Lääkäri kirjoitti teinille kyseenalaisen reseptin - mitä voin tehdä?
Lieviä univaikeuksia teinillä. Meni ääkäriin koska melatoniini ei tuntunut sopivan ja jotain apua kaivattiin. Lääkäri kirjoitti reseptin psykoosilääkkeeseen. Ei sanallakaan maininnut, että kyseessä ei ole mikään unilääke. Selitti olevan "hyvin siedetty" ja paljon käytetty. Pakkausselosteen mukaan ei käy alle 18 v ollenkaan ja käypä hoito suositus mainitsee erikseen, että näitä lääkkeitä ei saisi käyttää unilääkkeenä. Teini haluaa jatkaa käyttöä mutta itse pelkään sivuvaikutuksia. Pillerit voin ottaa pois, mutta reseptillä saa aina lisää...
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Yrtti?
Mene niiden uskomuslääkkeittesi kanssa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene läpi.
15 vuotta kärsinyt eriasteisista univaikeuksista. Pelkän Imovanen saaminen on työn ja tuskan takana. Ensin ohjataan unihoitajalle, joka haastattelee ja jonka luona käydään useita kertoja juttelemassa unettomuudesta ja koitetaan ns. pehmeitä keinoja.Kyllä sieltä kunnon mömmöt saa kun menee pikku psykooseissa vastaanotolle. En ole ikinä joutunut mitään pehmeitä keinoja saati lässytystä kuuntelemaan.
Tosin lopetin kaikki unilääkkeet joskus 7 vuotta sitten kun ahdisti niin paljon ettei saanut nukuttua ilman niitä.
Ap:n lapsi ei ilmeisesti ole psykoottinen, eikä hänen kuuluisi saada mitään mömmöjä pelkkien univaikeuksien perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitan saada sen reseptin peruttua. Koko päivän olen soitellut mutta kun on julkisesta kyse, niin eihän sinne saa edes yhteyttä.
ApVaikka et saa reseptiä peruttua niin se ei tarkota että sitä pitää ottaa sitten.
Et sinä minkään teini-ikäisen ihmisen reseptejä pysty perumaan, jos hän ei ole valtuuttanut sinua asioimaan puolestaan. Eikä reseptejä yleensä peruta, jos niitä ei tarvitse niin sitten lääkkeitä ei käydä hakemassa.
Eivät hae sitten sitä lääkettä. Vai alistuuko ap siihen, että pitää tehdä kuten lääkäri käskee. Tää pistää mut vihaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on psykoosilääkettä (levomepromazin) unilääkkeenä, vaikka ei psykoosista tietoakaan. Sattuu vain toimimaan kaikista kokeilemistani vaihtoehdoista parhaiten: ei sivuoireita, ei tokkuraa seuraavana päivänä. Voihan se teidän teinillekin sopia. Onko muita vaihtoehtoja kokeiltu?
Mulla on samaa lääkettä ollut jo n. 12 vuotta ja hyvin on toiminut. Ei ole psykoosia, eikä muitakaan mt- ongelmia kuin vain etten saa unta ja en pysy unessa ilman lääkitystä.
"Unihygienia" on kunnossa ja kokeillut olen monta muuta lääkettä esim. melatoniini ja joitain yrttivalmisteita, sekä toki liikunta, ulkoilma hallussa, kofeiini pois alku iltapäivästä lähtien jne. Mikään muu lääke kuin tuo levozin ei auta nukkumisongelmiini. Mieluummin nukun kuin valvon, vaikka tarvitsisin loppuelämäni lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Näin sairaita nämä lääkärit nykyään on.
Mama taitaa olla vaan vähän kujalla... Onko edes puolesta asiointioikeutta teininsä terveysasioissa, kun meinaa soittaen saada reseptin peruutettua.
Itse sain työterveydestä mirzapinia mielestäni ihan liian helposti. Unettomuutta siinä vaiheessa muutama kuukausi takana. Olin kyllä aika hajalla, mutta silti ihmetytti, että työterveyslääkäri iski vain kyllästyneenä ja välinpitämättömänä reseptin käteen ja sanoi, että tämä on hyvä lääke. Kotona sitten luin enemmän kokemuksia ja muuta enkä koskaan uskaltanut ottaa lääkettä käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Valelääkäri
Tai vale-ap.
Osta L-Theaniinia ja asghawandaa. Varamsti nukahtaa ja turvallisia yrttejä ja aminohappoja. Asghwanda on maailman paras yrtti.
Mä en kyllä ymmärrä tätä ketipinorin demonisoimista. Kelpo lääke, joka on itselläni auttanut loistavasti aamuyön heräilyyn ja unen keskenloppumiseen. Päänuppi on ihan kirkas, ei sivuvaikutuksia. Sain hyvän elämän takaisin monen vuoden unettomuuden aiheuttaman tokkurainen jälkeen. En aio luopua ketipinoreista koskaan!
t. Jo viisi vuotta täydellisiä yöunia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitan saada sen reseptin peruttua. Koko päivän olen soitellut mutta kun on julkisesta kyse, niin eihän sinne saa edes yhteyttä.
