Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkkasin lukiolaistytön opettamaan saksaa lapsille 6- ja 8v, olemme muuttamassa, tyttö selaa vaan puhelintaan ja lapset eivät ole oppineet juuri mitään

Vierailija
24.04.2022 |

Halusin mahdollistaa nuorelle töitä ja lapset tarvitsevat kielikoulua ennen muuttoa. Miehen työn takia pakko muuttaa. Tyttö on opettanut pari hassua lausetta lapsille. Lapset kertoivat "Aada on vaan puhelimella" ja ovat tehneet pääasiassa jotain värityskuvia. Ja näin olen itsekin havainnut. Tyttö selitellyt aina, että on katsonut kelloa tai jonkun sairaalassa olevan läheisen viestin. Tästäkö maksamme 15€ tunti? Mistä löytäisi kunnollisen opettajan samaan hintaluokkaan?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaiselle pitää antaa ohjeet, miten lapsia opetetaan ja millaisella tavalla. Sen ikäinen kyllä pärjää, mutta nimenomaan selkeillä ohjeilla ja säännöillä.  Esim. olet mukana yhden kerran ja sovitte yhdessä, mikä olisi hyvä lapsien oppimisen kannalta. Aina voi katsoa saksalaisia piirrettyjä netistä, lukea sellaisia kirjoja yhdessä jotka lapsia kiinnostavat ja vaikka kävellä ulkona oppimassa heidän yhdessä näkemiään asioita. Lukiolaistyttö juttelee  ja kertoo joka tunnilla, jolloin lapset vähän harjaantuvat kuuntelemaan uutta kieltä ja osaavat sanoa mikä on puu tai kukka tai pilvi saksaksi. 

Puhelimen käytöstä voi selkeästi sopia ja ettei sitä käytetä opetuksen aikana. 

Vierailija
42/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä olet palkannut lukiolaisen? Pienten lasten opettaminen on pedagogisesti vaativaa.

Kyllä nyt alkeet osaa opettaa lukiolainen, joka on saksan ala-asteella aloittanut. Eli saksa on valittu heti ykkösenä tai sitten kakkosena englannin aloituksen jälkeen.

Itse olisin varmaan innostunut tuollaisesta tarjouksesta lukiolaisena. Olisin kaivanut ala-asteen saksan kirjat esiin, etsinyt kirjastosta saksan kielisiä helppoja kirjoja, tyyliin vaikka jotain vauva kirjoja vaikka ensiksi, jossa on joka sivulla vain yksi kuva ja yksi sana. Ja olisin varmaan myös tykännyt keksiä erilaisia tehtäviä jne.

Ihan ihmistyypistä ja innostumisesta kiinni, opettaako jos on sovittu että opettaa. Ja kyky opettaa kai myös on ihmisillä eri. Ja kiinnostuminen varmaan se tärkein tekijä, kyseistä tyttöä ei ole voinut vähempää kiinnostaa joku kakaroiden opettaminen, kun instaakin voi selata sen ajan. Jos olisi kiinnostanut, olisi käyttänyt aikaa keksimällä tapoja, miten voisi opettaa ja muistelemalla miten itseä on opetettu ja miten itse on oppinut ja sitten soveltanut sitä noihin lapsiin.

Tuon palkan lisäksi kyllä voisi tarjota vielä jonkin "opetusmateriaali rahan". Tai sit itse hankkia tytölle opetuksen avuksi jotain materiaaleja. Eli siis jotain helppoja kirjoja, tehtäväkirjoja, saksankielisiä puuhakirjoja, saksan kielistä musiikkia ja siihen liittyviä tehtäviä, jotain saksankielisiä pelejä, jota voisi pelailla. Olisi voinut myös etsiä jotain saksan kielisiä lasten ohjelmia valmiiksi katsottavaksi sekä jotain kivoja lapsia kiinnostavia YouTube kanavia jne. Kyllähän kielen oppimiseen on nykyään vaikka mitä kivaa tarjolla ihan tavallisille tallaajille, ei sitä opettajaksi tarvi kouluttautua että osaisi opettaa kieltä.

