista.
Tein raskaustestin lähes vitsillä. Positiivista näytti.
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset on olleet nimittäin monta kertaa niin runsaat, että en ehdi kuin vaihtaa super tamppoonin, niin juoksujalkaa takaisin vessaan vaihtamaan uutta.
Ehkä kannattaisi mennä lääkäriin, jos on 1,5 vuotta vuotanut kuin seula...
Vierailija kirjoitti:
Mun äidillä oli vaihdevuosissa näin, melkein pari vuotta kärsi tuosta ja lopulta sitten tekivät kohdunpoiston, kun ei mikään muu auttanut.
Mullakin oli yli puoli vuotta pois ja viimeksi tuli kuukautiset kolmen viikon välillä. Toivottavasti oli viimeiset. Muita oireita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin oli yli puoli vuotta pois ja viimeksi tuli kuukautiset kolmen viikon välillä. Toivottavasti oli viimeiset. Muita oireita ei ole.
Täytän siis 53v tässä kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Ibuprofeeni niukentaa vuotoa. Muista rautalisä ruoan kanssa.
Kyllä. Minulla ennen loppumista väli lyheni ja piteni miten sattuu. Lopuksi kuukautiset olivat poissa yli puoli vuotta ja sitten alkoivat yllättäen muutamaksi kerraksi vielä uudelleen.