ApVaikka et saa reseptiä peruttua niin se ei tarkota että sitä pitää ottaa sitten.
Et sinä minkään teini-ikäisen ihmisen reseptejä pysty perumaan, jos hän ei ole valtuuttanut sinua asioimaan puolestaan. Eikä reseptejä yleensä peruta, jos niitä ei tarvitse niin sitten lääkkeitä ei käydä hakemassa.
Eivät hae sitten sitä lääkettä. Vai alistuuko ap siihen, että pitää tehdä kuten lääkäri käskee. Tää pistää mut vihaiseksi.
Käsitin että lääkkeet on ehkä jo haettu. Ja apteekissa voi asioida myös teini-ikäinen ilman vanhempia, kun on vaan esim. kela-kortti mukana.
Olin nuorena psykiatrisella osastolla, ja siellä suunnilleen kaikille syötettiin ketipinoria. Kaipa se oli kätevä tapa pitää potilaat kurissa. Itselläni ei edes ollut mitään univaikeuksia, maniaa tms. Olin vain syvästi masentunut. Ketipinor teki olosta tokkuraisen. Viimein lääkärikin onneksi uskoi, ettei lääkkeestä koidu minulle muuta kuin haitallisia sivuvaikutuksia.
En ole lääkevastainen. Ketipinorin runsaan käytön nuorilla kyseenalaistan silti hyvin vahvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän somea ja enemmän liikuntaa, niin alkaa uni maittaa.
Nää kommentit on niin söpöjä 😭 Olisipa asiat noin helppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole toistaiseksi puhe auttanut. Eikä kuulosta kovin hyvältä jos vanhempi kieltäytyy antamasta lapselle lääkärin määräämää lääkettä. Toivoin, että nuori olisi itse tajunnut kun kerroin lääkkeen tosiasiallisen luonteen, mutta sillä on niin kova teinikapina, että tekee melkein mitä vaan uhmatakseen.
Ap
Olet siis valmis tuhoamaan lapsesi elämän? 3
Vierailija kirjoitti:
Itse sain työterveydestä mirzapinia mielestäni ihan liian helposti. Unettomuutta siinä vaiheessa muutama kuukausi takana. Olin kyllä aika hajalla, mutta silti ihmetytti, että työterveyslääkäri iski vain kyllästyneenä ja välinpitämättömänä reseptin käteen ja sanoi, että tämä on hyvä lääke. Kotona sitten luin enemmän kokemuksia ja muuta enkä koskaan uskaltanut ottaa lääkettä käyttöön.
Muutama kuukausi unettomuutta on pitkä aika ja sanoit itsekin, että olit ihan hajalla. Työterveyslääkärin tehtävä on tarjota työntekijälle keinoja pysyä työkykyisenä, univajeinen hajalla oleva ihminen on kaikkea muuta kuin työkykyinen. Unettomuuden kierre pitää saada katki, ei siinä auta mitään melatoniineja ja kamomillateetä määrätä kun pari kuukautta on menty vähillä unilla.
Ketipinoria ei saisi määrätä nuorille. Se nimittäin lisää itsemurhataipumusta juuri nuorilla. Lukee pakkausselosteessakin. Googlatkaa ketipinor ta pp oi lapseni. Tietyt lääkärit tietyillä alueilla sitä määräävät nuorille. Mien unihygienia? Kännykkä pois sängyltä jne. (Itselläni on paha unettomuus, mutta silti korostan tässä tapauksessa unihygieniaa.)
Minä tiedän yhden perheen, jossa kaikki syövät Ketipinoria unilääkkeeksi. Nuorin taitaa olla vasta joku 8-vuotias. Ihmettelevät sitä itsekin, että mikä heidän perheessään on, että kaikki tarvitsevat tuota samaa, muut lääkkeet ei auta samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ihmeessä anna sitä psykoosilääkettä sille lapselle. Ihan varotuksena tässä nyt jo että ei kannata sillä mömmöllä pilata nyt toisen nuoruutta. Loytäkää jotain parempaa tilalle pliis.
Näin ajattelenkin, mutta helpommin sanottu kuin tehty.
Ap
0/5.
Ketipinor on vaarallinen kuten kaikki muutkin psykoosilääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Ketipinoria ei saisi määrätä nuorille. Se nimittäin lisää itsemurhataipumusta juuri nuorilla. Lukee pakkausselosteessakin. Googlatkaa ketipinor ta pp oi lapseni. Tietyt lääkärit tietyillä alueilla sitä määräävät nuorille. Mien unihygienia? Kännykkä pois sängyltä jne. (Itselläni on paha unettomuus, mutta silti korostan tässä tapauksessa unihygieniaa.)
Varmaan kaikissa mieliala-, psykoosi- ym. lääkkeissä on tuo maininta pakkausselosteessa. Liittyy aloitusoireisiin, kun toimintakyky saattaa muuttua, mutta mieliala ei tule vielä perässä.