Kun te-toimiston asiakas joutuu tapaamaan virkailijaa jatkossa 2 viikon välein niin kuka korvaa lisääntyneet matkakulut?
Itsellä maksaa 4,20€ kun käyn bussilla mutkan kaupungilla te-toimistossa, tätä sitten jatkossa 2 viikon välein niin tulee melkoiset kulut. Autolla kulkiessa sama ongelma sillä bensahinta korkea.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä pitäisi käydä paikanpäällä?
Miksi ei riitä että puhelimessa kertoo 2 viikon välein ettei ole saanut töitä?Varmaan siksi että saadaan porukka liikkeelle ja aktiiviseksi ja sosiaalisiin kontakteihin.
Ja työkkärissä käynti on työttömän ainoa sosiaalinen kontakti?
Monet makaa päivät pitkät kotona ja ovat passiivisia.
Oletetaan, että minä olen tuo, joka makaa päivät pitkät kotona ja olen passiivinen. Työkkäriin on tästä noin 5min kävelymatka. Eli jatkossa makaan kotona noin pari tuntia vähemmän kuin nykyisin (oletetaan tapaamisen kestävän tunnin verran). Ja tästä on se hyöty, että?
Kahden viikon välein kun käyt siellä niin sinua tentataan ja painostetaan miksi et työllisty ja joka kerta tyrkytetään kuntouttavaa työtoimintaa, työnhakukurssia ja työkokeilua ilmaiseksi karenssin uhalla. Lopulta sulle järjestyy jokin noista.
Se hyöty jäi vielä kertomatta. Se, että olen ilmaiseksi työkokeilussa on tasan yhtä hyödyllistä kuin se, että makaan kotona. Työkokeilu ei edistä kenenkään työllistymistä. Ei muukaan työkkärin puuhastelutoiminta.
Tarvitaan sekä porkkanaa että keppiä, jotta passiivisuus ei olisi vaihtoehto. Työkokeilu aktivoi, ja joku voi myös tarttua perusduuniin, vaikka lomailisi mieluummin veronmaksajien rahoilla, jos vaihtoehtona on työkokeilut, jne. Ainakin kun itse olin ilman tuloja, en kehdannut lähteä mihinkään te-toimistoon asioimaan, ja nykyään elätän itseni yrittäjänä.
Ei nuo kokeilut aktivoi pätkän vertaa. Onhan noita yrityksiä joilla on 24/7/365 kymmenen harjoittelijaa ja kokeiliaa kierrossa ja sanovat vain "emme pysty palkkaamaan ketään tällä hetkellä". Itsellä viimeisin työkokeilu oli ehdottomasti viimeinen. Tein päivittäin firmalle n.300-1500 laskutusta työ tunneistani josta itse sain kelan kautta 9/pv. 3kk kokeilun aikana tein firmalle n. 50 000 laskutettavaa työstäni, josta itse sain kelan maksamana tasan 520, firmalle kela maksoi saman verran siitä että he ottivat minut kokeiluun. Firma sanoi etteivät pysty maksamaan palkkaa, mutta ottaisivat minut mielellään seuraavaksi 6kk vuorotyöhön työkokeiluun. Juu ei kiitos, ei enää ikinä orjatyötä.
Saadakseen fyrkkaa, jolla elää.