Ihmiset jotka kommentoivat ulkonäköäsi pyytämättä
Se on todella moukkamaista sanoa ihmiselle tämän kävelytyylistä. Tai harmaantuneista hiuksista. Tai huomauttaa että olet väsyneen näköinen. Lista on loputon, mutta luulevatko nämä tyypit etten itse tiedä esim. harmaista suortuvistani.
Nämä ihmiset oikein kyttäävät pistävällä tuijotuksella, että saavat sanoa jotain ikävää muista paikallaolijoista.
Jos ei oikeasti voi sanoa sille toiselle mitään "kivaa", niin olisiko parasta olla vain hiljaa.
Kommentit (52)
Itselleni ei tulisi edes mieleen kommentoida negatiivisesti kenenkään ulkonäköä. Kehun kylläkin melko usein sellaisten hieman pinnallisten tuttavieni ulkonäköä, sillä mairitteleva manipulointi voi tulevaisuudessa osoittautua hyödylliseksi teoksi.
On tullut vastaan muutama tuollainen tapaus. Aiemmin koin, että se oli moite vioistani. Aikuistuessani tajusin jossain vaiheessa, että kyse on vallankäytöstä. Loukkaaja kokee jotain kateutta tai uhkaa jostain muusta asiasta ja on pakko päästä tuikkaamaan piikkiä lihaan jostakin. Hyökkäys on paras puolustus ja vanhoissa sananlaskuissa on usein perää.
Hyviä keinoja vastata tuollaisiin kommentteihin on sanoa, että ”Entä sitten.” ”Mikä olikaan se todellinen asia, josta tunnet epävarmuutta.”. ”Kiitos samoin, olen muuten huomannut että sulle on tullut iso ryppy tohon otsaan.” ”Ootko itse katsonut milloin viimeksi peiliin?” ”Sullahan on varaa sanoa.” Ja ”Aina voi katsoa muualle, jos häiritsee.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun entinen anoppi tokaisi "herranjumala kun sulla on lyhyet jalat!". Olin niin äimistynyt, etten osanut kuin nauraa.
Oli jollain tapaa katkeroitunut ja kylmä ihminen, syöpä korjasi jokunen vuosi sitten. Harmi..
Kukahan se katkeroitunut on? :D
Tässä aloituksessa nyt kysytään vertaistukea ja kokemuksia. Anoppi tuossa se katkera oli. Kommentoija vain muisteli tapausta. Ja sinä alat mennä henkilöön. eri
Tarkoitushan on saada sun itsetunto murskattua. Yleensä tuollainen ihminen ei kestä itse lainkaan vastaavaa ja siksi häntä pitäisikin kohdella samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
On tullut vastaan muutama tuollainen tapaus. Aiemmin koin, että se oli moite vioistani. Aikuistuessani tajusin jossain vaiheessa, että kyse on vallankäytöstä. Loukkaaja kokee jotain kateutta tai uhkaa jostain muusta asiasta ja on pakko päästä tuikkaamaan piikkiä lihaan jostakin. Hyökkäys on paras puolustus ja vanhoissa sananlaskuissa on usein perää.
Hyviä keinoja vastata tuollaisiin kommentteihin on sanoa, että ”Entä sitten.” ”Mikä olikaan se todellinen asia, josta tunnet epävarmuutta.”. ”Kiitos samoin, olen muuten huomannut että sulle on tullut iso ryppy tohon otsaan.” ”Ootko itse katsonut milloin viimeksi peiliin?” ”Sullahan on varaa sanoa.” Ja ”Aina voi katsoa muualle, jos häiritsee.”
Nuo ihmistyypit jotenkin "haistaa" ne ihmiset joihin osuu ja uppoaa. Sitten jos näille joku ärähtää, niin uhriutuvat ja piipittävät etteivät mitään pahaa tarkoittaneet.
Parempi kai olisi vain lähteä paikalta, ettei tulisi sanottua pahasti ja alennuttua samalle tasolle.
Jälkeenpäin kun tilanne on ohi, niin osaisin sanoa just ne oikeat sanat.
Tuo -entäs sitten- olisi just sopivan neutraali, ja sitten poistua paikalta, ja jättää se kommentoija haavi auki paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun entinen anoppi tokaisi "herranjumala kun sulla on lyhyet jalat!". Olin niin äimistynyt, etten osanut kuin nauraa.
