Ranska on aivan upea kieli! Osaako täällä joku ranskaa?
Kommentit (33)
Minusta hemmetin rumaa mongerrusta, kuin ois suussa jotain mussutettavaa ja puhevika päälle.
Minulla oli ranskan kielen "upeuteen" kohdistuvia fantasioita joskus 40 vuotta sitten. Eli silloin, kun osasin kyseistä kieltä niin vähän, etten ymmärtänyt, kuinka heikkoa todellinen osaamiseni siihen aikaan oli. Sittemmin olen lähes neljännesvuosisadan työkokemuksella varsin harjaantunut ranskankielisiin virallisiin teksteihin, mutta aktiivinen taitoni ei edelleenkään ole "osaamisen" tasolla. Realismi on muutenkin riisunut romantiikan kauan sitten.
Aloitus tuntuu luvalla sanoen hiukan oudolta. Vain natiivi voi oikeasti "osata" ranskaa sellaisella tasolla, että se kuulostaa jollain tavoin "upealta" tai edes vakuuttavalta ranskalaisten mielestä. Ja silloin kielen osaaminen on vain yksi luonnollinen asia muiden joukossa. Myös "täällä" (=palstalla) voi olla ihmisiä, joiden äidinkieli on ranska mutta jotka ainakin kirjallisesti hallitsevat suomea riittävän hyvin kyetäkseen osallistumaan keskusteluihin.
Hassua, minua ärsyttää ranskassa suunnattomasti se, että en ymmärrä sitä yhtään. Minut voisi vaikka myydä ranskan kielellä. Muita kieliä, englantia, saksaa, ruotsia, espanjaa, italiaa, ymmärrän jonkun verran ja toisia noista puhunkin.
Kyllä osaan. Olen jonkinlainen "papukaija", kun vieraiden kielten ääntäminen on minulle helppoa. Ongelmia tulee siinä kohtaa, kun avaan suuni ranskassa ja ihmiset kuvittelevat että puhun täysin sujuvasti, koska äännän hyvin. Pitää aina muistuttaa, että puhuisivat kuitenkin vähän hitaammin.
Samaa mieltä! Kun vielä saataisiin pieni tuulahdus Ranskaa muutenkin tänne pohjoiseen, olisi ihanaa kun voisi käyttää kauniita kenkiä puolet vuodesta. Nykyään tuppaa olemaan vesitiivis toppatakki ja kumisaappaat ainoa kelvollinen varuste noin 9 kk vuodesta, ainakin täällä rannikolla.
Ruma ja vaikea kieli. Lausuminen ihan naurettavan kuuloista. Puhujat tympeitä elitistejä.
Ranska kuulostaa kauniille ja en osaa ranskaa, ymmärrän sanan sieltä, toisen täältä. Voin kuitenkin kuunnella sitä ihan vaan, koska se kuulostaa niin herkulliselle.
11-13-vuotiaana mielilukemistani olivat ranskalaiset ja belgialaiset sarjakuvat - Tintti, Asterix, Lucky Luke, Klorofylli, Piko & Fantasio, Niilo Pielinen, Johannes & Pirkale ja muut. Sen takia rupesin lukemaan ranskaa yläasteella, päämääräni tulla sarjakuvataitelijaksi. Sellaista ei minusta kylläkään tullut, mutta rakkaus Ranskaan ja sen kieleen toimi pontimena uusien kielten (saksa, venäjä, espanja, italia, portugali, viro...) oppimiseen.
Että osaanko ranskaa? Kyllä, pystyn yleensä vaivatta lukemaan normaalitekstiä. Keskustelun seuraaminen, ja siihen osallistuminen, onkin sitten kinkkisempää.
Oui