Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä asuntolainalle tapahtuu, jos asunto myydään ennen kuin laina on maksettu pois?

Vierailija
24.04.2022 |

Siirtyykö tuo laina siis seuraavalle omistajalle vai miten?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon osakekirjat ovat panttina pankissa.

Kuittaat myyntihinnalla lainan myyntitilaisuudessa pankissa. Ja uusi omistaja saa osakekirjat.

Vierailija
2/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on taloyhtiön laina, se siirtyy seuraavalle ostajalle. Omasta lainasta jokainen vastaa itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Maksat tietenkin loppulainasi pois asunnon myynnistä saaduilla rahoilla.

Vierailija
4/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on taloyhtiön laina, se siirtyy seuraavalle ostajalle. Omasta lainasta jokainen vastaa itse.

Juuri näin. Rautalangasta ja yksinkertaistettuna:

Minulla on 120 000 euroa asuntolainaa. Myyn asunnon. Saan siitä 180 000 euroa. Maksan asuntolainan pois ja minulle jää 60 000 euroa.

Jos kyseessä on taloyhtiön laina, rahoitusvastike, niin uusi osakkeenomistaja jatkaa sen lyhentämistä.

Vierailija
5/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Rautalangasta ja yksinkertaistettuna:

Minulla on 120 000 euroa asuntolainaa. Myyn asunnon. Saan siitä 180 000 euroa. Maksan asuntolainan pois ja minulle jää 60 000 euroa.

Jos kyseessä on taloyhtiön laina, rahoitusvastike, niin uusi osakkeenomistaja jatkaa sen lyhentämistä.

Mutta jos asunnon ostaa velattomalla hinnalla, niin eikös se taloyhtiön laina kuittaannu siinä samalla?

-eri

Vierailija
6/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä muuten olette? Missä tapauksessa kannattaa maksaa taloyhtiön laina pois ennen myyntiä?

Vierailija
7/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalsta ei petä koskaan! Kysyykö ap ihan tosissaan, että siirtyykö myyjän laina seuraavalle omistajalle? Olisikin tosi näppärä tuollainen käytäntö.

Vierailija
8/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä muuten olette? Missä tapauksessa kannattaa maksaa taloyhtiön laina pois ennen myyntiä?

Ei missään. Asunto on helpompi myydä pienemmällä myyntihinnalla, myös persaukiset voivat jättää tarjouksen.

Vierailija
9/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa aina, jos pystyy, n. 2% asunnon ostajista pystyy. koskee osakeasuntoja. -Jos jättää velkaa, saa likvideteettiä muulle. Jos on säänn.tuloja riski on varsin pieni.  Minulla oli antaa panttia, alkurahoitus tuli käytännössä nollaomarahoituksella korot olivat alhaalla niin kannatti. Asuntohankinta vei 10 v. siitä n. 8 v. työttömänä.

Vierailija
10/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki katsoo sijoituksensa (lainasummasi) tappiokseen ja lainasi mitätöidään.

Saat pitää rahasi, lainat ei ole tarkoitettu maksettaviksi.

T. Arhippa.

Vierailija
11/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon velaton myyntihinta 60 000, asuntolainaa jäljellä 5000 ja yhtiölainaa 10 000.

Ostaja maksaa 60 000, josta myyjän pankki ottaa 5000 ja kuittaa asuntolainan maksetuksi. Yhtiölaina maksetaan yleensä tässä kohtaa pois, se 10 000 ja myyjälle jää siis kaupoista 45 000 käteen

Vierailija
12/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon osakekirjat ovat panttina pankissa.

Kuittaat myyntihinnalla lainan myyntitilaisuudessa pankissa. Ja uusi omistaja saa osakekirjat.

Vain jos kyseessä on asunto osakeyhtiössä oleva asunto. Muuten ei näin.

Vierailija
13/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei asuntolaina ole koskaan taloyhtiön lainaa.

Vierailija
14/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten tapahtuu jos ostaa talon jossa on kiinnityksiä? Miksi nämä on mainittu ilmoituksissa?

Vierailija
15/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalsta ei petä koskaan! Kysyykö ap ihan tosissaan, että siirtyykö myyjän laina seuraavalle omistajalle? Olisikin tosi näppärä tuollainen käytäntö.

Täällä on myös hauskoja perintöketjuja!

"Laina ei periydy koskaan!! Saan siis velattoman asunnon!!!"

Vierailija
16/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten tapahtuu jos ostaa talon jossa on kiinnityksiä? Miksi nämä on mainittu ilmoituksissa?

Niitä on vain omakotitaloissa. Ne on se osa, mitä asunnon arvosta voi käyttää lainan vakuutena. Kun omistaja myy talonsa ja kuittaa lainansa, nämä kiinnitykset vapautuvat. Saat itse niitä vastaan oman lainasi.

Vierailija
17/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon velaton myyntihinta 60 000, asuntolainaa jäljellä 5000 ja yhtiölainaa 10 000.

Ostaja maksaa 60 000, josta myyjän pankki ottaa 5000 ja kuittaa asuntolainan maksetuksi. Yhtiölaina maksetaan yleensä tässä kohtaa pois, se 10 000 ja myyjälle jää siis kaupoista 45 000 käteen

Asunnon velaton hinta 60 000€, josta yhtiölainaa 10 000€. Ostaja neuvottelee lainasumman pankin kanssa, maksaako asunnosta 50 000€ heti ja 10 000 yhtiölainalyhennyksinä vai 60 000€ heti.

Ostaja maksaa myyjälle 50 000€, josta myyjän pakki kuittaa loppuvelan, loput rahoista jää myyjälle.

Ostaja maksaa, jos siis niin on päättänyt, taloyhtiön kautta yhtiölainan, 10 000€, siihen pankkiin, josta yhtiö on lainan ottanut. Usein maksuajankohtia on muutamia vuodessa, voi joutua vähän odottelemaan, ellei ole valmis maksamaan ylimääräisiä käsittelykuluja. Näissä käytännöissä varmasti paljon vaihtelua, pitää tarkastaa isännöitsijältä.

Mutta pointti on se, että yhtiölainaa ei makseta myyjälle.

Vierailija
18/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitykset eivät tarkoita sitä, että talosta olisi senttiäkään velkaa. Esim. meidän taloomme (oikeastaan kiinteistöömme) on kiinnityksiä 80 000 euroa, vaikka olemme olleet jo vuodesta 2008 lähtien täysin velattomia.

Kiinnitykset mainitaan kiinteistöjen myynti-ilmoituksessa siksi, että ostaja voi käyttää niihin liittyviä panttikirjoja asuntolainansa vakuutena. Kiinteistöllä ei ole mitään osakekirjoja, jotka voisi antaa lainan vakuudeksi. Jos kiinteistöön ei ole valmiina tarpeeksi kiinnityksiä ostajan lainaavarten, niitä pitää erikseen hakea. Valmiit kiinnitykset tekevät omakotitalon kaupan ostajan kannalta yksinkertaisemmaksi. Toki ostajan pitää varmistaa, että hän saa kaupan yhteydessä kiinnityksiin liittyvät panttikirjat itselleen eivätkä ne jää jonkin myyjän lainan vakuudeksi.

Vierailija
19/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat asunnosta myydessä vähemmän kuin millä ostit sen, ja sinulle jää vielä lainaa, se jää seuraavan omistajan ristiksi.

Vierailija
20/56 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Maksat tietenkin loppulainasi pois asunnon myynnistä saaduilla rahoilla.

Tai jos asunnon arvo on laskenut, etkä saa tarpeeksi maksaaksesi lainasi, maksat sen loppulainan joka tapauksessa. Näin kävi 90-luvun laman aikaan. Korot olivat tapissa ja asuntojen hinnat romahtivat. Ihmiset eivöt saaneet asunnostaan sitä, mitä olivat maksaneet. Lainaa jäi maksettavaksi vielä myymisen jälkeenkin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan