Miten lopetat keskustelun puhelinmyyjän kanssa
Itse olen opetellut sanomaan, että en tee kauppaa puhelimessa.
Kommentit (119)
Joskus sanon hei, hei ja katkaisen puhelun. Usein vain katkaisen puhelun.
"Kiitos, mutta en ole kiinnostunut, näkemiin." Ja lopetan puhelun ennen kuin ehtivät alkaan väittää vastaan.
Rupeen kertoon sille mun kissasta.
Ilmoitan, että ei kiitos ja toivotan hyvää päivänjatkoa. Ihmisiä ne puhelinmyyjätkin ovat, elantoaan koittavat tienata, joten miksi rupeisin sen kummemmin pottuilemaan.
Kuuntelen yleensä vain silloin, jos soittavat yrityksestä, jonka tuotteille olisi aidosti käyttöä juuri silloin. Mutta koskaan en rupea sitä paperisotaa käymään muutaman euron säästön takia, jos tarjotaan esim. puhelinliittymän tai laajakaistan vaihtoa.
Lehtimyyjät, hyväntekeväisyyteen keräävät ja vitamiinikaupustelijat ovat eri asia, heille sanon "kiitos, ei tällä kertaa ja tämä on lopullinen vastaus", loppu hieman miljonääripeliä mukaillen. Jos ei kelpaa ja pulina vain jatkuu, niin "lukitaan viimeisin vastaus ja sitä ei voi enää vaihtaa".
Hyvin harvoin olen joutunut olemaan todella töykeä, sinnikkäitä yrittäjiä riittää. On tämä puhelinmyyjien soittelu kuitenkin eräänlaista sosialisointia, joten en ole laittanut esim. telemarkkinointikieltoa päälle.
Paras keino mitä tähän asti olen kokeillut on laittaa luuri pöydälle ja olla itse hissukseen, kuulee kun siellä päässä pälätetään aikansa ja sitten haloo? haloo? plus naksahdus. Ei soiteta uudestaan.
Mä olen aina puhelinmyyjille ystävällinen, joten sanon ystävällisesti, että en kiitos tarvitse tällaista. Aivan, kiitos hei! Harvoin soittavat ja tähän asti on tepsinyt.
Sanon: Kiitos ei, hei ja suljen puhelimen.
Joskus tulen vastaamaan puhelinmyyjälle (tunnistaa kolme ensimmäisen numeron jälkeen 923-alkuisesta) kuin parhaalle kaverille. Mutta liioitellen. "Oi ihanaa, oi ihanaa mitä kuuluu miten sulla menee? Voi kun olis ihana jutella enemmän, täytyy mennä, kohta tulee ripuli! Moi!"
Vierailija kirjoitti:
Sanon: Kiitos ei, hei ja suljen puhelimen.
Sitten laitan numeron estoon. Soitot ovat vähentyneet merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Rupeen kertoon sille mun kissasta.
Mä kerron Jeesuksesta.
Jeesus on Jumalan Poika
Jeesus kuoli ristillä jokaisen ihmisen puolesta.
Kristinuskon mukaan kaikki luotu on hyvää, mutta maailmassa on myös pahuutta. On voimia, jotka haluavat tuhota ja repiä elämää ylläpitämisen ja rakentamisen sijaan. Hajottavin voima on se, joka saa ihmisen unohtamaan Jumalan, elämän antajan.
Sen sijaan, että ihminen ymmärtäisi, että myös hän on riippuvainen Jumalan elämää ylläpitävästä toiminnasta, hän luottaa vain itseensä ja siihen, mitä hän itse voi tehdä. Uskon kielellä puhumme tällöin synnistä.
Jumalan tapa vastata synnin ja kuoleman uhkaan oli lähettää Poikansa maailmaan. Raamatun mukaan Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa.
Jeesus kantoi koko ihmiskuntaa itsessään, ja siksi hän kuollessaan ristillä kantoi jokaisen ihmisen kärsimyksen ja kuoleman. Jeesuksen sovitustyön kautta ihminen pääsee osalliseksi Hänen ylösnousemuksestaan. Näin usko antaa toivon rakkaiden jälleennäkemisestä kuoleman jälkeen.
jne
Sal kivaku niro liva ni taretu eli höpisen jotain käsittämätöntä ja suljen puhelimen.
Riippuu mitä myydään.
Jos tajuan, että kyseessä on konesoitto (ekan kerran kun semmoinen tuli, meni aika pitkään) ja sitten huudan sinne että "sä oot robotti" vähän äänensävyä vaihdellen (psykoottisesta räkänauruun, kiva niiden varmaan kuunnella koulutuspäivässä)
Nordic Green Energyn toppaan saman tien sanomalla, että tämä puhelu loppuu tähän. Niiden ansaintamalli on niin mielenkiintoinen että sanoisin kusetukseksi.
Vakuutusmyyjää saatan kuunnella. Lehtimyyjien tarjoukset kuuntelen, mutta sanon "ei" tarpeeksi monta kertaa, että niiden pakollinen kieltäytymismäärä tulee täyteen.
Ja sitten on yksi hyväntekeväisyysjärjestö, jolle sanon että joo, laita lehti tulemaan mutta mitäs sulle kuuluu, odottelinkin jo soittoasi.
Sanon kohteliaasti kiitos ei ja suljen puhelimen.
Sanon äärimmäisen tympääntyneellä äänellä, että minulla on suoramarkkinointikielto ja hyvää päivänjatkoa jonka jälkeen luuri kiinni ja esto päälle.
En siis kuuntele kuin sen, että kuka soittaa ja puhun päälle.
Koko puhelinmyynti pitäisi kieltää täysin lailla.
Joo, mää sanon myös että kun en vielä mahdu puhelimeen niin en tee kauppoja.
Kokeile jekkua että alat itse myymään tuotteita soittajalle.
Yleensä tsekkaan tuntemattomat numerot ennen kuin vastaan ja laitan suoraan estoon jos puhelinmyyjä, mutta niillä kerroilla kun myyntipuhelu sattuu tulemaan läpi sanon vain "ei kiitos" sen kummempia selittelemättä. Lähes aina puhelu päättyy sen jälkeen hyvässä hengessä. Tasan kerran on ollut todella epäasiallinen puhelinmyyjä (terveiset Alexandria Pankkiiriliike) joka jäi alentuvasti inttämään, lähestulkoon v*ttuilemaan. En halua lyödä luuria kenenkään korvaan, mutta sillä kertaa oli pakko, kun ei vaan uskonut.
Sanon heti, että olen kieltänyt kaiken puhelinmyynnin. Suljen puhelimen.