Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilisät

Kassanvartija
25.04.2022 |

Lapsilisät maksetaan kaikille, perheen tulotasosta riippumatta? Onko tämä oikein? Mikä tarkoitus on lapsilisillä on? Sen ymmärrän, että vähävaraisille, jotka käyttävät rahat lapsen hyväksi, ruokaan ja vaatteisiin jne, tämä raha on todella tarpeen. Mutta miksi hyvätuloisille, jotka laittavat rahat lapsen tilille säästöön tai antavat "karkkirahoiksi" lapsilisiä maksetaan? Miten rikas ja hyvätuloinen kehtaa edes nostaa lapsilisät, vaikka ei niitä välttämättä tarvitse eli tukee hyvin toimeen ilmankin. Miksi verorahoja tuhlataan näin ajattelemattomasti eikö tämäkin järjestelmä kaipaisi uudistamista aivan kuin uudistetaan muitakin ikiaikaisia malleja, esim. eläkeputki. Vai eikö rikkaat edustajamme Arkadian mäellä halua asiasta puhua, koska uudistaminen koskisi pääasiassa rikkaita perheitä? Vähävaraiselta otetaan kaikki ylimääräinen mikä irti lähtee, mutta tällaiseen rahanjakojärjestelmään ei haluta koskea. Itse en lapsilisiä tarvitse, mutta ihmettelen miksi tästä ei puhuta.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliimmaksi systeemi tulisi, kun ruvettaisiin syynäämään, että kuka on tulojen perusteella oikeutettu lapsilisiin.

Lisäksi aiheuttaisi uusia tuloloukkuja.

Vierailija
22/47 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on varmaan vaikea hyväksyä, mutta hyvätuloinen laittaisi sen lapsilisän verran rahaa sivuun joka tapauksessa.

Yhdestä lapsesta alle 100€ on todella pieni raha jos tienaa hyvin. Kolmesta lapsesta saa 333€, eikä sekään ole mikään iso säästösumma keskituloiselle.

Pointti ei siis ole siinä, että se raha menee hyvätuloisella säästöön. Aivan hyvin se voi myös mennä yksityistä sektoria työllistäviin palveluihin. Keskituloiselle 100€ lisä voi tarkoittaa lapsen harrastusta, lapsen hyvinvointiin laitettua rahaa tai vaikka lapsenvahdille maksettua summaa.

Lapsilisän poistuessa keskituloinen katsoo, että tämä raha on laitettava mieluummin tuottaamaan tai säästöön, kuin kiertoon. Siinä häviää myös pienituloinen: harrastusmaksut voi nousta, omat palkkatulot pienentyä, joitain palveluita on vähemmän tarjolla kaikille.

Sitä köyhä ei ymmärrä, että tällaisella yhteiskunnassa tarvitaan ihmisiä maksamaan veroja ja kuluttamaan rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä on alunperin kehitetty tasaamaan *lapsettomien* ja *perheellisten* välistä tulokuilua.

Lapsilisä ei ole koskaan ollut köyhäinapu.

Ja tämän olisi voinut lakkauttaa samalla kun esim perheverotuksesta luovuttiin.

Vierailija
24/47 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko oikein? Mutta lapsinlisien maksu ulkomaille vaikka on Suomen kansalinen ,pitää lopetaa.Maksut massa asuville ja maan sisällä vain lakiin!Kun maasta mutaa pois, on loputtava ne heti!

Olen samaa mieltä. Tosin monessa Euroopan maassa on suuremmat lapsilisät kuin Suomessa joten eiköhän se rajoita halua saada lapsilisä Suomesta. Tuo lapsilisien maksu ulkomaille on eurooppalainen sopimus. Saksa maksaa suhteessa ylivoimaisesti eniten lapsilisiä maansa rajojen ulkopuolelle.

Vierailija
25/47 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pelkästään köyhiä pitäisi jotenkin suosia? Suomessa on jokaisella mahdollisuus opiskella (ilmaiseksi) vaikka kuinka korkealle ja päästä hyvätuloiseksi. Ihan sama vaikka hyvätuloiset laittavat lapsilisät lastensa rahastoihin ja ostavat niillä omistusasunnot lapsilleen. Sehän on vain fiksua. 

