Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesystävän jutustelu- ja somekäytös?

Hämmentynyt
25.04.2022 |

Olemme 50-kymppinen, nyt pari vuotta seurustellut pariskunta, asumme vielä erillään, mutta tapaamme monta kertaa viikossa. Minua on nyt jonkin aikaa häirinnyt seurustelukumppanini tapa ottaa harvoin, mutta toistuvasti kuitenkin puheeksi joku entisistä naisystävistään keskustelujemme lomassa, esim: missä kaikissa maissa oli 90-luvulla matkustellut Reijan kanssa ja kuinka Outin kanssa Norjassa matkaillessaan oli ollut jännittävää ajella vuonomaisemien kapeilla teillä. Viimeisintä naisystäväänsä Marjoa hän mainitsi toivottoman mustasukkaiseksi, koska tämä oli kuulemma saanut aina raivarit, jos hän puheessaan oli maininnut jonkun eksänsä. Kysyin, että miksi hänellä on ylipäänsä tarve puhua entisistään, jos toinen on sen kokenut ja sanonut sen loukkaavana ja totesin, ettei se minustakaan kovin mukavaa ole, jos tehdään vaikka yhdessä ruokaa ja hän kertoo, millä tavoin joku ex oli tavannut tehdä jonkin ruoan. En ole erityisen mustis, mutta koen eksistä puhumisen kummallisena, koska itse en tapaa samaan tyyliin vanhoja muistella periaatteella nyt on nyt, ja mennyt on mennyttä. Saitte tästä nyt varmasti selkeyttävän kuvan miehen tavoista. Noh, nyt viikonloppuna huomasin sattumalta yhdessä somessa ollessamme, että hän laittoi takavuosien avokilleen synttäritoivotukset sydänhymiön kera. Minusta tuollainen on kummallista, sillä itse en eksiäni somessa seuraa enkä pidä fb-kavereina. Kysyin asiasta ja mies totesi, että kyllä hän mielenkiinnolla seuraa mitä eksälleen kuuluu ja että vaikka rakkauselämä onkin päättynyt, niin kaveruus voi jatkua. Minun mielestäni taas tuollainen eksien seuraaminen ja sydämien lähettely on ...noh, epäilyttävää. Koin tapahtuneesta mustasukkaisuutta ja epäluottamustakin ja harkitsen nyt vakavasti, kannattaako jatkaa ihmisen kanssa, jolla tuntuu olevan toinen jalka hieman liian tukevasti "eilisessä". Mitäs ajatuksia tällainen tilanne teissä muissa herättää, onko somessa eksien elämien seuraamien ja sydämien lähettely tavallista ja hyväksyttävää, vai onko se merkki siitä, että toisella on jäänyt ns. vanha suola janottamaan?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin sinä. Yhteys eksään on edelleen auki ja se palvelee jotain miesystäväsi tarvetta. Lisäksi jatkuva puhuminen eksistä palvelee myös jotain tarvetta. On outoa omastakin mielestäni. Miksiköhän se edellinen eksä oli mustasukkainen? Ettei tämä mies itse nimenomaan provosoi teissä mustasukkaisuutta. Osahan sitä tekee, koska se palvelee niiden egoa ja egon tarpeita. Jotkut niin sanotusti pistää toisen kokemaan mustasukkaisuutta, mitä eivät itse kestä itsessään.

Kaikella ihmisen toiminnalla on joku funktio. Motiiveillakin on tosi paljon väliä.

Vierailija
2/23 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme entisen avopuolison kanssa yhteisellä matkalla. Hän alkoi kiivaasti etsiä hienoa postikorttia jotta voi lähettää sen jollekin Kaisalle jonka kanssa oli ollut samassa kohteessa lomalla. Kysyin miksei voi lähettää korttia vaikka äidilleen. Hän oli sitä mieltä että yhteiset muistot ovat tärkeitä kunnioittaa. Itse suutuin verisesti ja ei jäänyt hyviä muistoja (siitäkään matkasta). Jotain rajaa kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia kokemuksia. Kolme vuotta meni tapellessa asiasta. Exät (tai lähinnä miehen samankaltainen käytös) tekivät minusta aivan sekopäisen mustasukkaisen hullun, mitä en aiemmin todellakaan ollut. Lopulta sain jotenkin päänuppini ja mustasukkaisuuden kuriin, mutta tällä järjellä olisin lähtenyt suhteesta jo aiemmin

Vierailija
4/23 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha kerran olin deitin kanssa ihan ulkoilemassa sattumalta valitussa paikassa ja hän oli ihan haltioissaan kun vieressä meni "Anniinantie", minä en ollut ko. Anniina...

