Miten selittää lapselle positiivisesti, että hän ei voi olla kesällä mökillä kuten ennen?
Mökki on lapselle rakas paikka ja käytännössä olemme asuneet kesät mökillä. Lapsi on koko talven puhunut siitä, miten kesän sitten saa taas olla mökillä.
Olemme eronneet ja tänä vuonna tuskin onnistuu siis se, että lapsi olisi kanssani mökillä lähes koko kesän. Voi olla varmaan esim. kaksi viikkoa heinäkuussa tms, mutta toki sitten osan kesästä on isänsä kanssa. Nyt vaan jo käynyt ilmi, että he eivät yhdessä tee yhtään mitään. Lapsi istuu siellä olohuoneen nurkassa ja tuijottaa tvtä ja valittaa siitä minulle, ettei halua mennä sinne yksin telkkaria katsomaan.
Miten selitän lapselle tämän positiivisen kautta? Hän tietää, että minä tulen kuitenkin olemaan ne ajat pääsääntöisesti mökillä, kun hän on isällään. Miten kertoa, että tämä ja tulevat kesät ovat väistämättä toisenlaisia kuin mihin on tottunut ilman, että tulee itku ja parku?
Kommentit (33)
Miksi piti erota? Aiemmin ehkä sinä kärsit, mutta nyt lapsi kärsii. Jos isä on tuollainen, niin älä anna lasta isälle lainkaan. Tuo ei ole mitään laatuaikaa.
Eikö lapsi saa nähdä kavereita kesällä? Isänkään kanssa ollessaan? Eivätkö käy missään reissussa tai huvituksista ?Ihan kamalaa jos joutuisi olemaan sisällä vankina koko ajan. Eiköhän se lapsi tee isälle selväksi mielipiteensä.
Mistä tiedät, että lomallakin istuvat olohuoneen nurkassa? Voihan se olla ihan eri tilanne lomalla kuin normiviikonloppu. Voisihan se lapsi kysyä isältään, että onko heillä mitään lomasuunnitelmia, jota sitten voisi positiivisella mielellä odottaa.
Vaikea tilanne. Erossahan ei muutu vain vanhempien parisuhdestatus, vaan myös lapsen arki ja elämä. Tässä se näkyy ihan konkreettisella tavalla. Isän huoleksi jää tehdä se heidän puoli arkea elämää lapselle hyväksi. Et oikeastaan voi kun sanoa että näin on nyt sovittu ja tärkeää nähdä isääkin, kannustaa ja ehkä välittää lapsen tuntoja ex-puolisolle. Jää hänen ratkaistavaksi sitten puhua lapsen kanssa ja luoda ne heidän rutiinit. Voi muistuttaa lasta, että saat kuitenkin olla puolet kesästä mökillä ja silloin yhtä kivaa kuin ennenkin, korostaa sitä että kaikki ei ole muuttunut. Muutos ja luopuminen tuossa sitä pahaa mieltä aiheuttaa ja sitä ei voi estää koska ovat tosiasioita. Taustalla saattaa siis lapsella olla hätää ja epävarmuutta tilanteesta, joka sitten vain ilmentyy juuri mökkiasiassa. Voi ihan kysellä, mikä tuntuu miltäkin ja yhdessä miettiä mitä niille tunteille tehdään. Tärkeää lapselle tulla kuulluksi, oli mielipaha tai ilo ja vanhempien tukea tunteiden käsittelyssä.
Olette eronneet, mutta mökki on teidän yhteinen ja sovitte milloin kukakin siellä saa olla vai? Itse ostaisin toisen pois tai haluaisin itse pois mökistä. Toki jos se eronneilla onnistuu yhdessä pitää mökkiä, niin mikäs siinä. Ettei tule riitoja ylläpidoista jne.
Miten ennen lapsi on voinut olla kanssasi mökillä koko kesän ja nyt yhtäkkiä vain pari viikkoa?
Niin, ja tykkääkö se isän uusi naisystävä, jos lapsi on mökillä koko ajan?
On taas lukutaidottomat liikkeellä. Mökki on äidin. Se lukee tuolla ihan selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Ero voi kuule olla lapselle vaikea. Mitä jos käännät uuden sivun ja lähdet hänen kanssaan kahdestaan, johonkin uuteen paikkaan, leirille tms. Matkustelukin onnistuu nyt kun korona on helpottanut.
Lapsuus on lyhyt ja aivan liian usein eroissa altavastaaja on juuri se lapsi.
Niin että eron lisäksi lapsi pitäisi raahata johonkin uuteen paikkaan eikä sinne mökille, jonne haluaisi? Mikä logiikka?
Vierailija kirjoitti:
Olette eronneet, mutta mökki on teidän yhteinen ja sovitte milloin kukakin siellä saa olla vai? Itse ostaisin toisen pois tai haluaisin itse pois mökistä. Toki jos se eronneilla onnistuu yhdessä pitää mökkiä, niin mikäs siinä. Ettei tule riitoja ylläpidoista jne.
Miten ennen lapsi on voinut olla kanssasi mökillä koko kesän ja nyt yhtäkkiä vain pari viikkoa?
Voisko johtua tapaamissopimuksesta?
Annat mökin käyttöön exällesi pariksi viikoksi kesällä, niin lapsi saa olla siellä myös isänsä kanssa? Lapsen etu ensin.
Ei kai tapaamissopimus ole niin tiukka ettei siitä voi joustaa? Lapsi äidin kanssa sinne mökille vaikka koko kesäksi. Ei tuossa ongelmaa pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isälle varmasti sopii, että lapsi tulee kanssasi mökille. Kysy edes.
No aion kyllä kysyä. Mutta se ei onnistu, että joka viikko raahaan häntä mökiltä isänsä luo ja taas takaisin. Matka on sen verran pitkä.
Niin miksi sinä sitä kuskaat? Isän tulee järjestää 50% kuskaukset, eikö?
12-vuotias saa jo itse päättää, kumman vanhemman luona haluaa olla.
Tuntuisi hassulta, jos lapsi kesälläkin istuisi vain isän olkkarissa tv:n ääressä.
Kai se isä menee johonkin lomallaan?
Joko ottaa lapsen mukaan tai jättää sinun kanssasi mökille - problem solved!
Muuten, sinun kannattaisi ottaa tämä asia puheeksi isän eli exän kanssa.
Myös se, että lapsella saisi olla muutakin aktiviteettia isällään kuin tv.
Kuulostaa jälleen kerran sellaiselta turboiskältä, joka ei osaa eikä halua antaa huomiota omalle lapselleen.