Itse olen tässä lakossa (vähemmän veroja valtion kassaan) kaksi viikkoa, kun työnantajaa edustavat tahot esittää, että yrityskohtaiset korotukset koskisi vain alempia palkkaluokkia. Paremmin tienaavat voidaan jättää tasa-arvon ulkopuolelle?

Vierailija
26/47 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen lapseen kuluu enemmän kuin satku kuukaudessa vaikka säästän itselle ja lapselle ja lapsen isä säästää itselleen. Tuo satanen menee vuoden harrastusmaksuihin nykyisin.

Lapsi sai kesätöitä ja nyt on "työmatkoihin" hankinnassa mopo, menee ne vauvavuosien säästöt moneen kertaan ennenkuin ajokortti ajotunteineen ja itse kulkuneuvo vakuutuksineen on hankittu.

Vierailija
27/47 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät pitää maksaa kaikille niinkuin nyt tai sitten lakkauttaa koko järjestelmä = olla maksamatta kenellekkään.

Itse olen pienituloinen, mutta en voi ymmärtää sitä, että ne joilla hyvä palkka ja maksavat reilusti veroja niin Heidän pitäisi olla aina vaan maksamassa.

Jotenkin noloa huutelua niiltä, jotka vuodesta toiseen nauttivat rennosta työttömyydestä ja nauttivat muiden verorahoilla maksetuista kaikista mahdollisista tuista.

Vierailija
28/47 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen lapseen kuluu enemmän kuin satku kuukaudessa vaikka säästän itselle ja lapselle ja lapsen isä säästää itselleen. Tuo satanen menee vuoden harrastusmaksuihin nykyisin.

Lapsi sai kesätöitä ja nyt on "työmatkoihin" hankinnassa mopo, menee ne vauvavuosien säästöt moneen kertaan ennenkuin ajokortti ajotunteineen ja itse kulkuneuvo vakuutuksineen on hankittu.

Tympii joka hiton kerta kun joku sanoo että kyllä lapseen kuluu enemmän kuin se satanen…niin kenellä se elatusvelvollisuus olikaan? Yhteiskunnalla? Kyllä yhteiskunnalla kuluu siihen SINUN lapseen enemmän kuin teillä itsellänne ikipäivänä esim päivähoidosta vanhemmat maksaa vain kärpäsen paskan verran. Ja vaikka miten laskisi SINUN lapsesi tulee olemaan nettosaaja läpi elämänsä.

Vierailija
29/47 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tästä ole joskus tehty joku laskelmakin, että systeemin ylläpito tulisi kalliimmaksi kuin se, että maksetaan lisät jokaisesta lapsesta tulotasosta riippumatta.

Vierailija
30/47 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät pois ahneilta papermiehiltä.

Vierailija
31/47 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tympii joka hiton kerta kun joku sanoo että kyllä lapseen kuluu enemmän kuin se satanen…niin kenellä se elatusvelvollisuus olikaan? Yhteiskunnalla? Kyllä yhteiskunnalla kuluu siihen SINUN lapseen enemmän kuin teillä itsellänne ikipäivänä esim päivähoidosta vanhemmat maksaa vain kärpäsen paskan verran. Ja vaikka miten laskisi SINUN lapsesi tulee olemaan nettosaaja läpi elämänsä.

Lapsen elatusvelvollisuus vanhemmilla, mutta sinun elatusvelvollisuus on yhteiskunnalla? Miksi työkykyisille yleensä maksetaan mitään tukia, menisit töihin tienaamaan sen sijaan että valitat täällä nuista?

Vierailija
32/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko oikein? Mutta lapsinlisien maksu ulkomaille vaikka on Suomen kansalinen ,pitää lopetaa.Maksut massa asuville ja maan sisällä vain lakiin!Kun maasta mutaa pois, on loputtava ne heti!

Toki näin tehdäänkin jos vakituisesti muutetaan toiseen maahan. Ne lapsilisätkin on siellä toisessa maassa ehkä isommat.

Vierailija
33/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen lapsilisät menneet säästöön hänen tililleen syntymästä lähtien. Siitä kertyy mukava potti vuosien saatossa.

Vierailija
34/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisän tarkoitus on paikata eroa lapsettoman ja lapsellisen välillä.

Ei liity tuloihib mitenkään. Eikä kuulu liittyä.

