Onko täällä muita joiden lapauudenkodissa oli vain ulkohuussi?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Minä. Ja häpesin sitä syvästi koko 70-luvun.
En itse osannut hävetä kun olin sen verran pieni vielä. Ja maalla se oli suhteellisen tavallista. Molemmissa mummoloissakin oli vain huussi.
Ap
Kyllä ja koulussakin oli huussi, missä oli 5 reikää rinnakkain ja hurja pudotus paskaruumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja koulussakin oli huussi, missä oli 5 reikää rinnakkain ja hurja pudotus paskaruumaan.
Ja pojat kurkki tyhjennysluukuista tyttöjen takapuolia?
Meillä oli koulussa ulkovessa pelkästään luokilla 1 - 6
Sisävessa tehty kotiin v. 1966 eli pari vuotta syntymäni jälkeen. Ulkovessa oli käytössä varmaan 10 vuotta sen jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ne idiootit teki ainakin meidän koulussa. Täytyy olla aika pimeä päästään tuollaiseen
Kyllä, ja häpesin sitä todella paljon. Tämä siis vielä 90-luvulla, jolloin olin teini, eikä kenelläkään muulla ollut vastaavaa remontoimatonta röttelöä kotina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja kaverini Leena meinas kerran pudota reijästä ruumaan.
Jäin asumaan lapsuuden kotiani ja rakensin sisävessan vuonna -97.
Oli vuoteen - 84 saakka ulkohuussi. Sitten onneksi muutettiin kerrostaloon, siellä oli suihku ja sisävessa. Se oli ihanaa, olin teini ja helpottui huomattavasti hygieniasta huolehtiminen esim. kuukautisten aikaan. Ei tarvinnut hellalla vesiä lämmitellä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja häpesin sitä todella paljon. Tämä siis vielä 90-luvulla, jolloin olin teini, eikä kenelläkään muulla ollut vastaavaa remontoimatonta röttelöä kotina.
Meillä oli. Vanhemmat asuivat siellä itse asiassa vielä 2000-luvun puolella, ja vielä myöhemminkin kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli. Vanhemmat asuivat siellä itse asiassa vielä 2000-luvun puolella, ja vielä myöhemminkin kesäisin.
Tarkennan; kenelläkään muulla kaverilla tai luokkakaverilla tai tutulla ei ollut vastaavaa tilannetta. En kehdannut koskaan kutsua ketään meille ja pelkäsin valtavasti että joku koulukaveri saa selville minkälainen talo meillä oli. On vaikuttanut omiin sosiaalisiin suhteisiin todella paljon. Vieläkin näen satunnaisesti painajaisia siitä, että joku tulee yllättäen lapsuudenkotiin kylään ja alkaa ihmetellä missä vessa ja pesuhuone on.
Tiedän toki, että suomessa on muitakin, joilla ei ole ollut sisävessaa, mutta omissa piireissäni olin ainoa.
Asuin lapsuuteni ensimmäiset vuodet omakotitalossa, jossa oli sisävessa ja vesi tuli putkia myöten sisään ja meni uloskin. Mutta siihen aikaan olin niin pieni, etten itse muista ensimmäisestä kodistani mitään kunnes sitten muutimme, ja silloisessa kodissani eli omakotitalossa oli ulkohuussi vakituisessa käytössä 70-luvun alkuun saakka, jolloin meille rakennettiin sisävessa ja kaivoveden kantaminen loppui myös samantein keittiöön sinkkiämpärissä talousvedeksi. Veden kuumentaminen kattilassa hellalla tiskivedeksi loppui myös siihen paikkaan. Näet vessaan asennettiin vettä kuumentava boileri. Ja vesi nousi kaivosta pumpun avuin.
Olihan se juhlaa, kun kotiini saatiin sisävessa pönttöineen ja käsienpesulavuaarineen.
Ja samoihin aikoihin minulla alkoi menkatkin, joten olihan senkin kannalta hyvä, kun sai hoideltua intiimipesun käsisuihkun kanssa veskin pöntön päällä.
Sauna meillä oli pihalla, joka lämmitettiin puilla, ja siellä ei ollut suihkua vaan vateja ja saaveja sekä kiukaan vieressä muuripata, jossa kuumennettiin vesi tulikuumaksi.
Toki muovisella vesiletkulla saatiin vesi johdettua kaivosta pumppusysteemillä saunaan, eikä tarvinnut enää kantaa sitäkään tai kottikärreillä kuskata saaveissa ja isoilla ämpäreillä kaivolta pihan poikki saunaan.
Tiedän siis ulkohuussissa käymisen 60-luvulla, ja olihan niitä ulkohuusseja vielä senkin jälkeen naapureillamme ja mummollassakin ( oli maatalo) oli vielä ulkohuussi käytössä melko pitkään senkin jälkeen, kun itse olin jo lapsuuteni perheeni mukana muuttanut kerrostaloasuntoon 70-luvulla.
