Mitä asuntolainalle tapahtuu, jos asunto myydään ennen kuin laina on maksettu pois?
Siirtyykö tuo laina siis seuraavalle omistajalle vai miten?
Kommentit (56)
"Ostaja maksaa, jos siis niin on päättänyt, taloyhtiön kautta yhtiölainan, 10 000€, siihen pankkiin, josta yhtiö on lainan ottanut."
Lainaukset ei taida toimia... mutta yhtiölaina maksetaan taloyhtiölle, ei pankille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä muuten olette? Missä tapauksessa kannattaa maksaa taloyhtiön laina pois ennen myyntiä?
Ei missään tapauksessa! Uusi ostaja voi maksaa sen itse pois jos haluaa, tai sitten saa ostettua asunnon vähemmällä rahalla jos jättää sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on taloyhtiön laina, se siirtyy seuraavalle ostajalle. Omasta lainasta jokainen vastaa itse.
Juuri näin. Rautalangasta ja yksinkertaistettuna:
Minulla on 120 000 euroa asuntolainaa. Myyn asunnon. Saan siitä 180 000 euroa. Maksan asuntolainan pois ja minulle jää 60 000 euroa.
Jos kyseessä on taloyhtiön laina, rahoitusvastike, niin uusi osakkeenomistaja jatkaa sen lyhentämistä.
Ei jatka, jos asunnon myyjä myy asunnon velattomana eli maksanut yhtiölainan pois.
Tämä ketju taas niin absurdia. Ihan ihmeelisiä käsityksiä ihmisillä. Näkee kyllä miksi niin moni on ulosotossa, kun ei ymmärretä edes perusasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on taloyhtiön laina, se siirtyy seuraavalle ostajalle. Omasta lainasta jokainen vastaa itse.
Minulla on 120 000 euroa asuntolainaa. Myyn asunnon. Saan siitä 180 000 euroa. Maksan asuntolainan pois ja minulle jää 60 000 euroa.
Jos kyseessä on taloyhtiön laina, rahoitusvastike, niin uusi osakkeenomistaja jatkaa sen lyhentämistä.
Mutta jos asunnon ostaa velattomalla hinnalla, niin eikös se taloyhtiön laina kuittaannu siinä samalla?
-eri
Silloin taloyhtiölaina on siinä hinnassa mukana. Jos sitä siis on eikä osakkeen omistaja ole itse sitä omaa osaansa jo maksanut. Osa myyntihinnasta menee siis taloyhtiölainan maksamiseen jos sitä on jäljellä ja haluat velattoman ostaa. Kannattaa varmistella lainan määrä isännöitsijältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki katsoo sijoituksensa (lainasummasi) tappiokseen ja lainasi mitätöidään.
Saat pitää rahasi, lainat ei ole tarkoitettu maksettaviksi.T. Arhippa.
Lyhyesti: kun myyt asunnon, lainahanatattu kipalekin käytännössä maksetaan pois myyntituloilla. Oma laina poistuu kaupasta saatavalla rahoituksella ja loput käteen. Jos kyse on taloyhtiön lainasta, uusi omistaja jatkaa sen lyhentämistä. Jos taas myyntihinta ei riitä, maksat erotuksen itse tai neuvottelet pankin kanssa. Jos haluat varautua ja vertailla vaihtoehtoja, kannattaa kurkata isot brändit kuten Omalaina, Rahoituslaitos, Sortter ja Lainaaheti.fi sieltä näkee miten lainajärjestelyt hoituvat käytännössä ja voit löytää sopivan ratkaisun tilanteeseen: https://www.lainaaheti.fi
Tää asia oli selitetty jo tuolloin 2022, miksi sitä enää pitää uudestaan alkaa selittää?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä muuten olette? Missä tapauksessa kannattaa maksaa taloyhtiön laina pois ennen myyntiä?
Yleensä saa helpommin ostajan, jos yhtiölaina on käytettävissä. Silloin ostaja tarvii vähemmän pankkilainaa. Joskus voi lainan saanti olla vaikeaa...Tarpeeksi ison lainan siis...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä saa helpommin ostajan, jos yhtiölaina on käytettävissä. Silloin ostaja tarvii vähemmän pankkilainaa. Joskus voi lainan saanti olla vaikeaa...Tarpeeksi ison lainan siis...
Ihan hullun hommaa! Siis ostaja ei saa tarpeeksi lainaa PANKISTA niin otetaampa mukaan taloyhtiölaina et lainasumma on senverta suuri et nippa selvitään? Kun tuhma pankkikaan ei antanut? Jännää ja kamalaa et taloyhtiöt suostuvat tähän. Jos ei onnistu niin muut osakkaat makselee uuden tulivan vastikkeita.
Olen asuntovelkaisena vaihtanut asuntoa monta kertaa. Ei lainaa ole missään välissä pois maksettu, vaan ainoastaan lainatietoja on päivitetty ja vakuudet vaihdettu sen uuden kohteen panttikirjoihin tai kiinnityksiin.
Taloyhtiölaina taas ei ole minun velkaani vaan kohdistuu huoneistooni. Siksi myynti-ilmoituksessa kerrotaan sekä velaton hinta (korkeampi, sisältää taloyhtiölainan pois maksamisen) ja velallinen hinta (alempi, jossa uusi ostaja saa asunnon halvemmalla ja jatkaa taloyhtiölainan lyhentämistä rahoitusvastikkeella. Ostaja valitsee, maksaako yhtiölainan pois kaupanteossa vai myöhemmin yhtiövastikkeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatka, jos asunnon myyjä myy asunnon velattomana eli maksanut yhtiölainan pois.
No voi sun kanssas Uuno. Asuntojen myynti-ilmoituksissa on kaksi hintaa: myyntihinta n euroa ja velaton hinta n euroa+yhtiölainaosuus.
Se on ostajan oma asia, maksaako yhtiölainaosuuden heti pois vai jatkaako sen lyhentämistä vastikkeessa. Ei taida olla laillista merkitä taloyhtiön yhtiöjärjestykseen, että yhtiölaina on pakko maksaa kerralla pois asuntokaupan yhteydessä.
Jos maksaa heti pois, yhtiövastike on sen rahoitusvastikeosuuden verran pienempi. Jos maksaa yhtiölainaa pikkuhiljaa vastikkeessa, vastike on isompi mutta sun ei tarvitse ottaa henkilökohtaista lainaa pankista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju taas niin absurdia. Ihan ihmeelisiä käsityksiä ihmisillä. Näkee kyllä miksi niin moni on ulosotossa, kun ei ymmärretä edes perusasioita.
Sepä. Eikä niillät aida olla edes ollut koskaan omistusasuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen asuntovelkaisena vaihtanut asuntoa monta kertaa. Ei lainaa ole missään välissä pois maksettu, vaan ainoastaan lainatietoja on päivitetty ja vakuudet vaihdettu sen uuden kohteen panttikirjoihin tai kiinnityksiin.
Taloyhtiölaina taas ei ole minun velkaani vaan kohdistuu huoneistooni. Siksi myynti-ilmoituksessa kerrotaan sekä velaton hinta (korkeampi, sisältää taloyhtiölainan pois maksamisen) ja velallinen hinta (alempi, jossa uusi ostaja saa asunnon halvemmalla ja jatkaa taloyhtiölainan lyhentämistä rahoitusvastikkeella. Ostaja valitsee, maksaako yhtiölainan pois kaupanteossa vai myöhemmin yhtiövastikkeessa.
Taloyhtiölaina kohdistuu toki asuntoon, mutta sinun maksettavaksesi se koituu ja pankissa otetaan se huomioon sinun vastuunasi lainaa myönnettäessä. Vaikuttaa siis sinun maksukykyäsi laskettaessa.
t. saikulla oleva lainaneuvottelija, joka nauraa täällä tälle hullulle ketjulle :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos asunnon ostaa velattomalla hinnalla, niin eikös se taloyhtiön laina kuittaannu siinä samalla?
-eri
Kyllä. Alanuolittajat ei ymmärrä perusasioita.
Makselet asuntolainaasi kuten ennekin tai maksat lopppulainan pois kokonaan.
Aikanaan aloitin firmaani pyysi rahoitusta pankilta ja pankinjohtaja neuvoi vain nostamaan lisää asuntolainaa niin saisin korot vähennyksiin. Kun oli toiminimi niin aivan sama. Maksoin "asuntolainaa" ja sain koroista vähennykset vielä muutaman vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiölaina kohdistuu toki asuntoon, mutta sinun maksettavaksesi se koituu ja pankissa otetaan se huomioon sinun vastuunasi lainaa myönnettäessä. Vaikuttaa siis sinun maksukykyäsi laskettaessa.
t. saikulla oleva lainaneuvottelija, joka nauraa täällä tä
Totta, mutta joskus tilanne voi olla se, että ostajan ei tarvitse hakea lainkaan pankista lainaa, jos asunnon myyntihinta on tarpeeksi pieni ja taloyhtiölainan osuus velattomasta hinnasta iso. Tällöin kukaan ei tarkista ostotilanteessa sitä, miten hyvin ostaja selviää taloyhtiölainan maksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Maksat tietenkin loppulainasi pois asunnon myynnistä saaduilla rahoilla.
Tai jos asunnon arvo on laskenut, etkä saa tarpeeksi maksaaksesi lainasi, maksat sen loppulainan joka tapauksessa. Näin kävi 90-luvun laman aikaan. Korot olivat tapissa ja asuntojen hinnat romahtivat. Ihmiset eivöt saaneet asunnostaan sitä, mitä olivat maksaneet. Lainaa jäi maksettavaksi vielä myymisen jälkeenkin
Silloin kannatti ostaa asunto. Itsellä on käynyt kaksi kertaa niin että ostin korkeiden korkojen aikaan ja myin kun korot oli alhaalla ja hinnat ylhäällä.
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Ei sitä omaa lainaa tarvitse eikä yleensä kannata maksaa välissä pois. Tulisi vaan ylimääräisiä lainannostokuluja. Vaihdetaan vaan vakuudet uusiin.
Juu joudut kuule maksamaan lainan takas. Parempi siis myydä asunto voitolla.
Taloyhtiön laina on sitten vielä sellainen, että se kohdistuu aina asuntokohtaisesti kaikkiin osakkeisiin ja niiden kautta tiettyihin omistajiin, ja on siinä mielessä maksettavissa tietyn osakkeen kohdalta pois koska vaan. Mutta koko laina on tietysti taloyhtiön vastuulla. Siinä oletetaan, että kaikki hoitavat osuutensa sovitusti. Mikäli niin ei käy, niin taloyhtiön on kuitenkin hoidettava omat lyhennyksensä sillä välin, kun maksut laiminlyönyttä tai vaikka kadonnutta osakasta pistetään järjestykseen eli pulittamaan erääntyneet maksut. Ei ole mahdotonta, että heikkovaraisen yhtiön osakkaat joutuvat maksamaan ylimääräisiä rahoitusvastikkeita, jotta taloyhtiön kassa kestää lusmuilut. Näistä sitten päätetään yhtiökokouksessa.
Ei todellakaan jää. Se joka on lainan ottanut, maksaa sen pois