Miten ihmisillä ei jää parin tonnin palkasta mitään säästöön?
Näin kolmekymppisenä olen ihmetellyt, kun eräskin tuttu kertoi, miten on haastavaa, kun tuli yllättävä muutaman sadan euron lasku eikä ole varaa maksaa tätä. En tietystikään hänen rahatilanteestaan lähtenyt utelemaan, mutta ihmettelen, kun tämäkin henkilö on tehnyt töitä toisen asteen jälkeen täyspäiväisesti töitä eli puhutaan reilusta kymmenestä vuodesta. Toki hänellä oli lapsia mutta on hän töitäkin ehtinyt tekemään ennen lastensaamista. Itse olen siis myös kolmekymppinen, mutta erinäisistä syistä johtuen mm. oman alan huonon työtilanteen takia työhistoria on surkea tämän ikäiseksi. Olen nyt valmistumassa maisteriksi ja sain oikeastaan ensimmäisen oman alan kokopäivätyön, jossa nettopalkka on n. 2000. Olen tällä palkalla ehtinyt jo muutamassa kuukaudessa maksamaan koko luottokorttivelan (1000) pois sekä laittamaan rahaa säästöön. Oma osuus vuokrasta on 400 ja oma osuus ruuasta n. 200. Toki tämäkin määräaikainen työ loppuu kohta, joten olen yrittänyt saada rahaa säästöön ennen kuin löydän toivottavasti seuraavan työn. Mutta siis ihmettelen vilpittömästä näitä, jotka ovat tehneet 10-15 vuotta täyspäiväisesti töitä, mutta mitään rahaa ei ole jäänyt säästöön. Toki ymmärrän, että lapset ovat iso menoerä. Mutta esim. jos on vuosia ennen lapsia tehnyt jo tehnyt töitä. Haluaako joku avata, että minne kaikkialla n. parin tonnin nettopalkasta menee rahaa?
Kommentit (51)
Asunto ja auto. Nämä kun maksaa yksin, niin siihen ne rahat sitten menee.
Urpon populistipolitiikan takia, lapsityövoimaa oli tarjolla suomessakin puuvillapelloilla ulkoa tulleille patruunoille. Ennen ryöstö tapahtui ulkoapäin, nyt sisältä päin.
Vierailija kirjoitti:
Mun brutto on 2461 ja netto 1797. Työttömäksi jääminen todella houkuttelee, ei matkakuluja/eväs/vaatekuluja. Saman neton saa makaamalla.
Ei saa. Bruttopalkkani edellisessä määräaikaisessa työssä oli 2450 e, ja nettona käteen jäi 1800 e. Nyt ansiosidonnaisella käteen tulee neljän viikon välein 1030 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sä jaat vuokran ja muut kulut jonkun kanssa. Esim minä maksan siitä 2000 netosta kaiken.
Vuokra 850 e
Auton kulut työssäkäyntiin 300 e
Sähkö 40 e
Vakuutukset 30 e
Tietoliikenne laitteineen 50 e
Opintolaina 120 e
Lääkkeet 100 e
Näiden pakollisten kulujen jälkeen jää 500 euroa, mikä menee ruokaan, hygieniaan, kodin tarvikkeisiin ja joskus ja jouluna voi olla varaa ostaa kengät tai housut.Se on totta, että yksinasuvana tietysti kalliimpaa. Asutko sitten jossain kauempana tai huonojen kulkuyhteyksin päässä, kun autoon menee jopa 300€ kuussa? Siihen nähden vuokra kuulostaa aika kalliilta, jos asut vielä jossakin kauempana, että tarvitset auton.
Ap
Ei vaan työpaikka on keskellä ei-mitään mihin ei pääse julkisilla. Kaikki pk-seudun työt eivät ole keskustassa mihin kaikki julkisen liikenteen välineet suuntaavat.
Autoilussa on muitakin kuluja kuin bensa, vaikka se tällä hetkellä yksi suurin kuluista onkin. Auto itsessään on velaton, mutta kulut keskimäärin tuon 300e/kk jaettuna joka kuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on bruttopalkka 2100e, ja hyvin oon säästänyt joka kuukausi n. 500 euroa eikä todella ole tarvinnut pennejä laskea. Toinen kaveri tienaa bruttona yli 2600e eikä saa säästöön mitään ja on velkaakin joka suuntaan mm. autolainaa ja muuta kulutusluottoa ja luottokorttimaksuja kun on höylätty tappiin.
