Miksi olla töykeä uudelle työntekijälle?
Oletteko törmänneet ilmiöön uusina työntekijöinä? Olet itse kohtelias ja tervehdit työkavereita. Juttelet neutraaleita asioita esim. pukuhuoneessa jos samaan aikaan sinne satut toisen kanssa. Ja kuitenkin aina tuntuu olevan joukossa se joku joka ei tervehdit takaisin ja antaa sellaista passiivis aggressiivista signaalia joka tilanteessa.
Mikä hitto näitä ihmisiä vaivaa? Ehkä nyt yleistä mutta naisena tätä tulee vastaan usein muilta naisilta.
Kommentit (31)
Ei toi juttu koske vaan uusia työntekijöitä, tai kuvittelitko, että persereikiä on niin harvassa?
Vierailija kirjoitti:
On joo kokemusta, ravintolat on ehkä pahimpia paikkoja asian suhteen.
Joten ei ihme, että ravintoloissakin TYÖVOIMAPULAA.
En tiedä, mutta minua ainakin v tuttaa opettaa sellaista ihmistä, joka ei opi millään ja on luonteeltaan ihan sopimaton joukkoon. Esimiestä ei kiinnosta pätkän vertaa.
Joo, tuttua on. Olen niin monta psykologista sotaa käynyt, että osaan varautua aseistettuna jo etukäteen. Takaisin tulee kettuilua, niin että ropisee!
Mitäs tervehdit, jätä väliin ja heittäydy hankalaksi, se joko loppuu tai jatkuu ja silloin otat kovat piippuun, tämä on käytännönläheisin neuvo, jonka pystyn antamaan, kokemusta on, haastavaa, mutta kannattavaa. Kestääkö kantti ?
On tuttua ja todella törkeääkin vastaanottoa tullut, eli käytetty törkeästi hyväksi sitä kun uusi työntekijä on koeajalla, eikä voi sanoa vastaan, silloin on todella helppo nöyryyttää kun toinen on täysin puolustuskyvytön.
Vierailija kirjoitti:
On tuttua ja todella törkeääkin vastaanottoa tullut, eli käytetty törkeästi hyväksi sitä kun uusi työntekijä on koeajalla, eikä voi sanoa vastaan, silloin on todella helppo nöyryyttää kun toinen on täysin puolustuskyvytön.
Hyvin kirjoitettu ja täysin totta. Itsekin törmännyt tällaiseen. Nöyryytetään koeajalla. Todella törkeää toímintaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta minua ainakin v tuttaa opettaa sellaista ihmistä, joka ei opi millään ja on luonteeltaan ihan sopimaton joukkoon. Esimiestä ei kiinnosta pätkän vertaa.
Suomi kiusaajien luvattu maa. Esimies on vastuussa työntekijöistä. Eli voit olla paskamainen , kun luonne ei miellytä. Se on lopulta esimiehen vastuulla tehdä ratkaisut, jos joku ei opi. Voin kuvitella millainen tyyppi olet. Olet se hapan-naama, joka seläntakana haukkuu muita. On kiva vaan niille joiden luonne sattuu miellyttämään.
Nuorempana ihmettelin myös työkavereiden ilkeyttä, valitettavasti nyt olen itse ilkeä. Työpariksi tulee uusi työntekijä, jolle pitää selittää kaikki asiat. Uusi työntekijä ei voi tietää työpaikan toimintatapoja ja mitä missäkin varastossa on, olenkin pyytänyt usein anteeksi äksyilyäni joka johtuu väsymyksestä-ei siitä uudesta työntekijästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä alotus! Toihan on melkein työssä kuin työssä se raskain asia, sosiaaliset kuviot työkavereiden kanssa. Osittain tossa on varmaan sitä, että väsyttää tutustua ja perehtyä aina uuteen ja uuteen tyyppiin, joka sit saattaakin lähtee kohta pois, jotain itsen suojelemista sosiaaliselta rasitukselta. Jolloin unohtuu se vastapuolen tilanne, jolle ihan jokainen ympärillä oleva on uusi ihminen, ja jolle tilanne on tietty heittämällä hankalampi. Ja mullakin ne on tosi usein ollut huomattavasti itseä vanhempia naisia. Ei tosin homssuisia tai mitenkään pahannäköisiä, viitaten edellisiin kommentteihin.
Ja osittain tota samaa ilmiöö on lapsilla, kun luokalle tulee uus oppilas, ja äärioikeistolaisilla, kun niiden maahan tulee uus tyyppi jne, epäluuloisuus herää. Jotkut voi vaan aluks olla varuillaan ja tarkkailuasemissa, katella, et onks toi ok ja jääköhän toi ees tänne. Mikä toki voi vaikuttaa siihen, ettei jää.
Ja muuten passiivisaggressiivisuus on ihan validi psykologinen käsite, mutta eihän kaikki sellaista hahmota. Edellyttää sosiaalista lukutaitoa jo huomattavasti.Niin, on hyvin helppo heitellä näitä valideja käsitteitä, mutta pitäs varmaan sitten tietää myös sen toisen ihmisen oikeat motiivit olla vastaamatta tai tekemättä jotain. Aina ei syy ole välttämättä se, että halveksuu tai vähättelee tai jotain muuta sitä toista kohtaan. Voi olla myös ihan omassa itsessä jotain, joka saa käyttäytymään niin kuin käyttäytyy.
Näette jonkin asian aina hyökkäyksenä itseänne kohtaan. Jos joku ei vastaa morjestukseen, niin passiivista aggressiota teitä kohtaan, heti ja suoralta kädeltä. No, olen ollut työpaikassa, jossa yhteiseen työtilaan tullessa minua ei tervehditty vaikka olisin tullut aiemmin kuin muut, minä sain tervehtiä silloinkin ensin. Samaten pois lähtiessä, minulle ei moikattu, itse toki moikkasin pois lähtiessä ja toisten jälkeen töihin tullessa. Mutta, jotenkin en jaksanut tuosta kohtelusta ottaa itseeni. Vaikkei se hyvää ja asiallista työkäyttäytymistä edustakaan. Koin niin, että ok, minut on tänne otettu töihin, teen työni, ja jos sinä et mua moikkaa niin oma asias ja häpeäs.Eli sun mielestä normaalia, ettei aikuiset ihmiset osaa edes alkeellisimpia käytöstapoja? Ymmärrätkö, että tuollainen ettei vastaa tervehdykseen on kiusaamista! Taidat itse olla näitä kiusaajia. Asenteesi kertoo sen.
Kyllähän se on asiatonta ettei tervehditä, mutta ei se ole isoin kiusaaminen mitä voi olla. En ole kiusaaja, johon tuossa sanoin ja kerroin miten itse tein kun ei minulle kerran tervehdystä tullut, niin pakkohan se on sitten itse edes käyttäytyä. Yleensähän on niin, että kun huoneeseen tullaan ja siellä on ihmisiä, niin moikataan, ja pois lähtiessä sama. Mutta jos joku ei halua niin ei sitten. Pahempaa on se, että ettei työasioissa haluta keskustella. Pystyykö ne keskustelemaan sun kanssa työasioista? Itse en edes mielellääni omista työelämän ulkopuolisista asioista halua keskustella saati ole jotain päivänpolttavaa muuta asiaa lehtijuttua tai muuta esiin ottamassa. Ihan sama näitten suhteen. Mutta ne työasiat pitää voida puhua ja keskustella ja pitää saada neuvoa ja apua. Sitten se vasta kiusaamista on, jos nämäkin osoittautuvat vaikeiksi osioiksi sosiaalista kanssakäymistä.
On paljonkin kokemusta. Pahimpia ovat usein vähän vanhemmat naiset. Itku kurkussa olen joskus tullu kotiin. Takana on varmasti jotain kateellisuutta tai pelkoa omasta työpaikasta. Itse olen aina ystävällinen kaikille.
Pari kertaa olen näyttänyt näille ikäville tyypeille. Antanut heille samalla mitalla takaisin. Heidän käytöksensä parani minua kohtaan huomattavasti tämän jälkeen.