Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillakin on hirveä tarve nöyräkehua itseään (somessa)?

Vierailija
25.04.2022 |

Eräs kollegani jaksaa nöyräkehua elämäänsä somessa useamman kerran viikossa. Tulee kyllä ilmi, miten tämä useamman lapsen äiti on jaksanut edetä uralla, tehdä siinä sivussa väitöskirjan, kuskaa lapsia harrastuksiin, on naimisissa ja juoksee ties missä luottamustehtävissä ja ammattialan tapahtumissa jne. Tekstit ovat usein tätä luokkaa:

"Heräsin tänä aamuna vielä perheen nukkuessa. Kirjoitin lehtiartikkelia väitöskirjaani liittyen ja siinä sivussa paistoin perheelle tuoreita sämpylöitä aamiaiseksi. Edessä on pitkä työpäivä, tapaan johtamani tiimin kanssa kaupungin merkittäviä työntekijöitä ja esittelen toimintaamme. Illalla on luvassa puheenjohtajan roolissa ammattiliiton kokous ja keskimmäisen lapsen SM-tason kilpailut. Mies on luvannut kokata ja laittaa kuohuvaa valmiiksi, kun vielä päivän päätteeksi juhlistamme 15 v takaisia ensitreffejämme."

Sen ymmärrän, että jokaisella on elämässä jotain ylpeyden/kiitollisuuden aihetta. Sitä en ymmärrä, miksi oman elämän hehkuttaminen pitää verhota nöyräkehuun ja pitää korostaa, miten monella osa-alueella elämässä pärjää?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että osa noista itsekehujista ei ymmärrä, että muissa nuo kehut eivät herätä hyvää fiilistä. Musta on eri asia kehua jotain isoa elämäntapahtumaa (lapsen syntymä, häät, uusi työpaikka/asunto tms) kuin alleviivata sitä, miten kiitollinensiunattuonnellinen jokaisella mittarilla onkaan.

Jos itse sanon olevani johonkin asiaan elämässä tyytyväinen, niin ihan yksi asia ylimalkaisesti riittää. Jos somessa sanoisin, että mulla on rakas perhe, niin ei tarvitse samaan syssyyn olla kehumassa muita asioita, jotka on elämässä hyvin. Enkä kyllä ääneen kaikille kertoisi, mitä kaikkea kivaa vaikka puoliso on tehnyt tai mistä olen lapsessani ylpeä - ei nuo asiat muiden mieltä lämmitä. Ylipäätään kyllä mieluummin sanon ne kauniit asiat läheisille ihan kasvotusten kuin somessa kaikille.

Vierailija
22/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän muutaman tällaisen tapauksen.

Osan kohdalla on tosin se, että jättävät sellaisen osa-alueen hehkuttamisen elämästään, jossa ei pyyhi hyvin. Tyyliin ovat naimisissa, mutta koskaan ei näy puolisosta kuvaa eikä puolisoa hehkuteta lainkaan, vaikka kaikki muu tuodaan todella avoimesti esille. 

Puolison hehkuttaminen on varma merkki siitä, että parisuhteessa pyyhkii paskasti. Ja miksi puolisoa pitäisikään tuoda esiin? Jos se puoliso ei vaikka halua lainkaan näkyä somessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kuvauksen kaltaiselle ihmiselle ei riitä, että suorittaa elämää ja menee näennäisesti hyvin monilla osa-alueilla, vaan siihen pitää saada lisämausteeksi muiden ihailu, hyväksyntä ja lopulta kateellisuus. Tuntuu hyvältä kun itsellä on paljon valtaa, yleellisyyttä, menestystä, ammatillista arvostusta ja resursseja joita toisilla ei ole. Tavallaan eletään sille tunteelle ja dopamiiniryöpylle mitä saadaan kun näytetään kuinka hyviä ihmisiä ollaan kun jaksetaan "tekasta sämpylät samalla kun kirjoitetaan vasemmalla kädellä väikkäriä ja sanellaan sanelulaitteeseen muistiinpanoja illan valtuuston kokousta varten".

Vierailija
24/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että osa noista itsekehujista ei ymmärrä, että muissa nuo kehut eivät herätä hyvää fiilistä. Musta on eri asia kehua jotain isoa elämäntapahtumaa (lapsen syntymä, häät, uusi työpaikka/asunto tms) kuin alleviivata sitä, miten kiitollinensiunattuonnellinen jokaisella mittarilla onkaan.

Nämä nimenomaan tietää ja aktiivisesti tiedostaa, että se hehkuttaminen aiheuttaa toisissa ihmisissä närkästymisen tunteita. Sitä varten näitä postauksia tehdään eikä sillä haeta mitään myötäeläjää symppaamaan vaan näytetään muille, että mulla menee paremmin kuin sulla.

Vierailija
25/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 4kpl alle 5v lasta.

Päivätyö johtavassa asemassa isossa firmassa.

Talonrakennusprojekti, jossa toimin projektipäällikkönä, tilaajana ja maarakennusurakoitsijana.

Sen verta kiirettä pitää, etten yhtäkään aivopierua ole someen kerinnyt laittamaan. Enkä laita.

M40

Paitsi nyt 🙄

Vierailija
26/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talonrakennusprojekti, jossa toimin projektipäällikkönä, tilaajana ja maarakennusurakoitsijana.

Sen verta kiirettä pitää, etten yhtäkään aivopierua ole someen kerinnyt laittamaan. Enkä laita.

M40

Vaimoa käy sääliksi.

Vierailija
27/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään kirjoita. viiniä kaapista heti kun kersat lähtee ostarille..eiku kouluun

Vierailija
28/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M40

M-m-m-mut..... m-mut...

Etkö just nyt tuossa laittanut "someen" hälyyttävän samankaltaisen "aivopierun" kuin ap:n aloituksessa?

Vierailija
29/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluavat muiden kadehtivan

Vierailija
30/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan meillä sama tuttu? Saa kaiken käännettyä parhain päin. Kun jäi eräässä työpaikkahaussa varasijalle, niin painotti, miten oikeastaan hyvä tämä ratkaisu lopulta oli ja miten jopa nykyisen työpaikan työntekijät järjestivät juhlat, kun saavat vielä pitää hänet töissä. :D

No tämä! Yksi pöyhkeä tuttu asettui ehdokkaaksi eduskuntavaaleissa. No, eipä päässyt läpi. Tämän hän selitti itselleen parhain päin kirjoittamalla somessa, että senhetkisen työpaikan kollegat eivät äänestäneet häntä, koska halusivat pitää hänet työtoverinaan. Just joo..

Vierailija
31/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen ryhmä on ne, jotka tuovat esiin kun ovat auttaneet jotain ihmistä. Millaisella ihmisellä on tarve tuoda esiin tällainen "hyvyys"? Itselleni se tarkoittaa päin vastaista, tyyppi kerää kehuja muilta kuinka ihana ihminen oletkaan. Oikeasti hyvä ihminen ei huutele tekemisistään, eikä tee numeroa.

Vierailija
32/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me naureskellaan miehen kanssa yhdelle yhteiselle tutulle, joka nöyräkehuu itseään joka välissä. Ihan naurattaa, kun etukäteen osaa jo arvata, millaista settiä on taas someen laittanut. :D

Vierailija
33/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi sometouhu on niin sairaan yrjöttävää, että en tajua lainkaan niitä jotka siellä jaksaa roikkua muiden juttuja katselemassa. Menkää lenkille tai ottakaa kirja käteen. Olen pärjännyt 70-luvulta asti hyvin ilman somea. Ei tarvi ressaa muistinko nyt varmasti sormettaa jonkun uusinta kuvapostausta tai elämänviisauksia pursuilevaa blogintynkää. Carpe diem vaan!

Vierailija
34/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain ihmisillä vaan on jotenkin niin omituinen käsitys itsestään ja asioistaan. Mulla meinasi mennä pulla väärään kurkkuun kerran, kun yksi ystäväni pohdiskeli, että ei viitsi nyt puhua toiselle ystävällemme omista lapsistaan kun tätä toista ystävää varmaan harmittaisi koska hänellä oli vaikeaa oman jo aikuisen tyttärensä kanssa, ja tämän ystäväni omat lapset oli ystäväni omien sanojensa mukaan " niin menestyneitä".

Hänellä on siis useampi lapsi, joista kukaan ei ole päässyt edes lukioon, yksi on jätetty kaksi kertaa luokalleen, ja kahdella rikoksiakin tehtynä ja lasu-sossu-meininkiä.

Hyvä siis sinänsä että on ylpeä lapsistaan, ja ihan kivoja ovat, ja kaikilla asiat suhteellisen hyvin jo nykyään, mutta en silti käyttäisi koskaan sanaa " menestynyt" heistä, enkä usko että kukaan kauheasti heidän menestystään kadehtisi..

Samalla tyypillä tietysti on some täynnä sitä kiiltokuvapuolta näistä nuorista sankareistaan. Ei siinä, ei toki toisten asioita somessa kuulukaan levittää, mutta se kuva minkä antaa ja todellisuus siellä taustalla... aika kaukana ovat toisistaan.

Vierailija
35/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen ryhmä on ne, jotka tuovat esiin kun ovat auttaneet jotain ihmistä. Millaisella ihmisellä on tarve tuoda esiin tällainen "hyvyys"? Itselleni se tarkoittaa päin vastaista, tyyppi kerää kehuja muilta kuinka ihana ihminen oletkaan. Oikeasti hyvä ihminen ei huutele tekemisistään, eikä tee numeroa.

Riippuu ihan täysin tilanteesta ja tavasta jolla asia tuodaan esille.

Voi olla jossain kohtaa ihan aiheellistakin ns. mainostaa auttamista jos sillä voi ravistella hereille suurempaa massaa, että tällaistakin apua voi antaa ja näin kannattaa toimia. Tyyli ja sisältö tietysti määrittelee paljon, onko kyseessä jonkinlainen itsensä kohottaminen jalustalle ja moraaliposeeraus vai oikeasti tarve ja halu auttaa samalla kertoen siitä muillekin.

Mutta olet oikeassa, että monesti näissä auttamis- postauksissa laitetaan se oma pärstä näkyville ja kerrotaan miten hyveellisesti nyt autoin kuulkaas tuota koditonta lahjoittamalla vanhat t-paitani ja rispaantuneet kollarit, niin on pulsulla mitä laittaa päälle.

Ukrainan keräyksissä tämä oli hyvin esillä.

Vierailija
36/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitään kirjoita. viiniä kaapista heti kun kersat lähtee ostarille..eiku kouluun

😂

37/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Ehkä heillä ei ole yhtä kiire kriittisten ajatustensa ja vaativan opiskelutyönsä kanssa kuin minulla. Ei todellakaan ole aikaa nöyräkehua itseäni siitä, miten vaikka komeuteni vaikeuttaa arkisia kanssakäymisiäni, tai kuinka kaikki toivomatta antavat minulle sijoitusneuvojaan.

Vierailija
38/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

S.B. kirjoitti:

Niinpä! Ehkä heillä ei ole yhtä kiire kriittisten ajatustensa ja vaativan opiskelutyönsä kanssa kuin minulla. Ei todellakaan ole aikaa nöyräkehua itseäni siitä, miten vaikka komeuteni vaikeuttaa arkisia kanssakäymisiäni, tai kuinka kaikki toivomatta antavat minulle sijoitusneuvojaan.

Odotan mielenkiinnolla, miten sarkasmiin pystytään vastaamaan hyvesignaloinnilla, vai katsotaanko tilanne jo sellaiseksi, että voidaan mennä suoraan asiaan (henk.koht.).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi