Miksi pelotellaan, että passia hakiessa pitää poliisiasemalla todistaa henkilöllisyys voimassa olevalla passilla ja ajokortti ei käy?
Mulle tokaisi henkilö tiskin takana vain että "nimi" ja löi sitten passin kouraan.
Kommentit (60)
Niin, kyllähän se menee muissakin asioissa sillä tavalla, että kun sinä Sirpa siellä Peräseinäjoella saat hoidettua asiasi jollain tapaa, niin se todistaa, että kaikilla muilla sujuu kaikki asiat kaikkialla muualla samalla tavalla.
Missä kuvittelisit voitavan henkilön identiteetti selvittää paremmin kuin juuri poliisiasemalla, AP?
Pelottelu ja taivastelu on jännää. Toki asian voi tarkistaa vaikka Poliisin sivuilta tai ihan päätellä, että sen ensimmäisen passinkin saa jotenkin ilman aiempaa passia. Ja sitten passin voi saada sellainenkin, jolla ei ole edes ajokorttia!
Kuvaa on toki pyydetty ja nykyään sormenjälkiä, että ihan nimi ei yleensä riitä.
Jos mä jakelen ihmisten passeja poliisissa, niin vertaan passissa olevaa kuvaa passin kyselijän naamaan ja kysyn muutenkin pari tunnistuskyssäriä. Eikö ole ihmeellinen maailma.
Vierailija kirjoitti:
Missä kuvittelisit voitavan henkilön identiteetti selvittää paremmin kuin juuri poliisiasemalla, AP?
Ei se kysynyt kuin nimen, ei mitään muuta.
Henkilöllisyys pitää todistaa ja ajokortilla se ei onnistu. Jos nyt sut sit poliisilaitoksella tunnistettiin, niin ok.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä jakelen ihmisten passeja poliisissa, niin vertaan passissa olevaa kuvaa passin kyselijän naamaan ja kysyn muutenkin pari tunnistuskyssäriä. Eikö ole ihmeellinen maailma.
Miksi vi*ussa sitten selitetään, että pitää olla henkkarit että saa sen passin ulos?!
Nimenomaan poliisiasemalla EI tarvitse mutta jos tilaa passin vaikka R-kioskille niin sitten pitää olla henkkari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kysynyt kuin nimen, ei mitään muuta.
No oletettavasti sun naama näyttää ihan samalta livenä kuin siinä passikuvassa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vi*ussa sitten selitetään, että pitää olla henkkarit että saa sen passin ulos?!
Kuka selittää ja missä?
-eri
Kamala kun mua pelottaa. Meni melkein pissit housuun.
Vierailija kirjoitti:
Henkilöllisyys pitää todistaa ja ajokortilla se ei onnistu. Jos nyt sut sit poliisilaitoksella tunnistettiin, niin ok.
Poliisiasemalla ei tarvitse olla virallista henkkaria.
Aika monella ei edes ole mitään muuta kuin ajokortti henkilötodistuksena ennen ekan passin hankintaa.
Itse hain passin niin, että minulla oli vanha ajokortti, ei muuta henkilöllisyystodistusta.
Poliisiasemalla hakemuksen tehdessäni kysyttiin mm. vanhempien sekä sisarusteni nimet, syntymäajat ja kuolinajat, puolisoni nimi ja syntymäaika, meidän hääpäivä, lasten nimet, jne. Aika paljon tehtiin kaikkia kysymyksiä.
Sen jälkeen poliisi sanoi, että "voit hakea passin R-kioskilta, mutta sinun pitää todistaa henkilöllisyytesi. Ajokortti ei kelpaa". Hän ohjeisti, että voin tehdä valtakirjan ihmiselle, jolla on voimassaoleva passi. Näin toimin ja sain passin.
Vierailija kirjoitti:
Itse hain passin niin, että minulla oli vanha ajokortti, ei muuta henkilöllisyystodistusta.
Poliisiasemalla hakemuksen tehdessäni kysyttiin mm. vanhempien sekä sisarusteni nimet, syntymäajat ja kuolinajat, puolisoni nimi ja syntymäaika, meidän hääpäivä, lasten nimet, jne. Aika paljon tehtiin kaikkia kysymyksiä.
Sen jälkeen poliisi sanoi, että "voit hakea passin R-kioskilta, mutta sinun pitää todistaa henkilöllisyytesi. Ajokortti ei kelpaa". Hän ohjeisti, että voin tehdä valtakirjan ihmiselle, jolla on voimassaoleva passi. Näin toimin ja sain passin.
Juuri noin se menee ja toimii.
Kaikilla on passi.Sen saa jo lapset.Elukatkin on tatuoitu ja sirutettu.Ne vanhaksi menneet passit mukaan ja se ajokortti.Kun saat uuden voit leikata vanhan passin palasiksi.Turhaa on jonottaa poliisissa kun voi varata ajan netissä.Vanhat ihmiset ei osaa nettiä tai ei ole älypuhelimia.Te joilla on joku muu kotimaa teillä on konsulaatti joka hoitaa teidän asioita.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan poliisiasemalla EI tarvitse mutta jos tilaa passin vaikka R-kioskille niin sitten pitää olla henkkari.
Miten niin ei tarvii? Onko poliisiasemalla jokin automaattitunnistus? Mä voin sit hakee sun passin itselleni vai?
Poliisilaitoksella suoritettavaa tunnistusta varten tarvitaan voimassa oleva passi tai henkilökortti. Mikäli hakijalla ei ole esittää voimassa olevaa passia tai henkilökorttia, henkilöllisyys pyritään selvittämään muutoin.
Muutoin on sormenjäljet tai turvakysymykset. Tai sit se, että olet poliisille ennestään tuttu eikä voi erehtyä.
KYLLÄ pitää olla voimassa oleva passi tai henkilöllisyystodistus,
Ajokortti Ei käy!
Itse hain henkilökorttia minun henkilöllisyyden todisti Henkilö, jolla Oli Voimassa oleva henkilö kortti.
Muuten ei saa ei ole pelottelua,
Eli voit , ottaa jonkun henkilön mukaan, jolla on jompi kumpi Voimassa oleva,
teette valtakirjat, jolla hakea noutopisteestä Uusi passi.
Hän todistamassa henkilöllisyyden näin se on !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisiasemalla ei tarvitse olla virallista henkkaria.
No kyllä tarvii.
Ei kaikilla ole edes passia ennestään millä todistaa. Ei se mikään välttämättömyys ole ja kyllä sen henkilöllisyyden saa todistettua ilmankin.