Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

**TOUKOKUISET**

09.10.2006 |

Nyt huhuilen teitä toukokuisia...eli olisi kiva kuulla miten teillä menee?

Aloitin tämän uuden pinon, kun tuo vanha oli jo aika pitkä...

Eli miten te muut, ootteko jo ekassa neuvolassa käyneet? entä ultrassa?

Entä milloin teillä on LA ?

Mä itse olen torstaina menossa neuvolaan ekaa kertaa ja silloin pitäisi olla viikkoja 8+1.

Ultrassa mä kävin viime viikon torstaina rv 7+1 ja siellä se pikkuinen oli ja sydän sykki...(vastasi rv 6+3).

Entä mitä viikkoa teillä muilla on vastannut ultrassa?

LA olisi näillä näkymin 22.5.07 ellei se sitten tuolla neuvolassa muutu...

Mutta, tulkaahan kertomaan itsestänne...olisi kiva vaihtaa kuulumisia! ;)

Mirtsu rv 7+5

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultra oli taas tänään. Nyt seuraava sitten 4 vk:n päästä. Siellä se meidän vauveli köllötteli. Nukku vissiin koko ajan ku ei suostunu ku vähä varvasta heilauttamaan. Sydän kyllä sykytti kovaa vauhtia. Tässä eilisen ja tän päivän aikaan olen kuvitellut tunteneeni jopa pienen pientä liikettä. Oiskohan tuo vielä ees mahollista??? Mut ei tunnu ollenkaan miltään ilmakuplilta. Esikoinen tuntui vasta vk:lla 21, että kyllä olen tainnut kuvitella...

Aika outo homma ettei lääkäriaikaa Mytölle annettu. Täällä kyllä ollaan neuvolan puolella suhtauduttu asiaan todella tukien ja kuunnellen, että ei vois paremmin olla. Tämähän oli mulla jo 5. ultrakin!

Lugejen käyttökin on nyt melkein pari viikkoo sitten loppunut. Pistin niiden piikkiin halujen häviämisen, mut ei tainnukaan niissä olla vika, ku ei oo palanneet...Isäntä alkaa olla jo vähä ihmeissään. Kaikkee ne nuo hormoonit saakin aikaan.

Mitäs muille kuuluu? Niki ainakin olit päässy pahoinvoinnista eroon. Meidän pitäs alkaa miettimään halutaanko mennä yksityiselle rakenne ultraan, kun täälä ei ole sitä eikä np:a..

Tänään taitaa olla muuten ensimmäinen melko virkee ilta, joten taidan lähteä käymään vähän kävelemässä. Kirjotelkaahan kaikki ahkerasti kuulumisia!

Vierailija
22/37 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa!

Kävin tänään taas ultrassa. Olo oli niin epätoivoinen, kun ei ole ollut oireen oiretta. Siellä se vauva kuitenkin oli kohdussa ja sydän löi kiivaasti. Vastasi ihan viikkoja. Pää-perä mitta oli 15 mm. Kyllä taas tuntuu hyvältä, kun kaikki on hyvin. Pikku hiljaa uskaltaa jo ajatella, että ehkä meille kuitenkin voisi tulla vauva sitten keväällä.

Eka neuvola oli eilen, mutta siellä nyt lähinnä täyteltiin papereita ja otettiin verikokeet. Np-ultra on sitten noin kuukauden kuluttua.

Terveisin helpottunut a1b1c1 8+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että Nikillä pahoinvointi helpottanut. Ikävä juttu tuo yöllinen vatsakipusi. Onneksi osoittautui kuitenkin vaarattomaksi. : )

Blue, voisiko ne tuntemukset olla jo pikkuisen liikkeitä? Onko sinulla menossa jo 14. viikko? Ihana kuulla, että ultrassa oli kaikki hyvin.

a1b2c3:lla oli myös helpottavia ultrakuulumisia. Hieno juttu!

Olin eilen niskapoimu-ultrassa, ja vaavilla oli kaikki hyvin. Olin taas pelosta kankeana kun sinne matkasin, ja helpotus oli suunnaton kun näin sydämen sykkeen ja kovasti liikkuvaisen pikkuisen. Nyt alan pikku hiljaa uskomaan, että meille on vauva tulossa. Uskalsin eilen illalla jo selata ystävältäni saamia vauvalehtiä.

myttö 12+6

Vierailija
24/37 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, viikonloppu! Tänään aloitin uuden harrastuksen, posliinimaalauksen. Kylläpä oli kiva saada ajatuksia ihan muualle.

Kiva, että Mytöllä oli np-ultrassa kaikki ok ja olihan siellä muitakin jotka ovat käyneet kurkistamassa vauvelia ja kaikki hyvin.

Mulla tosiaan 14. vk menossa ja kyllä se taitaa vauveli olla joka sieltä masusta merkkiä antaa. :)

Oikein rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Vierailija
25/37 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää taidan siirtyä kirjottelemaan tällekin puolelle. Täällä näyttää olevan yllättävän hiljaista. Missä kaikki elokuussa plussanneet olvat??? Oon enemmän oleillut tuolla odottajien puolella. Jotenki koin, etten kuulukaan tähän ryhmään, kun tärppi tuli vähän alle vuoden yrittämisen jälkeen, tosin IVF:llä kylläkin. Taidettiin kaikki piinailla samassa pinossa?

Mun raskaus on edennyt erittäin hyvin. On vaikea uskoa olevansa ees raskaana, kun ei ole mitään oireita. Ei väsymystä, ei pahaa oloaa, ei ruokahaluttomuutta jne. Päinvastoin, parempi olo kuin pitkiin aikoihin. Niinpä oon ehtiny moneen otteeseen pelätä, että kesken on mennyt, vaikka mitään oireita/kipuja ei olekaan ollu. Mahakin " katos" viikonlopun aikana ku tuli syötyä vähän vähemmän :)

Ensimmäinen neuvola oli viime viikolla ja sydänäänet kuului oikein hienosti pienen hakemisen jälkeen. Eilen oli neuvolan lääkärillä käynti ja sydänäänet saatiin kuulumaan pitkän hakeisen jälkeen, tosin lääkäri kadotti ne samantien. Ens viikolla ois sit np-ultra. Jänskää...

Mitä kuuluu kaikille vk 33-34 IVF/ICSI/PAS -pinon plussanneille?

Vierailija
26/37 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oikein osannut kirjoittaa tälle puolelle, mutta mielenkiinnolla käynyt aina lukemassa kuulumiset.

Eka neuvola oli viime perjantaina ja ultrattiin. Siellä pienokainen vilkutti tai nyrkkeili, kovin vilkkaasti heilui.

Kokoa oli runsaat 3,6 cm. Elämäni eka ultra, joka tehtiin vatsan päältä : )

Pahoinvointia on ollut paljon ja ainoa tapa pitää sitä loitolla on syömällä tosi useasti. Siksi tahtoo paino jo nyt nousta.

Jospa tuo pahoinvointi kohta helpottaa, välillä on ollut jo hyviäkin päiviä. Ja väsyä on riittänyt, päiväunet nukuttava joka päivä.

Seuraava neuvola kuukauden kuluttua eli nyt vain odotellaan maagisen 12 viikon täyttymistä.

Kirjoitelkaapahan muutkin kuulumiset, olihan meitä muitakin!

T:Minerva rv 11 tasan

Vierailija
27/37 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin jaksaisin kirjotella ; )

rv 11 jo kasassa. Neuvolassa kävin perjantaina, mutta siellä ei kuunneltu sydänääniä, täti vaan kertoili kaikkia perusjutskia. np-ultrakin menee 15.11. kun ei kuulema ole niin nuukaa ko on kerta jo ultrattu silloin oulussa. Aika kauas mun mielestä kyllä ton laittoi, ko se oulun ultrahan oli silloin rv 8. No minkäs teet.

Paha olo on minuakin vaivannut ja väsymys. Tänäki aamuna heti sängystä ylösnoustua halaamaan vessanpönttöä. eilen oli hyvä päivä jaksoin peräti tehdä kotihommia, mies on kyllä nyt saanut olla kodinhengettärenä, ko mulla ei yksinkertasesti voimat riitä. En etes täällä ole jaksanut kirjoitella. Kaikki ruoka ilettää ja mitää ei tee mieli. No luin noista neuvolan opuksista että rv 14 pitäisi elämän ilon jälleen palata, joten eiköhän tässä jakseta päivä kerrallaan ja iloitaan maha-asukista ; )

t. Mimais ja Onni rv 10+6

Vierailija
28/37 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blue, onko liikkeet vahvistuneet? Entä vatsa, onko alkanut jo kasvamaan?

Unelma, tervetuloa vain tännekin pinoon. Tiedän tuon tunteen, kun sitä ei millään meinaa aina uskoa, että masussa kasvaa pikkuinen, etenkin kun oireet ovat minimaalisia. Hienoa, että neuvolassa kuulit sydänäänet.

Minervalle ja Mimaisille tsemppiä pahoinvoinnin kanssa. Toivottavasti kohta helpottaa! Itse en voi puhua kuin lievästä kuvotuksesta, mutta se tosiaan on alkanut mennä taka-alalle tässä 13. - 14. viikolla.

Oma vatsa on ihan vähän kohollaan, ja iltaisin on turvotus palannut takaisin. Vanhat housut menevät edelleen hyvin päälle. Seuraava neuvola on kolmen viikon päästä (toivottavasti kuulen silloin ensimmäisen kerran sydänäänet) ja rakenneultra reilun kuukauden päästä. Odottamista siis ; )

Miten kaikilla muilla on raskaus edennyt? Entä oireet, tuntemukset, ajatukset, mieliteot...?

myttö, 13+6

Vierailija
29/37 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelin taas kirjotella, kun ollut mun taholta aika hiljaiseloa viime aikoina. Mut ei anneta tän pinon pudota eka sivulta!

Mulla on maha jo pullistunut sen verran, että turha enää yrittää piilotella.. Töissä asiaa tosin ei vielä ole julkistettu, mutta nään ihmisistä että ne arvaa tilanteen.

Käytiin pari viikkoa sitten väestöliitossa toisessa ultrassa ja sieltä tuli hyviä uutisia, molemmat vauvat on varustettu omalla istukalla, mikä kuulemma on toodella hyvä asia :) Pienet oli kasvaneet tasapuolisesti. Toinen aivan villiintyi siinä " kuvauksessa" , jalat ja kädet viuhtoi hulluna ja toinen vaan möllötteli siinä vieressä.

Neuvolassakin on tullut jo käytyä ja ensin viikolla sairaalaan " ekaan ultraan" . Ja siitä jos selvitään, niin voin kuuluttaa raskaudestani vaikka koko maailmalle !!!

Olo on ihan kohtalainen, paitsi karmea iskias vaikeuttaa kävelyä päivittäin. Kohtu ilmeisesti painaa just sitä hermoa. Pahat olot ja ällötykset alkaa olla kurissa, mutta väsymys on vielä kovaa.

Mitäs teille kaikille kuuluu??

Joko ootte sortuneet ostamaan vauvakamaa?

Mä olen pysynyt kovana sen suhteen, että en ole ostanut mitään esim. vauvanvaatteita, vaikka kovasti tekis mieli. Tänään tosin tilasin mammavaatteita HM:ltä.. mutta tosiaan pakko, kun ei vanhat vaatteet meinaa mahtuu päälle ja jos mahtuu niin ahdistaa ja puristaa pahasti.

Sitten olen kovasti miettinyt että missä synnyttäisi? Minulla ei ole mistään sairaalasta mitään kokemuksia ja Hyvinkäälle sitä kai pitäisi mennä (asumme Tuusulassa). Mutta onko siellä sitten valmiuksia hoitaa jos kaksosilla on jokin hätä?? Riskiraskaudesta tässä kuitenkin on kysymys. Ei minua kiinnosta mikä sairaala on laitosmainen ja mikä kodinomainen. Mua kiinnostaa mikä sairaala on parhaiten varustettu auttamaan jos lapsemme syntyy vaikka liian pieninä tai jotain muuta komplikaatiota sattuu.

