Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilisät

Kassanvartija
25.04.2022 |

Lapsilisät maksetaan kaikille, perheen tulotasosta riippumatta? Onko tämä oikein? Mikä tarkoitus on lapsilisillä on? Sen ymmärrän, että vähävaraisille, jotka käyttävät rahat lapsen hyväksi, ruokaan ja vaatteisiin jne, tämä raha on todella tarpeen. Mutta miksi hyvätuloisille, jotka laittavat rahat lapsen tilille säästöön tai antavat "karkkirahoiksi" lapsilisiä maksetaan? Miten rikas ja hyvätuloinen kehtaa edes nostaa lapsilisät, vaikka ei niitä välttämättä tarvitse eli tukee hyvin toimeen ilmankin. Miksi verorahoja tuhlataan näin ajattelemattomasti eikö tämäkin järjestelmä kaipaisi uudistamista aivan kuin uudistetaan muitakin ikiaikaisia malleja, esim. eläkeputki. Vai eikö rikkaat edustajamme Arkadian mäellä halua asiasta puhua, koska uudistaminen koskisi pääasiassa rikkaita perheitä? Vähävaraiselta otetaan kaikki ylimääräinen mikä irti lähtee, mutta tällaiseen rahanjakojärjestelmään ei haluta koskea. Itse en lapsilisiä tarvitse, mutta ihmettelen miksi tästä ei puhuta.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä ap tiedät, kuinka moni "rikas" tuota lapsilisää edes hakee?:D

Esimerkiksi omassa lähipiirissäni on hyvin varsomattakin perheitä, ainakin 15 perhettä tunnen jotka eivät ole ikinä nostaneet lapsilisää. Joka perheessä 2-3 lasta.

Me haimmi itse lapsilisää, kun saimme esikoisemme 2010. Minä olin tuolloin työtön , juuri valmistunut korkeakoulusta, mies vasta perustanut yrityksen, jolloin ei ollut mitään takuita kuinka tulisimme pärjäämään. Tuolloin elimme ns kädestä suuhun, ja todellakin käytimme lapsilisän kaikkeen tarpeelliseen .

Toinen lapsemme syntyi 2016, emmekä nostaneet hänestä enää lapsilisää. Pariimme myös nuo esikoisen lapsilisät, tuolloin Kelaan piti lähettää vapaamuotoinen hakemus joka väsättiin itse, nykyään jos haluaa luopua lapsilisistä, Kelan lomakkeista löytyy jo sellainenkin kohta. Kolmannenkaan lapsemme kohdalla emme ole lapsilisää hakeneet.

Sama kotihoidontuen kohdalla. Jokainen lapsi on siis ollut kotihoidossa 3-4-vuotiaaksi asti. Esikoisesta tuo 3-vuotiaana saakka maksettava kht oli pelastus, sittemmin emme ole sitä edes hakeneet.

Mielestäni tämä on aika normi, etteivät hyvätuloiset hae noita. Tietty perustan tämän väitteen vain omaan lähipiiriini....

Samaa olin tulossa kommentoimaan. Me emme mieheni kanssa ole näitä hyvätuloisia, tällä hetkellä meidän perheen yhteenlasketut bruttotulot 3500e/kk, meillä kaksi lasta. Mutta tuttavapiiriin kuuluu näitä, jotka tienaavat enemmän, eivätkä he ole mitään lapsilisiä ikinä nostaneet. Edes lapsilleen "karkkirahaksi". Olemme kaikki 30-45-vuotiaita, 0-8-vuotiaiden lasten vanhempia.

Onko tuo sitten ollut vanhemmissa ikäluokissa yleisempää, että hyvätuloisetkin ottaa lapsilisät ja säästää ne lapsilleen niinku ekstramassiksi??? En tiedä, mutta oudolta kuulostaa.

Sanoisin, että kyse on ennemminkin propagandasta. Eiköhän ne rahat kaikilla mene lasten ruokkimiseen.

Vierailija
42/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät pois jos perheen bruttotulot ovat yli 5000 euroa kuukaudessa.

Tuohon ei paljon tarvita. Kahden huoltajan perheessä 2500€/nuppi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on rikas?Itse olen yh, jolla nettopalkka 3200e...Lapsilisät menee lapsen tilille ja sijoituksiin. Lapsen päiväkotimaksu on se maksimi 288e, ruokaan menee muutama satanen, harrastukset maksaa yli 100e/kk...Sitten toki vaate ja muut hankinnat (yritän hankkia käytettyä, mutta kirppiksillä ei ehdi kierrellä nykyisin juurikaan). (omat menot asuntolaina 1000e + muut kulut n. 500e (vesi, sähkö, vakuutukset tms.)+ sitten ruuat...)...Köyhähän saa ne lapsilisät, harrastuksia maksetaan, plus sitten päivähoito on ilmainen jne...Ymmärrän ap:n pointin miljonääreille, mutta normaali työssäkäyviin ihmisiin en ymmärrä tuota "lapsilisäkateutta"...

Ilmaisen päivähoidon saamiseksi pitää olla todella pienet tulot - eikä maksimimaksuunkaan kovin kummoisia tuloja tarvita.

Vierailija
44/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät pois jos perheen bruttotulot ovat yli 5000 euroa kuukaudessa.

Minä puolestani vaadin, että toimeentulotuki maksetaan näin: pakollisten asumismenojen laskut osoitetaan suoraan Kelalle, ja loput tuet mitä jää, maksetaan Kela-tilille, jolle on oma maksukorttinsa. Tällä maksukortilla voi asioida vain ruokakaupoissa, mutta sillä ei voi ostaa alkoholia, tupakkaa, lottoa, arpoja tai lehtiä.

Ei mitään rahoja köyhien omille tileille, joissa ne ei pysy ja joilta rahoja harvemmin käytetään lasten hyväksi.

Itse asiassa Kela-maksukortille voitaisiin laittaa valuuttaa kolme kertaa kuussa, niin köyhä ei pääse heti tuhlaamaan kaikkea. Käteisnostot ei luonnollisesti onnistuisi.

Se on sitten pirun hankala matkustaa bussilla työhaastatteluun kun tarvitsee käteistä, saati sitten kun meidänkin S-marketissa on vähän väliä maksupäätteet pimeänä. :D

Vierailija
45/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon on helppo ratkaisu jota voidaan seurata tulorekisteristä vuosittain. Jos tulosi on bruttona yli 4000 €/kk tai 2 tuloa saavan taloudessa yli 8000 €/kk lapsilisää ei voi saada. Se on slut sitten. Mukaan lasketaan KAIKKI tulojen lajit ja pääomatulo jyvitetään 12 kuukaudelle.

Ja joka lapsesta sama summa lapsilisää.

Vierailija
46/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienaan nyt noin 3500€/kk eli osan kirjoittajien mielestä en saisi saada lapsilisää - olen rikas joopa joo. Jotta sain nykyisen työni opiskelin lukion - ammattikorkeakoulu tutkinnon ja yo tutkinnon. Opintovelkaa riittää vielä tovin ajan, taitaa nuori. lapseni olla täysi-ikäinen ennen kuin nämä lainat olen maksanut. Olen syntynyt 70l eli kun aikoinaan opiskelin nykyiset opintolaina rajoitukset eivät silloin olleet olemassa.

Vierailija
47/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa. Se on lisä eikä mikään köyhäinavustus. Näin se on muissakin maissa. Mulla on Saksassa ystäväperhe, jonka yht tulot on jotain 250000-300000 vuodessa ja saavat viidestä lapsesta yli 1000 euroa lapsilisiä joka kuukausi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä