Äidin polvi, mistä kipuun helpotusta?
Äitini (55v) kärsii oikean polven kivuista, jotka ovat viimeisen 3 kuukauden aikana muuttuneet sietämättömiksi. On työelämässä ja on 80% työajasta seisaallaan. Kipua on jomotusta kun on seisaallaan, pahimmat kivut tulevat kun istuu tai laittaa makuulle. kävi maaliskuussa tk:ssa, sieltä poistettiin 50ml vettä ja ruiskutettiin kortisonia tms. ainetta. Kivut helpottivat pariksi viikoksi. Lääkäri käski ottaa panadolia kipuun jos kipu palaa.
Viimeiset 2 viikkoa on kivut ovat pahentuneet, ei voi nukkua enää kuin tunnin kerrallaan, huutaa välillä tuskasta. Syö nyt 3x1000 panadolia vuorokaudessa ja voitelee 5x päivässä Mobilatia. Mobilat auttaa sen n tunnin. Ei haluaisi sairaslomaa, koska sijaisia ei töissä ole. Lääkärissä kävi torstaina, lääkäri sanoi että kulumia, kehoitti vain jumppaamaan polvea. Hän polkee pyörällä 8 km töihin ja illalla takaisin kotiin. Mitä jumppaus muka tuohon auttaa, eikö se pitäisi kuvata?
Äitini on nyt epätoivoinen, on torkkunut nyt väsyksissään koko päivän ja sanoo ettei ole kyllä aamulla työkunnossa. Mitä tässä vielä voisi tehdä?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Tulehduskipulääke on tehokkaampi, mut onko joku syy miksi ei voi käyttää? Jollei, niin esim Burana 600 x 3 viiden päivän ajan rauhoittaa jo monella nivelrikon ärtymisvaiheen. Sitä polvea vois kokeilla punktoida ja pistää kortisonin vielä uudelleenkin mutta 3x/v taitaa olla kantavassa nivelessä suositusraja. Nivelrikko on tyypillisesti aaltoileva oireiltaan, tekonivel ei kestä ikuisesti eli siihen ei kannata rynnätä.
Minulle laitettiin tekonivel kun olin 55v. Joo, ei kestä ikuisesti, mutta 15 vuotta kumminkin ja kyllä kannattaa rynnätä leikkaukseen, koska...elämän laatu parantui heti kun kivutkin hävisivät. Työelämässä kumminkin pitää olla vielä monta vuotta, kipujen kanssa se ei oikeen onnistu. Kortisoni on muutes aivan turha, vaikutus kestää vain pari viikkoa ja haurastuttaa luuta vaan entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tulehduskipulääke on tehokkaampi, mut onko joku syy miksi ei voi käyttää? Jollei, niin esim Burana 600 x 3 viiden päivän ajan rauhoittaa jo monella nivelrikon ärtymisvaiheen. Sitä polvea vois kokeilla punktoida ja pistää kortisonin vielä uudelleenkin mutta 3x/v taitaa olla kantavassa nivelessä suositusraja. Nivelrikko on tyypillisesti aaltoileva oireiltaan, tekonivel ei kestä ikuisesti eli siihen ei kannata rynnätä.
Nykyisistä tekonivelistä kuluu lähinnä muoviosa ja sekin kestää helposti yli parikymmentä vuotta. Muoviosan voi sitten myöhemmin vaihtaa, koko tekoniveltä ei tarvitse vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo pyöräily oikeasti hyvä asia sille polvelle? Jos on kulumia ja nivelongelmia, eihän silloin juoksemistakaan suositella.
Voisiko äiti hankkia sähköpyörän ?
Vierailija kirjoitti:
Mobilatin tilalle vahvempi Voltaren. Todennäköisesti polvinivel on vaihtokunnossa, eli kannattaisi kuvauttaa lääkärissä.
Voltarenin vaikuttava aine on diklofenac, jota on saatavilla myös tabletteina.
Työpaikan sijaisongelma on työnantajan päänvaiva - ei sairauslomalla olevan työntekijän.
Lääkäriin vain sitkeästi takaisin.
Ohis mutta oletpa ihana tytär, kun huolehdit äidistäsi ja kyselet neuvoja hänen puolestaan.
Ilmeisesti äitisi työpaikalla ei ole työterveyslääkäriä, jos hän on käynyt tk:ssa? Jos on työterveyslääkäri, niin sinne, koska äitisi työ on suurimmaksi osaksi seisomista.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärihän tuon lääkityksen määrää, mutta pahimpaan kolotukseen ottaisin Buranaa. Ainakin yöksi, eihän ilman unta jaksa töissä.
Kaikille purana ei sovi taplettina ei kipu voiteena!Ei myöskään mainitseva geeli,sen enempää Ei Voltare. Tällä hetkellä on Panadol sama ja kokeilussa:Felden 0,5% kipu geeli. Jokainen ollan erinlaisia kivuissa ja toipumisessa.Satuu yhä pirusti..
Kyllä se on vaan pakko jäädä sairaslomalle jos ei ole ollenkaan työkunnossa, oli sijaisia tai ei.
Pitää olla sairaslomaa ja pomo ottaa sijaisen. Ja tuolla tulikin jo muita ohjeita.
Mulla oli krooninen polvivaiva vuosia, kun jalka vääntyi lenkillä pahasti. Taittuuu edelleen yli taaksepåin. Paras apu oli tokmannista polvituki. Kompressio estää nesteem kertymistä ja tuen kanssa jalka tuntui tavalliselta, tukevalta. Uskalsin jumpata sen kanssa salillä ja se auttoi.
Jos tulehdus, niin buranaa, kompressiota ja kylmää. Ja lepuutusta viikon kaksi. Sitten liikkeelle.
Jos on jotain pahempaa niin lääkäriin. Eli jos ei mene ohi näillä. Tyhmyyttå ollq töissä tuossa jamassa.
Magneettikuvaukseen vaikka yksityisen kautta, jos ei muuten pääse. Ohjeista kysymään ennakkoon hinta mutta nykyisin on paikkoja, jossa magneettikuva maksaa noin 250 egeä kun se ennen maksoi todella paljon.
Jokaisella polvivamma voi olla erilainen. Itselläni on kulumaa ja mm. kierukanrepeymä, jota ei kannata leikata. Olen käynyt joitakin kertoja hierojalla, joka hoitaa selkäjuttuja ym ja hän neuvoi itselleni hieromaan polven sisäsyrjää ja juuri polven alta etupuolelta jyystäen samalla kun liikuttaa jalkaa polvesta alaspäin ilmassa eteen ja taakse. Se on auttanut itselläni todella paljon vaikka hierominen sattuukin.
Onpas nuorella polvivikaa. T. Mummo71
Enkä siis hiero polveni sisäsyrjä
ä keskeltä ja edestö polven alta kuin muutamia minuutteja kerrallaan mutta auttaa silti ja samalla pitää kuulema muistaa liikuttaa jalkaa polvesta alas eteen ja taakse
Vierailija kirjoitti:
Onpas nuorella polvivikaa. T. Mummo71
Kuuleppas mummo 71, me ihmiset olemme niin erilaisia. Minulla oli nivelrikot molemmissa polvissa jo alle viiskymppisenä, sukurasite nääs.
Mulla oli polvi niin kipeä, etten pystynyt nostamaan jatkaa juuri ollenkaan vasn vedin sitä kävellessäni maata pitkin. Polvituki auttoi kyllä aika paljon. Myös kovat kipulääkkeet (panacod). Buranasta ja panadolista ei ollut pahimpina aikoina mitään hyötyä. Itselläni auttoi myös lämpö, kylmä aiheutti kovia kramppeja sääreen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli polvi niin kipeä, etten pystynyt nostamaan jatkaa juuri ollenkaan vasn vedin sitä kävellessäni maata pitkin. Polvituki auttoi kyllä aika paljon. Myös kovat kipulääkkeet (panacod). Buranasta ja panadolista ei ollut pahimpina aikoina mitään hyötyä. Itselläni auttoi myös lämpö, kylmä aiheutti kovia kramppeja sääreen.
Anteeksi kirjoitusvirheet.
sama
Miten tuonne kuvauksiin pääsee, työterveyshuolto kun on tk:ssa kun on kunnallinen yritys työnantajana. Todennäköisesti on sama lääkäri taas päivystyksessä ja siinä saa vaan turhan ramppaajan maineen.
Äiti sanoi ettei halua mennä kun asiat ei siellä edisty. Odottaa vappua, menee miehen suvun luo Tampereelle ja aikoo siellä "niksauttaa" niin että pääsee tapaturmana päivystykseen ja kuviin.
Inhottavaa kun nykyään pitää valehdella terveydenhuollossa että asiat menevät eteenpäin. Jossain on todellakin mätää.
Ap
Pitkään otettuna vahvat kipulääkkeet eivät ole iloksi sisäelimille. Siksikin keinonivel voi olla paikallaan, jos kivut kovat ja liikerajoitteet pahat.
Mulle laitettiin 58-vuotiaana ensin oikeaan polveen ja puoli vuotta myöhemmin vasempaan. Mulla ei jäänyt kivut leikkauspöydälle vaan kipuja oli vielä muutaman kuukauden sen jälkeen. Mutta sen jälkeen kivut on olleet muisto vain.