Palkkasin lukiolaistytön opettamaan saksaa lapsille 6- ja 8v, olemme muuttamassa, tyttö selaa vaan puhelintaan ja lapset eivät ole oppineet juuri mitään
Halusin mahdollistaa nuorelle töitä ja lapset tarvitsevat kielikoulua ennen muuttoa. Miehen työn takia pakko muuttaa. Tyttö on opettanut pari hassua lausetta lapsille. Lapset kertoivat "Aada on vaan puhelimella" ja ovat tehneet pääasiassa jotain värityskuvia. Ja näin olen itsekin havainnut. Tyttö selitellyt aina, että on katsonut kelloa tai jonkun sairaalassa olevan läheisen viestin. Tästäkö maksamme 15€ tunti? Mistä löytäisi kunnollisen opettajan samaan hintaluokkaan?
Kommentit (56)
Samaan hintaan ?
15 euroa maksat. Jos tyttö tulee puolen tunnin päästä, eli käyttää 2 h ja saa käteen 15 euroa.
Mitä itse olet tehnyt ?
Paljon voit aloittaa kielen opiskelua vaikka piirrettyjä katsomalla.
Et tuohon hintaluokkaan mistään. Jos palkka on banaaneita, töihin saa apinan.
Miksi ihmeessä olet palkannut lukiolaisen? Pienten lasten opettaminen on pedagogisesti vaativaa.
Etkö sinä tai miehesi ehdi opettaa lapsia? Oletan, että itse osaatte kieltä. Lasten opetus käy parhaiten päivittäisissä käytännön tilanteissa.
Voi sopia että kännykkä pois kokonaan tunnin ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on nuorelle todella hyvä palkka, jos kyseessä nyt on saksan kielen alkeet kuten ymmärsin :O
Vierailija kirjoitti:
Ammattilaiset taitaa ottaa min. jotain 50€/h, ehkä 20-25€ olis motivoivampi?
Opettaminen on oikeasti vaikeaa. Olisitte palkanneet oikean opettajan. On muuten outoa, että miehen työnantaja ei maksanut teille saksan opetusta.
Lukiolainen on vielä lain mukaan ja aivojen kehityksenkin mukaan lapsi. Ei lapsi voi hallita opettamista, vaikka onkin istunut 10 vuotta koulunpenkillä. Osa lukiolaisista on arkoja, osa laiskoja, jotkut vaikuttavat kypsiltä mutta tekevät silti lapsellisia ratkaisuja, toiset näyttävät lapsilta mutta omaavat hyvin kypsän mielen. Silti he ovat vielä kehittyviä ihmisenalkuja, joille ei voi antaa liikaa vastuuta. Et siis voi sanoa, että opeta. Voit antaa opetusmateriaalin ja pyytää etenemään sen mukaan. Paras materiaali olisi jokin saksankielinen puuhakirja, jonka avulla voivat opetella perussanastoa lukiolaisen lausuessa sanat oikein ja opettaisi perusfraasit kuten huomenta, anteeksi, kiitos ja tarvitsen apua. Ei lukiolainen kykene tekemään lapsillesi opetussuunnitelmaa ja opetusmateriaaleja eikä kukaan muu tee sitä 15 eurolla.
Hanki oikea yksityisopettaja. Maksaa n. 35 eurosta eteenpäin/tunti, parhaimmat varmasti jotain 50 eur/tunti.
Opettajalla katsos on koulutus siihen hommaan, ei riitä pelkästään se että on itse opiskellut ko. kieltä.
T. Kieltenopettaja
Ei kyse ole rahasta, palkkion määrästä, tai ihmisen iästä, kyse on siitä että kotikasvatus ei ole mennyt perille tai sitä ei ole ollut.
Kyse on vastuunotosta ja työmoraalista. Se ei ole kiinni iästä.
Kaikenikäiseltä voi edellyttää että
a) mitä on sovittu työstä se pidetään
b) puhelimen käytöstä on sovittava, niin ettei sitä pidetä esillä ja käytetä työn aikana
Eikö olisi hyvä pitää mielessä perusasiat ja pitää rajoista kiinni.
Olen tyrmistynyt keskustelun tasosta, jotta selkärangattomuus olisi sallittua jos palkkio on pieni.
