Pääseekö Suomessa rikkaat ja ns. "parempi väki" helpommin sairaalahoitoon ja tutkimuksiin kuin tavalliset ihmiset?? Miksi?
Uutisissa kerrottiin, että Sauli Niinistö jatkoi työskentelyä koronataudissa ja tauti lieveni. Sitten hän sairastui keuhkokuumeeseen, mutta oli hyvävointinen ja työskenteli edelleen. Silti hänet otettiin sairaalaan tutkimuksiin lyhyeksi ajaksi.Mistä syystä minä en 23 v iässä influenssaa sairastaessani päässyt edes lääkäriin? Vointi oli toisella viikolla jo niin huono, että tyttöystäväni itki ja soitti terveyskeskukseen monta kertaa päivässä ja sieltä käskettiin vain taistelemaan. Lopulta sitten tajuttomana ambulanssilla sairaalaan ja myöhemmin tultuani jollain lailla tajuihini sain kuulla sairastuneeni influenssaan, happi alhaalla yms. ja lääkäri kehtasi ihmetellä miksi en tullut aikaisemmin vaan ihan viime hetkillä?Uskotteko, että Suomessa on ns. "parempi väki" ja sitten tavikset? Taviksen kuolema ei ole niin iso vahinko.
Kommentit (47)
Jos ihminen on kykenevä hankkimaan hyvän koulutuksen ja pärjää elämässä, ajatellaan ettei sairaudet ole ihmisen oma vika.
Mutta jos köyhällä on ongelmia toimeentulossa jne, voi olla että häntä syyllistetään sairauksista, että ne ovat oman toiminnan seurausta?
En ota tuohon tapaukseen kantaa. Mutta kyllä. Rahaa kai yleensä haluavat, että ihmiset maksavat hoidot. Mutta monellako on uraputki ja tulot sillä tasolla, tai auttava sukulainen. Nykyään erilaista kuin ennen. Ei ole kivaa kärvistellä jos ei pääse kunnolliseen hammashoitoon hampaat hajoavat suuhun tai erikoislääkäri jos tulee tarvetta tms. Älä usko että kilpailutettu (hinnat alas) yksityinenkään olisi hyvä, kunnon asia maksaa.
Hoitoa Suomessa saa, on rikas tai köyhä. Rikas vaan pääsee yksityisen kautta nopeammin. Köyhäkin pääsee kyllä, mutta tulisi osata kertoa, mikä on hätänä. Ei se riitä, että itkee ja sanoo olevansa flunssassa. Pitää osata kertoa oireensa, niiden kesto, mitä on jo koittanut itsensä eteen tehdä ja se, että yleisvointi on nyt heikennyt niin, että ei esim saa happea. Apua saa tällöin heti. Ongelmana ovat nämä ihmiset, jotka ovat tunteidensa vallassa, eivätkä osaa selittää tilaansa.
Ne yksityiset palvelvut ovat se syy miksi ihmiset käyvät töissä, että on varaa ostaa itselle ja perheelle vähän parempaa hoitoa.
missäs niinistö oli yön käytävällä kuten muutkin vai pääsikö omaan huoneeseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein usko, että Niinistö olisi mennyt terveyskeskukseen keuhkokuumeensa vuoksi. Eiköhän ole käynyt yksityislääkärillä, joka on tehnyt päivystyslähetteen Meilahteen. Joten olet osittain oikeassa eli jos sulla on varaa maksaa yksityislääkärille, pääset nopeammin hoitoon ja tutkimuksiin.
Sinne pääsee kuka vaan milloin vaan jos aihetta on. mulla tuli keuhkokuume yllättäen ei mistään syystä, alkoi vain koskea kylkeen sisään hengittäessä. Soitin päivystykseen koska terkkari oli kiinni. Käskivät heti tulla ja saman tien sisälle ottivat, vajaat 2 vko olin sairaalassa kun ei ensin sopivaa lääkettä meinannut löytyä.
Tästä jo yli 10 v aikaa, ja en ole mikään vanhus vieläkäänOleellinen tieto. Nimittäin nykyisin erikoissairaanhoitoon pääsemisen suurimpana esteenä tai hidasteena on, ettei perusterveydenhuolto toimi riittävän tehokkaasti.
Ja tämän takia Suomessa kuolee helposti syöpään. Et pääse terveyskeskuksessa tutkimuksiin. Tai jos pääset niin et riittävän ajoissa. Lopulta päädyt erikoissairaanhoitoon, jossa ei ole enää mitään (tai hyvin vähän) tehtävissä.
Rintasyöpä on ainoa syövän muoto, jossa tulotaso ei korreloi kuolleisuuden kanssa. Tämä johtuu tietenkin kansallisista seulonnoista, jonne köyhät kutsutaan siinä missä rikkaatkin.
Vakuutusta ei myönnetä kaikille. Esim. minulle vaikka minulla ei olekaan todettu mitään fyysistä sairautta.