Tiesitteko muuten, että opettajan kesäloma EI ole 3 kk
Jatkuvasti täältäkin saa lukea, kuinka opettajan työn parhaat puolet ovat kesä-, heinä- ja elokuu tai kuinka kohta alkaa neljännesvuoden mittainen loma.Jos näin luulit, niin mietipä uudestaan. Milloin koululaiset ovat olleet lomalla elokuun? Joskus vuonna miekka ja kivi?Peruskoulun opettajan kesäloma on 2 kk, joka toki sekin on pitkä, mutta silti rasittaa tämä hokema kesä-, heinä- ja elokuusta.
Kommentit (95)
Opettajan työ on niin helppoa tai raskasta kuin siitä itse tekee. Mun veli on matemaattisten aineiden opettaja yläkoulussa ja näkee juuri niin vähän vaivaa kuin mahdollista. Samat aineistot, samat kokeet (jotka tarkastaa jos huvittaa, muuten antaa kaikille hyvät arvosanat), ei tee iltaisin tai viikonloppuisin töitä ja saikuttaa kun siltä tuntuu. Eikä lomien aikana mieti sekuntiakaan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13 viikkoa tekee enemmän kuin neljännesvuoden mun matikalla. Opettajien matikka on sitten vissiin erilaista?
Kesäloma peruskoulussa on 9 vk.
Nyt puhuinkin teidän lomista yhteensä per vuosi. Siksi puhuinkin yli neljännesvuodesta!
Vaan minäpä puhuinkin kesälomasta. Toisessa ketjussa kun joku väitti että kohta opettajilla alkaa se neljännesvuoden pituinen kesäloma. Ap
Kyllä mun entinen deitti ainakin muisti mainostaa pitkiä kesävapaita, opettaja kun oli.
Kaikki tuntemani opettajat ovat levänneitä ja rentoja tyyppejä siviilissä. Liioittelevat stressiä julkisuudessa. Osallistuvat yhdistyksiin ja politiikkaan, kun vapaa-aikaa ja voimia on.
Ainoa poikkeus on nuoret opettajat. He pingottavat ja yrittävät parhaansa. Valmistelevat huolellisesti tuntinsa kouluajan ulkopuolella, ja murehtivat oppilaistaan vapaa-ajallaankin.
Vierailija kirjoitti:
On se silti aivan uskomattoman pitkä. Turhaan takerrut tuohon detaljiin, jos joku on erehtynyt. Kaikki tietävät, että se on 2 kk!
Eivät tunnu tietävän kun jatkuvasti hoetaan tuota kesäheinäelokuuta. Mutta pitkä on!
Itsellä loma juhannuksesta elokuun alkuun. Eikä mitään mahdollisuuksia tuosta vaihtaa osaa minnekään muualle.
Omaan harrastuksen, olen siinä puoli-ammattilainen, ja sen puitteissa olisin mielelläni lomalla loppusyksystä. Tämän takia haen jatkuvasti työtä opetusalan ulkopuolelta, vaikka varsinainen loma-aika lyhentyisikin. Se ei haittaa. Kun vaan saisi vaikuttaa omaan loma-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kouluissa kesäloma on melkein 2,5 kk. Lisäksi viikko syyslomaa, pari viikkoa joululomaa ja viikko hiihtolomaa. Yhteensä lomaa on reilu 3 kk.
Vertailun vuoksi itselläni on 5 viikkoa lomaa koko vuoden aikana.
Sinulle kuitenkin maksetaan palkka koko vuodelta? Vertailun vuoksi opettajille maksetaan palkka vain 9 kuukaudelta, mutta se on jaettu 12 kuukaudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kouluissa kesäloma on melkein 2,5 kk. Lisäksi viikko syyslomaa, pari viikkoa joululomaa ja viikko hiihtolomaa. Yhteensä lomaa on reilu 3 kk.
Vertailun vuoksi itselläni on 5 viikkoa lomaa koko vuoden aikana.Sinulle kuitenkin maksetaan palkka koko vuodelta? Vertailun vuoksi opettajille maksetaan palkka vain 9 kuukaudelta, mutta se on jaettu 12 kuukaudelle.
Höpöhöpö taas.
Vierailija kirjoitti:
Vertailun vuoksi itselläni on 5 viikkoa lomaa koko vuoden aikana.
Tämän varmasti tiesit jo ammattia valitessasi joten turha lomista märistä.
Ei ole sitä 9 vkoakaan vuosityöaikaan siirretyillä. Mä opetan amiksessa ja mun kesäloma on tasan 4 vkoa. Vuodessa tulee yhteensä 11 vkoa lomaa. No, palkka on parempi kuin peruskoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertailun vuoksi itselläni on 5 viikkoa lomaa koko vuoden aikana.Tämän varmasti tiesit jo ammattia valitessasi joten turha lomista märistä.
Mitenkäs tuo opettajien lakko? Onko turhaa märinää sekin, kun palkka oli tiedossa ammattia valittaessa?
-eri.
Tiesitkö, että jokainen suomalainen tuntee jonkun, joka on käynyt peruskoulua? Jokainen siis tietää, että koulu alkaa elokuussa, usein jo alkukuusta.
Mistä tuli mieleesi, että joku suomalainen ei tietäisi, että opettajien työaika on vähintään lukuvuoden mittainen?
