Hei, mitä suosittelet Lontoossa nähtävyyksistä ja kaupoista? Olen menossa ekaa kertaa ja ikää mulla 47v.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä paljonko London Eye nykyään kustantaa mutta aikoinaan mielestäni ihan kohtuuhintainen maailmanpyörä. Jos meinaa mihinkään varsinaiseen turistikohteeseen niin liput kannattaa ostaa etukäteen netistä että pääsee lyhyemmällä jonotuksella (tai jonon ohi). Jos kiinnostaa niin mikä tahansa West Endin teatteriesitys on varmasti sellainen kerran elämässä kokemus.
London Eye liput maksavat paikan päällä ostettuna 36 puntaa. London Eye ei "kustanna" mitään, "kustantaa" ei ole synonyymi sanalle maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku musikaali, Oopperan kummitus on huippu. Tussauds.
Madame Tussauds vahakabinettiin liput maksavat 33 puntaa ja sinne on hirveät jonot. Mutta kyllä käymisen arvoinen paikka.
Thames-joki, Big Ben ja Buginham Palats.
Jos sinulla on lapsia tai lapsenlapsia tai jos olet itse Disney- fani, niin Oxford Streetillä on Disney Shop. Regent Streetillä on mahtava Hamleys- lelukauppa.
Jos tykkäät käydä museoissa, niin Lontoossa on Sigmund Freud- museo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lontoon Tower jos historia kiinnostaa. Itse en oo koskaan vielä Englannissa käynyt mutta kiinnostaisi käydä joskus tulevaisuudessa kun toivottavasti tienaan paremmin.
Toweriin maksavat liput 35€ eli järkyttävän kallista. Itse Englannin turistiministeri sanoi, että boikotoikaa Toweria kun se on niin kallis.
Nigel Huddlestoniako tarkoitat? Viimeksi ainakin on kehunut Tower of Londonin Superbloom tapahtumaa.
Asun Lontoossa, joten tässä vinkkejä paikallisen näkökulmasta:
Lontoon museoista V&A on ehdoton suosikkini. Muotia, muotoilua, käyttöesineitä ja kulttuurihistoriaa upeassa rakennuksessa.
Myös Tate Modern, National Gallery, Natural History Museum ja National Portrait Gallery ovat käymisen arvoisia. Imperial War Museumissa on erittäin vaikuttava toista maailmansotaa ja holokaustia käsittelevä näyttely.
Museum of London puolestaan kertoo kiehtovasti millaista elämä Lontoossa on ollut eri vuosisatoina.
Camden ei ole enää entisensä. Ihan kiva, mutta ei mitenkään erityinen. Suosittelen ennemmin Spitalfields Marketia ja sen lähiympäristöä. Siellä on hyvää street foodia sekä paljon pieniä putiikkeja.
Hyviä shoppailupaikkoja ovat myös Covent Gardenin ympäristö, sekä Carnaby. Portobello Roadin seutu on myös viehättävä vierailupaikka viikonloppuisin. Siellä on hyviä lounaspaikkoja ja putiikkeja joissa myydään esim. artesaanituotteita ja antiikkia.
Fitzroviassa ja Sohossa on erinomaisia illallisravintoloita.
Täällä mainittuun Ritzin iltapäiväteelle on erittäin vaikeaa saada lippuja lyhyellä varoitusajalla.
Puistoista suosittelen Hampstead Heathia, joka on tosin hieman syrjemmässä. Hyvin kaunis puisto, jossa voi kuvitella olevansa toisella vuosisadalla.
Keskustaa lähellä sijaitsevista puistoista Regent’s Park on suosikkini kauniin puutarha-arkkitehtuurinsa ansiosta.
Puutarhaihmisille käynti Kew Gardensissa on must, mutta koska se sijaitsee kauempana, siihen kuluu yleensä koko iltapäivä. Columbia Roadin kukkatori on myös ihana, ja siellä näkee kukkaloistoa jos ei jaksa Kew’hun asti lähteä.
Vältä: Madame Tussauds ja Sherlock Holmes-museo. Eivät hintansa ja nähdyn vaivan arvoisia.
Shardin huipulla olevan ravintolan hinta-laatusuhde ei ole paras mahdollinen.
En suosittele myöskään Oxford Streetin ympäristöä, vaikka kaikki turistit sinne tuntuvat aina haluavan. Paikka on nykyään ankea tyhjien liiketilojen, rakennustyömaiden, rahanpesuun keskittyvien turistikrääsää, sähkötupakkaa ja amerikkalaisia karkkeja myyvien yli-hintaisen kauppojen sekä keinotekoisten turisteille rakennettujen ”elämysten” (M&M World!) keskittymä.
London Eye on mielestäni ylihinnoiteltu, mutta jotkut tuntuvat siitä kovasti tykkäävän.
Westfieldin (niitä on kaksi) kauppakeskukset ovat valtavia, mutta niissä ei ole oikeastaan mitään ihmeellistä. Ketjuliikkeitä lähinnä.
Suosittelen lukemaan TimeOutia ja lataamaan puhelimeen Citymapper-sovelluksen.
- Jalkapallo-ottelu (esim. League Twon otteluihin saa suht helposti lippuja ja stadikoille pääsee julkisilla)
- Highgaten hautausmaa
- Ostokset O2-areenan outleteissa, Oxford Streetille ei kannata tunkea missään nimessä
Eikai vielä kannata matkustaa kun on koronaa..
Suosittelen pikkuputiikkeja, joissa pien- ja sisustusesineitä, luonnon materiaaleja, luomua. 90-luvulla oli kartanokierros ja palatsikierros, riippuu kenelle sopii ne. Eläintarha löytyy ja iso kirjakauppa. Järjestetäänkö siellä kaupallisia messutapahtumia jossa yrityksiä. Brightoniin pääsee junalla jos saa hotellin sieltä, jossa on meri.
Shoppailusta: kannattaa käydä TK Maxx-myymälöissä. Ne myyvät kaikenikäisten vaatteita, kenkiä, kosmetiikkaa ja kodintuotteita jäännöserinä, eli alkuperäistä hintaa huomattavasti halvemmalla. Joukossa on luksusmerkkejä.
Niissä voi tehdä huippulöytöjä.
Osta Notting Hillin kirjakaupasta lontoon matkaopas.
Minulla ei ole mitään erityistä kohdesuositusta, mutta sen neuvon annan, että käyttörahaa (kortille) on hyvä varata reilusti joka päivälle. Siinä missä monessa Euroopan turistikaupungissa riittää päivää kohden jopa 50-100 euroa, niin Lontoossa monet pääsyliput maksavat niin paljon, ettei satskusta enää jää paljoakaan syömisiin ja ostoksiin. Tuntuu että edes Genevessä pääse niin helposti rahoistaan eroon kuin Lontoossa.
Vierailija kirjoitti:
Hah hah, käviin Imperial War Museumissa. Nähtävää oli niin paljon että ulostullessa meinasin pökertyä kadulle.
Kyllä! Sotamuseo hieno, samoin luonnontieteellinen museo. Toweria suosittelen, koska olen hulluna historiaan. Meillä kuopus tykkäsi myös eläintarhasta ja Lontoon metrokin (varsinkin ne vanhat osat) on näkemisen arvoinen.
Mutta kallista on.
Mua ei haittaa, jos jonnekin Toweriin, Westminster Abbeyyn ym. menee monta kymppiä. Elämä on. Ei oo samanlaisia nähtävyyksiä Suomessa ja moni laittaa Oxford Streetillä moninkertaiset määrät yhteen putiikkiin. Sitä paitsi Lontoossa on niin monia ilmaisia nähtävyyksiä ja museoita, että kyllä se tasapainottaa.
Randomeja tärppejä:
Westminster Abbeyn audioguiden äänenä on Jeremy Irons. 😎
Pelikaanit St. Jamesin puistossa.
British Libraryn aarteet mm. Magna Carta, Lewis Carrollin ja Jane Austenin käsikirjoituksia ym.
Toweriin maksavat liput 35€ eli järkyttävän kallista. Itse Englannin turistiministeri sanoi, että boikotoikaa Toweria kun se on niin kallis.