Nykyajan amk-koulutus ei valmenna työelämään
Lukujärjestyksessä tunteja on miten sattuu, viime tingan peruutuksia tulee ja on päiviä, ettei tunteja ole ollenkaan. Ei ihme, ettei nuoret totu säännölliseen työaikaan. Ei ole enää edes neljä jaksoa, vaan viikottainen lukujärjestys saattaa vaihtua. Ryhmätöitä on liikaa ja väärällä tavalla toteutettuna, ei ne valmenna tiimitöihin. Ei tiimityö tarkoita sitä, että neljä ihmistä häärää tekemässä yhtä asiaa, vaan jokainen hoitaa omaa osa-aluettaan, yleensä.
Erityisesti opettajien lapsi on sairaana, tunnit on peruttu, tehkää kotona jotain opettaa, että on ihan ok jäädä töistä pois noin vain.
Tämä tavallisen opiston käyneen äidin, jonka lapsi on amk:ssa, näkökulma, amk käytynä myös aikuispuolella, missä oli vähän säännöllisempää. Tämä vaan tuli ilmi, kun meillä piti sopia yksi tärkeä meno jossa lupasin kuskata, ja nuori näytti lukujärjestystään, million sopisi. Hän ei asu kotona, mutta kertoi, että tuollaisia ne päivät on aina.
Kommentit (8)
Ryhmätöitä on ihan liikaa, tyylillä opiskelijat opettavat toisiaan. Opet saa palkan tästä. Itse myös opistotason koulutuksen aikoinaan käyneenä tätä ihmettelen.
Siis luuletko, että aikaisemmin AMK:n opettajien lapset eivät ole koskaan sairastuneet?
Suomessa on jokaisella työtä tekevällä oikeus jäädä kotiin alle (10-)12-vuotiaan kanssa, kun hän sairastuu. Koskee siis myös AMK:n opettajia. Peruskoulussa opettajille on oltava sijaiset, aikuisopiskelijat pystyvät kyllä jo itsenäiseen opiskeluun ilman jatkuvaa opettajan läsnäoloa.
Ihan sama. Ei sillä ole mitään merkitystä tässä yhteiskunnassa. Asennoidut vaan väärin. Asennoidu sinäkin "et-vitunx-välii" niin säästyt turhilta paineilta.
No opiskelu ei oo työelämää. Jos mulla olis koulua 8-16 joka päivä ja lisäksi pitäisi vielä hoitaa kaikki tehtävät, lukemiset ja raportit niin järkihän siinä menisi.
Mulla riittää joka vapaapäivälle koulutehtäviä.
Valmentajani yliopisto sitten jotenkin paremmin työelämään?
Vierailija kirjoitti:
Valmentajani yliopisto sitten jotenkin paremmin työelämään?
Valmentaako*
AMK-HULLU TAAS VAUHDISSA