Palautuvatko kaikki muka raskaudesta lähes ennalleen?
Osa sanoo olevansa paremmassa kunnossa raskauden jälkeen kuin ennen, mutta entä jos on vain unohtanut miltä kroppa tuntui ennen raskautta..? Miten vatsan käy, jääkö kaikille pieni ylimääräinen ihopussi vai voiko vatsa näyttää kiinteälle sen kaiken venymisen jälkeen? Asia mietityttää kun netistä löytyy vain ääripäitä, niitä joiden vatsanahka on venähtänyt tunnistamattomaksi ja niitä jotka näyttävät viidenkin lapsen jälkeen synnyttämättömiltä parikymppisiltä..Entä suonikohjut? Rinnat? Miten kehon muutoksista selviää? Lapsi on toki varmasti tärkein mutta onhan elämää lapsen jälkeenkin..
Kommentit (65)
Mulla vatsa ja alakerta palautui ainakin ihan entiselleen. Tosin raskausvatsa oli pieni molemmilla kerroilla, eikä tullut yhtään repeämiä tai tikkejä. Rinnat muuttui, ne oli pienet (A75) ennen raskautta, raskaus- ja imetysaikana kasvoi ehkä kuppikoon tai kaksi, ja imetyksen loputtua palautuivat lähtötilannettakin pienemmiksi.
Mietin että mulla on varmaan hyvin elastinen ihotyyppi, kun ei tullut minkäänlaisia raskausarpia eikä jäänyt löysää ihoa mihinkään.
Ekan jälkeen palauduin ja olin itseasiassa timmimmässä kunnossa, toisesta jäi löysä nahka, kun vatsa oli valtava.
Vierailija kirjoitti:
Lueskelin aikani kuluksi raskauden aikaisista muutoksista. Oli kaikkea kenkäkoon kasvusta lähtien. Nämä on näitä pinnallisimpia murheita asiassa, mutta en vaan saan itseäni huijattua etteikö ulkonäöllä olisi minulle väliä. Oma kudostyyppini taitaa olla surkea. Olin nuorempana lihava ja jo siitä jäi venymäarvet ja hiukan roikkuvat rinnat. Tuntuu että raskaus kyllä pilaisi mun vartalosta loputkin.. (omia ajatuksia, en ajattele että raskaus pilaisi muiden vartaloita).ap
Kengän koko kasvoi yhdellä. Lantio leveni 2 cm. Raskausarvet tulivat synnytyksessä, sitä ennen oli tasainen iho. Rinnat ja nännipiha kasvoivat. Sekä lyhenin kaksi senttiä.
Ranskassa on ilmaista fysioterapiaa synnyttäneille naisille. Koska tämä ymmärretään Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Joo tietenkin kehot muuttuu ihan vaan kun aikaa kuluu ja omakin kroppa on jo vaikka mitä kokenut painon jojoillessa ihan ilman raskauttakin. Raskauden muutoksissa ehkä pelottaa muutosten nopeus ja se ettei niille mahda mitään (toisin kuin vaikka lihomisen voi pysäyttää jne).
Kiitos asiallisista vastauksista vaikka tiedän että paljon on liikkeellä kaikenlaisia hyihyi raskaus pilaa naisen vartalon juttuja. Itsellä ei missää nimessä tarkoitus loukata, oma uteliaisuus vain heräsi vaikka ei kenenkään muun vartalon muutokset pysty ennustamaan minun omiani.ap
Mun kroppa ei ole pilalla vaikka se synnyttäneen kroppa onkin. Miksi pitäisi olla samanlainen kuin ennen raskautta ja synnytystä?
4 lasta. Ei jäänyt kiloja, ei löllöjä, ei mitään MUTTA ikäkin on yksi muutostekijä. Luusto muuttuu, kun vanhenee. Huomattu on.
Vierailija kirjoitti:
Joo tietenkin kehot muuttuu ihan vaan kun aikaa kuluu ja omakin kroppa on jo vaikka mitä kokenut painon jojoillessa ihan ilman raskauttakin. Raskauden muutoksissa ehkä pelottaa muutosten nopeus ja se ettei niille mahda mitään (toisin kuin vaikka lihomisen voi pysäyttää jne).
Kiitos asiallisista vastauksista vaikka tiedän että paljon on liikkeellä kaikenlaisia hyihyi raskaus pilaa naisen vartalon juttuja. Itsellä ei missää nimessä tarkoitus loukata, oma uteliaisuus vain heräsi vaikka ei kenenkään muun vartalon muutokset pysty ennustamaan minun omiani.ap
Lihomistakaan ei aina voi pysäyttää. Se kun voi olla seurausta vaikka jostain sairaudesta. Sairaudet myös muuttavat ulkonäköä joskus radikaalinkin nopeasti. Kannattaa siis panostaa elämässä muihin asioihin kuin ulkonäön tuijotteluun. Se kun ei pahimmillaan vaadi kuin muutaman minuutin (onnettomuus) kun olet ihan eri näköinen kuin ennen. Sen asian kanssa on helpompi elää, kun hankkii elämään ei-pinnallista sisältöä jo ennakkoon.
Ei mulle jäänyt raskaudesta mitään. On sitkeä kudostyyppi (olen jäänyt sormestani roikkumaankin eikä yksikään nivel venähtänyt) Ei ole yhtään raskausarpea ja vähäiset raskauskilot katosivat kahdessa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa on ilmaista fysioterapiaa synnyttäneille naisille. Koska tämä ymmärretään Suomessa?
Vaikuttavuus on aika pieni suhteessa kuluihin. Suomessa keski-ikäisten suht terveiden on vaikea hahmottaa, että heille megalomaaniset ongelmat (pissan lirahtelu tms.) ovat kansanterveydellisessä ja -taloudellisessa mielessä mitättömiä. Vähenevät rahat joudutaan ohjaamaan eläkeikäisten vanhusten hoitoon.
Hyvin harva selviää ilman mitään muutoksia. Itselläni on aina ollut aika hyvät tissit, niin ne kyllä muuttui nahkasäkeiksi imetyksen jälkeen. Mulle tuli myös synnytyksessä virtsarakon laskeumaa, mikä taas riippuu ilmeisesti kudostyypistä, ettei sille voi mitään. Arpia tms. ei tullut, että vatsa tuli kuntoon, kun treenasin synnytyksen jälkeen erkauman kuntoon (sitä siis oli vielä n. 6kk synnytyksestä).
Vierailija kirjoitti:
On Suomessakin. Kyllä mä kävin kahdesti fyssarilla raskauden aikana ja kahdesti synnytyksen jälkeen ja ihan ilmaiseksi neuvolan kautta.
Ne palautuu, joilla tahto riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ei esimerkiksi laskeumista palaudu (ne palikat siellä on ihan rakenteellisesti synnytyksen jälkeen "väärässä paikassa", eikä ne siitä takaisin entiselle paikalleen siirry), eikä palaudu raskausarvista, eikä muuten palaudu ne nahkasäkeiksi muuttuneet tissitkään takas pyöreiksi, ellei liho :D
Vierailija kirjoitti:
Vielä en ole onnistunut tahdonvoimalla parantamaan raskausarpia. Onko vinkkejä siihen?
Yksilöllistä ja itsekin voin puhua vain omista kokemuksistani.
Ennen lapsia painoin 51kg, esikoisen jälkeen 49kg ja toisen jälkeen 45kg. Nyt odotan loppusuoralla kolmatta ja toivon, että painoni raskauden jälkeen ei enää noista lukemista laskisi. En voi siis suoraan sanoa, että johtuuko kroppani muutokset pelkästään raskauksista vai raskauksista sekä painonputoamisista. Lisäksi omat lapseni ovat kaikki pienillä ikäeroilla (1,5v).
Omalla kohdalla ei tosiaan raskauskiloja ole jäänyt eli hoikkana olen pysynyt. Vatsani ei kuitenkaan ole niin kiinteä kuin aiemmin, vaan navan ympärillä rypistynyttä löysää nahkaa on, kun en ole raskaana. Tisseissäni on raskausarpia ja aina kun imetys loppuu, niin tissini katoavat täysin. Pienet pussit, ei mitään kiinteää. Toki 45 kilon painossa nyt ilman raskauttakin saattaisi tissit kadota. Suonikohjuja tms. ei ole ilmaantunut.
Minua ei raskaudesta jääneet merkit haittaa lainkaan, olen onnellinen lapsistani ja voihan se olla, että tämän kolmannen synnyttyä jos olen useamman vuoden ilman uutta raskautta kroppanikin hieman paremmin palautuu. Itse en tissejä kaipaa, ihanaa kun ei tarvitse rintsikoita pitää, nyt raskaus- ja imetysaikana menee toisinaan hermot rintsikoihin sekä siihen tunteeseen kun tissit painuu ihoa vasten... :D Yksilöllistä siis varmaan sekin, miten kukakin nämä muutokset kokee.
Vierailija kirjoitti:
Sanoo mies, joka ei ole koskaan edes nähnyt naista. Puhumattakaan, että olisi nähnyt raskauden seurauksia edes lievimmillään.
Vierailija kirjoitti:
Tahdonvoimalla laihdutin raskauskilot pois. Mutta ne perkeleet tulivat takaisin. Liikuntakaan ei auttanut pitämään niitä poissa. Niillä oli vissiin sit vielä kovempi tahdonvoima kuin mulla.
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllistä ja itsekin voin puhua vain omista kokemuksistani.
Ennen lapsia painoin 51kg, esikoisen jälkeen 49kg ja toisen jälkeen 45kg. Nyt odotan loppusuoralla kolmatta ja toivon, että painoni raskauden jälkeen ei enää noista lukemista laskisi. En voi siis suoraan sanoa, että johtuuko kroppani muutokset pelkästään raskauksista vai raskauksista sekä painonputoamisista. Lisäksi omat lapseni ovat kaikki pienillä ikäeroilla (1,5v).
Omalla kohdalla ei tosiaan raskauskiloja ole jäänyt eli hoikkana olen pysynyt. Vatsani ei kuitenkaan ole niin kiinteä kuin aiemmin, vaan navan ympärillä rypistynyttä löysää nahkaa on, kun en ole raskaana. Tisseissäni on raskausarpia ja aina kun imetys loppuu, niin tissini katoavat täysin. Pienet pussit, ei mitään kiinteää. Toki 45 kilon painossa nyt ilman raskauttakin saattaisi tissit kadota. Suonikohjuja tms. ei ole ilmaantunut.
Minua ei raskaudesta jääneet merkit haittaa lainkaan, olen onnellinen lapsistani ja voihan se olla, että tämän kolmannen synnyttyä jos olen useamman vuoden ilman uutta raskautta kroppanikin hieman paremmin palautuu. Itse en tissejä kaipaa, ihanaa kun ei tarvitse rintsikoita pitää, nyt raskaus- ja imetysaikana menee toisinaan hermot rintsikoihin sekä siihen tunteeseen kun tissit painuu ihoa vasten... :D Yksilöllistä siis varmaan sekin, miten kukakin nämä muutokset kokee.
Mulla ei oo yhtään rypistynyttä nahkaa synnytyksestä. Vain läskiä. Ja kun laihdutin synnärikilot pois, ei tullut silloinkaan ryppynahkaa. Siis sellaista elefantin nahan näköistä.
En vaan oo ymmärtänyt iloita tästä niiden läskien takia.
En ymmärrä, miksi täällä on hiukan tuomitseva ilmapiiri kehon muutosten miettimiselle. Itse lapsettomana 28v naisena murehdin ajoittain sitä, mitä raskaus ja synnytys vartaloon tuo tullessaan, sillä haluan joskus lapsia. Minulla on kyllä paljonkin sisältöä elämässäni ja kehitän itseäni muualtakin kuin pärstästä ja vartalosta, mutta valehtelisin, jos sanoisin, ettei ulkonäkö merkitse mitään. Tiedän toki, että tämä kertoo vähän huonosta itsetunnosta- mutta mitä sitten? Ei kai se ole mikään pilkan tai tuomitsemisen asia, vaan eikö sellaista ihmistä tulisi kannustaa ja tukea? Joitakin rauhoittaa, kun saa lukea erilaisia kokemuksia.
En ole ap.