Vierailija
44/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanoisin, että ihan turhaan olette ko henkilön palkanneet, koska lapset menee kuitenkin suomalaiseen/englanninkieliseen kouluun. Saksaa oppivat siinä sivussa tai siellä koulussa. Lataa lapsille jotain kielenoppimiiseen tarkoitettuja pelejä tai pienille lapsille suunnattuja kielenoppimiskirjoja ja katsotte niitä yhdessä. Ei ole niin vaikeaa. 

Suomalaiseen kouluun Saksassa? Englantilaiseen kouluun Saksassa? Ensin mainittuja ei tietenkään ole (missä maissa on suomalaisia kouluja?), toiseksi mainittuja ei ole läheskään kaikkialla maassa. Näkisin asian niin, että ovat menossa saksalaiseen kouluun.

Älä puhu asiasta mistä et tiedä mitään:

"Saksassa on yli 20 Suomi-koulua. Ne ovat itsenäisiä yhdistyksiä tai yhteisöjä, jotka monilla paikkakunnilla toimivat hyvässä yhteistyössä paikallisten suomalaisseurakuntien kanssa. 

Suomi-koulu on tarkoitettu lähinnä lapsille ja nuorille, joiden vanhemmista toinen on suomalainen ja Saksassa asuvien suomalaisperheiden lapsille. Koulun pyrkimyksenä on antaa täydentävää suomen kielen opetusta, joka auttaa syventämään ja vahvistamaan niitä kielellisiä valmiuksia, joille on luotu pohja kotona opitun suomen kielen avulla. Suomi-koulut toimivat monipuolisesti myös suomalaisen kulttuuriperinteen välittäjinä koulun lapsille, nuorille ja heidän perheenjäsenilleen."

Vierailija
45/56 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanoisin, että ihan turhaan olette ko henkilön palkanneet, koska lapset menee kuitenkin suomalaiseen/englanninkieliseen kouluun. Saksaa oppivat siinä sivussa tai siellä koulussa. Lataa lapsille jotain kielenoppimiiseen tarkoitettuja pelejä tai pienille lapsille suunnattuja kielenoppimiskirjoja ja katsotte niitä yhdessä. Ei ole niin vaikeaa. 

Suomalaiseen kouluun Saksassa? Englantilaiseen kouluun Saksassa? Ensin mainittuja ei tietenkään ole (missä maissa on suomalaisia kouluja?), toiseksi mainittuja ei ole läheskään kaikkialla maassa. Näkisin asian niin, että ovat menossa saksalaiseen kouluun.

Älä puhu asiasta mistä et tiedä mitään:

"Saksassa on yli 20 Suomi-koulua. Ne ovat itsenäisiä yhdistyksiä tai yhteisöjä, jotka monilla paikkakunnilla toimivat hyvässä yhteistyössä paikallisten suomalaisseurakuntien kanssa. 

Suomi-koulu on tarkoitettu lähinnä lapsille ja nuorille, joiden vanhemmista toinen on suomalainen ja Saksassa asuvien suomalaisperheiden lapsille. Koulun pyrkimyksenä on antaa täydentävää suomen kielen opetusta, joka auttaa syventämään ja vahvistamaan niitä kielellisiä valmiuksia, joille on luotu pohja kotona opitun suomen kielen avulla. Suomi-koulut toimivat monipuolisesti myös suomalaisen kulttuuriperinteen välittäjinä koulun lapsille, nuorille ja heidän perheenjäsenilleen."

Et taida itse tietää asiasta. Suomi-koulut ovat vain kerhoja, ei mitään oikeita kouluja. Esim. kerran viikossa 2h. Eli Saksassa ei voi mennä suomalaiseen kouluun koska sellaisia ei ole.
T. Suomi-koulun opettaja

Vierailija
46/56 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taisi häipyä ketjusta?

Minä en laittaisi tuollaiseen hommaan mitä tahansa lukiolaista. Olen itse lukenut pitkän saksan ja vielä kielipainotteisesssa koulussa (SYK), jossa kielen tuntimäärät olivat paljon suurempia kuin tavallisissa kouluissa. Mutta en silti todellakaan puhunut saksaa lukiolaisena mitenkään sujuvasti.

