Palautuvatko kaikki muka raskaudesta lähes ennalleen?
Osa sanoo olevansa paremmassa kunnossa raskauden jälkeen kuin ennen, mutta entä jos on vain unohtanut miltä kroppa tuntui ennen raskautta..? Miten vatsan käy, jääkö kaikille pieni ylimääräinen ihopussi vai voiko vatsa näyttää kiinteälle sen kaiken venymisen jälkeen? Asia mietityttää kun netistä löytyy vain ääripäitä, niitä joiden vatsanahka on venähtänyt tunnistamattomaksi ja niitä jotka näyttävät viidenkin lapsen jälkeen synnyttämättömiltä parikymppisiltä..Entä suonikohjut? Rinnat? Miten kehon muutoksista selviää? Lapsi on toki varmasti tärkein mutta onhan elämää lapsen jälkeenkin..
Kommentit (65)
Olen sairaaloisen ylipainoinen (siis 120kg) ja ihmettelin kun lääkäri huomasi heti rinnoistani että en ole imettänyt. Hän siis tutki rintani koska minulla on löytynyt patteja siellä alueella, mutta yllätyksekseni hän sanoi heti, että: "ilmeisesti et ole koskaan imettänyt"? Hän siis jotenkin vain näki sen. Siis mulla ne on sellaiset läskit roikkuvat lollot, mutta ilmeisesti imettäneillä ne on kuitenkin eri tavalla roikkuvat, vai onko se iho sitten jotenkin toisenlaista, tai nännit tietynlaiset? En tiedä enkä kehdannut kysyä, olin vain tosi yllättynyt koska omasta mielestäni näytän sellaiselta entisaikoijen imettäjä-tädiltä roikkuvine lolloineni.
Kannattaa katsoa lähisukulaisten kudostyyppiä. Siitä voi päätellä tuleeko ongelmia. Ja siitä onko suvussa syntynyt isoja lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Juu,onhan se geeneistä kii jos raskauskilot pysyy 30 vuotta .
Kun naiset puhuu synnytyksestä ja raskaudesta palautumisesta, ei yleensä tarkoiteta mitään laihduttamista tai raskauskiloja. Ne on pikkujuttu verrattuna niihin asioihin, mistä oikeasti haluaa palautua. Ja kaikki tietää, että kiloista pääsee kyllä laihduttamalla, jos haluaa.
Todellisuudessa ahdistaa ne, millä on oikeasti vaikutusta sun toimintakykyyn ja elämänlaatuun, ja mistä palautuminen ei välttämättä ole susta itsestä kiinni. Esimerkiksi todella pahat raskausarvet voivat olla jonkun itsetunnolle paha kolaus, eikä ne niin vaan parane, ehkä hitaasti himmenevät. Erilaiset laskeumat, joiden myötä mikään tärähdyksiä sisältävä liikunta ei enää käy, virtsankarkailu, ole sitten vaipoissa loppuikäsi. Tuohon ei voi mitenkään vaikuttaa, kun on kudostyypistä kiinni. Vatsalihasten erkauma, jos on todella paha, sen kuntoutukseen voi helposti mennä vuosi, ja aiheuttaa selkävaivoja, heikkoa tasapainoa jne.
Ihan typerää vaan jauhaa jostain kiloista. Se nyt tuskin ketään hirveästi stressaa.
Vatsanahka ja rinnat ei ottaneet ollenkaan osumaa. Ennen raskautta painoin 68-71. Kun tulin raskaaksi painoin 64. Synnyttämään mennessä painoin 76. Nyt painan taas 68-71. Ei yhtään arpea. Toki lapsikin painoi 3,5kg ja maha oli pieni.
Kun naiset kehuskelevat sillä kuinka hyvin he ovat palautuneet raskauden (raskauksien) jälkeen ikään kuin se olisi heidän omaa ansiotaan, niin todellisuudessa heille on sattuneet vain hyvät geenit (ja tietysti tähän vaikuttaa myös raskauksien määrä). Minun rintani roikkuvat, vatsa roikkuu, raskausarpia on, eli en voittanut geenilotossa, tuhoa tapahtui vaikka sain kolme lastani alle kolmekymppisenä.