Kyse on perusarvoista, ja rajoijen pitämisestä.
Meidän lapsi ja hänen kaverinsa ovat oppineet englantia youtubesta. Eiköhän sieltä saksan alkeetkin löydy. Kauanko on aikaa opetella? Hankkikaa jotain kirjallisuutta, mitkä lapsia kiinnostaa. Äkkiä ne oppii.
Kyllä nuorikin voi olla vastuullinen. Kännykkää ei saa käyttää kun opettaa ja kielto sille värittämiselle.
Jotain pelejä käyttöön ja vaikka joku koulu tai kauppatapahtuma. Nyt ojennukseen se tyttö ja jos ei tottele niin sitten loppuu koko homma.
ap on pihi ei lahjoita rahaa pummeille
Kännykkää ei tarvitse olla tunneilla mukana. Meillä on kieltenopettaja lapsilla, asutaan ulkomailla. Lukiolaisikäinen, ei hänellä ole kännykkää esillä ja toiseksikin minä olen viereisessä huoneessa ja kuulen kaiken. Miten musta tuntuu että Suomessa on kaikki heitetty tätä nykyä ihan lekkeriksi ja kuvitellaan että se on normaalia joka puolella. Muistan aikanaan että kauheasti toitotettiin kuinka suomalaiset ovat ahkeria ja luotettavia mutta kun muutin Suomen ulkopuolelle niin huomasin jo tuolloin, yli kymmenen vuotta sitten että suomalaiset eivät todellakaan ole ahkeria eivätkä maailman luotettavimpia. Suomalaiset menee ihan samassa harmaassa kategoriassa muunmaalaisten kanssa. On yksilöllistä onko joku luotettava tai ahkera, se ei mitenkään riipu siitä mistä maasta on kotoisin. Mutta ilmeisesti tämä luulo Suomessa on aiheuttanut sen että viime vuosina ollaan löysätty oikein kunnolla ihan joka saralla. Todella surullista.
Vierailija kirjoitti:
Kännykkää ei tarvitse olla tunneilla mukana. Meillä on kieltenopettaja lapsilla, asutaan ulkomailla. Lukiolaisikäinen, ei hänellä ole kännykkää esillä ja toiseksikin minä olen viereisessä huoneessa ja kuulen kaiken. Miten musta tuntuu että Suomessa on kaikki heitetty tätä nykyä ihan lekkeriksi ja kuvitellaan että se on normaalia joka puolella. Muistan aikanaan että kauheasti toitotettiin kuinka suomalaiset ovat ahkeria ja luotettavia mutta kun muutin Suomen ulkopuolelle niin huomasin jo tuolloin, yli kymmenen vuotta sitten että suomalaiset eivät todellakaan ole ahkeria eivätkä maailman luotettavimpia. Suomalaiset menee ihan samassa harmaassa kategoriassa muunmaalaisten kanssa. On yksilöllistä onko joku luotettava tai ahkera, se ei mitenkään riipu siitä mistä maasta on kotoisin. Mutta ilmeisesti tämä luulo Suomessa on aiheuttanut sen että viime vuosina ollaan löysätty oikein kunnolla ihan joka saralla. Todella surullista.
Mua myös huvittaa myytti, jonka mukaan suomalaiset on ahkeria. Sodan sukupolvi ja sodan jälkeen syntyneet (nelkyt ja viiskyt luku) ovat olleet ahkeria, koska maata ja hyvinvointia on täytynyt rakentaa. Mutta me, jotka ollaan synnytty tähän hyvinvointiin, niin meidän ahkeruus on yksilöllistä. Ollaan totuttu niin hyvään, ja tässä maassa on helppoa vaan jäädä makaan kotiin muiden verorahoilla.
No sanoisin, että ihan turhaan olette ko henkilön palkanneet, koska lapset menee kuitenkin suomalaiseen/englanninkieliseen kouluun. Saksaa oppivat siinä sivussa tai siellä koulussa. Lataa lapsille jotain kielenoppimiiseen tarkoitettuja pelejä tai pienille lapsille suunnattuja kielenoppimiskirjoja ja katsotte niitä yhdessä. Ei ole niin vaikeaa.
Älä maksa. Katkaise työsuhde ja hanki oikea opettaja.