Ranska on aivan upea kieli! Osaako täällä joku ranskaa?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Merde.
Va te faire foutre!
Kyllä osaan ja lausun täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osaan. Olen jonkinlainen "papukaija", kun vieraiden kielten ääntäminen on minulle helppoa. Ongelmia tulee siinä kohtaa, kun avaan suuni ranskassa ja ihmiset kuvittelevat että puhun täysin sujuvasti, koska äännän hyvin. Pitää aina muistuttaa, että puhuisivat kuitenkin vähän hitaammin.
Mulla täysin sama. 😄 Monen kielen kohdalla.
Juttele Eila Aarnoksen kanssa asiasta
Luin koulussa pitkän A-ranskan eli 10 vuotta kolmosluokalta aina lukion loppuun saakka. Yhtään järkevää lausetta en keskusteluun osaisi itse tuottaa. Jotain sanoja muistan, lausuminen esim. tekstiä luettaessa on ok mutta en ymmärrä sanaakaan jonkun puheesta. Olin vielä Ranskassa vaihdossakin.
Hukkaan meni ihan totaalisesti se opiskelu, en vaan tajua tuota kieltä. C'est la vie.
Osaan ja teen töitä ranskaksi, ei ole vaikea juttu. En mieti liikaa, tajuan kyllä etten kuulosta natiivilta eikä minun tarvitsekaan.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! Kun vielä saataisiin pieni tuulahdus Ranskaa muutenkin tänne pohjoiseen, olisi ihanaa kun voisi käyttää kauniita kenkiä puolet vuodesta. Nykyään tuppaa olemaan vesitiivis toppatakki ja kumisaappaat ainoa kelvollinen varuste noin 9 kk vuodesta, ainakin täällä rannikolla.
Asun rannikolla enkä omista yhtään toppatakkia tai kumisaappaita.
Eikös ranska ole kuin latinaa, mutta sanasta äännetään vain korkeintaan ensimmäinen tavu?
Olen asunut 25 vuotta ranskankielisessä maassa ja tehnyt töitä ranskaksi. Kyllä osaan kieltä hyvin.
Je parlez-moi et comprehendez-moi d'lingues-des-francaiseaux.
Vierailija kirjoitti:
Je parlez-moi et comprehendez-moi d'lingues-des-francaiseaux.
Les francais-rallye?
bien sûr!