Palautuvatko kaikki muka raskaudesta lähes ennalleen?
Osa sanoo olevansa paremmassa kunnossa raskauden jälkeen kuin ennen, mutta entä jos on vain unohtanut miltä kroppa tuntui ennen raskautta..? Miten vatsan käy, jääkö kaikille pieni ylimääräinen ihopussi vai voiko vatsa näyttää kiinteälle sen kaiken venymisen jälkeen? Asia mietityttää kun netistä löytyy vain ääripäitä, niitä joiden vatsanahka on venähtänyt tunnistamattomaksi ja niitä jotka näyttävät viidenkin lapsen jälkeen synnyttämättömiltä parikymppisiltä..Entä suonikohjut? Rinnat? Miten kehon muutoksista selviää? Lapsi on toki varmasti tärkein mutta onhan elämää lapsen jälkeenkin..
Kommentit (65)
Vatsa on täysin samanlainen, litteä, kuin ennen raskautta.
Kolme lasta ja rintani ovat suuremmat kuin ennen lapsia, riippuvat vähän mutta ihan kauniit. Vatsa jäi vähän roikkuvaksi ja navan alapuolella on vähän makkaraa. Ylipainoa oli kymmenen kiloa jokaisen lapsen jälkeen mutta aina olen viisi niistä saanut pois. Edelleenkin viisi kiloa enemmän painoa kuin ennen lapsia. Raskausarpia ei lainkaan ja synnytyksissä venynyt vaginakin palautunut melkein ennalleen. Nuorin kolme vuotias.
Tosi yksilöllistä! Joillakin keho muuttuu tosi paljon jo ensimmäisestä raskaudesta, joillakin pysyy kohtuullisen samanlaisena useamman raskauden läpi. Tai tulee niitä suurempia muutoksia vasta vaikka toisen tai kolmannen kohdalla. Ikäkin vaikuttaa.
Itselläni kuusi loppuun asti saatettua raskautta ja rinnoissa on raskausarpia jonkin verran eivätkä ole enää niin täyteläiset (imetin myös jokaista pitkään). Vatsassa ei ole irtoihoa eikä arpia ja painan saman verran kuin ennen 1. Raskautta. Siitä toki noin 19v aikaa 😅 Vanhin lapsi siis pian 19 ja nuorin 2,5.
Vaihtelee varmasti paljon. Itselläni on 2 lasta, ja tällä kokemuksella sanon, että elastase raskaudesta toivuin nopeasti ja hyvin melkein itsestään (kilot lähti imettämällä ja valvomalla). Toisesta toipuminen ei ollutkaan niin nopeaa, ja vieläkin vatsassa on pieni rölly. Raskausarpia minulle ri tullut, mutta tämäkin on yksilöllistä ja varmaan tuurista kiinni.
Mulla on nyt 8 kk synnytyksestä ja vatsa on kuin pullataikinaa. Alavatsalla roikkuu iso pussi, ja sen takia vanhat housut ei mahdu päälle. Elättelen toivoa jos se joskus siitä edes vähän pienenisi.
Lueskelin aikani kuluksi raskauden aikaisista muutoksista. Oli kaikkea kenkäkoon kasvusta lähtien. Nämä on näitä pinnallisimpia murheita asiassa, mutta en vaan saan itseäni huijattua etteikö ulkonäöllä olisi minulle väliä. Oma kudostyyppini taitaa olla surkea. Olin nuorempana lihava ja jo siitä jäi venymäarvet ja hiukan roikkuvat rinnat. Tuntuu että raskaus kyllä pilaisi mun vartalosta loputkin.. (omia ajatuksia, en ajattele että raskaus pilaisi muiden vartaloita).ap
Vatsa jäi venyneeksi. Jos kumarrun eteenpäin, se roikahtaa tyhjänä säkkinä, ulottuen alemmas kuin rinnat. Todella ärsyttävää. Meni sellaiseksi viimeisen raskauden jälkeen kun olin 30v, eikä palautunut.