Noin vuoteen 1980 oli vain ulkohuussi. Ja koululla sen jälkeenkin. Hanasta tuli vain kylmää vettä, peseydyttiin navetan kyljessä olleessa saunassa kaksi kertaa viikossa. Suihku tuli samaan aikaan kuin sisävessa. Ei oltu köyhiä, enkä mieltänyt asiaa epätavalliseksi. Ainakin yhdellä kaverillani oli sama tilanne vielä pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Asuin lapsuuteni ensimmäiset vuodet omakotitalossa, jossa oli sisävessa ja vesi tuli putkia myöten sisään ja meni uloskin. Mutta siihen aikaan olin niin pieni, etten itse muista ensimmäisestä kodistani mitään kunnes sitten muutimme, ja silloisessa kodissani eli omakotitalossa oli ulkohuussi vakituisessa käytössä 70-luvun alkuun saakka, jolloin meille rakennettiin sisävessa ja kaivoveden kantaminen loppui myös samantein keittiöön sinkkiämpärissä talousvedeksi. Veden kuumentaminen kattilassa hellalla tiskivedeksi loppui myös siihen paikkaan. Näet vessaan asennettiin vettä kuumentava boileri. Ja vesi nousi kaivosta pumpun avuin.
Olihan se juhlaa, kun kotiini saatiin sisävessa pönttöineen ja käsienpesulavuaarineen.
Ja samoihin aikoihin minulla alkoi menkatkin, joten olihan senkin kannalta hyvä, kun sai hoideltua intiimipesun käsisuihkun kanssa veskin pöntön päällä.
Sauna meillä oli pihalla, joka lämmitettiin puilla, ja siellä ei ollut suihkua vaan vateja ja saaveja sekä kiukaan vieressä muuripata, jossa kuumennettiin vesi tulikuumaksi.
Toki muovisella vesiletkulla saatiin vesi johdettua kaivosta pumppusysteemillä saunaan, eikä tarvinnut enää kantaa sitäkään tai kottikärreillä kuskata saaveissa ja isoilla ämpäreillä kaivolta pihan poikki saunaan.
Tiedän siis ulkohuussissa käymisen 60-luvulla, ja olihan niitä ulkohuusseja vielä senkin jälkeen naapureillamme ja mummollassakin ( oli maatalo) oli vielä ulkohuussi käytössä melko pitkään senkin jälkeen, kun itse olin jo lapsuuteni perheeni mukana muuttanut kerrostaloasuntoon 70-luvulla.
Jatkan vielä: Siis ulkohuussikauteni vietin siis pienessä maalaiskunnan kylätaajamassa, jossa oli kylläkin muutama kauppa ja kansakoulu jne. , mutta kaikki asuivat omissa taloissaan. Edeltävä asunto sijaitsi kirkonkylän keskustassa pienessä kunnassa sekin, mutta siinä omakotitalossa oli sisävessa, koska talo oli kunnassa toimineen merkittävän henkilön aiempi asunto.
Kylpyammeeseen pääsin eka kerran kylpemään omassa kodissani vasta 70-luvun puolivälissä kuin myös suihkuunkin. Olin siihen asti vain yökyläilyreissuilla jossakin muualla saanut käydä peseytymässä kylpyhuoneessa, jossa oli amme ja suihku, kuten siihen maailman aikaan Suomessa usein oli kerrostaloasunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei hävettänyt yhtään, vaikka olin teini 90-luvulla eikä kotona ollut sisävessaa. Ei tullut mieleen ajatella sellaista. Edes silloin, kun muutin pois, ei tullut mieleen ajatella, että onpa ihanaa kun nyt on sisävessa.
Ulkohuussikaudeltani lapsuuteni kodissa maalla asuessamme oli kyllä vallan ällöttävää, että siihen aikaan ulkohuussissa ei ollut 60-luvun alkupuolilla vielä edes sellaista varsinaista vessapaperia muuta kuin sanomalehden palasilla pyyhittiin takapuoli. Sitten jossain vaiheessa 60-luvun puolella alettiin käyttämään valkoista leikattua puhdasta tehdastekoista paperia, ja myöhemmin nykyisen vessapaperirullan muodossa keltaisen väristä, mutta melkoisen kovahkoa vessapaperia. Oli myös sitten sellaista ohutta silkkipaperin kaltaista vaaleanpunaista ja valkoista rullawc-paperia.
Sitten jossakin vaiheessa oli vessapaperina talouspaperin kaltaista rullawc-paperia.
Lambi-tyyppinen ja pehmeä wc-paperirulla tuli markkinoille muistaakseni melkoisen myöhään, ettei vaan olisi ollut vasta 90-luvun puolella.
Juu, että onhan tähän ikään mennessä saanut kokea monenlaista pepun pyyhintäpaperiakin.:D
Minä. Ja häpesin sitä syvästi koko 70-luvun.