Oli jollain tapaa katkeroitunut ja kylmä ihminen, syöpä korjasi jokunen vuosi sitten. Harmi..
En ollenkaan, mä olen ihan tyytyväinen ulkonäkööni ja elämääni ja olin jo silloin. Se että aikuinen ihminen sivaltaa teiniä ulkonäkökommentilla oli mun mielestä aika uskomaton pohjanoteeraus.
Mun kävelytyyliä on arvosteltu ja sille myös naureskeltu (kävelen nopeasti).
On myös pidetty rumana silmälasien takia.
Iän karttuessa olen oppinut sanomaan takaisin samalla mitalla. N43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollenkaan, mä olen ihan tyytyväinen ulkonäkööni ja elämääni ja olin jo silloin. Se että aikuinen ihminen sivaltaa teiniä ulkonäkökommentilla oli mun mielestä aika uskomaton pohjanoteeraus.
On tainnut ottaa persjalkaisella koville - 'syöpä kommentti' paljastaa..
Onko sulla paha olo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tainnut ottaa persjalkaisella koville - 'syöpä kommentti' paljastaa..
Lisään tähän, että oli erittäin ilkeä ihminen ja kohteli lapsiaankin kuin paskaa. Jätti mm. perinnöttä ym. Multa ei ainakaan heru yhtään sympatiaa hänelle.
Oma esihenkilöni (60v nainen) kommentoi usein palavereissa ulkonäköäni (olen häntä puolet nuorempi nainen). Ne tulee aina ihan puskista kesken jonkun asian.
Esimerkki:
Jorma kertoo uusista kirjanpitoasioista ja kysyy, oliko jollain kysyttävää. Itselleni asia on selvää joten en kysy mitään. Esihenkilöni naurahtaa: "No nyt on 'Tiinalla' niin hassu ilme, että taisi jäädä paljonkin kysyttävää! Kysy vain Tiina rohkeasti! Jorma kyllä kertoo!"
Olemme aloittamassa palaveria ja esihenkilö kommentoi ennen aloitusta kaikkien kuullen: " Tiinan ilme kertoo kaiken! Onko liian aikainen aamu vai mikä on?"
Palaverin päätteeksi esihenkilö saattaa sanoa: "Tulkaa kertaamaan tämä asia ensi viikolla, että Tiinakin oppii tämän. Nyt näytti siltä, että ymmärtänyt ihan kaikkea vai mitä Tiina?"
Vastaan näihin kyllä aina asiallisesti, että en tarvitse kertausta kiitos, ymmärsin asian kiitos, ei ole kysyttävää jne. Ihmettelen vain tuota ilmeistä huomauttelua. Ehkä olen resting btchface tmv.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on läheisyydessäni tuollainen ihminen.
"Näkee", että olen väsynyt tai tai kommentoi pukeutumista.
Jos tarkoitus on ärsyttää, niin on onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Oma esihenkilöni (60v nainen) kommentoi usein palavereissa ulkonäköäni (olen häntä puolet nuorempi nainen). Ne tulee aina ihan puskista kesken jonkun asian.
Esimerkki:
Jorma kertoo uusista kirjanpitoasioista ja kysyy, oliko jollain kysyttävää. Itselleni asia on selvää joten en kysy mitään. Esihenkilöni naurahtaa: "No nyt on 'Tiinalla' niin hassu ilme, että taisi jäädä paljonkin kysyttävää! Kysy vain Tiina rohkeasti! Jorma kyllä kertoo!"Olemme aloittamassa palaveria ja esihenkilö kommentoi ennen aloitusta kaikkien kuullen: " Tiinan ilme kertoo kaiken! Onko liian aikainen aamu vai mikä on?"
Palaverin päätteeksi esihenkilö saattaa sanoa: "Tulkaa kertaamaan tämä asia ensi viikolla, että Tiinakin oppii tämän. Nyt näytti siltä, että ymmärtänyt ihan kaikkea vai mitä Tiina?"
Vastaan näihin kyllä aina asiallisesti, että en tarvitse kertausta kiitos, ymmärsin asian kiitos, ei ole kysyttävää jne. Ihmettelen vain tuota ilmeistä huomauttelua. Ehkä olen resting btchface tmv.
Tuo on todella ala-arvoista. Törkeää työpaikkakiusaamista. Jos esimiehesi ei ole firman isoin pomo, puhuisin hänen esihenkilölleen.
Jos on, etsisin aktiivisesti uutta työpaikkaa.