Vierailija
5/23 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kuin sinä. Yhteys eksään on edelleen auki ja se palvelee jotain miesystäväsi tarvetta. Lisäksi jatkuva puhuminen eksistä palvelee myös jotain tarvetta. On outoa omastakin mielestäni. Miksiköhän se edellinen eksä oli mustasukkainen? Ettei tämä mies itse nimenomaan provosoi teissä mustasukkaisuutta. Osahan sitä tekee, koska se palvelee niiden egoa ja egon tarpeita. Jotkut niin sanotusti pistää toisen kokemaan mustasukkaisuutta, mitä eivät itse kestä itsessään.

Kaikella ihmisen toiminnalla on joku funktio. Motiiveillakin on tosi paljon väliä.

Aivan. Sanoinkin hänelle tästä, että tottakai se edellinen eksä oli mustasukkainen, jos jatkuvasti mies höpötti tälle eksistään. Kysyin, että miksi ylipäänsä tarttee muistella niin kovasti menneitä, niin hän vastasi, että no mitä haittaa siitä muka on? Vastasin, että jos selvästi toinen ilmaisee siitä loukkaantuvansa, niin miksi pitää sitten kiusata ja aiheutaa lisää mielipahaa? Tähän mies kohautteli harteitaan, eikä osannut vastata.   

Joo, omituista käytöstä on, enkä ole miettimisestä huolimatta löytänyt järkevää motiivia tuolle hänen käytökselle, somesydämille jne.   Mulle vakuuttelee, että olen hänelle tärkein ihminen ja sitten taas viimeistään viikon sisällä vilahtelee hänen puheissaan joku eksistään.   En mie tämmöistä varmaan pitemmän päälle jaksa, eikä varmaan jaksanut se edellinenkään naisystävänsä. 

Vierailija
6/23 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä melko erikoiselta. Kestäisikö mies samaa toisinpäin? Vai palveleeko tuo kuvio miehen itsetuntoa, jossa kumppani tehdään mustasukkaiseksi ja se hivelee itsetuntoa. Tuollainen sydänten laittaminen entisille ja somessa seuraaminen ilman, että reilusti ja avoimesti ollaan ystäviä on erikoista. Melko kiusallistakin toimintaa. Miettisin itse onko suhteessa tilaa kahdelle, vai onko se yhdenmiehen show jossa joko nainen "kestää" tai on "hullun mustasukkainen".

Vierailija
7/23 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu myös ottaa onkeensa. Itse olen samanikäinen kuin ap ja seurustelen pitkästä suhteesta eronneen kanssa. Muutaman kerran mies on alkanut muistelemaan aviovuosien merkkitapahtumia, kuten yhteisen kesämökin etsimistä ja ostoa. Pahastuin tuosta, ja kysyin miltä hänestä tuntuisi jos alkaisin muistelemaan vaikka Lapin-reissujamme "Villen" kanssa. Mies ymmärsi yskän, emmekä enää puolin tai toisin muistella menneitä suhteita toisillemme. Lapsia meillä on molemmilla, ja anekdootit heidän lapsuudestaan, jos sattuu tulemaan mieleen on toki ookoo.

Vierailija
8/23 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis tuo on narsistille lajityypillistä käytöstä. Onko suhteessa jotain muuta outoa?

Vierailija
9/23 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Renessanssi-ihminen kirjoitti:

Olemme 50-kymppinen, nyt pari vuotta seurustellut pariskunta

Kunnioitettavaan ikään olette päässeet, onnittelut! Rohkaisevaa, että noinkin korkeassa iässä on vielä mahdollisuus löytää elämän rakkaus

Vierailija
10/23 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun aloittanut kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Sanoinkin hänelle tästä, että tottakai se edellinen eksä oli mustasukkainen, jos jatkuvasti mies höpötti tälle eksistään. Kysyin, että miksi ylipäänsä tarttee muistella niin kovasti menneitä, niin hän vastasi, että no mitä haittaa siitä muka on? Vastasin, että jos selvästi toinen ilmaisee siitä loukkaantuvansa, niin miksi pitää sitten kiusata ja aiheutaa lisää mielipahaa? Tähän mies kohautteli harteitaan, eikä osannut vastata.   

Joo, omituista käytöstä on, enkä ole miettimisestä huolimatta löytänyt järkevää motiivia tuolle hänen käytökselle, somesydämille jne.   Mulle vakuuttelee, että olen hänelle tärkein ihminen ja sitten taas viimeistään viikon sisällä vilahtelee hänen puheissaan joku eksistään.   En mie tämmöistä varmaan pitemmän päälle jaksa, eikä varmaan jaksanut se edellinenkään naisystävänsä. 

Mun narsistieksä esitti, että on niin sinut kaikkien eksiensä kanssa, että ovat ystäviä ja välit kunnossa jne. No, hänen piti myös esittää minulle, että niitä eksiä on vähemmän kuin oikeasti oli niin sitten niitä viljetiin puheisiin niin, että annettiin mun ymmärtää, että ovat jotain tuttavia/kavereita tms! Huh huh! No, nyt on taas yksi eksä lisää, joka lisätä litaniaan, kun puhuu eksistään nykyiselleen. 