No semmosia aatoksia tänään..

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!!!

T: Mette 12+3

Vierailija
30/37 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus alkoi luomuna yli 3 vuoden lapsettomuuden jälkeen, IVF-jonossa oltiin.

Mulla on kyllä ollut kaikki mahdolliset raskausoireet, vaikakin kaikki niin lieviä, että ei juuri haittaa. Lievää, satunnaista pahoinvointia on herätessä ja bussissa. Koko ajan on " krapulanälkä" . Närästää, piti jättää kahvikin siksi pois. Ummettaa (onko vinkkejä, että mikä siihen auttaisi?). Uni on kevyempää kuin ennen. Vatsa ollut alusta asti turvoksissa, muutamat kireimmät farkut eivät mahdu päälle. Muutenkin pitää pukeutua löysästi (jo nyt!!!), jos haluaa salata mahan. Iltaisin väsyttää, pakko päästä yhdeksältä nukkumaan. Rinnat aristaa ja on turvoksissa, jouduin hankkimaan uusia rintsikoitakin. Täytyy silti sanoa, että toistaiseksi on paljon helpompi olla raskaana kuin yrittää päästä siihen olotilaan!

Koska te muut olette muuten kertoneet työpaikalla raskaudestanne? Ja miten?

Vierailija
31/37 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikki ja tervetuloa pinoon Niiskuneiti76!

Mua on piinannu tuo ummetus ennen raskaaksituloa, ja nyt sitten vatsa toimii mielettömän hyvin. Kai se sitten on niin, että oli lähtötilanne vatsan toiminnan kanssa mikä tahansa, se kääntyy päälaelleen raskaana. Mun vakkarit on luumusose, jäätelö ja runsas vedenjuonti mutta varmasti parempiakin ratkaisuja on olemassa esim paljon kuitua!

Olin tänään ensimmäisessä sairaalaultrassa ja siellä ne kaksoset melskasivat. Jalat väsy telineisiin kun ei meinattu saada kumpaakaan oikeaan asentoon niskapoimukuvausta varten, mutta oli ihanaa seurata niiden elämää :) A:lla pituutta 6,6 cm ja B:llä 7,3 cm

Kaikki oli tosi hyvin, olivat oikeita mallilapsia.. Ajoin sairaalasta kotiin leveä hymy naamalla, niin onnelliseksi tuo näky minut taas teki!

Mulla on viikkoja kasassa nyt 12+5 ja huomenna kerron töissä. Taitavat tosin jo arvata kun masu on jo jonkin aikaa ollut näkyvissä. Käytän yleensä ihonmyötäisiä vaatteita, joten on ollut vaikeaa peitellä. Ja kai tää raskaus näkyy naamastakin. Välillä vihertää pahasta olosta, välillä autuas onni paistaa naamasta ja koko ajan väsyneet silmät.

Moikka ja hyviä vointeja kaikille!

T: Mette 12+5

Vierailija
32/37 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipparallaa!

Mullakin oli vihdoin ja viimein torstaina se np-ultra. Hyvin kuulosti kaikki olevan :) NT oli 1,3. Olihan se mieletön tunne nähdä pikkusen siellä liikkuvan, kun olen välillä epäillyt koko raskautta, kun ei ole mitään oireita ollut. Siis pahoinvointia, väsymystä jne. Pientä nippailua mahassa ja alapäässä sekä tisut vähän turvoksissa ja arkana. Mielitekoja oli silloin ihan alussa mutta nyt ei oo sen kummemmin ollut. Terveellinen ruoka maistuu :) Kahvi on jäänyt tosin entisestäänkin vähemmälle, sitä ei oo hirveesti tehny mieli. Maha on pyöristyny jonku verran. Farkut kiristää mutta kyllä ne jalkaan vielä menee. Toppahousut kyllä kiristää niin ettei vetoketju meinaa pysyä kiinni, vaikka muistelin että ne housut oli aika löysät vielä viime talvena.

Mette mietiskeli synnytyssairaalaa. Miehen sisko synnytti just siellä ja kehui kovasti paikkaa. Käytiin eilen kattomassa pikkuista siellä. Oikein ihana nyytti oli! :) Pääsee harjoittelemaan hoitamista hänen kans. Ihmeellistä ajatella, että kohta meilläkin on sellanen nyytti..

Itse synnytän Kätilöopistolla, jos asumme vielä silloin täällä. Se on meitä lähinnä, helppo kulkea jne. Mulle on kans pääasia, että saa kunnon hoitoa ja on osaavaa henkilökuntaa ympärillä. Eikä mua se laitosmaisuus niin häiritse, ainakaan vielä kun ei ole kokemusta. Ei kai se missään niin kotoinen olo ole. Pääasia, että saa synnyttää lapsen jossakin.

Seuraava ultra onkin sit 13.12. ja silloin vauva on jo paljon isompi. Kovasti ootan mahan kasvua ja liikkeitä, niin kuin varmaan kaikki. Niitä ootellessa..

Unelm@ rv 13+6

Vierailija
33/37 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se miehen sisko synnytti siis Hyvinkäällä :)

Vierailija
34/37 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä kaikille Egyptin lämmöstä. Siellä viikko auringossa makoiltiin ja kamala mahatauti sairastettiin, mutta kaikin puolin rentoutunut olo tuli.

Täällä vauveli jo liikuskelee aikaslailla ja närästys on astunut kuviin. Yhtäkkiä masukin on pullahtanut ihan todenteolla. Ei enää jää arvailemista kellekkään. :) Muuten on kaikki hyvin, mutta närästää päivästä yöhön asti ja iskiashermo temppuilee.

Voi kun en kerkeäkään tämän enempää kirjottelee. Jatkan sitten toisen kerran.

Vierailija
35/37 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kaikki siirtyneet odotus-puolelle vai missä piileksitte?

No en itsekään ole ollut kovin aktiivinen kun väsymys painaa edelleen iltaisin. Ja töissä saa räplätä tietokonetta ihan tarpeeks muutenkin.

Kertoilkaa nyt mitä teille kuuluu??

Itselläni menee ihan kivasti tämän kaksosraskauden kanssa. Pahat olot on ohi ja nyt kun vielä saisi ruokahalun takaisin niin hyvä olisi. Paino oli nimittäin vähän laskenut kun viimeksi kävin neuvolassa. Eikä ihme kun veto on niin veks kun verenpaine on vaivaiset 102/70. Onneksi nyt ei silleen huimaa muuta kun äkkiä seisomaan noustessa.

By the way, tietääkö kukaan mistä saa äitiyssukkahousuja??? Mahani on kovasti pullahtanut ulos ja äitiyshousut on mukavat, mutta sukkahousut jättää ikävät painaumat ja tekevät välillä kipeetäkin kun ovat niin ahdistavat.

Toinen kyssäri: Tunnetteko jo vauvan liikettä? Itse en, vaikka yritä jatkuvasti tunnustella.

Semmosta tänään, onpa ankea ilma ulkona!

T: Mette 15+1

Vierailija
36/37 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut viime aikoina kirjoiteltua, ei vaan jotenkin ole saanut aikaiseksi mutta jospa nyt vähän kuulumisia kirjoittelisi. Nt-ultra oli lokakuun lopussa ja kaikki oli hyvin. Niskaturvotusta oli 1,2 mm, pää-perämitta tasan 70 mm ja sydämensyke 155. Muutenkin kaikki oli oikein hyvin. Kaveri vastasi viikkoa isompaa mutta laskettua aikaa ei muutettu, koska inseminaation vuoksi hedelmöitysaika on tiedossa. Muuten laskettua aikaa olisi siirretty vastaamaan viikkoja ( täällä rajana on viikon ero suuntaan tai toiseen). Istukka oli osittain kohdunsuun päällä mutta lääkärin mukaan kyllä nousee siitä pois.

Neuvolassa olen ollut viimeksi ensikäynnillä syyskuun lopussa ja nyt olen menossa marraskuun viimeisellä viikolla toisen kerran. Toisessa raskaudessa ei näköjään turhan usein noita käyntejä ole. Seuraavan kerran menenkin sitten varmaan vasta ensi vuoden puolella kun osuu rakenneultra joulunalusviikolle joten neuvolakäynnille ei ole tarvetta

Olo on ollut hyvä, ainoastaan liitoskivut ovat alkaneet hieman vaivaamaan. Mette kyseli liikkeistä ja voisin kyllä väittää niitä jo tuntevani. Ihan samanlaista kuplintaa on aina välillä kuin esikoisestakin. Viimeksi istukka oli kiinni etuseinässä ja silti tunsin liikkeitä jo viikolla 17 + vaikka oli kyseessä ensimmäinen raskaus ja istukan sijainnin vuoksi liikkeiden tunteminen olisi voinut mennä helpostikin yli 20 viikon. Siksi voisin uskoa, että tuntemukset ovat jo liikkeitä vaikka aika aikaisin niitä tunnenkin.

Tuo alhainen veenpaine aiheuttaa välillä kyllä ikäviä oireita. Itselläni verenpaine on aina todella alhainen, yleensä luokkaa 96/60. Raskausaikana nousee hieman ja on samaa luokkaa kuin sinullakin Mette. Ensimmäisen raskauden aikana neuvolantäti alkoi yhdellä käynnillä mittaamaan verenpainetta uudestaan huolestuneen näköisenä ja sitten yht' äkkiä sanoi, että " ai niin, sinähän olit se jolla oli aina kovin alhainen verenpaine, ei tässä sitten mitään" . Ollaan kuitenkin onnellisia alhaisesta paineesta, se on aina parempi kuin korkea vaikka ikäviä huimaus ym. oireita saattaakin välillä aiheuttaa.

Itse olen myös menossa huomenna ostamaan äitiyshousuja ja sukkahousuja. Ainakin H&M:llä täällä meillä päin äitiyssukkahousuja on ja luultavasti myös Lindexillä. Molemmissa kaupoissa ovat äitiysvaatepuolella. Viime raskaudesta on äitiyshousuja kyllä jäljellä mutta jotenkin niihin on vain niin kyllästynyt.

Siinäpä ne tärkeimmät. Hyvää jatkoa kaikille masunkasvatukseen ja kirjoitelkaahan kuulumisia.

T: Niki ja kaveri 15+1

PS. Me mennäänkin Mette näköjään ihan samoissa päivissä

Vierailija
37/37 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että toukokuisista kuulee välillä. Odotuspalstalla en ole edes käyny. Täälläkin aika harvoin, mut eiköhän yritetä yhdessä tsempata ja pitää pino kasassa.

Mette kyselit vauvan liikkeistä. Olen tuntenut jo (uskomatonta kyllä) 14. vk:lta asti. En uskonut tuntevani vielä pitkään aikaan kun esikoiselta tunsin niin myöhään.

Eilen just kävin Lindeksiltä ostamassa housut, mut ei ainakaan minun silmään osunu sieltä sukkahousuja.

Minun masu on kasvanut jo tosi paljon. Saatan kyllä olla melko mammuutti keväällä. Selkä vihottelee entistä enemmän. . Moni onkin epäilly että olen jo 6. kuulla....Neuvolassa sanoivat torstaina et johtunee jo lantion löystymisestä ja suosittelivat tukivyön hommaamista. Pitänee ruveta sellaista jostain etsimään, et jospa sen avulla sais oltua mahdollisimman pitkään töissä. Tässä olen ihmetelly, että millonkahan se energinen keskiraskaus oikein alkais???

Nyt vaan herätys kaikki muutkin toukokuiset ja eiku kuulumisia kirjottelemaan! :)