Minun äidillä ja veljellä on tavatessamme ihan ensimmäisenä kommentoida painoani. Ihan aina. Omituinen maalaistollojen piintynyt tapa.
-sinähän olet laihtunut
-sinä olet lihonut
Yhdestä videosta, joka nauhoitettiin hääjuhlassa, äiti katsoi siitä painotilanteeni kun ei ollut juhlissa itse.
Oli puhelimitse kertonut siskolle, että nyt on Maija lihonut. Sisko kertoi minulle tämän. Vastasin, että siinä äiti osui kyllä naulan kantaan.
Samoissa juhlissa ollut tätini kertoi äidille puhelimessa, että Maijahan oli niin nättinä siellä, eikä ollut juonut alkoakaan.
Omituista tommonen ulkonäön ruotiminen.
No nyt olen alkanut muutamia kertoja kommentoimaan veljen kuihtunutta vartta, että eikös sun muija tee sulle ruokaa ollenkaan.
Siitä on ottanut nokkiinsa, vaikka itse on arvostellut vuosikymmenet minun painoa. Ilmeisesti on sitten jonkinlainen epävarmuusasia ollut taustalla molemmilla, kun on pitänyt ehättää arvostelemaan ekaksi painoa.
Pelkäävät kai, että ennätän ensin mainita veljen länkisääriä tai äidin hapsottavia harmaahapsia ja ryppyjä.
Veli muuten on vielä napanuorasta kiinni äidissä. Pitäisi sanoa oikeestaan, että täällä haisee napanuora.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitushan on saada sun itsetunto murskattua. Yleensä tuollainen ihminen ei kestä itse lainkaan vastaavaa ja siksi häntä pitäisikin kohdella samalla tavalla.
Juuri näin;
"Voi kun oletkin vanhettunut pienessä ajassa. Oletko sairastellut"
Äsken täällä oli keskustelu, että mistä tiedän, että olenko kaunis vai ruma. Ilmeisesti kukaan ei ollut koskaan millään tavoin kommentoinut ulkonäköään.
Mikään ei ole hyvä.
Multa voi saada vastakommenttina nenän kipeeks yllättäen ja varoittamatta. Suosittelen pitämään mölyt mahassa.
Vierailija kirjoitti:
Mun kävelytyyliä on arvosteltu ja sille myös naureskeltu (kävelen nopeasti).
On myös pidetty rumana silmälasien takia.
Iän karttuessa olen oppinut sanomaan takaisin samalla mitalla. N43
Tuli tähän mieleen, että kerran kaupassa ollessani eräät tuntemattomat nuoret alkoivat matkia kävelytyyliäni. Kävelen itsekin pitkin askelin. Olen myös itse melko nuori myös. Tuolloin teki mieli huutaa sille eniten naureskelevalle muita hauskuuttavalle tummaihoiselle (muut vaaleita) jotain ikävää. En kuitenkaan sanonut mitään, vaikka mielessä pyöri kaikkea. Samoin minua on joskus pilkannut ja kiusannut pahoin eräs tummaihoinen. Silloin mielessäni pyöri kaikkea ikävää ja voin sanoa, että en ihmettele jos joku sortuu esim rasismiin tuossa tilanteessa. Se oli niin kamalaa pilkkaa häneltä, että olisi ansainnut jotain pahaa. Tosin on minua kiusanneet myös ns vaaleatkin. Sori ohis, mutta tuli nämä mieleen.
Normaali ihminen jutustelee tavatessa, esim. - kiva nähdä pitkästä aikaa.
-mitä kuuluu?
Eikä näin: - ootpa lihonut/laihtunut.
Onneksi noita tyyppejä en enää tapaa, jotka ekaks kommentoi ulkomuotoa.
Sen oikein näkee kuinka jotkut nauttivat keksiessään jonkun piilotavan arvostella puhekumppaninsa ulkonäköä. Sitten seuraavat vahingoniloisena hymyillen, että upposiko kommentti. Yleensä kommentit tulevat itsestäänselvyyksistä jonka toinen tietää jo kyllä. Esim vaatteiden hinnasta tai tyylistä, lihavuudesta tms. Kommentin tarkoitus on korostaa sanojansa erinomaisuutta ja nostaa itseä paremmaksi. Mielestäni se on varsin säälittävä toimintatapa ja kertoo kyllä sanojasta itsestään ei niin kaunista puolta.