Sisareni ei maksa käyvän arvon mukaan perinnistä
Sisareni asuu vanhemmiltamme jääneessä omakotitalossa Vantaalla. Vanhemmat kuolivat jo 1993. Tilaan kuuluu iso tontti noin 1500 neliötä. Talo on ollut jakamattoman kuolinpesän omaisuutta. Talon myyntihinnaksi välittäjä arvioi 540 000e. Kuolinpesään kuulu sisareni perheineen ja minä. Asun itse Turussa.Nyt sisareni haluaisi lunastaa minut ulos ja käyttää taloa vakuutena lastensa talolainoille. Sisareni ei halua kuitenkaan käyttää nykyistä kiinteistövälittäjän arviota vaan ehdottaa että.käytetään v. 1993 talon arvoa,, jolloin hän muutti taloon. Tämö arvio on ehkä kymmenesosa. Sisareni perustelee etten ole ollut aiemmin kiinnostunut jakamaan taloa. Hänellä on ollut iso perhe ja hän hoitanut taloa. Jollen suostu , hän ottaa juristin.Mielestäni vanhempien omaisuus jaetaan tasan lapsille.
Kommentit (61)
Kas kas. Sinua koko talo ei ole aikaisemmin kiinnostanut pätkääkään mutta nyt sitten yrität kiusata sisarustasi ryöstämällä häneltä satoja tuhansia.
Olen antanut sisareni asua siinä. Nythän sisar haluaa itse purkaa jakamattoman kuolinpesän.
Ehdotat tontin myyntiä . Siinä lienee rakennusoikeutta paljon
Hetkinen, onko siskosi asunut talossa ilmaiseksi? Siis muutti vain sisään? Sisko voi ottaa juristin, talo jaetaan nykyhetken arvon mukaan. Jos siskosi on tehnyt remonttia omilla rahoillaan, hän todentaa ne ja riippumaton välittäjä arvioi vaikutukset hintaan. Silti arvo on jakohetken arvo.
Voittehan te myydä talon ja jakaa vasta sen jälkeen. Iso tonttikin, ehkä lohkotte?
Tuohan on ihan selvä. Verottaja pakottaa käyttämään nykyarvoa. Sisaresi maksaa sinulle ouolet arvosta.
Jep, todellakin nykyarvon mukaan jaetaan, ehkä jotain remontteja voidaan miettiä sisaresi eduksi mutta toisaalta, ilmeisesti asunut siinä 30 vuottako ilmaiseksi, jolloin remontit siitä korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotat tontin myyntiä . Siinä lienee rakennusoikeutta paljon
Vaadit tontin myyntiä tai uudellen arvioniin talon /tontin arvosta ja sen mukaan oman osuutesi. Ei mitään armon lahjoja vaikka on sisar.Osakas voi vaatia koko paskan myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, onko siskosi asunut talossa ilmaiseksi? Siis muutti vain sisään? Sisko voi ottaa juristin, talo jaetaan nykyhetken arvon mukaan. Jos siskosi on tehnyt remonttia omilla rahoillaan, hän todentaa ne ja riippumaton välittäjä arvioi vaikutukset hintaan. Silti arvo on jakohetken arvo.
Voittehan te myydä talon ja jakaa vasta sen jälkeen. Iso tonttikin, ehkä lohkotte?
Ja ,mikäli hän on asunut siinä ilmaiseksi niin siskosi on myös siitä velkaa sinulle. Pesänjakaja ja sinulle luonnollisesti asianajaja. Ei tässä maassa mitään jaella sen mukaan mitä joku toinen sattuu haluamaan.
On asunut ilmaiseksi. Hän on kunnioittanut vanhempien muistoa asumalla (!). Rakennusoikeutta tontilla on 600 neliötä nyt käytetty 260neliötä. Eli hyvä tontti.
Vierailija kirjoitti:
Kas kas. Sinua koko talo ei ole aikaisemmin kiinnostanut pätkääkään mutta nyt sitten yrität kiusata sisarustasi ryöstämällä häneltä satoja tuhansia.
Hyvää hyvyyttään antanut sisaren perheineen asua siinä, mieti mikä säästö. Tuolla alueella omakotitalon vuokra 30 vuoden ajalta on iso raha.
Totta kai nykyhetken arvon mukaan.
Ei niitä mahdollisia remontteja edes oteta huomioon. Oma mokansa, kun ei ole vaatinut pesän jakamista ennen remontointia.
Ja ottakoot juristin. Niin otat sinäkin siihä vaiheessa. Maksatte juristeille ehkä noin kymppitonnin, ja päädytte tilanteeseen, jossa voit vaatia pesän ositusta saman tien, nykyhetken käypään arvoon.
Juristin palkkaaminen ei auta, paitsi jos itse suostut lahjoittamaan oman osuutesi hänelle. Silloin juristi voi tehdä tuollaiset paperit. Lain mukaan jako tapahtuu nykyarvon mukaisesti. Remonttejakaan ei tarvitse sovitella, mikäli on asunut siinä koko ikänsä ilmaiseksi.
Et suostu missään tapauksessa. Vantaalla pkt joudut maksamaan vuokraa min. 1500/kk jos on ilmaiseksi asunut monta kymmentä vuotta. Sisko maksaa sulle puolet talon nykyarvosta, tämä on selvä asia.
Asialla ei ole mitään tekemistä ahneuden kanssa, eihän kukaan lahjoittaisi ilmaiseksi siskolleen montaa sataa tuhatta jos on omiakin lapsia.
Eri asia jos sijaitsisi mynämäellä missä mikään ei mene kaupaksi, Vantaalla olisi kyllä helposti mennyt ulkopuoliselle kaupaksi jo silloin 1993
"Kuolinpesään kuulu sisareni perheineen ja minä."
Tarkoittanet että kuolinpesään kuuluu sisaresi ja sinä.
Sisaresi on rempannut taloa.