Monta lasta sulla on?
Miksi aina vedetään tämä lapsi-kortti esiin? Että kuinka helppoa on lapsettomien säästää ja odotahan vain saat lapsia
Itse olen kuvitelettu että lapsien hankkiminen olisi vapaaehtoista ja että lapsettomatkin saisivat täällä keskustella.
Lasten saaminen on aika suosittu tapa hyvesignaloida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun brutto on 2461 ja netto 1797. Työttömäksi jääminen todella houkuttelee, ei matkakuluja/eväs/vaatekuluja. Saman neton saa makaamalla.
Ei saa. Bruttopalkkani edellisessä määräaikaisessa työssä oli 2450 e, ja nettona käteen jäi 1800 e. Nyt ansiosidonnaisella käteen tulee neljän viikon välein 1030 e.
Mitä sulta puuttuu tuolla summalla? Vapaus sulla on ilman työssäkäyntikuluja.
Aika suuri syy on varmaan ne lapset. Joskus nuorempana tuli tuollaisilla tuloilla laitettua 500 säästöön ja ihmettelin miten tätä palkkaa pidetään niin pienenä.. No sitten tuli lapset ja tarvittiin isompi asunto, auto ja elettiin 4 henkeä vain yhden palkalla vuosia. Sitten tuli päivähoitomaksut ja jatkuvia vaate ja tarvike hankintoja lapsille. Pian tulee harrastukset, puhelimet ja liittymät yms. Teinit ne vasta kuluttaakin. Ap voi jakaa oman palkkansa useammalle hengelle ja tulla sitten vilpittömästi ihmettelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sä jaat vuokran ja muut kulut jonkun kanssa. Esim minä maksan siitä 2000 netosta kaiken.
Vuokra 850 e
Sähkö 40 e
Vakuutukset 30 e
Opintolaina 120 e
Lääkkeet 100 e
Näiden pakollisten kulujen jälkeen jää 500 euroa, mikä menee ruokaan, hygieniaan, kodin tarvikkeisiin ja joskus ja jouluna voi olla varaa ostaa kengät tai housut.Se on totta, että yksinasuvana tietysti kalliimpaa. Asutko sitten jossain kauempana tai huonojen kulkuyhteyksin päässä, kun autoon menee jopa 300€ kuussa? Siihen nähden vuokra kuulostaa aika kalliilta, jos asut vielä jossakin kauempana, että tarvitset auton.
ApEi vaan työpaikka on keskellä ei-mitään mihin ei pääse julkisilla. Kaikki pk-seudun työt eivät ole keskustassa mihin kaikki julkisen liikenteen välineet suuntaavat.
Autoilussa on muitakin kuluja kuin bensa, vaikka se tällä hetkellä yksi suurin kuluista onkin. Auto itsessään on velaton, mutta kulut keskimäärin tuon 300e/kk jaettuna joka kuulle.
Ok, hyvä kun valaisit. Jos nyt vielä mietin tätä säästämistä, niin se, että palkasta jää 500€ pakollisten kulujen jälkeen on vähän. Mutta ei se mielestäni mikään superniukka budjetti ole, josta ei ikinä jäisi mitään säästöön? Mielestäni yhdelle ihmiselle vaikka 300€ ruokaan kuukausittain on jo paljon. Tämä tarkoittaisi esim. melkein päivittäistä lounasruokailua ulkona ja vielä n. satasen ruokaostoksia tämän päälle. (tosin HKI:ssä varmaan kalliimmat kuin kympin lounaat) Keskustelun pointti oli se, että jos vaikka kymmenen vuotta tekee töitä tällaisella budjetilla, niin eikö tästä ole ikinä jäänyt mitään säästöön. Toki varmasta välillä tulee yllättäviä menoja. Mutta jos vaikka kauppalaskun saisi nipistettyä kahteensataan kuussa, niin tostahan jäisi 300€ kuussa säästöön ainakin sillöin tällöin. Vai mitä en nyt ymmärrä tässä yhtälössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä se tuttusi ei saa sitä 2000 euron nettopalkkaa, vaan paljon vähemmän. Ehkäpä ne asumiskulutkin on paljon enemmän kuin vain sen 400 euroa.
Voi olla. Mutta pointti oli siinä, että jos on tehnyt 10-15 vuotta töitä vaikka 1500€:n nettopalkalla, niin eikö tästä tosiaan ole vuosien mittaan jäänyt mitään säästöön? Ja jos asumiskulut ovat isot, jonka takia ei jää yhtään mitään säästöön, niin eikö tätä asumismuotoa olisi syytä tarkastella uudestaan. Siis ihan yleisesti mietin ja ihmettelen asiaa.
Ap
Monilla kulut, ovat ne sitten mitä tahansa kuluja, ovat kuukausittain toistuvia. Samalla tavalla ne kuukaudet rullaa vuoden tai 10 vuotta.
Monella on tärkeämpää elää elämää nuorena ja terveenä eikä kituuttaa eläkeikää odotellen. Silloin rahaa kuluu esim kulttuuriin ja harrastuksiin minkä ainakin itse ymmärrän täysin. Pahan päivän varalle ei nykyisessä yhteiskunnassa varsinaisesti tarvitse säästää, kuten vielä jokunen vuosikymmen sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 850 e
Sähkö 40 e
Vakuutukset 30 e
Opintolaina 120 e
Lääkkeet 100 e
ApEi vaan työpaikka on keskellä ei-mitään mihin ei pääse julkisilla. Kaikki pk-seudun työt eivät ole keskustassa mihin kaikki julkisen liikenteen välineet suuntaavat.
Autoilussa on muitakin kuluja kuin bensa, vaikka se tällä hetkellä yksi suurin kuluista onkin. Auto itsessään on velaton, mutta kulut keskimäärin tuon 300e/kk jaettuna joka kuulle.Ok, hyvä kun valaisit. Jos nyt vielä mietin tätä säästämistä, niin se, että palkasta jää 500€ pakollisten kulujen jälkeen on vähän. Mutta ei se mielestäni mikään superniukka budjetti ole, josta ei ikinä jäisi mitään säästöön? Mielestäni yhdelle ihmiselle vaikka 300€ ruokaan kuukausittain on jo paljon. Tämä tarkoittaisi esim. melkein päivittäistä lounasruokailua ulkona ja vielä n. satasen ruokaostoksia tämän päälle. (tosin HKI:ssä varmaan kalliimmat kuin kympin lounaat) Keskustelun pointti oli se, että jos vaikka kymmenen vuotta tekee töitä tällaisella budjetilla, niin eikö tästä ole ikinä jäänyt mitään säästöön. Toki varmasta välillä tulee yllättäviä menoja. Mutta jos vaikka kauppalaskun saisi nipistettyä kahteensataan kuussa, niin tostahan jäisi 300€ kuussa säästöön ainakin sillöin tällöin. Vai mitä en nyt ymmärrä tässä yhtälössä?
Tämä ihmettelysi alkaa kuulostaa siltä, ettet ole ikinä elänyt yksin vastaten kaikista talouden menoista. Kyllä, toki rahaa voi jäädä säästöön eikä tili mennä täysin nollille, mutta samalla myös töissä käyvän täytyy huolehtia esimerkiksi siitä että on asialliset vaatteet töihin. Kun kengät hajoaa, niin uusien osto viekin ne edellisessä kuussa säästöön jääneet rahat, seuraavassa kuussa huomaa että 15 vuotias paistinpannu on tullut tiensä päähän, seuraavassa kuussa loppuu kerralla kaikki pesuaineet tms. 500 euron kuukausibudjetti antaa liikkumavaraa todella vähän siihen nähden, että myy osaamistaan vaativalla alalla 40h/vk. Ei ole aikaa eikä resursseja juosta jokaisen alennuksen perässä tai valmistaa jokaista ruokaa alusta asti itse kun työpäivän päälle menee yhteensä 2h työmatkoihin. Miksi työssäkäyvän pitäisi joutua karsimaan ruokakulunsa 300 euroon kuussa pärjätäkseen palkallaan, kun kotona makaavillakin budjetti on suurempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä se tuttusi ei saa sitä 2000 euron nettopalkkaa, vaan paljon vähemmän. Ehkäpä ne asumiskulutkin on paljon enemmän kuin vain sen 400 euroa.
Voi olla. Mutta pointti oli siinä, että jos on tehnyt 10-15 vuotta töitä vaikka 1500€:n nettopalkalla, niin eikö tästä tosiaan ole vuosien mittaan jäänyt mitään säästöön? Ja jos asumiskulut ovat isot, jonka takia ei jää yhtään mitään säästöön, niin eikö tätä asumismuotoa olisi syytä tarkastella uudestaan. Siis ihan yleisesti mietin ja ihmettelen asiaa.
ApMonilla kulut, ovat ne sitten mitä tahansa kuluja, ovat kuukausittain toistuvia. Samalla tavalla ne kuukaudet rullaa vuoden tai 10 vuotta.
Harvemmin kenelläkään on heti toiselta asteelta valmistuessaan ja 10-15 vuoden työuran jälkeen täysin sama elämäntilanne ja silloin ne kulutkin on erilaiset. Viittasin tässä nyt tilanteeseen, jossa vaikka silloin 19-vuotiaana on valmistuttu ammattiin ja tehty täyspäiväisesti 10-15 vuotta töitä, mutta kolmekymppisenä ei ole jäänyt mitään säästöön. Ja tarkoitin ensisijaisesti tilanteita, joissa on jo vuosikausia ehditty tekemään töitä ennen lasten saantia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on bruttopalkka 2100e, ja hyvin oon säästänyt joka kuukausi n. 500 euroa eikä todella ole tarvinnut pennejä laskea. Toinen kaveri tienaa bruttona yli 2600e eikä saa säästöön mitään ja on velkaakin joka suuntaan mm. autolainaa ja muuta kulutusluottoa ja luottokorttimaksuja kun on höylätty tappiin.
Öö eli paljon sulla jää käteen palkasta eli netto? Ja pienet on menot, jos tuo on brutto ja siitä lähtee verot sun muut, jos 500 egeä saat syrjään laitettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta lasta sulla on?
Miksi aina vedetään tämä lapsi-kortti esiin? Että kuinka helppoa on lapsettomien säästää ja odotahan vain saat lapsia
Itse olen kuvitelettu että lapsien hankkiminen olisi vapaaehtoista ja että lapsettomatkin saisivat täällä keskustella.
No onhan se selvä, että jos ei ole lapsia, jää siitä netosta enemmän. Kuin jos olisi 2 lasta, niin voipii olla, että sitä nettoa jää heidän kulujen jälkeen vähempi, kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta lasta sulla on?
En ole varma miten se tähän kertomaani liittyy, mutta ei ole ainuttakaan. Eikä ole tällä kaverillakaan, vaan joillain vaan koko palkka menee laskujen maksuun ja toiset taas saa säästettyä kun ei ole luottoja jne.
-SamaNiin, sepä se. Pikkupalkoilla elää vain opiskelijat ja yksinelävät, ei perheelliset.
Meillä 4 hengen perhe elää 2000e nettotuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Saan työttömänä n 600 (mukana yksi lapsikorotus). Hyppisin ilosta jos saisin työkykyni takaisin ja saisin sitä palkkaa mitä sain ennen tapaturmaani eli 2200 brutto ja 1600 netto. Jäisi 1000 enemmän joka ikinen kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan saa.
Olen työtön ja nettona saan 679e.
Mä saan yli kaksi tonnia kuussa eikä jää säästöön siinä mielessä, kun varmaan tarkoitat. Makselen lainoja viidelläsadalla eurolla pois ja sitten ostelen harrastukseeni liittyviä juttuja, jotka voi katsoa sijoituksiksikin, koska kyseessä on tuotteet, joiden arvo saattaa jopa kasvaa kymmenessä, kahdessakymmenessä vuodessa.
Kuka eläkkeesi maksaa? Joku random somali, eikö?