Seksuaalinen ahdistelu työpaikalla
Työpaikallani on minua useamman vuoden ahdistellut mies. Hän on tavallaan esimiesasemassa osastollani, ja hän on häirinnyt minua seksuaalissävytteisin kommentein (esim heittänyt jotain tuhmaa vitsiä vain minun kuulleni/minuun liittyen), antanut väkinäisiä halauksia ja poskisuudelmia, kutsunut nimillä kaunokainen tai vastaava, lähettänyt työajan ulkopuolella viestejä esimerkiksi miten iltasi sujuu ja kuvia siitä mitä hän itse tekee sekä ehdottanut tapaamista työajan ulkopuolella. Kaksimieliset jutut ovat häneltä arkipäivää ja hän taitavasti puhuu työasioiden lomassa seksistisiä juttuja. Hän on myös esim tuonut minulle työmatkaltaan ulkomailta tuliaisia (kenellekään muulle työntekijälle hän ei näitä tuonut.)Hänta nuorempana ja työasemassa alempana olleena olen aluksi vastaillut hänen viesteihinsä ihan ystävällisesti (esim. kertonut miten iltani on sujunut) koska olen pelännyt että olen töykeä ja asemani on heikompi, jos en näin tee. Mittani on kuitenkin nyt täyttynyt. En vain tiedä täyttyykö tässä häirinnän tunnusmerkit. Tuntuu että olen itse edesauttanut tilannetta vastaamalla osaan häneen viestejään. En ole vain osannut tehdä muuta siinä tilanteessa vaikka en hänen härskeihin juttuihin olekaan reagoinut. Kerronko asiasta eteenpäin luottamusmiehelle?
Kommentit (48)
Ap satuili samanlaista tarinaa muutama päivä sitten - hieman eri versio. Jos on pakko satuilla, niin uusi tarina, kiitos.
Olin työmatkalla Italiassa ja jouduin joka päivä viikon ajan seksuaalisen ahdistelun kohteeksi. Siellä halailtiin ventovieraita, annettiin poskisuukkoja ja pyydettiin illalla lasilliselle. Lisäksi vanhemmat miehet kyseli mitä kuuluu ja mitä haluaisin tehdä illalla.
Herää nyt tyttö hyvä. Se on ihan luantaista toisille halata ja antaa poskisuukkoja. Sekin on normaalia jos laitetaan viestiä jos esimerkiksi halutaa ystäviä tai halutaan kuulla mitä toiselle kuuluu.
Mikään niistä ei tee hänestä ahdistelijaa.
Feministinen yhteiskunta on ihan sekaisin
N32
Vierailija kirjoitti:
Olin työmatkalla Italiassa ja jouduin joka päivä viikon ajan seksuaalisen ahdistelun kohteeksi. Siellä halailtiin ventovieraita, annettiin poskisuukkoja ja pyydettiin illalla lasilliselle. Lisäksi vanhemmat miehet kyseli mitä kuuluu ja mitä haluaisin tehdä illalla.
Herää nyt tyttö hyvä. Se on ihan luantaista toisille halata ja antaa poskisuukkoja. Sekin on normaalia jos laitetaan viestiä jos esimerkiksi halutaa ystäviä tai halutaan kuulla mitä toiselle kuuluu.
N32
Oletko yksinkertainen? Tässä on kyseessä valta-asetelma työpaikalla. Aloituksessa mainitun kaltaisia esimiehiä ei pitäisi nykymaailmassa olla. Kyse ei ole mistään tasavertaisesta suhteesta, vaan esimiehen valta-aseman väärinkäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32Oletko yksinkertainen? Tässä on kyseessä valta-asetelma työpaikalla. Aloituksessa mainitun kaltaisia esimiehiä ei pitäisi nykymaailmassa olla. Kyse ei ole mistään tasavertaisesta suhteesta, vaan esimiehen valta-aseman väärinkäytöstä.
Poskipusut eivät myöskään kuulu suomalaiseen kulttuuriin kuin korkeintaan joissakin kaveriporukoissa.
Vierailija kirjoitti:
N32
Ap oli sanonut esimiehelle, ettei halua tavata töiden ulkopuolella. Silti jatkoi kyselyä. Selvää häirintää.
Juuri tänään puhuin mieheni kanssa seksuaalisesta ahdistelusta, mutta naisten tekemänä. Mieheni on siis naisvaltaisella alalla ja hän on nyt kevään aikana puhunut useammastakin tapauksesta, jolloin hänelle ovat naiset puhuneet hyvin seksuaalissävytteisesti. Siis sellaiset iäkkäämmät mammelit (45-60 v). Naiset voisivat myös vähän kiinnittää huomiota puheisiinsa. Hieman ärsyttävää miehestäni, vaikkei hän näistä mitään juttua aio nostaa.
Haloo, vanha pervo!