Olen raskaana enkä ole koskaan pitänyt edes vauvaa sylissä
En ole tehnyt oikeastaan mitään yhdenkään vauvan kanssa. Joskus nähnyt jonkun toisen sylissä tai vaunuissa. Kai niihin sitten oppii joskus...
Kommentit (23)
Minulla oli sama tilanne, ei pienempiä sisaruksia tai sukulaisia tai mitään. Lapseni syntyi vuosi sitten ja vaikka se kuulostakin lattealta, niin oikeasti äidinvaisto tulee ihan sieltä selkärangasta. Pelkäsin itse kovasti etten osaisi käsitellä vauvaa tai tietäisi mitä kuuluu tehdä, mutta kaikki alkoi sujumaan omalla painollaan ihan alusta saakka. Älä uuvuta itseäsi millään vauvanhoito-oppailla heti alkuun, muista pyytää perheeltä/läheisiltä apua ja tukea kun sitä tarvitset, kaikki tulee sujumaan kyllä!
Ei minullakaan ollut mitään kokemusta, mutta kyllä se sieltä luonnostaan lähti sujumaan. Paljon rakkautta ja huolenpitoa vain.
Tässä mun neuvot:
Tue niskaa, kun nostat.
Anna olla paljon rinnalla. Maitoa tulee kysynnän mukaan. Eli mitä enemmän vauva imee tissiä, sitä enemmän tulee maitoa. Ja muista syödä ja juoda hyvin, niin maitoakin tulee hyvin. Ja muista, että korvikkeellakin kasvaa terveitä lapsia, mutta helpommalla pääset kun imetät.
Vauvan ruokatorvi on aluksi suora, siksi maidot tulevat herkästi pukluna ylös. Monet vauvat pitävätkin pystyasennosta. Eli vauvaa kannattaa pitää pystyssä ja sängyn päätyä koholla. Meillä lapset ovat aina halunneet nukkua vieressä. Monesti koittavat vain kädellä, että äiti on vieressä ja jatkavat unia. Mutta tämä on makuasia. Joku sopii toiselle, joku toiselle. Mitään yhteistä ohjeistusta vauvan hoitoon ei voi antaa, koska jokainen vauva, äiti ja isä on erilainen. Uskon, että löydätte pian oman tyylinne olla ja elää perheenä.
Ensikoti vois olla hyvä paikka harjoitella vauvan kanssa olemista, kysy neuvolasta miten tänne voisi päästä.