Ihmetteli, kun minä en halua olla eksien kanssa tekemisissä, että onko mulla jotain "ongelmia". No ei ole, olen normaalisti lopettanut suhteet ja mennyt elämässä eteen päin. 

Lisäksi sama tyyppi kertoi, miten tahallaan oli eksäänsä luonut epävarmuutta ja lisännyt mustasukkaisuutta, kun eksä rupesi mustasukkaiseksi. Olisi pitänyt tajuta juosta siinä vaiheessa, mutta jäin vielä tuossa vaiheessa. 

Vierailija
11/23 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo 50v ja vielä katot tollasta shaibaa elämässä? Yks mies teki tota mulle ja oli narsisti. Älä nyt hyvä nainen tohon jää.

TN54

Vierailija
12/23 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi: kappalejako.

Toiseksi: et näe miehen syntymäpäiväonnitteluja ellei kyseisen naisen profiili ole julkinen JA ellet käy kyttäämässä miehen somekäytöstä. Sinun on siis pitänyt ihan varta vasten mennä katsomaan kyseisen naisen profiilia nähdäksesi synttäritoivotukset ja sehän kertoo vain, että olet sairaan mustasukkainen.

Vierailija
13/23 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiseksi: et näe miehen syntymäpäiväonnitteluja ellei kyseisen naisen profiili ole julkinen JA ellet käy kyttäämässä miehen somekäytöstä. Sinun on siis pitänyt ihan varta vasten mennä katsomaan kyseisen naisen profiilia nähdäksesi synttäritoivotukset ja sehän kertoo vain, että olet sairaan mustasukkainen.

Jatkan vielä:

Hyvin, hyvin harvan ihmisen profiili on julkinen, joten todennäköisesti avaus on joka tapauksessa provo.

Vierailija
14/23 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan voisi kokeilla sellaista, että alkaa tunnelmoimaan ja muistelemaan jotain ihanaa reissua tai kokemusta exän kanssa, ja katsoa, miten mies reagoi.

Vierailija
15/23 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä:

Hyvin, hyvin harvan ihmisen profiili on julkinen, joten todennäköisesti avaus on joka tapauksessa provo.

Mun narsistieksä myös kyllä itse esitteli omaa someaan. Eli on myös se mahdollisuus, että mies yrittää tehdä ap:n mustasukkaiseksi. 

Vierailija
16/23 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exiä tulee aina lisää ja lisää. Miksikähän?

Vierailija
17/23 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä:

Mun narsistieksä myös kyllä itse esitteli omaa someaan. Eli on myös se mahdollisuus, että mies yrittää tehdä ap:n mustasukkaiseksi. 

Se, että suostuit katselemaan hänen someaan, kertoo että sinullakin oli (on) joku ongelma.

Narsismidiagnoosia hänellä tuskin edes oli.

Vierailija
18/23 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä:

Se, että suostuit katselemaan hänen someaan, kertoo että sinullakin oli (on) joku ongelma.

Narsismidiagnoosia hänellä tuskin edes oli.

Niin. Mikähän tämä ongelma voisi olla? Narsismidiagnoosin eksä saisi heittämällä, mutta ei tietenkään mene sellaista hakemaan.

Vierailija
19/23 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen, että kappalejako unohtui aiemmin.

Ei tämä aloitukseni ollut provo, mies ihan itse esitteli fb sivuaan avoimesti kuten aina tekee ja on oikein pyytänyt yhdessä katsomaan, koska ei mielestään osaa kauhean hyvin kaikkia fb:n toimintoja, niin on pyytänyt minua opettamaan. Samoin olen hoitanut pyynnöstään hänen messengertiliään, koska hän on itse hidas kirjoittamaan, ja osa työhönsä liittyvistä kommunikoinneista tulee varsinkin nuoremmilta kollegoiltaan joko mesen tai sähköpostin kautta.

Alkuun sanoinkin, että koen kiusallisena hänen "sihteerinään" toimimisen, jos vaikka kollegan kanssa on viestittelyssä jotain sisäpiirin asioita, niin en välittäisi niitä nähdä. Mies sanoo, ettei ole mitään salaisuuksia ja pyytämällä on pyytänyt nuo viestittelyhommat hoitamaan ja minun toiveestani on ne aina tehty niin, että olemme molemmat tilanteessa koneellaan yhdessä; hän sanelee ja minä kirjoitan. 

Tällaisessa tilanteessa tuli tuo exälle "sydämöinti" eteeni. 

Vierailija
20/23 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Renessanssi-ihminen kirjoitti:

Olemme 50-kymppinen, nyt pari vuotta seurustellut pariskunta

Kunnioitettavaan ikään olette päässeet, onnittelut! Rohkaisevaa, että noinkin korkeassa iässä on vielä mahdollisuus löytää elämän rakkaus

Tai olla ylipäätänsä elossa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi