Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita äitejä jotka on säästäneet lastensa vauva-ajan vaatteet, lelut lähes kaiken?

Vierailija
25.04.2022 |

Minä olen.Mutta vain ehjät ja puhtaat.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takerrutko vauva-aikaan, aiotko tehdä toisen vauvan ja käytät samoja vaatteita vai säilytätkö lapsenlapsille?

Minusta järkevämpää olisi säilyttää vain kaikkein rakkaimmat. 

Vierailija
2/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta, ovat jo aikuisia. En halua luopua vaatteista ja leluista koska niissä kaikki muistot joita muistan. Ja toivon että joskus jos saan lapsenlapsia, niin aikuiset lapseni pukevat ehkä omat vauvavaatteensa lastensa päälle. Myös Ruotsin Silvia on säästänyt Victorian lapsuuden vaatteita ja Estellellä on ollut päällään Victorian mekkoja. Victoria taas on käyttänyt äitinsä iltapukuja. t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon säästänyt lasten vauva- ja taaperovaatteista ja leluista rakkaimmat. Ja sittenkin meillä on niitä säilössä ihan liikaa. Ei meillä ainakaan ole niin isoja varastotiloja, että vois koko perheen historiikin säilyttää.

Toisekseen muoti muuttuu ja vaatteet sen mukana. En oleta, että lastenlapset pitävät noita omien lasten vaatteita.

Oon myynyt vaatetta ja leluja pois pääosin kirppiksellä.

Vierailija
4/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon mutta en kaikkea. Sellaiset joihin liittyy joku hauska muisto, ja kaikenlaiset hienommat lelut. Aina välillä karsin niitä kyllä ja lahjoitan, nyt alkaa olla aika että kavereista tulee isovanhempia!

Vierailija
5/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita en ole säästänyt, paitsi yhdet asusteet. Leluista ehjät olen säästänyt. Samoin kirjoja, puupalapelejä.

Nyt niitä tarvitaan, kun ensimmäinen lapsi syntyi.

Vierailija
6/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös lähes kaikki. Ensin ajattelin, että otan omien lasten jälkeen sijoituslapsia, niin niistä olisi siinä hommassa hyötyä. Mutta en ole ottanut, ja nyt ne ovat vähän turhia. Pitäisi karsia niitä, kun vievät liikaa tilaa. Melko paljon kuitenkin luultavasti säilytän lastenlasten varavaatteiksi ja käytettäväksikin. 

Vierailija
7/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini. Inhottava tilanne. Suosittelen, että et koskaan tyrkytä vaatteita toisten = aikuistuvan lapsesi säilytykseen. Jos lapsesi addiktoituu materiaan, jota käytti lapsena, niin perheriita tai jopa ero, siitä kehittyy.

Vierailija
8/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi lasta, ovat jo aikuisia. En halua luopua vaatteista ja leluista koska niissä kaikki muistot joita muistan. Ja toivon että joskus jos saan lapsenlapsia, niin aikuiset lapseni pukevat ehkä omat vauvavaatteensa lastensa päälle. Myös Ruotsin Silvia on säästänyt Victorian lapsuuden vaatteita ja Estellellä on ollut päällään Victorian mekkoja. Victoria taas on käyttänyt äitinsä iltapukuja. t.ap

Kuulostat mun äidiltä. Aivan hemmetin ahdistavaa. 

Ei anna heittää mitään pois (siis omia tavaroitani) kun "ne on ollut kalliita"(juu, 90-luvulla) ja "sitten KUN saat lapsia niin voit käyttää näitä".

Aivan varmasti haluankin antaa lapsilleni (en edes suunnittele lisääntyväni) kuluneita collegeasuja ja takkutukkaisia barbeja. Jokaisella sukupolvella on uudet lelut mitä halutaan ja uusi tyyli vaatteissa. Ihan kiva kierrätysajatus mutta ei toimi käytännössä. Siellä sitä odottaa sitten vintillinen roinaa jonka joudun käymään läpi kun aika äidistä jättää.

Vierailija
9/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ajattelin, että jos niitä ukrainalaisia tulee niin paljon, että niitä majoitetaan suurinpiirtein kaikkiin vapaisiin huoneisiin, niin sitten lahjoitan meille tuleville omista varastoista käyttökelpoisia juttuja. Mutta ei ole ketään tullut edes tähän omaan naapurustoon eikä tähän taajamaan.

Vierailija
10/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaikki vaatteet on ihan tosi hyväkuntoisia ja merkkivaatteita. Dior,Hilfiger,Ralph Lauren ja on mukana myös H&M vaatteita. Osa vaatteista on ostettu ulkomailta kun matkustelimme aika paljon lasten ollessa alle kouluikäisiä.t.ap

Vierailija
11/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt kaikki vaatteet ja lelut. Ainoastaan lastenvaunut viety pari vuotta sitten Sortti-asemalle. Tytär nyt 18 vuotias. Olen säästänyt lapsenlapsille, leluissa ainakin arvo noussut.

Vierailija
12/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen säästänyt kaikki vaatteet ja lelut. Ainoastaan lastenvaunut viety pari vuotta sitten Sortti-asemalle. Tytär nyt 18 vuotias. Olen säästänyt lapsenlapsille, leluissa ainakin arvo noussut.

Ihan uteliaisuudesta, missä leluissa on arvo noussut?

Vierailija
13/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästä,miksi? Luuletteko että rahtaa ne mukanaan kun muuttaa?

Vierailija
14/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ne omassa kotona nuo lelut ja vaatteet. En oo tarjonnut niitä lapsilleni heidän koteihinsa.t.ap

Vierailija
15/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain perusvaatetta ja leluja on ihan turha säilöä, parempi laittaa kiertoon kun ovat vielä jollain lailla ajanmukaisia.

Hienoimmat voi säästää, mutta täytyy ottaa huomioon että kuminauhat ym. kulahtaa ja hapertuu ihan täysin vuosikymmenien säilytyksessä.

Itse säästän esim. minulle itselleni neulotun kauniin pikkumekon, se ei mene miksikään säilytyksessä ja on uniikki sekä sillä on tunnearvoa. Käytin sitä myös omalla tyttärelläni kun oli taapero.

Vierailija
16/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, ei pue. Nimimerkillä oma äitini säästi minun ja sisarusteni vanhat vaatteet ja lelut, käytännössä kaikki, juuri tuolla ajatuksella, eivätkä ole tulleet käyttöön. Ensinnäkin lastenvaatteille tyypillinen elastaani tai kuminauha ei kestä säilömistä vuosikymmentolkulla. Kun noita äidin vauvanvaatevarastoja raskausaikana tongin, niin lukuisille vaatteille kävi niin, että otin ne laatikosta ihan "normaaleina", mutta kun yhtään vaatetta käsittelin, niin pääntien tai vyötärön kuminauhat ratkesi lörpöttämään. Se kumi siis vaan menee rikki, eikä sellaisella vaatteella tee yhtään mitään. 

Toisekseen, pitkään säilöttyihin vaatteisiin tulee ikävä haju, sellainen varaston ja pölyn. Noitakin on säilytetty sinänsä ihan sisäilmaltaan puhtaassa talossa ja tietysti lämpimässä ja kuivassa, mutta silti haisee ummehtuneelta. 

Kolmanneksi, lähes kaikki haluavat ostaa sille omalle vauvalleen jotakin, no, omaa. Ei tarvitse olla uutta, mutta ajanmukaista ja itse valittua. Se pienten vaatteiden hipelöinti ja ostopäätösten tekeminen on ihan merkittävä osa vanhemmuuteen kasvamista. Ei pakollista, mutta monille mieluisaa ja toivottua. 

Neljänneksi, trendit muuttuvat. En todellakaan tarkoita, että kaikkien pitäisi juosta trendien perässä, en juokse itsekään, mutta mielestäni sekin on ihan sallittua ja OK, että ei halua tarkoituksella pukea lastaan kovasti massasta erottuvalla tavalla. Joku yksittäinen retrovaate silloin tällöin on kiva piristys varmasti monelle, mutta jos vaatteet ovat aina sitä 90-luvun alun collegea, niin ei kiitos. 

Viidenneksi, erityisesti lelujen kohdalla tieto erilaisten kemikaalien haitallisuudesta on lisääntynyt jatkuvasti. En antaisi mitään ftalaattileluja lapselle leikittäväksi. 

Vierailija
17/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästä. Valokuvia on muistoina ne riittää,mitään tavaraa en todellakaan säästä.

Vierailija
18/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari lelua ja pala- ja lautapelejä on säästetty. Vaatteet on annettu kiertoon samoin kuin enimmät kirjat ja urheiluvälineet.

Vierailija
19/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap miettinyt miten ahdistavia vaatimuksesi voivat olla? Miksi et näe itse vaivaa vaatteiden kierrättämiseksi? Miksi työnnät vastuun seuraavalle sukupolvelle? Entä oletko miettinyt ekologiselta kannalta, että miten itsekästä on säilöä kaapeissa tavaraa, jota joku voisi käyttää vielä  silloin, kun se jollekin kelpaa? Itse ostit, mutta saako miniäsi tai vävysi hankkia myös mieleisiä? Sitten kun heillä on kiireinen lapsi-arki, ei siihen tarvita kierrätettävää omaisuusvuorta, johon liittyy paljon tunnesidoksia.

Ota kuvat muistoksi, kierrätä ja hävitä. Säästä sen verran, kuin jaksat pitää itselläsi.

Vierailija
20/25 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta, joista nuorin on muutaman kuukauden ikäinen. Olen säästänyt kaikki isompien lastemme vaatteet, kengät, luistimet, sukset ym., koska mieheni kanssa meillä oli haaveissa tämä kolmas.

Kaiken rikkinäisen ja pinttyneesti likaiset vaatteet ja lelut heitän kyllä surutta pois. Ja ymmärrän, jos lapseni eivät halua käyttää omilla lapsillaan vanhoja vaatteitaan. En tiedä haluaisinko itsekään. Säästän kuitenkin jotain muistoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi