Lohifileen viimeinen käyttöpv eilen, voiko viel huoletta käyttää?
Minusta voi jos näyttää tavalliselta ja tuoksuu tavalliselta.Mitä mieltä te ootte?Itse en niin noihin viimeisiin päiviin niin yleensä tuijottele vaan käytän aistejani, mutta täytyskö kalan kanssa olla jämpti? Ei kai jos vasta eilen ollu se viim. käyttöpv. ?Sanokaa te viisaammat nyt, pitäs tietää mitä teen ruuaksi.
Kommentit (32)
Tietysti kala on aina parasta mahdollisimman tuoreena, mutta ei se tunne kellonaikoja ja tiedä pilaantua klo 00.01 viimeisenä käyttöpäivänä.
On tuuria, onko kala ollut 2 vai 4 asteessa.
Silloinko merkitystä 1 tai 3 päivällä?
Kuumennus pelastaa lähes kaiken.
Ehkä ei savukalaa.
Kala pilaantuu helposti. Kalan säilytyslämpötila on lähellä 0 C, harvalla on niin matalaa lämpöä jääkaapissa.
En käyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso ensin miltä näyttää, sitten haju, sen jälkeen maku. Jos kaikki nämä ovat ok, voi syödä.
Joskus olen paistanut jauhelihaa, jossa päiväystä vielä pari päivää jäljellä, mutta paistaessa haistaa pilaantuneen. Haisee oudolle, eikä uskalla syödä. Onneksi on aina jotain muuta hätävaraa.
Joskus tein makaroonilaatikkoa flunssassa, enkä haistanut mitään. Juuri kun olin uuniin laittamassa, tuli puoliso kotiin ja sanoi, et haisee pilalle mennyt jauheliha. No roskiin sit.Minä testaan aina, että syökö kissa jauhelihaa. Se ei syö pilaantunutta.
Voi kamala, olin aikanaan kaupassa töissä ja kauppiasherra määräsi jauhelihamyllyyn kaikki vanhentuneet ja lihankieatleet jänteineen, sinne vaan ja myyntiin. Joskus lisättiin verta, että näytti herkullisemmalta lihatiskillä. Onneksi rikos on vanhentunut.
Kun tarjouksessa olleen tiskimyynti jauhelihapaketin avasi oli haju sen verran selkeä, että paketin sai palauttaa kauppaan heti.
Tämän jälkeen tiesi kiertää ko. kaupan lihatiskutarjoukset kaukaa.
Niin että 23.30 voi mutta 24.05 pitää heittää roskiin?
Mistä se kala muka tietäisi mikä päivämäärä on. Haistamalla se toimii.
Sitäpaitsi kaupoissa niistä vakuumikaloista tehdään tiskiin kypsää vielä vikana päivänä. Mietis sitä.
No ei ihan huoletta voi.
Ja kalan ja kanan kanssa on oltava erityisen tarkkana.
Haju kertoo paljon, mutta kuten joku jo sanoi, ei se poista botuliiniriskiä.
Ja paketoidussa kalassa päiväykset on venytetty niin pitkälle kuin mahdollista.
Yli viikko jopa 2 vakuumissa ei paranna raakaa kalaa ikinä.
Vierailija kirjoitti:
En käyttäisi mitään enää viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Pilaantumista ei välttämättä huomaa, koska kala voi silti haista normaalilta.
Pilaantuneen ruoan syöminen lisää esimerkiksi suolistosyövän riskiä enkä näe mitään syytä miksi haluaisin altistaa itseäni turhanpäiten.
Kai ymmärrät, että se viimeinen käyttöpäivä on vain ihmisen antama oletettu aikaraja? Ei siinä ruoassa ole mitään itsetuhonappia, että se pilaantuu heti kun vuorokausi vaihtuu.
Noo, kysyit että voiko huoletta, niin varmaan voi. Kännissä voi ajaa autollakin huoletta. Onko se järkevää ja turvallista on toinen juttu.
Kala pilaantuu nopeasti, sen voi ehkä vielä haistaa ja maistaa, mutta tauteja aiheuttavia pöpöjä ei näe eikä haista eikä maista. Ihan raikkaan olosessa kalassa tai lihassa voi olla sellasia, jos niitä käyttää viimesen käyttöpäivän jälkeen.
Ja ne viimeset käyttöpäivätkin on laitettu sen mukaan, että jotain lihaa pitäs säilyttää jossain 4-6 asteessa ja kalaa 0-3 asteessa. Kellä on jääkappi 0-3 asteessa? Taitaa suurimmalla osalla olla energiansäästösyistä se jääkaapin lämpö jotain lähemmäs 10 astetta.
Parasta ennen tavarat on toinen juttu, jotain leipää voi melko huoletta syödä sen merkinnän jälkeenkin, jossei ole homeessa.
Kyllä se kaupan paketti on niin tarkasti laskettu, ettei kannata käyttää mitään viimeisen käyttöpäivän jälkeen.Itse olen joskus tehnyt ruokaa illalla yhdentoista jälkeen etten tarvii heittää ruokaa roskiin.
Lapset on joskus ihmetelleet iltaruokailua,mutta se on ilmastoteko ja kun selitän ovat nousseet kiltisti syömään. En kyllä tarjoa myöskään parasta ennen jälkeisiä tuotteitakaan, on jo osittain pilaantunutta.olin kerran kylässä siskolla ja se oli laittanut kylppäriin vanhentuneita pesuaineita, luuli varmaan etten huomaa,en todellakaan laita iholleni jotain vanhaa pilaantunutta suihkusaippuaa ja pilaa ihoani.
Nykyään näin ei toimita. Ennen oli ennen ja ihan omaa kokemusta on.