Oma tyttäreni kävi puolestaan Deutsche Schulen peruskoulun puolella luokat 3.-9. Saksan opetusta oli koko ajan 6-7 tuntia viikossa, lisäksi muita aineita alettiin opettaa saksaksi lisääntyvässä määrin niin, että lukiossa olisi valmius siihen, että kaikki aineet ovat saksaksi. Näille opetettiin englantikin saksaksi ja matematiikkakin oli saksaksi jo viidenneltä luokalta. Sitä saksaa tuli oikeasti tuutin täydeltä ja viidennellä luokalla olivat 2,5 viikkoa Saksassa leirikoulussa, jossa yöpyminen saksankielisissä perheissä. Tuolta jos ottaa lukiolaisen opettamaan lapselleen saksaa, niin voin vannoa että kielitaito on jo aika hyvällä tasolla. Oma tytär ei enää lukiossa lukenut saksaa, mutta kirjoitti silti pitkästä saksasta E:n sillä peruskoulusaksallaan.

Opettajista löytyy varmasti paljon sellaisia, joilla on saksan kielen pätevyys, mutta jotka olosuhteiden pakosta joutuvat opettamaan jotain muuta. Tyttäreni luokkakavereiden vanhemmissa oli pari (suomenkielistä) saksanopettajaa, jotka joutuvat opettamaan aivan muita kieliä. Tuollaiseen perheeseen, jossa äiti on saksanopettaja ja lapsista yksi tai useampi käy saksalaista koulua, voisi yrittää sitä omaa lasta saada opetukseen ja kielikylpyyn. 

Sitä saksaa voi myös tarjoilla televisiosarjojen kautta. Kun kuulee sitä kieltä ja lukee tekstitystä, niin kyllä ne aivot sieltä pikku hiljaa alkavat tunnistaa jotain sanoja. 

Ja puhukaa nyt ihmeessä itsekin saksaa niille lapsillenne!

Vierailija
47/56 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole tyhmä, joka paljon pyytää vaan se, joka maksaa. Minäkin tulisin oikein mielelläni selaamaan puhelinta tuolla palkalla.

Vierailija
48/56 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata odottaa ihmeitä, koska

1. lapset ovat niin pieniä ja

2. opettaja tosiaan vasta lukiolainen, ei ammattilainen.

Itsehän opiskelin aikoinani saksaa kahdeksannelta luokalta alkaen ja opin puhumaan sitä sujuvasti vasta yliopistossa, kun löytyi oikea opettaja. Olisin ollut lukiolaisena kiinnostunut tällaisesta tarjouksesta, mutta en mitenkään välttämättä olisi saanut opetettua sujuvaa ääntämystä.

Vierailija
49/56 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan hintaan ?
15 euroa maksat. Jos tyttö tulee puolen tunnin päästä, eli käyttää 2 h ja saa käteen 15 euroa.

Mitä itse olet tehnyt ?
Paljon voit aloittaa kielen opiskelua vaikka piirrettyjä katsomalla.

Sinuna hakisin Suomen kielen opetusta. Toivottavasti et ole Suomessa syntynyt ja asunut.

Vierailija
50/56 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkäsovellus on varmaankin parempi opettaja kuin lukiolaistyttö, mikäli lapsesi jo lukea osaavat.

Vierailija
51/56 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en laittaisi tuollaiseen hommaan mitä tahansa lukiolaista. Olen itse lukenut pitkän saksan ja vielä kielipainotteisesssa koulussa (SYK), jossa kielen tuntimäärät olivat paljon suurempia kuin tavallisissa kouluissa. Mutta en silti todellakaan puhunut saksaa lukiolaisena mitenkään sujuvasti.
Oma tyttäreni kävi puolestaan Deutsche Schulen peruskoulun puolella luokat 3.-9. Saksan opetusta oli koko ajan 6-7 tuntia viikossa, lisäksi muita aineita alettiin opettaa saksaksi lisääntyvässä määrin niin, että lukiossa olisi valmius siihen, että kaikki aineet ovat saksaksi. Näille opetettiin englantikin saksaksi ja matematiikkakin oli saksaksi jo viidenneltä luokalta. Sitä saksaa tuli oikeasti tuutin täydeltä ja viidennellä luokalla olivat 2,5 viikkoa Saksassa leirikoulussa, jossa yöpyminen saksankielisissä perheissä. Tuolta jos ottaa lukiolaisen opettamaan lapselleen saksaa, niin voin vannoa että kielitaito on jo aika hyvällä tasolla. Oma tytär ei enää lukiossa lukenut saksaa, mutta kirjoitti silti pitkästä saksasta E:n sillä peruskoulusaksallaan.
Opettajista löytyy varmasti paljon sellaisia, joilla on saksan kielen pätevyys, mutta jotka olosuhteiden pakosta joutuvat opettamaan jotain muuta. Tyttäreni luokkakavereiden vanhemmissa oli pari (suomenkielistä) saksanopettajaa, jotka joutuvat opettamaan aivan muita kieliä. Tuollaiseen perheeseen, jossa äiti on saksanopettaja ja lapsista yksi tai useampi käy saksalaista koulua, voisi yrittää sitä omaa lasta saada opetukseen ja kielikylpyyn. 
Sitä saksaa voi myös tarjoilla televisiosarjojen kautta. Kun kuulee sitä kieltä ja lukee tekstitystä, niin kyllä ne aivot sieltä pikku hiljaa alkavat tunnistaa jotain sanoja. 

Oho, noilla lähtökohdilla yllättävää, että kirjoitti VAIN E:n. Saman kuin minä yläaste-lukiosaksallani! :-o

Vierailija
52/56 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on.

Vierailija
53/56 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, noilla lähtökohdilla yllättävää, että kirjoitti VAIN E:n. Saman kuin minä yläaste-lukiosaksallani! :-o

Noh, eihän esim englannin L ole itsestäänselvyys vaikka ymmärtäisi ja puhuisi kieltä ns. täydellisesti. Itsellä ainakin jäi 1p päähän laudatur aikoinaan, en saanut täysiä pisteitä esim kuuntelusta vaikka ymmärsin sen 100%. Eli noissa pitää myös harjoitella ahkerasti sitä itse kokeen tekemistä. 

Vierailija
54/56 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä olet palkannut lukiolaisen? Pienten lasten opettaminen on pedagogisesti vaativaa.

Kyllä nyt alkeet osaa opettaa lukiolainen, joka on saksan ala-asteella aloittanut.

Se, että osaa jotain hyvin, ei vielä tarkoita, että osaisi opettaa sitä yhtään mitenkään. Aineopettajilla pakollisista opintoista suunnilleen 1/4 on sitä, kuinka sitä asiaa oppilaille opetetaan, eli opettajan pedagogiset opinnot. Itse en ole opettajaopintoja tehnyt, vaan olen opiskellut pääainetta enemmän kuin opettajat keskimäärin. Opettaminen on minulle todella haastavaa. Kun ensimmäisen kerran menin luokan eteen, en olisi tiennyt, mitä pitää tehdä, jos kukaan ei olisi yhtään opastanut.

Vierailija
55/56 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki oikea yksityisopettaja. Maksaa n. 35 eurosta eteenpäin/tunti, parhaimmat varmasti jotain 50 eur/tunti.

Opettajalla katsos on koulutus siihen hommaan, ei riitä pelkästään se että on itse opiskellut ko. kieltä.

T. Kieltenopettaja

Tosin on olemassa välimuoto kouluttautuneen opettajan ja puhelimella surffaajan kanssa.

Osa lukiolaisista on varmasti taitavampia opettajia, kuin yliopiston käyneet. 

Tässä minun kokemuksia kieltenopettajista:

-Peruskoulussa saksan opettaja sanoi kaikkien kuullen, että olen luokan "musta lammas"

-Ruotsin opettaja AMK:ssa minun neuvoa kysyessä "kannusti" kertomalla, että muilla opiskelijoilla ei ollut vaikeutta asiassa X (miten se minua auttaa?)

-Englannin ja ruotsin opettaja AMK:ssa sanoi opiskelijoille, että he "mutisevat", kun eivät puhu vierasta kieltä filmitähden itsevarmuudella

-Kansalaisopiston opettaja levitteli opiskelijan yksityisasioita tunnilla ja vältteli opetusvastuuta pistämällä opiskelijat elokuviin omaan pussiin yhdeksi tunniksi

-Kansalaisopiston opettaja kommentoi sarkastisesti ja tylysti opiskelijoiden kommentteja; esim.tämän nimen kirjoittamisesta yhden konsonantin osalta väärin seurasi pieni luento

Toki monia hyviäkin opettajia on ollut. Jos lukiolaisen hinnalla saisi 'oikean' opettajan, valitsisin sen oikean opettajan. Valitettavasti opettajan paperit eivät ole tae hyvistä sosiaalisista taidoista, vaan opettaja voi olla täysi tollo, jolloin oppimismotivaatio romahtaa. Luulisin parhaita opettajia olevan erityisopettajien pätevyyden saaneen, jotka ymmärtävät perusasioita psykologiasta ja ihmisten erilaisuudesta. 

Vierailija
56/56 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki oikea yksityisopettaja. Maksaa n. 35 eurosta eteenpäin/tunti, parhaimmat varmasti jotain 50 eur/tunti.
Opettajalla katsos on koulutus siihen hommaan, ei riitä pelkästään se että on itse opiskellut ko. kieltä.
T. Kieltenopettaja

Tosin on olemassa välimuoto kouluttautuneen opettajan ja puhelimella surffaajan kanssa.
Osa lukiolaisista on varmasti taitavampia opettajia, kuin yliopiston käyneet. 
Tässä minun kokemuksia kieltenopettajista:
-Peruskoulussa saksan opettaja sanoi kaikkien kuullen, että olen luokan "musta lammas"
-Ruotsin opettaja AMK:ssa minun neuvoa kysyessä "kannusti" kertomalla, että muilla opiskelijoilla ei ollut vaikeutta asiassa X (miten se minua auttaa?)
-Englannin ja ruotsin opettaja AMK:ssa sanoi opiskelijoille, että he "mutisevat", kun eivät puhu vierasta kieltä filmitähden itsevarmuudella
-Kansalaisopiston opettaja levitteli opiskelijan yksityisasioita tunnilla ja vältteli opetusvastuuta pistämällä opiskelijat elokuviin omaan pussiin yhdeksi tunniksi
-Kansalaisopiston opettaja kommentoi sarkastisesti ja tylysti opiskelijoiden kommentteja; esim.tämän nimen kirjoittamisesta yhden konsonantin osalta väärin seurasi pieni luento
Toki monia hyviäkin opettajia on ollut. Jos lukiolaisen hinnalla saisi 'oikean' opettajan, valitsisin sen oikean opettajan. Valitettavasti opettajan paperit eivät ole tae hyvistä sosiaalisista taidoista, vaan opettaja voi olla täysi tollo, jolloin oppimismotivaatio romahtaa. Luulisin parhaita opettajia olevan erityisopettajien pätevyyden saaneen, jotka ymmärtävät perusasioita psykologiasta ja ihmisten erilaisuudesta. 

Minulla oli yläasteella aivan surkea ruotsinopettaja ja vielä surkeampi saksan opettaja. En oppinut kumpaakaan. Ala-asteen englannin opettaja taas oli loistava ja yläasteen ranskan opettaja paras kieltenopettaja, joka minulla on ollut koskaan. Nyt opiskelen kansalaisopistossa japania ja onneksi opettaja on todella, todella hyvä. Materiaalia, mitä voi käyttää omalla ajalla opiskeluun, on enemmän kuin mitä edes tarvitsisi alkeiskursseille, joka edesauttaa sitä, että kieltä oppii paljon lyhyessä ajassa ja materiaaleja voi käyttää jatkossakin.