Seksuaalinen ahdistelu työpaikalla
Työpaikallani on minua useamman vuoden ahdistellut mies. Hän on tavallaan esimiesasemassa osastollani, ja hän on häirinnyt minua seksuaalissävytteisin kommentein (esim heittänyt jotain tuhmaa vitsiä vain minun kuulleni/minuun liittyen), antanut väkinäisiä halauksia ja poskisuudelmia, kutsunut nimillä kaunokainen tai vastaava, lähettänyt työajan ulkopuolella viestejä esimerkiksi miten iltasi sujuu ja kuvia siitä mitä hän itse tekee sekä ehdottanut tapaamista työajan ulkopuolella. Kaksimieliset jutut ovat häneltä arkipäivää ja hän taitavasti puhuu työasioiden lomassa seksistisiä juttuja. Hän on myös esim tuonut minulle työmatkaltaan ulkomailta tuliaisia (kenellekään muulle työntekijälle hän ei näitä tuonut.)Hänta nuorempana ja työasemassa alempana olleena olen aluksi vastaillut hänen viesteihinsä ihan ystävällisesti (esim. kertonut miten iltani on sujunut) koska olen pelännyt että olen töykeä ja asemani on heikompi, jos en näin tee. Mittani on kuitenkin nyt täyttynyt. En vain tiedä täyttyykö tässä häirinnän tunnusmerkit. Tuntuu että olen itse edesauttanut tilannetta vastaamalla osaan häneen viestejään. En ole vain osannut tehdä muuta siinä tilanteessa vaikka en hänen härskeihin juttuihin olekaan reagoinut. Kerronko asiasta eteenpäin luottamusmiehelle?
Kommentit (48)
Itse se kannattaa ensin sanoa toiselle, että hänen toimintansa häiritsee sinua.
Siitä sitten eteenpäin pomolle ja luottamusmiehelle, ellei käytös muutu. Osalle auttaa tämä, osalle ei.
Sitten viranomais- ja oikeustie...
Vierailija kirjoitti:
Paljon ahdistelijoita täällä puolustelemassa tekosiaan. Ettekö saa muuten kuin väkisin?
Aikuinen ihminen on lapsen tasolle typistetty viaton uhri? Se on ihan turha tulla parkumaan ettei herrasmiehiä ole, jos ei saa sitä suutaan auki ja vaadi sitä arvoistaan kohtelua.
Pikkuliljankukka kirjoitti:
Olen sanonut hänelle että en halua tavata työpäivän ulkopuolella. Silti hän jatkoi pyytämistä, kunnes viimein lopetti sen, kun en enää vastannut niihin pyyntöihin mitään - en edes ei.
Nykyään häirintä on enemmän verbaalista ja näitä tuhmia juttuja tulee edelleen silloin tällöin. Olen sanonut hänelle asiasta pari kuukautta sitten napakasti. Hän kiisti asian ja sanoi että hänen mielestä tämä on vain tuttavallinen tapa toimia.
Olen vasta nyt uskaltanut sallia itselleni sen ajatuksen, että hän on toiminut väärin ja ei minun eikä kenenkään muunkaan nuoren naisen tarvisi kokea tällaista työpaikalla. Etenkään kun asetelma on alainen-esimies. Mietinkin asian viemistä eteenpäin siksi, ettei seuraavan uuden työntekijän tai ylipäätään kenenkään muun tarvisi kokea tätä käytöstä häneltä.
Voi herää ny lapsi rakas 😂
Todellakin täyttyy häirinnän tunnusmerkit, kun on vielä kyse esimiesasemassa olevasta henkilöstä. Dokumentoi kaikki viestit ja vie asia eteenpäin. Toki ensin kannattaa ilmaista, että käytös ei tunnu mukavalta.
Pikkuliljankukka kirjoitti:
Olen sanonut hänelle että en halua tavata työpäivän ulkopuolella. Silti hän jatkoi pyytämistä, kunnes viimein lopetti sen, kun en enää vastannut niihin pyyntöihin mitään - en edes ei.
Nykyään häirintä on enemmän verbaalista ja näitä tuhmia juttuja tulee edelleen silloin tällöin. Olen sanonut hänelle asiasta pari kuukautta sitten napakasti. Hän kiisti asian ja sanoi että hänen mielestä tämä on vain tuttavallinen tapa toimia.
Olen vasta nyt uskaltanut sallia itselleni sen ajatuksen, että hän on toiminut väärin ja ei minun eikä kenenkään muunkaan nuoren naisen tarvisi kokea tällaista työpaikalla. Etenkään kun asetelma on alainen-esimies. Mietinkin asian viemistä eteenpäin siksi, ettei seuraavan uuden työntekijän tai ylipäätään kenenkään muun tarvisi kokea tätä käytöstä häneltä.
Teillä on varmaan työpaikalla ohjeistus miten näissä tilanteissa toimitaan?
Älä syyllistä itseäsi. Kellä valta, sillä vastuu. Teet oikein kun puutut asiaan. <3
Vierailija kirjoitti:
Eli ystävällinen käytös = häirintää?
Jos sinusta kaksimielinen vihjailu ja se, että esimies ottaa yhteyttä vapaa-ajalla ja vielä niin ettei asia koske työtä, on normaalia ystävällisyyttä niin olet kyllä todella heikkolahjainen. Jokainen normaalin älykkyysosamäärän omaava ymmärtää ettei tuollainen ole normaalia käytöstä.
Viet tietenkin asia tämän häiritsijän esimiehelle tietoon todisteiden (viestit) kera ja kerrot myös noista muista ahdisteluista. Vaadit että asiaan puututaan heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon ahdistelijoita täällä puolustelemassa tekosiaan. Ettekö saa muuten kuin väkisin?
Aikuinen ihminen on lapsen tasolle typistetty viaton uhri? Se on ihan turha tulla parkumaan ettei herrasmiehiä ole, jos ei saa sitä suutaan auki ja vaadi sitä arvoistaan kohtelua.
Raiskaaminenkin on sitten varmaan ihan okei?
Väkisinmakaajia täynnä koko ketju.
Ajattelin ensin että ei sähköpostia, koska se on todiste. Mutta toisaalta, sähköposti voisi olla myös sinulle todiste - asia on vähän kaksipiippuinen. Jos päädyt sähköpostiin, niin älä tee siitä itsesi kannalta raskauttavaa esim. ystävyyteen tai tähän asti sallituihin tapoihinne. Toisaalta, jos teet viestin niin asialliseksi ettei sitä voi käyttää perusteena läheisistä väleistä, joudut tekemään siitä hyvin viileän, ja se taas voi olla vähän turhankin kylmä suihku.
Ehkä vähiten raskauttavaa kenenkään kannalta on jos ensin toteat kahden kesken että et halua lempinimiä, lahjoja tai suosionosoituksia jullkisesti sen paremmin kuin salaakaan, koska joudut muuten erikoiseen asemaan työtovereittesi edessä. Sitten jos se ei toimi, laitat asiallisen mutta etäisen ja neutraalin sähköpostin josta ei käy ilmi tähän asti sallimasi tuliaiset ja lempinimet. Se täytyy oll ystävällien mutta hyvin päättäväinen. Sinuna katsoisin että uusi työpaikka on valmiina, sillä pomo voi lokaantuessaan simputtaa.
Kyllä tuo on selvästi epäasiallista käytöstä, joka ei työpaikalle kuulu. Lisäksi jos olet huomauttanut siitä, että koet puheet ja teot epätoivottavina, mutta hän jatkaa niitä senkin jälkeen, niin siinä aletaan kolkutetella häirinnän rajoja.
Toivottavasti olet kirjannut tarkkaan ylös mitä on tyyppi on sanonut, milloin, ja keitä ollut paikalla, tai säästänyt muuta todistusaineistoa (viestit). Laita ylös myös tiedot siitä miten ja milloin olet pyytänyt esimiestä lopettamaan ko. käytöksen. Kirjoita ylös myös miten tilanteet ovat vaikuttaneet sinuun (koetko stressiä, pelkoa, masennusta, miten olet joutunut muuttamaan rutiinejasi työpaikalla ja vapaa-ajalla, yms.).
Sinun pitää ottaa yhteys työpaikan luottamusmieheen ja yhdessä voitte lukea mitä olet kirjoittanut. Yleensä otatte sitten yhteyden esimiehesi esimieheen tai kuka pomo työpaikallasi sitten onkaan vastuussa asian hoidosta.
En nyt tiedä, mun työpaikalla on normisettiä. Ei hän ole sinua ahdistellut, voi tulkita ystävällisyydeksi.
Olisit voinut missä tahansa vaiheessa sanoa että koet jutut epämiellyttäviksi. Miksi et sanonut? Olitko silti mukana leikissä? Ei mies voi tietää että et ole hyvilläsi jos et sano mitään.
Ihan normikäytöksen piikkiin menee, poislukien halailut, jos ei ole esim onnittelen synttäreistä -halaus kun halataan muitakin.
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä, mun työpaikalla on normisettiä. Ei hän ole sinua ahdistellut, voi tulkita ystävällisyydeksi.
Olisit voinut missä tahansa vaiheessa sanoa että koet jutut epämiellyttäviksi. Miksi et sanonut? Olitko silti mukana leikissä? Ei mies voi tietää että et ole hyvilläsi jos et sano mitään.
Ihan normikäytöksen piikkiin menee, poislukien halailut, jos ei ole esim onnittelen synttäreistä -halaus kun halataan muitakin.
Höpöhöpö! Kyseessä siis ESIMIES, jolle ap on sanonut ettei ole hänestä kiinnostunut. Hirveitä miehiä ilmeisesti itsekin nämä ymmärtäjät! Pikkuisen vaikea ap:n asemassa puolustautua uran siitä kärsimättä. Esimies ei saa KOSKAAN käyttäytyä noin!
Palstahullu vauhdissa. Taas samat jorinat.
Vierailija kirjoitti:
Kun iäkkäämpi miespuolinen pomo soittelee nuoremmalle naispuoliselle työntekijälle kotiin vapaa-aikana asioista, jotka eivät liity työhön... kyseessä on muka vain "ystävällisyys"?
Älä nyt naurata, täähän on ihan sama juttu miksi se Olympiakomitean heppu sai fudut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, että useamman vuoden ajan. Okei, nyt sitten huomasit alkaa asiaa ihmettelemään. Olet äärettömän nopea ja fiksu ajatuksissasi ja toiminnoissasi. Jaxuhalit.
näihän se on mm. speden ja muiden julkkisten kanssa. menee kummasti vuosia ellei vuosi kymmeniä kunnes nostetaan syytteitä.
Teko, jota uhrikin pitää normaalina, muuttuu takautuvasti rikokseksi, Spedenkin osalta 30-40 vuotta tekojen ja 20 vuotta kuoleman jälkeen.
Kun alkaa ahdistaa, on aika toimia. Joko sanot asian suoraan tai huudat lujaa, kuten minä olen tehnyt pinnan palaessa. Muussa tapauksessa kaikki jatkuu.
Parasta hoitaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Eli ystävällinen käytös = häirintää?
Ahdistelijakin löysi heti paikalle.