Vierailija
35/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä ap tiedät, kuinka moni "rikas" tuota lapsilisää edes hakee?:D

Esimerkiksi omassa lähipiirissäni on hyvin varsomattakin perheitä, ainakin 15 perhettä tunnen jotka eivät ole ikinä nostaneet lapsilisää. Joka perheessä 2-3 lasta.

Me haimmi itse lapsilisää, kun saimme esikoisemme 2010. Minä olin tuolloin työtön , juuri valmistunut korkeakoulusta, mies vasta perustanut yrityksen, jolloin ei ollut mitään takuita kuinka tulisimme pärjäämään. Tuolloin elimme ns kädestä suuhun, ja todellakin käytimme lapsilisän kaikkeen tarpeelliseen .

Toinen lapsemme syntyi 2016, emmekä nostaneet hänestä enää lapsilisää. Pariimme myös nuo esikoisen lapsilisät, tuolloin Kelaan piti lähettää vapaamuotoinen hakemus joka väsättiin itse, nykyään jos haluaa luopua lapsilisistä, Kelan lomakkeista löytyy jo sellainenkin kohta. Kolmannenkaan lapsemme kohdalla emme ole lapsilisää hakeneet.

Sama kotihoidontuen kohdalla. Jokainen lapsi on siis ollut kotihoidossa 3-4-vuotiaaksi asti. Esikoisesta tuo 3-vuotiaana saakka maksettava kht oli pelastus, sittemmin emme ole sitä edes hakeneet.

Mielestäni tämä on aika normi, etteivät hyvätuloiset hae noita. Tietty perustan tämän väitteen vain omaan lähipiiriini....

Vierailija
36/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi omassa lähipiirissäni on hyvin varsomattakin perheitä, ainakin 15 perhettä tunnen jotka eivät ole ikinä nostaneet lapsilisää. Joka perheessä 2-3 lasta.

Me haimmi itse lapsilisää, kun saimme esikoisemme 2010. Minä olin tuolloin työtön , juuri valmistunut korkeakoulusta, mies vasta perustanut yrityksen, jolloin ei ollut mitään takuita kuinka tulisimme pärjäämään. Tuolloin elimme ns kädestä suuhun, ja todellakin käytimme lapsilisän kaikkeen tarpeelliseen .

Toinen lapsemme syntyi 2016, emmekä nostaneet hänestä enää lapsilisää. Pariimme myös nuo esikoisen lapsilisät, tuolloin Kelaan piti lähettää vapaamuotoinen hakemus joka väsättiin itse, nykyään jos haluaa luopua lapsilisistä, Kelan lomakkeista löytyy jo sellainenkin kohta. Kolmannenkaan lapsemme kohdalla emme ole lapsilisää hakeneet.

Sama kotihoidontuen kohdalla. Jokainen lapsi on siis ollut kotihoidossa 3-4-vuotiaaksi asti. Esikoisesta tuo 3-vuotiaana saakka maksettava kht oli pelastus, sittemmin emme ole sitä edes hakeneet.

Mielestäni tämä on aika normi, etteivät hyvätuloiset hae noita. Tietty perustan tämän väitteen vain omaan lähipiiriini....

Samaa olin tulossa kommentoimaan. Me emme mieheni kanssa ole näitä hyvätuloisia, tällä hetkellä meidän perheen yhteenlasketut bruttotulot 3500e/kk, meillä kaksi lasta. Mutta tuttavapiiriin kuuluu näitä, jotka tienaavat enemmän, eivätkä he ole mitään lapsilisiä ikinä nostaneet. Edes lapsilleen "karkkirahaksi". Olemme kaikki 30-45-vuotiaita, 0-8-vuotiaiden lasten vanhempia.

Onko tuo sitten ollut vanhemmissa ikäluokissa yleisempää, että hyvätuloisetkin ottaa lapsilisät ja säästää ne lapsilleen niinku ekstramassiksi??? En tiedä, mutta oudolta kuulostaa.

Vierailija
37/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkailta pois ja tuplataan köyhien lapsilisät.

Ja mielellään myös aina naapurilta ne lisät pois.

Vierailija
38/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olin tulossa kommentoimaan. Me emme mieheni kanssa ole näitä hyvätuloisia, tällä hetkellä meidän perheen yhteenlasketut bruttotulot 3500e/kk, meillä kaksi lasta. Mutta tuttavapiiriin kuuluu näitä, jotka tienaavat enemmän, eivätkä he ole mitään lapsilisiä ikinä nostaneet. Edes lapsilleen "karkkirahaksi". Olemme kaikki 30-45-vuotiaita, 0-8-vuotiaiden lasten vanhempia.

Onko tuo sitten ollut vanhemmissa ikäluokissa yleisempää, että hyvätuloisetkin ottaa lapsilisät ja säästää ne lapsilleen niinku ekstramassiksi??? En tiedä, mutta oudolta kuulostaa.

No ite oon syntynyt v.1989, ja satuin käymään jonkinlaisen "eliittilukion" jossa paljon oli varakkaamman väen jälkikasvua, ja yllättävän moni sai 18v lahjaksi vanhempien säästämät lapsilisät! Moni käyttö sen esim valmennuskurssiin, autokouluun, tai jotkut ihan vaan "karkkirahaksi". Itse tulen duunariperheestä jossa paljon lapsia, eikä meille mitään lapsilisiä säästetty, ymmärrän että ne kului ihan perus elämiseen!

Mutta joo, Ohis, tuo ikäpolvi joka vielä otti lapsilisät vaikka tulot ois isot, oli niitä 50-60-luvulla syntyneitä. Tästä päätellen. Eikös Jari sarasvuokin avautunut jossain lehdessä, kuinka hän aikoinaan yritti lakkauttaa vanhempien lastensa lapsilisät, mutta silloin se ei ollut mahdollista? (Muistaakseni siis järin vanhemmat Muksut on jtn mun ikäluokkaa).

Ehkä tästä syystä elää se luulo, kuinka lapsilisiä käyttää nykyäänkin kaikki?????

N33

Vierailija
39/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ite oon syntynyt v.1989, ja satuin käymään jonkinlaisen "eliittilukion" jossa paljon oli varakkaamman väen jälkikasvua, ja yllättävän moni sai 18v lahjaksi vanhempien säästämät lapsilisät! Moni käyttö sen esim valmennuskurssiin, autokouluun, tai jotkut ihan vaan "karkkirahaksi". Itse tulen duunariperheestä jossa paljon lapsia, eikä meille mitään lapsilisiä säästetty, ymmärrän että ne kului ihan perus elämiseen!

Mutta joo, Ohis, tuo ikäpolvi joka vielä otti lapsilisät vaikka tulot ois isot, oli niitä 50-60-luvulla syntyneitä. Tästä päätellen. Eikös Jari sarasvuokin avautunut jossain lehdessä, kuinka hän aikoinaan yritti lakkauttaa vanhempien lastensa lapsilisät, mutta silloin se ei ollut mahdollista? (Muistaakseni siis järin vanhemmat Muksut on jtn mun ikäluokkaa).

Ehkä tästä syystä elää se luulo, kuinka lapsilisiä käyttää nykyäänkin kaikki?????

N33

Ohis ja eri, mut tää on totta, Sarasvuo tosiaan avautui moisesta, oisko ollut omassa kirjassaan, vai jossain haastiksessa? Jokatapauksessa hänen pointti oli tuo, että ihan lasten syntyessä ne lapsilisät haettiin koska tulivat tarpeeseen, silloin ei ollut vielä yritystoiminta tuottoisaa, mut myöhempinä vuosina oli ja koki ettei sillon enää ois tarttunut lapsilisiä, sit niitä ei muka voinut lakkauttaa...

Vierailija
40/47 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisällä tasataan tuloeroja lapsettomien kotitalouksien ja lapsiperheiden välillä. Yksinäisen ihmisen on varmasti vaikea ymmärtää, että viisihenkisessä perheessä ruokalaskukin on viisinkertainen. Koti on isompi, sähkölasku isompi, vakuutukset, vesilasku x 5, lisäksi vaatteet, harrastukset, puhelinlaskut 5. Autoon pitäisi kaikkien mahtua, ja joka lapsi tarvitsee lisäksi turvakaukalo tai -istuimen, ennen kuin auto siirtyy senttiäkään.

Yhteiskunta tukee lapsiperheitä, koska lapset maksavat sinun eläkkeesi ja hoitavat sinua kun olet vanha. Nykyisillä eläkemaksuilla maksetaan nyt eläkkeellä olevien eläkkeet. Jos lapsia ei synny, ei sinulle makseta eläkettä. Sen takia poliitikot ovat niin huolissaan syntyvyydestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme