Lääkäri kirjoitti teinille kyseenalaisen reseptin - mitä voin tehdä?
Lieviä univaikeuksia teinillä. Meni ääkäriin koska melatoniini ei tuntunut sopivan ja jotain apua kaivattiin. Lääkäri kirjoitti reseptin psykoosilääkkeeseen. Ei sanallakaan maininnut, että kyseessä ei ole mikään unilääke. Selitti olevan "hyvin siedetty" ja paljon käytetty. Pakkausselosteen mukaan ei käy alle 18 v ollenkaan ja käypä hoito suositus mainitsee erikseen, että näitä lääkkeitä ei saisi käyttää unilääkkeenä. Teini haluaa jatkaa käyttöä mutta itse pelkään sivuvaikutuksia. Pillerit voin ottaa pois, mutta reseptillä saa aina lisää...
Kommentit (208)
Psykiatrisella osastollakin noita ketipinorei määrätään jotta potilas nukahtaa muutamassa minuutissa
Nuo lääkkeet pistää pallon ihan sekaisin. Ettekö te muuta korviketta löydä?
No mulla on psykoosilääkettä (levomepromazin) unilääkkeenä, vaikka ei psykoosista tietoakaan. Sattuu vain toimimaan kaikista kokeilemistani vaihtoehdoista parhaiten: ei sivuoireita, ei tokkuraa seuraavana päivänä. Voihan se teidän teinillekin sopia. Onko muita vaihtoehtoja kokeiltu?
Lääkärihän ei *määrää* mitään, hän kirjoittaa reseptin lääkkeeseen jonka potilas sitten halutessaan hakee ja syö.
Jos teinisi kohdalla on kaikkea muuta unensaantia helpottavaa kokeiltu (elämäntavat, päivärytmi, nukkumisolosuhteet, mielenterveys ja fyysinen terveys tutkittu ja kunnossaja jne ) ja hän haluaa napsia tuollaista lääkettä ja se auttaa, niin minkäs teet?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen suuresti näitä skitsofrenian hoitoon tarkoitettujen lääkkeiden käyttöä unilääkkeinä. En todellakaan antaisi nuoren käyttää. Nuoren aivot kehittyvät vielä, tarkkaa tietoa ei ole, miten lääke vaikuttaa nuoren aivoihin.
Niin. Ilmeisesti tätä ei ole edes nuorilla tutkittu, miten sillä muuten olisi 18 v ikäräja. Ahdistaa ihan hemmetisti. Mikä sen lääkärin vastuu oikein on. Miksi meillä on suositukset, jos niitä ei tarvitse noudattaa?
Vähemmän somea ja enemmän liikuntaa, niin alkaa uni maittaa.
Koitan saada sen reseptin peruttua. Koko päivän olen soitellut mutta kun on julkisesta kyse, niin eihän sinne saa edes yhteyttä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko Ketipinor? Psykiatrit käyttävät sitä teineillä paljon. Painoa tahtoo nostaa.
Se juuri. Eikö lääkärillä ole mitään velvollisuutta esim kertoa, että tämä sitten on käypä hoito suosituksen ja valmistajan ohjeen vastaista käyttöä? Oikeastiko ne voi määrätä mitä vaan haluavat?
Ap
Valmistajan ohjeessa mainitaan kaikki mahdolliset ja melkein mahdottomat riskit ja suositukset, mutta ne eivät ole mikään laki. Lääkäri määrää lääkkeen oman harkintansa mukaan ja arvioi, onko nykyinen tilanne suurempi ongelma kuin lääkkeen käyttö. Lääkkeen määrääminen ja siitä koituvat seuraukset ovat lopulta lääkärin vastuulla, samoin jos mitään hoitoa ei uskalla aloittaa ja unettoman ihmisen vointi huononee univajeen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene läpi.
15 vuotta kärsinyt eriasteisista univaikeuksista. Pelkän Imovanen saaminen on työn ja tuskan takana. Ensin ohjataan unihoitajalle, joka haastattelee ja jonka luona käydään useita kertoja juttelemassa unettomuudesta ja koitetaan ns. pehmeitä keinoja.
Kyllä sieltä kunnon mömmöt saa kun menee pikku psykooseissa vastaanotolle. En ole ikinä joutunut mitään pehmeitä keinoja saati lässytystä kuuntelemaan.
Tosin lopetin kaikki unilääkkeet joskus 7 vuotta sitten kun ahdisti niin paljon ettei saanut nukuttua ilman niitä.
Vierailija kirjoitti:
Koitan saada sen reseptin peruttua. Koko päivän olen soitellut mutta kun on julkisesta kyse, niin eihän sinne saa edes yhteyttä.
Ap
Vaikka et saa reseptiä peruttua niin se ei tarkota että sitä pitää ottaa sitten.
Kun melatoniini ei toiminut niin kirjoitetaanpa suoraan psykoosilääkettä? Yeah, right...
Kyllä se lekuri olisi tarjonnut muita vaihtoehtoja ensin kokeiltavaksi.
Ketipinor on mielenterveyshäiriöiden Burana. "Toimii kaikkeen". Oletan, että kyse tästä.
Pieninä annoksina sopii nimenomaan nukahtamisvaikeuksiin ja ahdistukseen. Monet kuitenkin kokevat sivuvaikutukset liian suuriksi, ja haitat ovat suurempia kuin hyödyt. Itselleni toimi hyvin ahdistukseen ja uneen, mutta sivuoireena tullut motorinen levottomuus vaikeutti sitten sitä itse nukahtamista.
Hyvin yksilöllistä. Jos ei tunnu hyvältä tai haitat ovat hyötyjä suurempia, heti tieto lääkärille.
Näin sairaita nämä lääkärit nykyään on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVaikka et saa reseptiä peruttua niin se ei tarkota että sitä pitää ottaa sitten.
Ei ole toistaiseksi puhe auttanut. Eikä kuulosta kovin hyvältä jos vanhempi kieltäytyy antamasta lapselle lääkärin määräämää lääkettä. Toivoin, että nuori olisi itse tajunnut kun kerroin lääkkeen tosiasiallisen luonteen, mutta sillä on niin kova teinikapina, että tekee melkein mitä vaan uhmatakseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko Ketipinor? Psykiatrit käyttävät sitä teineillä paljon. Painoa tahtoo nostaa.
Se juuri. Eikö lääkärillä ole mitään velvollisuutta esim kertoa, että tämä sitten on käypä hoito suosituksen ja valmistajan ohjeen vastaista käyttöä? Oikeastiko ne voi määrätä mitä vaan haluavat?
Ap
Olen itse aikuisena käyttänyt tuota, juurikin hyvin pientä annosta. Nukutti tosi hyvin, liiankin. Aamut olivat vaikeita. Varsinaisiin unilääkkeisiin kai tottuu nopeasti. Mitkään kamomillateet tai illan rahoittamiset eivätkä viileät makuuhuoneet eivät auta, jos on isompia univaikeuksia. Tuosta Ketipinorista oli helppo luopua, ei koukuttanut. Paljon nyt riippuu siitä, miten vaikea uniongelma teinillä on. Jos ei nuku ollenkaan, pakko tilapäisesti varmaan käyttää. Tietysti unettomuuden syy pitäisi selvittää. Onko jokin asia joka ahdistaa niin, ettei uni tule?
En usko että lääkäri herkästi määrää nuorelle minkään sorttisia lääkkeitä univaikeuksiin, vaan yritetään ensin selvittää sitä syytä ja kokeilla lääkkeettömiä keinoja.
Melatoniinista ei nuorille yleensä hyötyä olekaan, koska ei heillä ole häikkää sen erittymisessä eikä liiasta ole hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVaikka et saa reseptiä peruttua niin se ei tarkota että sitä pitää ottaa sitten.
Ei ole toistaiseksi puhe auttanut. Eikä kuulosta kovin hyvältä jos vanhempi kieltäytyy antamasta lapselle lääkärin määräämää lääkettä. Toivoin, että nuori olisi itse tajunnut kun kerroin lääkkeen tosiasiallisen luonteen, mutta sillä on niin kova teinikapina, että tekee melkein mitä vaan uhmatakseen.
Ap
Et ole tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun melatoniini ei toiminut niin kirjoitetaanpa suoraan psykoosilääkettä? Yeah, right...
Kyllä se lekuri olisi tarjonnut muita vaihtoehtoja ensin kokeiltavaksi.
Niinhän sitä olisi luullut.
Ap
Ihmettelen suuresti näitä skitsofrenian hoitoon tarkoitettujen lääkkeiden käyttöä unilääkkeinä. En todellakaan antaisi nuoren käyttää. Nuoren aivot kehittyvät vielä, tarkkaa tietoa ei ole, miten lääke vaikuttaa nuoren aivoihin.