Miksi osa naisista lihoo vaihdevuosien aikana?
Onko millään lääkityksellä erityisen suurta vaikutusta? Kaikki mahdolliset saa listata tähän. Liikun paljon ja syön terveellisesti.
Kommentit (43)
Kauan sitten ihmiset eivät lihoneet. Pitäis mennä takaisin kivikauteen ja jättää muutama puu jäljelle. Ei ne ihan hetkessä takaisin kasva. Puupelto ei ole metsä.
Osa vaan päästää itsensä lihomaan vaihdevuosiaikana. Vaihdevuosia voi syytellä, vaikka kukaan ei liho kuin syömällä. Samoinhan jotkut lopettavat treenaamisen ja kaikenlaisen liikunnan niin, että ovat enää lihaksettomia lihakasoja.
Aika paljon voi itse tehdä hyvinvointinsa eteen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. En ole lihonut. En ole koskaan käyttänyt mitään hormoneja, mutta sillä tuskin on vaikutusta asiaan, vaikka varmaan nykypäivänä harvinaista onkin. En juuri urheile enkä kyllä tupakoikaan. Painoindeksi alle 20. Ei liiemmälti muitakaan vaihdevuosioireita. Joskus voi olla muutamana päivänä kuumia aaltoja, sitten kuukausia ettei mitään.
N55
Mulla lihomistaipumus alkoi kuusissakymmenissä. Sen jälkeen on joutunut harjoittamaan itsehillintää.
Myös lihaskato alkoi ilmetä silloin: jos ei tee mitään, lihakset katoaa. Näin ei ollut nuorena
Jatkavat sitä hyväksi havaittua kehonrakennuslinjaa joka on alkanut jo teini-iässä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. En ole lihonut. En ole koskaan käyttänyt mitään hormoneja, mutta sillä tuskin on vaikutusta asiaan, vaikka varmaan nykypäivänä harvinaista onkin. En juuri urheile enkä kyllä tupakoikaan. Painoindeksi alle 20. Ei liiemmälti muitakaan vaihdevuosioireita. Joskus voi olla muutamana päivänä kuumia aaltoja, sitten kuukausia ettei mitään.
N55
Vielä ehdit. Minä lihoin vasta 60+. Vielä 55 v mahtui vaatteet, joita käytin 19 v.
Nyt olen yli 70 ja en laihdu millään konstilla. 10 kg tullut lisää 60 jälkeen.
Ei lääkityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeanlainen ruokavalio. Treeni, stressin välttäminen. Terveellistä ruokaa on maamme metsät pullollaan. Laiskuri! ;D
Totta. Pitäisi mennä kalaan tai marjastamaan. Kalastaa en osaa ja marjastamista inhoan. Laiskuri todellakin.
Ap
Älä sure ap, minä teen kaikkea mahdollista. Kasvatan paljon ruokaa ja metsässä melkein asun marja/sieniaikana.
Kyllä totuus on hormonitoiminnassa.
T.tutkija evp
Uusimman tutkimuksen mukaan aineenvaihdunta alkaa hidastua vasta 60-vuotiailla. Lihomista voi estää huolehtimalla lihaskunnostaan.
Vierailija kirjoitti:
N55
Minulla ei edes niitä kuumia aaltoja. Vaihdevuosien alkamisen huomasin siitä että viimeisen vuoden aikana ennen kuukautisten loppumista ne muuttuivat valtavan runsaiksi. Sitten vain jäivät pois. Siinä se, ei mitään muuta.
Tai hetkinen, jos oikein ajattelen niin ehkä ihin oheneminen ja kuivuminen on merkki siitä?
Paino on pudonnut. BMI juuri ja juuri 19, ennen se oli 21-22 välillä. Liikun kyllä mutta esim. juoksemisen jouduin jättämään pois ikävän polvivamman takia. Sen sijaan lenkkeilen kävelemällä metsissä ja luonnossa lähes joka päivä.
Osteoporoosista lääkäri varoittelee koska minulla ei ole rasvakerrrosta. Sen takia otan kalsiumlisää.
Liikunta auttaa myös luiden hauratumista vastaan. Äidilleni kävi samoin, muistan kun hän oli suorastaan lihava, melkein 80 kiloa ja saman pituinen kuin minä, 168 cm. Sittemmin hän alkoi laihtua ja painaa nyt 55 kiloa. Meillä suvussa laihdutaan vaihdevuosissa jostain syystä, näin näyttää käyvän kaikille naisille, sama ei koske miehiä. Jokainen nostanut painoa tuossa 40 ikävuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N55Minulla ei edes niitä kuumia aaltoja. Vaihdevuosien alkamisen huomasin siitä että viimeisen vuoden aikana ennen kuukautisten loppumista ne muuttuivat valtavan runsaiksi. Sitten vain jäivät pois. Siinä se, ei mitään muuta.
Tai hetkinen, jos oikein ajattelen niin ehkä ihin oheneminen ja kuivuminen on merkki siitä?
Paino on pudonnut. BMI juuri ja juuri 19, ennen se oli 21-22 välillä. Liikun kyllä mutta esim. juoksemisen jouduin jättämään pois ikävän polvivamman takia. Sen sijaan lenkkeilen kävelemällä metsissä ja luonnossa lähes joka päivä.
Osteoporoosista lääkäri varoittelee koska minulla ei ole rasvakerrrosta. Sen takia otan kalsiumlisää.
Liikunta auttaa myös luiden hauratumista vastaan. Äidilleni kävi samoin, muistan kun hän oli suorastaan lihava, melkein 80 kiloa ja saman pituinen kuin minä, 168 cm. Sittemmin hän alkoi laihtua ja painaa nyt 55 kiloa. Meillä suvussa laihdutaan vaihdevuosissa jostain syystä, näin näyttää käyvän kaikille naisille, sama ei koske miehiä. Jokainen nostanut painoa tuossa 40 ikävuoden jälkeen.
Kaipaisin juttuja näistä oireettomista vaihdevuosista. Minulla kuukautiset loppuivat houkan ennen kuin täytin 57. Pari kertaa oli lievä kuuma aalto ja siinä se. Koko ajan kuitenkin 50 täytettyäni pelkäsin, että pian alkavat hirveät oireet. Kuinka monella ei ole mitään mainittavia vaivoja. Olen normaalipainoinen ja harrastan paljon liikuntaa.
Tätä mä en tajua: miten estrogeenikorvaushoito lihottaa?
Onko se jokin sääntö?
Estrogeenivaje ei ole lihomisen syy.
Esim. fitnessmimmit ajaa kemiallisesti omat estrogeenit alas kovassa treenissä, siis kisoihin valmistautuessaan.
Ainoastaan väärä ruokavalio lihottaa.
Mulla vaihdevuodet ja estrogeeni käytössä, kilpirauhasen vajaatoiminta ja endometrioosi, olen laihduttanut lähes - 60 kg ruokailutottumuksia muuttamalla.
N43
Estrogeenin puute ei lihota. Päinvastoin. Laihduttaminen on helpompaa ja just siks esim. Bodauspiireissä ym. naiset koettaa saada omat estrot alas.
Harrastan paljon liikuntaa ja yritän syödä vähän ja terveellistä. Olen kasvissyöjä. Nyt 60v ja paino nousee koko ajan. Nomraalipaino ylittyi syksyllä. Pussikettodieetti on ainoa, mikä toimii mutta en haluaisi siihen enää mennä uhkaavan lihaskadon ja hiusten lähtemisen pelossa. Miten tämän selättäisi?
Jollain tavoin näläntunne, uni ym. häiriintyvät. Aina olen syönyt vain nälkääni, en niin sanotusti lohtusyömistä. Kun vaikka ei saa unta, käy niin että pupeltaa samalla.
Asiaa auttaa ruokavalion monipuolistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Harrastan paljon liikuntaa ja yritän syödä vähän ja terveellistä. Olen kasvissyöjä. Nyt 60v ja paino nousee koko ajan. Nomraalipaino ylittyi syksyllä. Pussikettodieetti on ainoa, mikä toimii mutta en haluaisi siihen enää mennä uhkaavan lihaskadon ja hiusten lähtemisen pelossa. Miten tämän selättäisi?
Älä käytä salaatinkastikkkeita, ne lihottavat.
Paras luontaistuote vaihdevuosiin - https://nplink.net/t9gmnzae Helpotti alkavia vaihdevuosi oireita,mm. kuumia aaltoja yöllä ja hikoilua päivisin. Vaikutti myös mielialaan myönteisesti. Lieneekö tuotteen ansiota että olen pysynyt terveenä koko talven vaikka lähipiirissä ollut flunssaa. Olen erittäin tyytyväinen! Suosittelen!
Totta. Pitäisi mennä kalaan tai marjastamaan. Kalastaa en osaa ja marjastamista inhoan. Laiskuri todellakin.
Ap