Pääseekö Suomessa rikkaat ja ns. "parempi väki" helpommin sairaalahoitoon ja tutkimuksiin kuin tavalliset ihmiset?? Miksi?
Uutisissa kerrottiin, että Sauli Niinistö jatkoi työskentelyä koronataudissa ja tauti lieveni. Sitten hän sairastui keuhkokuumeeseen, mutta oli hyvävointinen ja työskenteli edelleen. Silti hänet otettiin sairaalaan tutkimuksiin lyhyeksi ajaksi.Mistä syystä minä en 23 v iässä influenssaa sairastaessani päässyt edes lääkäriin? Vointi oli toisella viikolla jo niin huono, että tyttöystäväni itki ja soitti terveyskeskukseen monta kertaa päivässä ja sieltä käskettiin vain taistelemaan. Lopulta sitten tajuttomana ambulanssilla sairaalaan ja myöhemmin tultuani jollain lailla tajuihini sain kuulla sairastuneeni influenssaan, happi alhaalla yms. ja lääkäri kehtasi ihmetellä miksi en tullut aikaisemmin vaan ihan viime hetkillä?Uskotteko, että Suomessa on ns. "parempi väki" ja sitten tavikset? Taviksen kuolema ei ole niin iso vahinko.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pääsee jokainen äkillisesti sairastunut aina lääkäriin. Eli päivystävälle lääkärille.
Mitään eroa ei ole siinä, oletko suurin kuningas vaiko kurjin kulkuri.
Kaikki hoidetaan.
Tämä on sarkasmia, onhan?
Vai uskotko itse noihin juttuihisi?
Reaalimaailmassa, todellisessa Suomessa, tasavertainen kohtelu ei toteudu julkisessa terveydenhoidossa. En mene yksityiskohtiin.
Peruslähtökohta: ei tutkita, niin ei tarvi hoitaa. Tutkimuslähetteet ovat kiven alla tavikselle, joka ei tunne henk koht edes hoitajia saati lääkäreitä.
Se buranavitsi ei ole tyhjästä syntynyt. "Buranaa ja kotiin"
Ihan selvä asia, jos on TV:stä tuttu, saa enemmän huomiota. Sitten näyttelijät poliitikot kiittelee kun on niin hyvin asiat. Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasavallan presidentti on ikäihminen, hän kuuluu riskiryhmään ja siksi on saanut hoitoa nopeammin.
Tasavallan presidentti on Tasavallan presidentti, ja siksi saanut kattavampaa hoitoa nopeammin kuin tavan eläkeläispulliainen.
Ja niin kuuluu ollakin, vaikka olisi pelkkä epäily jostakin poikkeavasta, niin kuuluu heti mennä sekä päästä parhaaseen mahdolliseen tutkimukseen /hoitoon.
Turhaa vinkua jostain rikkaista ja eliitistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein usko, että Niinistö olisi mennyt terveyskeskukseen keuhkokuumeensa vuoksi. Eiköhän ole käynyt yksityislääkärillä, joka on tehnyt päivystyslähetteen Meilahteen. Joten olet osittain oikeassa eli jos sulla on varaa maksaa yksityislääkärille, pääset nopeammin hoitoon ja tutkimuksiin.
Sinne pääsee kuka vaan milloin vaan jos aihetta on. mulla tuli keuhkokuume yllättäen ei mistään syystä, alkoi vain koskea kylkeen sisään hengittäessä. Soitin päivystykseen koska terkkari oli kiinni. Käskivät heti tulla ja saman tien sisälle ottivat, vajaat 2 vko olin sairaalassa kun ei ensin sopivaa lääkettä meinannut löytyä.
Tästä jo yli 10 v aikaa, ja en ole mikään vanhus vieläkäänOleellinen tieto. Nimittäin nykyisin erikoissairaanhoitoon pääsemisen suurimpana esteenä tai hidasteena on, ettei perusterveydenhuolto toimi riittävän tehokkaasti.
No, samoin tuo näyttää toimivan vieläkin.
Kävin silmälääkärissä tammikuussa ja 3.5 on leikkaus, eli alle sen 6kk normi jonon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein usko, että Niinistö olisi mennyt terveyskeskukseen keuhkokuumeensa vuoksi. Eiköhän ole käynyt yksityislääkärillä, joka on tehnyt päivystyslähetteen Meilahteen. Joten olet osittain oikeassa eli jos sulla on varaa maksaa yksityislääkärille, pääset nopeammin hoitoon ja tutkimuksiin.
Sinne pääsee kuka vaan milloin vaan jos aihetta on. mulla tuli keuhkokuume yllättäen ei mistään syystä, alkoi vain koskea kylkeen sisään hengittäessä. Soitin päivystykseen koska terkkari oli kiinni. Käskivät heti tulla ja saman tien sisälle ottivat, vajaat 2 vko olin sairaalassa kun ei ensin sopivaa lääkettä meinannut löytyä.
Tästä jo yli 10 v aikaa, ja en ole mikään vanhus vieläkäänOleellinen tieto. Nimittäin nykyisin erikoissairaanhoitoon pääsemisen suurimpana esteenä tai hidasteena on, ettei perusterveydenhuolto toimi riittävän tehokkaasti.
Paitsi että tuossa tapauksessa oli kyse akuutista päivystyskeissistä.
Ensin sinne terkkariin on viikkojen-kuukausien odotus.
Jos vaivasi ei ole ilmeinen, perakuutti, ja edellyttäisi tarkempia, monipuolisia tutkimuksia, hoito tyssää siihen.
Et saa edes buranareseptiä, vaan ostat särkylääkkeenkin kalliimmalla ihan itse.
Terveyskeskuslääkärditä on ohjeistetty välttämään lähetteiden kirjoittamista.
Jos onnistut saamaa lähetteen,kestää kuukausia, ennen kuin erikoissairaanhoidosta tulee ilmoitus varatusta ajasta - jokamon kuukauden, parin päähän.
Kyllä tulee mieleen, miksi maksan veroissa korotettua sairausvakuutusmaksua, kun en saa hoitoa, ml. tutkimustoimenpiteet. En kutsu hoidoksi sitä, että lääkäri vilkaisee ja lähettää pois. Pahimmillaan olen viettänyt vastaanotolla alle 2 minuuttia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin silmälääkärissä tammikuussa ja 3.5 on leikkaus, eli alle sen 6kk normi jonon.
Eikö hoitotakuu ollut jossain vaiheessa 3 kk? Ollaan taas palattu pitkiin odotusaikoihin.
Itse olen kouluttamaton, eläkkeellä oleva ihminen. Kun työterveys loppui eläkkeelle, olen käynyt terveyskeskuksessa.
Joka ikinen kerta kun olen sinne joutunut päivystysasioissa soittamaan, olen saanut samalle päivälle ajan.
Meidän kaupungissa on päivystys terveyskeskuksessa klo 16 saakka. Sen jälkeen keskussairaalassa.
Sinne päivystykseen pääseminen edellyttää sitä, että on tosissaan sairas ja apua tarvitsee.
Itselläni on pari kroonista sairautta takana.
Kun on joitain muuta, ei mitään kiirellistä asiaa, niin tottahan silloin se tavallinen ajanvaraus menee viikkojen päähän.
Yhtään en voi valittaa terveyskeskuslääkäreistä, enkä hoidosta, enkä myöskään sairaalaosastoilla olosta. Aina hoidettu niin loppuun asti kuin voitu.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat menee aina yksityiselle ja tietenkin saavat parempaa hoitoa. Köyhemmän joutuu mennä terveyskeskukseen missä lekuri vaan käskee kotiin ottamaan kalanmaksaöljyä.
En ole rikas mutta menen yksityiselle josta saan lähetteen julkiselle. Köyhällekkin on halvempaa yksityisellä käynti kun jää pari konitohtoria pois välistä.
Terveyskeskukset on romutettu jo aikoja sitten. Päivystykset ovat isoissa sairaaloissa ja tukkeentuneet mm.vanhuksista, jotka kitkuttavat yksin raihnaisina kotonaan. Itse olen käyttänyt kaikkia hoitosektoreita sujuvasti mutta olen työikäinen ja vakituisessa työssä eli minut kannattaa pitää lypsävänä veronmaksajana. Toisaalta tunnen työttömän, joka on saanut vaivoihinsa julkiselta puolelta ala-arvoista ja huonoa kohtelua ja hoitamattomuutta. Totta kai eliitti pääsee jonojen ohi hoitoon. Se on ollut aina niin.
Miksi edes kysyä itsestään selvää asiaa. Hammashuolto on jo ajettu alas, onnea vaan hammaslääkäriin pääsyyn ilman vuoden jonotusta. Hammastarkastuksessa lääkäri sanoi Tampereella että tule neljän vuoden päästä uudestaan. Aina ennen aikaväliksi on suositeltu vuotta. Aivan samaa tapahtuu jo sairaanhoidon kanssa. Apua saa vain akuutissa hädässä olevat, jos menet paikanpäälle. Puhelimella ei kannata ikinä ottaa yhteyttä vaan sekin aika käyttää sinne sairaalaan menemiseen. Jokainen jolla on hiemankin rahaa ottaa nykyään sairausvakuutuksen, että ei tarvitse mennä köyhien kanssa jonottamaan viikoksi että mahdollisesti näkee lääkärin. Tämä tietysti hieman hassua maassa, jossa ylpeilemme kuinka hieno ja hyvä julkinen sairaudenhoito on. Ja tämän lisäksi suurinosa väestöstähän maksaa hoidostaan tuplasti, koska työterveydenhoito.
Hyväosaiset pääsee myös työkyvyttömyyseläkkeelle nopeammin kuin köyhät pitkäaikaistyöttömät.he kun pärjäävät ilman toim.tulotukea tai kelan muita etuuksia. Sillä 500e kun voi maksaa yhtiövastikkeen tai muun laskun,eivät sitä muuhun tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko jouduit odottamaan aikaasi terveyskeskukseen silmälääkärille, josta sait lähetteen leikkaukseen? Kyllähän sinne erikoissairaanhoitoon pääsee sitten, kun on saanut sinne lähetteen. Ongelma vaan useimmilla on, että ei saa lähetettä. Paitsi jos menee yksityiselle, joka kirjoittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon.
Syöpä on yleisin kuolinsyy. Jos olet köyhä, saat sädehoitoa. Jos olet rikas, saat leikkaushoitoa. Tietääkö joku, miksi rikkaat ihmiset keskimäärin elävät pidempään länsimaissa? Tämä oli retorinen kysymys, johon voi toki vastata, jos ei ymmärrä ironiaa. Vastausta voi toki etsiä ruokavaliosta, jos järki puuttuu täysin päästä.
Tottakai. Itse köyhänä olen viimeiset rahani joskus kerännyt ja mennyt erikoislääkärille joka tehnyt lähetteen julkiselle. Yksityiseltä saa parempaa apua joka nopeuttaa hoitoon pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Syöpä on yleisin kuolinsyy. Jos olet köyhä, saat sädehoitoa. Jos olet rikas, saat leikkaushoitoa. Tietääkö joku, miksi rikkaat ihmiset keskimäärin elävät pidempään länsimaissa? Tämä oli retorinen kysymys, johon voi toki vastata, jos ei ymmärrä ironiaa. Vastausta voi toki etsiä ruokavaliosta, jos järki puuttuu täysin päästä.
Tuo ei kyllä pidä Suomessa erikoissairaanhoidossa paikkasa. Syöpien kohdalla hoitomuoto valitaan syövän ja sen levinneisyyden perusteella. Leikkaushoito on ensisijainen, jos syöpä ei ole levinnyt, se on tyypiltään sellainen, joka hoituu parhaiten leikkauksella JA se on sellaisessa paikassa, että leikkaus on mahdollinen.
Mutta se on totta, että rikkaat ihmiset elävät varsin usein pidempään. Syy on yksinkertainen: he menevät ajoissa yksityislääkärille, joka teettää tarvittavat tutkimukset ja syöpä havaitaan ajoissa. Siis jo ennenkuin se on ehtinyt levitä. Tällöin myös leikkaushoito on monesti se, jolla syöpä saadaan hoidettua kokonaan. Mun isäni on selättänyt jo 3 eri syöpää ja kaikkien kohdalla sama kaava: ajoissa yksityislääkärille, siellä tarvittavat tutkimukset sekä diagnoosi ja sieltä lähete erikoissairaanhoitoon, jossa on parin viikon sisällä leikattu. Sädehoitoa tai sytostaatteja ei ole tarvinnut kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Itse köyhänä olen viimeiset rahani joskus kerännyt ja mennyt erikoislääkärille joka tehnyt lähetteen julkiselle. Yksityiseltä saa parempaa apua joka nopeuttaa hoitoon pääsyä.
Asun "keskellä en mitään". Sama yksityislääkäri 35km hinta 85. Toiseen suuntaan 70km hinta 147.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän takia Suomessa kuolee helposti syöpään. Et pääse terveyskeskuksessa tutkimuksiin. Tai jos pääset niin et riittävän ajoissa. Lopulta päädyt erikoissairaanhoitoon, jossa ei ole enää mitään (tai hyvin vähän) tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei kyllä pidä Suomessa erikoissairaanhoidossa paikkasa. Syöpien kohdalla hoitomuoto valitaan syövän ja sen levinneisyyden perusteella. Leikkaushoito on ensisijainen, jos syöpä ei ole levinnyt, se on tyypiltään sellainen, joka hoituu parhaiten leikkauksella JA se on sellaisessa paikassa, että leikkaus on mahdollinen.
Mutta se on totta, että rikkaat ihmiset elävät varsin usein pidempään. Syy on yksinkertainen: he menevät ajoissa yksityislääkärille, joka teettää tarvittavat tutkimukset ja syöpä havaitaan ajoissa. Siis jo ennenkuin se on ehtinyt levitä. Tällöin myös leikkaushoito on monesti se, jolla syöpä saadaan hoidettua kokonaan. Mun isäni on selättänyt jo 3 eri syöpää ja kaikkien kohdalla sama kaava: ajoissa yksityislääkärille, siellä tarvittavat tutkimukset sekä diagnoosi ja sieltä lähete erikoissairaanhoitoon, jossa on parin viikon sisällä leikattu. Sädehoitoa tai sytostaatteja ei ole tarvinnut kertaakaan.
Ei syöpää tarvitse havaita ajoissa - huippukirurgi leikkaa vaikka pahasti levinneet aivosyövän pois. Ongelma on vain siinä, ettei huippukirurgeja riitä kuin niille, joilla on fyffeä ja varallisuutta. Rikkaat ihmiset elävät pidempään sen vuoksi, että niillä on varaa parhaaseen mahdolliseen palveluun, eikä tosiaan sen vuoksi, että nämä osaisivat ylipäänsä elää.
Oleellinen tieto. Nimittäin nykyisin erikoissairaanhoitoon pääsemisen suurimpana esteenä tai hidasteena on, ettei perusterveydenhuolto toimi riittävän tehokkaasti.