Muuttuvatko raskaudet/synnytykset YLEENSÄ helpommiksi kerta kerralta
Kommentit (92)
Ei muutu. Ainoastaan ehkä tieto siitä, ettei kipu ole helvettiä ja kestä loputtomiin.
Ensimmäinen synnytys ja kipu oli jotain niin hirveää, etten ollut koskaan tiennyt sellaista olevan edes olemassa.
Seuraavilla kerroilla kyllä tajuaa jo pyytä kaikki avut ja helpotukset ja oikeaan aikaan.
Kuusi alatiesynnyttystä ja kaksi revittyä vatsan päältä leikkaamalla.
Ja siksi näin, koska synnyttäminen on oikeasti työtä, sectio on vain olemista missä et tee mitään.
Raskaudet on kaikki ollut erilaisia.. ennenaikaisen keskosvauvojen jälkeen on osannut ’nauttia’ muista raskauksista mitkä on mennyt ihan loppuun ja ylikin.
Tilastollisesti ensimmäinen on vaikein, jos kaikki tekijät ovat synnytyksessä muuten ok, mutta jokainen synnytys on silti niin yksilöllinen, että voi käydä toisinkin. Lisäksi, mikä on helpointa?
Esimerkkini:
Ensimmäinen oli pitkä ja uuvuttava. Avautumisvaihe vei toista vuorokautta ja ponnistaminen tunnin. En saanut kivuiltani nukuttua. Tehtiin välilihan leikkaus, josta paraneminen vei kaksi viikkoa.
Toinen oli kahdeksan tuntinen ja ponnistusvaihe kesti vain 7 min, mutta sitä ennen vauva ehti käymään väärässä tarjonnassa, jolloin luulin kuolevani kipuun, mutta onneksi hän palasi takaisin hyvään asentoon. Olin heti synnytyksen jälkeen hyvässä kunnossa ja ei tullut ommeltavaa.
Mielestäni jälkimmäinen oli kovempi, mutta ensimmäinen oli raskaampi.
Vierailija kirjoitti:
Ei muutu. Ainoastaan ehkä tieto siitä, ettei kipu ole helvettiä ja kestä loputtomiin.
Ensimmäinen synnytys ja kipu oli jotain niin hirveää, etten ollut koskaan tiennyt sellaista olevan edes olemassa.
Seuraavilla kerroilla kyllä tajuaa jo pyytä kaikki avut ja helpotukset ja oikeaan aikaan.Kuusi alatiesynnyttystä ja kaksi revittyä vatsan päältä leikkaamalla.
Ja siksi näin, koska synnyttäminen on oikeasti työtä, sectio on vain olemista missä et tee mitään.
Taidat olla ammattisynnyttäjä eli lestadiolainen.
Mulla neljä lasta. Ei se yhtään helpota.
Ei ole mikään synnytys helpompi, kuin toinen. Supistusten vuoksi tulee aina kivut joka krt uudelleen.
Viisi synnytystä ja yksi sectio
Olen vasta kaksi synnyttänyt, kolmas syntyy kesällä, mutta toistaiseksi toisen synnytys oli helpompi.
Toki tämä johtui siitä, että eka käynnistettiin ja kalvot puhkaistiin, jonka jälkeen alkoi kivuliaat supistukset.
Toinen käynnistyi itse supistuksilla ja lapsi syntyi kalvorakkuloineen päivineen eli supistukset eivät olleet lainkaan kipeitä missään välissä.
Ponnistusvaihe oli molemmissa lyhyt, alle 5min. Tikkejä tuli toisella kertaa vähemmän, joten senkin puolesta toipuminen nopeampaa toisella kertaa.
Ei ainakaa mulla.. 4 synnytystä, kaikki käynnistettiin ja viimesin pahin
Voisin kuvitella, että keho jollakin tavalla muistaa kivun ja osaa valmistautua siihen.
Minulla on leikattu laserilla kaksi silmää. Ensimmäisen paraneminen oli helvettiä. Toisen ei ollut niin paha, koska tiesin, että paraneminen kestää kaksi päivää. Oli toki kipeä sekin, mutta ei enää niin kipeä.
Ensimmäinen synnytys oli tuskallinen. Ehkä toinen synnytys olisi helpompi, koska tietäisin, kuinka kovaa kipu on.
En ole ”ammattisynnyttäjä” vaikka on useampi lapsi, enkä kuulu edes kirkkoon.
Ateisti ehkäpä tai no vaikea sanoa
En tiedä helpottuuko, mutta joillakin ainakin nopeutuu. Esim. minun äidilläni oli näin.
Pääsääntöisesti pahoinvointia lukuunottamatta raskausvaivat pahenevat kerta kerralta. Synnytykset päin vastoin yleensä helpottuvat.
Joo, poikkeuksia tietysti voi olla.
No ainakin ne ovat yleensä nopeampia.
Mulla oli myös viimeinen kaikkein pahin synnytys, koska vauva oli perätarjonnassa.
Ensimmäinen oli aluksi kauhea, mutta hetken päästä ilokaasu auttoi onneksi. Kolmas painoi yli viisi kiloa ei sekään ihan sulkana mennyt.
Viisi synnytystä
Mulla ehkä helpotti raskaudet hiukan ja voisin ehkä kuvitella, että jopa synnytykset. Kaksosraskaudesta pahoinvointi oli aivan kauheaa, mutta synnytys taas ’helpompi’ varmaan koska olivat vähän pienempiä vauvoja.
Viisi synnytystä, kuusi lasta
Ennen vanhaan oli tapana että äiti saattoi synnyttää ensimmäiset lapsensa sairaalassa mutta kun kokemusta alkoi kertyä niin paikaksi vaihtui sauna.
Ensimmäinen synnytys on fyysisesti hankalin. Siksi vanhoja ensisynnyttäjiä tarkkaillaan paremmin kuin nuorempia.
Sen olen kuullut, että häpyluuliitoksen kivut yleensä pahenisivat seuraavissa raskauksissa. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, toivottavasti ei, koska minulla se kipu oli aivan kammottavaa ollessani raskaana.
Kun odotin päälle parikymppisenä raskaudet oli helpompia ja jaksoin paremmin. Synnytykset sattui varsinkin eka, toinen meni ihan Ok.
Kolmikymppisenä tuli jo vaivoja enemmän ja synnytykset oli rankkoja, koska oli paljon vaivoja . Ja tää neljänkympin raskaus on ollut aivan kaamea.
Niin jotkut sanovat. Mulla on ollut kaikki yhtä vaikeita... Aina käynnistetty...