Opettajien loma ei ala kun kevätjuhlat on ohi ja lopu kun oppilaat palaavat kouluun. Eikä työpäivä lopu tai ala oppilaiden aikataulujen mukaan. Opetusta on kun oppilaat ovat paikalla, mutta muu työ tulee opetuksen jälkeen.
Vähän sama kuin lääkäri olisi töissä vain silloin kun hoitaa potilasta. Että jos kirjottaa lausunnon, se ei ole työtä. Tai jos hoitaja jakaa lääkkeitä lääkevarastossa, se ei ole työtä koska siinä ei ole potilasta vieressä.
Viimeisen vuoden aikana on useampi opettaja julkisesti kertonut uupuneensa kaiken muun työn osuuden kasvettua suhteettomaksi.
Opetus vie veronsa, reilut parikymmentä teiniä kasvukipuineen ja huolineen 6 tuntia päivässä kuluttaa,lähtökohta on kuitenkin auttaa näistä jokainen - tai ainakin niin moni kuin mahdollista- hyvälle uralle elämässä. Osalle lapsista ja nuorista opettajat ovat ainoat tolkulliset aikuiset, joita he kohtaavat säännöllisesti lastensuojelun lisäksi.
Tähän päälle tulee lisäksi erilaiset suunnittelu, kehittämis - ja kehitystyöprojektit/ ryhmät ja tapaamiset kenties toisella puolella kaupunkia. Ja sitten koulutukset, tutustumiset, vierailut jotka olisivat kenties mukavia tapahtumia, mutta kun ei enää jaksaisi. Kun on ne kokeet, vanhemmat, tuntien suunnittelu, luokan järjestäminen, materiaalien tilaaminen, raportointi, yt- aika jne.
En valita, itse valittu ala, mutta ei ole olemassa lyhyitä päiviä eikä pitkiä lomia. On vain työ joka parhaimmillaan antaa merkityksen tunteen, pahimmillaan tekisi mieli heittäytyä luokan lattialle kirkumaan.
Eli eiköhän tätä ole julkinen sektori läpi linjan.
Kesäloma 10 viikkoa, syysloma viikko, joululoma min 2 viikkoa ja hiihtoloma viikko. Päälle arkipyhät: 2pvää pääsiäinen, vappupäivä, helatorstai, itsenäisyyspäivä eli viikko. Tuo tekee minusta 15 viikkoa joka on: 3kk ja 3 vkoa. Eli tosiaan, ei se kolmen kuukauden loma totta ole.
Vierailija kirjoitti:
Kesäloma 10 viikkoa, syysloma viikko, joululoma min 2 viikkoa ja hiihtoloma viikko. Päälle arkipyhät: 2pvää pääsiäinen, vappupäivä, helatorstai, itsenäisyyspäivä eli viikko. Tuo tekee minusta 15 viikkoa joka on: 3kk ja 3 vkoa. Eli tosiaan, ei se kolmen kuukauden loma totta ole.
Joku jo yllä laittoi, että oppilailla ja opettajilla ei ole sama työaika. Ja kyllä sinullakin on joulupyhät, uusivuosi, loppiainen, vappu, helluntai, pääsiäinen, itsenäisyyspäivä ym vapaata. Ja jos ei ole, niin tuplakorvaus työstä.
Ja jos lomat kovasti kirpeää, voit toki kouluttautua alalle nauttimaan loma-ajoista joihin et voi itse koskaan vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku jo yllä laittoi, että oppilailla ja opettajilla ei ole sama työaika. Ja kyllä sinullakin on joulupyhät, uusivuosi, loppiainen, vappu, helluntai, pääsiäinen, itsenäisyyspäivä ym vapaata. Ja jos ei ole, niin tuplakorvaus työstä.
Ja jos lomat kovasti kirpeää, voit toki kouluttautua alalle nauttimaan loma-ajoista joihin et voi itse koskaan vaikuttaa.
Mulla on, mutta monella, huomattavasti pitemmälle koulutetullakin, ei ole. Että jos ei nyt itkettäisi noista lomista, jooko? Ne on opettajilla kuitenkin huomattavasti paremmin kuin kellään muulla tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan yrittänyt tavoitella opettajaa tai rehtoria vaikka koulujen päättymisen jälkeisenä maanantaina? Tai loman viimeisenä maanantaina, kun koulu alkaa tiistaina? Tai jos lapsen koulu päättyy klo 13, niin saada opettajaa kiinni vaikka klo 14? Mä olen ja vastaus koulusihteeriltä on, että hän lomalla tai työpäivä on jo päättynyt.
OAJn mukaan yläasteenopetusvelvollisuus on 13.5 tuntia viikko ja yhteensä työpäiviä on 190. Tämä tarkoittaa siis noin 420 työtuntia vuodessa, eli 40 tunnin viikoiksi muutettuna vuosittainen työaika on 10,5 viikkoa, eli vajaa kaksi ja puoli kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
13 viikkoa tekee enemmän kuin neljännesvuoden mun matikalla. Opettajien matikka on sitten vissiin erilaista?
Voit itsekin kysyä pomolta jos käy että saat 6 viikkoa ylimääräistä palkatonta lomaa, tietysti sillä ehdolla että muutkin lomat muuttuu palkattomaksi. Uskon ettei ole ongelmaa
Nyt puhuinkin teidän lomista yhteensä per vuosi. Siksi puhuinkin yli neljännesvuodesta!