Vatsa on löysempi, mutta ei pömpötä. Suonikohjuja ei tullut. Rinnoille ei tapahtunut mitään, mulla ei koskaan maito noussut enkä siis voinut imettää.
Luonne, käytöstavat tai ulkonäkö joku muuttuu pakostikkin eikä ole paluuta ennalleen
Venähtänyt vatsanahka kyllä on ajatuksena pelottava. Kai siihen tottuisi kuitenkin. Laihduttaessani yli 30 kiloa pelkäsin aivan valtavasti että nahka jää roikkumaan. Nuori ikä taisi vatsanahan pelastaa (rintoja ei..) mutta kaikkea ei voi saada. Keho ei nytkään mikään täydellinen olo arpineen kaikkineen mutta pelko siitä että vielä tästä pahemmaksi menisi on saanut pitämään ehkäisystä visusti kiinni. (Toki on muitakin syitä kuten maailman tilanne ja muut murheet mutta mieluiten ehkä keskityn niistä kevyintä puimaan eli ulkonäön muuttumisen pelkojani) ap
Ei palaudu.
"? Miten vatsan käy, jääkö kaikille pieni ylimääräinen ihopussi vai voiko vatsa näyttää kiinteälle sen kaiken venymisen jälkeen?"
- Ei jää kaikille, riippuu kudostyypistä ja siitä kuinka iso vatsa on. Mulla on jäänyt ryppyistä tyhjää nahkaa semmoinen "essu" roikkumaan alavatsalle. kaikille ei jää mitään.
"Entä suonikohjut?"
- Osalla tulee paljon, osalla ei yhtään ja kaikkea siltä väliltä. Mulla tuli sääriin pari ja yksi sisempään häpyhuuleen.
"Rinnat"
- Ei ne yleensä kellään täsmälleen samanlaiset ole raskauden ja imetyksen jälkeen kuin ennen, mutta tässäkin kudostyyppi yms vaikuttaa niin että toisilla muuttuu enemmän, toisilla vähemmän. mulla kun ei kudostyyppi jousta yhtään, on niiissäkin paljon raskausarpia kuten mahassakin ja menihän ne aika lättänöiksi ja riippuviksi kun imetysjan 80G kupin jälkeen palasi 70C:hen.
Lisäbonuksena mulla jäi persvakoon sellainen tyhjä ihopussi, kun oli raskausaikana pikkusormen kokoinen peräpukama. Pukama rauhoittui kun raskaus meni ohi mutta se tyhjä limakalvopussi jäi, sellainen hetula.
"Miten kehon muutoksista selviää?"
Jos on kyse vain ulkonäköjutuista kuten mulla, niin helposti: ei ajattele niitä ja tuijottele itseään peilistä. Prioriteetit on nyt ihan muut kuin ulkonäkö, ja kyllähän se ikä ja valvomiinen muutenkin jo alkaa rupsauttaa. Elämä on sellaista. Jos jää toiminnallisia haittoja asia on toki hankalampi, mutta aika monia juttuja saadaan nykyään leikkauksilla korjattua, esim. laskeumia, pidätyskyvyn vaurioita tms.
Jos vatsan alue on jäänyt löysäksi niin tarkoitatteko sillä ylimääräistä ihoa vai vatsarasvaa? Miten muuten erkauman palautuminen, mitä jos se ei palaudukaan? Voiko vatsa vielä palautua ennalleen liikunnan ja mahdollisen painon pudottamisen avulla jos ylimääräistä ihoa ei ole kovin paljoa? Yksi mikä myös mietityttää on se että tuntuuko oma alapää erilaiselle tai voiko sinne jäädä häiritsevän tuntuisia arpia esimerkiksi?
Vierailija kirjoitti:
Lueskelin aikani kuluksi raskauden aikaisista muutoksista. Oli kaikkea kenkäkoon kasvusta lähtien. Nämä on näitä pinnallisimpia murheita asiassa, mutta en vaan saan itseäni huijattua etteikö ulkonäöllä olisi minulle väliä. Oma kudostyyppini taitaa olla surkea. Olin nuorempana lihava ja jo siitä jäi venymäarvet ja hiukan roikkuvat rinnat. Tuntuu että raskaus kyllä pilaisi mun vartalosta loputkin.. (omia ajatuksia, en ajattele että raskaus pilaisi muiden vartaloita).ap
Sitten kannattaa huolehtia ehkäisystä.
Kahdesta ekasta raskaudesta palauduin lähes ennalleni, kolmannesta en.
Vierailija kirjoitti:
Jos vatsan alue on jäänyt löysäksi niin tarkoitatteko sillä ylimääräistä ihoa vai vatsarasvaa? Miten muuten erkauman palautuminen, mitä jos se ei palaudukaan? Voiko vatsa vielä palautua ennalleen liikunnan ja mahdollisen painon pudottamisen avulla jos ylimääräistä ihoa ei ole kovin paljoa? Yksi mikä myös mietityttää on se että tuntuuko oma alapää erilaiselle tai voiko sinne jäädä häiritsevän tuntuisia arpia esimerkiksi?
1. Raskauden yhteydessä löysyys tarkoittaa ylimääräistä ihoa
2. Jos erkauma ei palaudu, sitten se jää pysyväksi
3. Voi, mutta voi olla myös palautumattakin. Yksilöllistä.
4. Tottakai se tuntuu erilaiselta kun sieltä on vauva tullut ulos (jos siis alatiesynnytys) ja arpiakin voi jäädä.
Kilot lähti, sektiosta jäi arpi ja vähän roikkuvaa lihhaa. Ei haittaa, pääasia että sain terveen lapsen.
Eivät kaikki. Itse asiassa käytännössä kukaan ei palaudu täysin ennalleen. Lähes aina jää arpia tms. pientä, jota ei päällepäin näy, Mutta toisaalta: Muuttuuhan sitä ihminen muutenkin kuin raskauden takia. Ei näytä kukaan 70-vuotiaana 18-vuotiaalta, vaikka mitä uskottelisi itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä löysää ihoa. Rasvan saa kyllä pois kuten ennen raskauttakin eli laihduttamalla. Vaan jos on jäänyt tyhjää nahkaa, se voi olla vähärasvaisessa kunnossa pahemman näköinen kuin jos olisi vähän rasvaa alla. Ryppyinen tyhjä ihopussi vs. vähän pehmeänpyöreä alavatsa.
Lievät erkaumat palautuu fysioterapeutin ohjein jumpalla, pahemmat ei muuta kuin plastiikkakirurgialla.
Alapää voi muuttua, mutta ei aina ollenkaan huonoon suuntaan. Mä aloin saada yhdyntäorgasmeja vasta synnytyksen jälkeen, sitä ennen tuntui että tuntoa on lähinnä klitoriksessa ja itse emätin on aika tunnoton. Rumempi se värkki kyllä on kun aukko jäi vähän "hörölleen" niin että se emättimen sisäpuoli näkyy kun ennen synnytyksiä aukko pysyi supussa ellei sitä erikseen venytellyt. Voi toki myös jäädä arpia esim. episiotomioista tai repeämistä, mutta harvoin ne on sellaisia että haittaa.
Aloitetaan positiivisista kropan muutoksista:
-ei tullut suonikohjuja
-alapää ihan jees, seksi parempaa kuin ennen synnytystä, tosin en enää erehdy pienimun*isiin
Sitten negatiivisiin:
-painoa tuli, eikä kaikki lähtenyt laihduttamalla, osa tuli laihdutuksen jälkeen takaisinkin
-laihdutus pirun hankalaa, ei riitä olla pari päivää syömättä, nyt pitää olla vuosi syömättä!
-en kiinteydy enää liikunnalla kuten ennen
-kengänkoko tosiaan suureni
-jäi se "luontainen vyölaukku", en saa sitä pois kuin olemalla kokonaan syömättä, en siis pysyvästi lainkaan
-rinnat suureni 2 kuppikokoa, eivät palaudu.
Yksilöllistä ja geneettistä, riippuu täysin kudostyypistä. Et voi itse asialle mitään.