Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillakin on hirveä tarve nöyräkehua itseään (somessa)?

Vierailija
25.04.2022 |

Eräs kollegani jaksaa nöyräkehua elämäänsä somessa useamman kerran viikossa. Tulee kyllä ilmi, miten tämä useamman lapsen äiti on jaksanut edetä uralla, tehdä siinä sivussa väitöskirjan, kuskaa lapsia harrastuksiin, on naimisissa ja juoksee ties missä luottamustehtävissä ja ammattialan tapahtumissa jne. Tekstit ovat usein tätä luokkaa:

"Heräsin tänä aamuna vielä perheen nukkuessa. Kirjoitin lehtiartikkelia väitöskirjaani liittyen ja siinä sivussa paistoin perheelle tuoreita sämpylöitä aamiaiseksi. Edessä on pitkä työpäivä, tapaan johtamani tiimin kanssa kaupungin merkittäviä työntekijöitä ja esittelen toimintaamme. Illalla on luvassa puheenjohtajan roolissa ammattiliiton kokous ja keskimmäisen lapsen SM-tason kilpailut. Mies on luvannut kokata ja laittaa kuohuvaa valmiiksi, kun vielä päivän päätteeksi juhlistamme 15 v takaisia ensitreffejämme."

Sen ymmärrän, että jokaisella on elämässä jotain ylpeyden/kiitollisuuden aihetta. Sitä en ymmärrä, miksi oman elämän hehkuttaminen pitää verhota nöyräkehuun ja pitää korostaa, miten monella osa-alueella elämässä pärjää?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä iloa on menestymisestä, jos muut ei tiedä siitä? 

Vierailija
2/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ollut ihmisiä, jotka ovat halunneet päteä menestyksellään. Nyt se on vain siirtynyt someenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hitto :D

Vierailija
4/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua, miksi muutenkaan pitää somessa kertoa päivästään yhtään mitään.

T. Ei yhden ainutta sometiliä tai kuvaa netissä

Vierailija
5/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan meillä sama tuttu? Saa kaiken käännettyä parhain päin. Kun jäi eräässä työpaikkahaussa varasijalle, niin painotti, miten oikeastaan hyvä tämä ratkaisu lopulta oli ja miten jopa nykyisen työpaikan työntekijät järjestivät juhlat, kun saavat vielä pitää hänet töissä. :D

Vierailija
6/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan okei jossain henkilökohtaisessa somessa, jossa sua seuraavat ihmiset on susta aidosti kiinnostuneita, mutta etenkin linkedinissä ärsyttää kun kaikkeen tällaiseen niin selvästi upotettu ajatus "huomatkaa minut ja kuinka loistava olen ja tarjotkaa upeita mahdollisuuksia somen voimalla..." Onneksi moni kuitenkin esiintyy myös ihan oikealla osaamisellaan.

Vierailija
7/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kehujat eivät tajua sitä, että toisia nuo tekstit ärsyttää. Ei siinä mitään, jos jossain asiassa menee hyvin, mutta kenenkään elämä ei ole aina aurinkoista ja kaikilla osa-alueilla ei mene hyvin.

Vierailija
8/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän muutaman tällaisen tapauksen.

Osan kohdalla on tosin se, että jättävät sellaisen osa-alueen hehkuttamisen elämästään, jossa ei pyyhi hyvin. Tyyliin ovat naimisissa, mutta koskaan ei näy puolisosta kuvaa eikä puolisoa hehkuteta lainkaan, vaikka kaikki muu tuodaan todella avoimesti esille. 

Vierailija
9/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tekee tota samaa joka päivä.

Vierailija
10/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta, mutta tykästyin sanaan nöyräkehua! Kiva, että humblebraggingille on keksitty suomenkielinen sana! Ja kuvaava vielä.

Vierailija
11/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta, mutta tykästyin sanaan nöyräkehua! Kiva, että humblebraggingille on keksitty suomenkielinen sana! Ja kuvaava vielä.

Ei ole mun keksimä sana, on jo valmiiksi käytössä. :)

Ap

Vierailija
12/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa nyt vaan kaipaa toisten kadehtimista vielä siihen päälle, et itsellä pyyhkii hyvin 

Vierailija
13/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kerran kyllä aika kauhea tunne, kun oli tehnyt jotain hienoa ja hyveellistä, mutta kukaan ei tiennyt siitä.

Vierailija
14/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei tarvitse kuin sanoa pari taikasanaa "ruuhkavuodet" ja "lapsiperhearki", niin kaikki tietää, mistä suurista saavutuksista on kyse.

Vierailija
15/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut suorittajavanhemman lapsena, niin tietää ettei ole mitään kadehdittavaa. Aikuisena joutuu sitten itse opettelemaan missä menee omat rajat jaksamisen kanssa. Mikä on tervettä ja järkevää ja mikä on ikuista suorittamista ja hyväksynnän hakemista matkalla kohti burnouttia.

Suorittajaäidin joulu on myös ihan oma lukunsa.

Vierailija
16/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän tuollaisia ihmisiä suorittajina, jotka arvottavat elämää pärjäämisen kautta. En usko, että tuollainen elämä lopulta tekee onnelliseksi. Enkä sanoisi, että tuollaiset vaativat vanhemmat ovat kovin ihania vanhempia lapsilleen. Vaativat usein heiltäkin paljon.

Vierailija
17/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa oli se nöyrä osuus?

Vierailija
18/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 4kpl alle 5v lasta.

Päivätyö johtavassa asemassa isossa firmassa.

Talonrakennusprojekti, jossa toimin projektipäällikkönä, tilaajana ja maarakennusurakoitsijana.

Sen verta kiirettä pitää, etten yhtäkään aivopierua ole someen kerinnyt laittamaan. Enkä laita.

M40

Vierailija
19/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa oli se nöyrä osuus?

Se, kun ei suoraan olla sillee et "olenpas minä ahkera, menestynyt yms", vaan annetaan ymmärtää se rivien välistä mukahuomaamattomasti. 

Vierailija
20/38 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin listalle vielä sen, että osaa pätee myös sosiaalisilla kontakteillaan. Tuollaisen ap:n kuvaileman viestin jatkoksi on vielä pakko lisätä joku "Emma Esimerkki on henkilöiden Tiina Täydellinen, Ulla Upea ja Piia Paras seurassa", jotta kaikki varmasti vielä näkevät, kuinka suosittu toinen on/kuinka toinen tuntee tärkeitä ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän