HS:n juttu: "Haluan suojella lastani auringolta, mutta päiväkoti ei suostu yhteistyöhön"
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008768367.html
"Joka kevät joudun taistelemaan aurinkovoiteen käytöstä päiväkodin työntekijöiden kanssa. Tuon kotoa lapselle oman aurinkovoiteen ja pyydän työntekijöitä laittamaan sitä lapselle ennen ulkoilua. He eivät tee sitä. Suurin osa vanhemmista ilmeisesti alkaa suojata lapsiaan auringolta vasta heinäkuussa, mutta minä noudatan lääkäreiden suosituksia ja suojaan sekä itseni että lapseni, kun uv-indeksi antaa siihen aihetta. Miksi päiväkoti ei noudata terveyssuosituksia?"
Luuleeko kirjoittaja, että tarhatädeillä on aikaa alkaa kaikkia lapsia rasvaamaan? Miksi vanhempi ei voi tehdä sitä lapselleen itse, ennen päiväkotiin lähtöä? Tai laittaa sitten lapselle suojaavat mutta viileät pitkät vaatteet päälle.
Taas yksi sellainen vanhempi, jonka mielestä ilmeisesti päiväkodin/koulun/yhteiskunnan tehtävä on huolehtia hänen lapsestaan, eikä se tehtävä kuulu lapsen vanhempana suinkaan kirjoittajalle itselleen.
Kommentit (44)
Voi herttileijaa, tähän aikaan vuodesta ne muksut oletettavasti kulkee pitkät housut ja takit/paidat päällä ulkona, hatuksi kun vielä iskee jonkun lippiksen tai muun jossa lippa, niin lapsihan on vaatteilla täysin suojattu auringolta? :D
Miksei päiväkoti tarjoa lapselleni parasta mahdollista yksityisopetusta, vaan antaa kulkea muun mölisevän lauman mukana? Haluaisin, että lapseni oppisi lukemaan viimeistään 3-vuotiaana, mutta päiväkoti ei suostu antamaan yksityisopetusta lapselleni. Miksei päiväkodeissa olla yhteyistyökykyisiä!11
Tähän aikaan vuodesta Suomessa tuo auringon säteily päivisin ei ole ollenkaan vielä paha.
Eikähän ne lapset siellä ulkona koko päivää vietä.
Minkähän ikäinen lapsi on kyseessä? 1v vai 4v? Joku nelivuotias osaisi itsekin laittaa sitä aurinkovoidetta, eihän sitä tähän aikaan vuodesta tartte kuin naamaan laittaa!
Ai.
Meillä Vantaalla ruotsinkielisessä dagiksessa nimenomaan pyydetään tuomaan oma rasva, juomapullo ja auringolta suojaava päähine.
Ulos mennessä rasvaavat lapset, täyttävät juomapullot ja huolehtivat että lapset juovat.
Aamulla kotoa lähtiessä toki rasvataan lapsi valmiiksi, mutta päiväkodissa lisäävät sitten tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi herttileijaa, tähän aikaan vuodesta ne muksut oletettavasti kulkee pitkät housut ja takit/paidat päällä ulkona, hatuksi kun vielä iskee jonkun lippiksen tai muun jossa lippa, niin lapsihan on vaatteilla täysin suojattu auringolta? :D
Komppaan tätä. Omat lapseni 3v ja 1v ovat yhä kotihoidossa, mutten minäkään läträä heihin aurinkovoiteita, kun huhtikuun keleissä vaatteet suojaa.
Onko tuollaisen kommentoijat ollenkaan tietoisia päiväkotien henkilökuntapulasta? Hyvä kun ehditään syöttää ja vessattaa ja nukuttaa kaikki, eikä aina keritäkään, joten siinä ei todellakaan ole aikaa alkaa niitä vielä rasvailemaan.
Ja sitten syödään purkista d-vitamiinia. Sairasta näillä leveysasteilla.
Ei lapsia tarvitse suojata auringolta pihaleikeissä. Ei ennenkään suojattu, eikä ollut mitään ongelmia asian kanssa.
Siis eikö sillä lapsella ole vaatteita päällä vai mitä ihmettä tähän aikaan vuodesta pitäis rasvalla? Naamaa? No saman asian ajaa hellehattu tai lippis.
Kannattaisi harkita lapsen suojaamista haitallisilta aurinkovoiteilta! Erityisesti lapsen ihon läpi imeytyy rasvasta kaikki myrkyt. Itse en käytä itselleni enkä lapsilleni aurinkorasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten syödään purkista d-vitamiinia. Sairasta näillä leveysasteilla.
Maidossakin on d vitamiinia. Sairasta.
Miten Suomessa voi edes saada tarpeeksi aurinkoa palaakseen ilman auringon ottamista? Aurinkoisia päiviä vuodessa on todella vähän ja silloinkin UV:n määrä on niin pieni että pitää maata monta tuntia auringossa palaakseen ja päiväkodissa ei edes ulkoilma niin pitkään.
Duunikaveri, viiskymppinen mied kehui ettei ole koskaan käyttänyt aurinkorasvaa. Hän on käynyt floridat ja pattayat sun muut joka vuosi.
Ihmetteli kun itse rasvailin kesäisin ihan suomen kesässä.
Ihmettely loppui siihen, kun hänellä todettiin syövän esiaste, joka hyvin suurella todennäköisyydellä on tullut auringonotosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksei isompaa lasta voi opettaa itse käyttämään aurinkovoidetta?
Kun ostaa ritävän hyvää voidetta ritää kun lapsi aamu pesun jälkeen suojatan voitella kotona. Alasti päiväkodin piha ei olla. Myssy päässä,pitkä hihainen pusero,housut sukkikset on monella lapsella kesälläkin päivkoti pällä.Tyttäreni on atoppi iho.Toimi hänellä! Miksi sinulla ei toimi asia?Menkää ajoissa nukumaan ,kerkiätte aamu askareet tekemään koti aamulla rauhassa.Vaati vain ajan hallinnan opettelua!
Vierailija kirjoitti:
Miten Suomessa voi edes saada tarpeeksi aurinkoa palaakseen ilman auringon ottamista? Aurinkoisia päiviä vuodessa on todella vähän ja silloinkin UV:n määrä on niin pieni että pitää maata monta tuntia auringossa palaakseen ja päiväkodissa ei edes ulkoilma niin pitkään.
Erittäin helposti. Ei tarvita kuin keskipäivän aurinkoa vaalealle iholle, joka ei ole ruskettunut. Varsinkin lapset palavat helposti. En tiedä yhtäkään ihmistä, joka ei olisi käräyttänyt joskus itseään ihan Suomen auringossa.
Vierailija kirjoitti:
Duunikaveri, viiskymppinen mied kehui ettei ole koskaan käyttänyt aurinkorasvaa. Hän on käynyt floridat ja pattayat sun muut joka vuosi.
Ihmettely loppui siihen, kun hänellä todettiin syövän esiaste, joka hyvin suurella todennäköisyydellä on tullut auringonotosta.
Floridassa ja Pattayalla on astetta enemmän UV:ta kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta tää sun duunikaveri taitaa olla niitä tyyppejä, joiden mielestä on ihan ookoo käräyttää nahkansa punaiseksi ekana lomapäivänä, koska "kyllähän se puna rusketukseksi muuttuu" :D ja toinen slogan on luultavasti "en mä mitään aurinkorasvoja ja käytä, sehän ois sama kuin makaisin biitsillä takki päällä, väri ei tartu!"
Se palaminenhan siitä auringonotosta vaarallista tekee. Tunnen monia, jotka nimenomaan on palaneet paljon elämässään, osa ei edes ole ollut mitään himoauringonottajia, mutteivät ikinä ole aurinkorasvaa käyttäneet. Heille on tuommoista syöpää tai sen esiastetta tullut.
Vierailija kirjoitti:
Helposti.
Mulla palaa käsivarret, otsa ja niska jos en niitä rasvaa tai vaatteilla suojaa.
Ikinä en tietentahtoen auringossa makaa, vaan tämä tapahtuu ihan ulkona olemalla. Toki ulkotyö vaikuttaa osaltaan myös asiaan.
M40
Miksei isompaa lasta voi opettaa itse käyttämään aurinkovoidetta?