Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni on vihainen kun olen priorisoitunut lapsen parisuhteemme edelle. Mutta miten muuten se voisi mennä?

Vierailija
24.04.2022 |

Meillä on juuri kaksi täyttänyt lapsi. Yhdessä suunniteltu ja haluttu. Mies on ollut jo pidempään vihainen siitä, että olen priorisoinut vauvan ja nyttemmin taaperon parisuhteemme edelle. On katkera ja usein aloittaa riidan asiasta.

Selittäkää minulle miten muuten asia voisi olla. Vauva ja pieni lapsi tarvitsee jatkuvaa hoivaa ja huolenpitoa. Meillä ei ole mummeja ja kummeja hoitamassa lasta. Jo vauvana lapsi nukkui vain lyhyissä pätkissä (ja päiväunia vain liikkuvissa vaunuissa), yhä heräilee öisin. Ei ole ollenkaan itsekseen viihtyvää tyyppiä, ei ollut vauvanakaan, ja tällä hetkellä vauhtia on enemmän kuin järkeä eli on täysin vahdittava. Joku aikuinen on siis käytännössä koko ajan kiinni lapsen vahtimisessa tai hoitamisessa, ollut aina näin, koska ei lasta voi jättää yksin, tapahtuu tuhoja heti, vauvana huusi täyttä kurkkua jos jäi hetkeksi yksin. Ja useimmiten se olen minä joka ole lapsen vahtimisessa/hoitamisessa kiinni koko ajan. Ja olen tietenkin iltaisin aika väsynyt, kaadun sänkyyn ja nukahdan. Olen päivisinkin usein väsynyt.

Miten minä käytännössä voisin priorisoida tässä parisuhdetta? Millä ajalla? Ollaan joskus palkattu hoitaja kotiin kun ollaan käyty kaksin jossain, mutta harvoin tähän on varaa eikä se ole tilannetta muuttanut mihinkään, mies on yhä vihainen.

Kommentit (1809)

Vierailija
1501/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Snorklaava vauva. Anna mun kaikki kestää.

Vierailija
1502/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aktiivinen laskettelija ollut koko ikäni, olen todella paljon reissannut Suomen hiihtokeskuksia läpi. Koskaan ei ole missään ollut vauvaa rinteessä ahkiossa tai muutakaan ahkiota. Hullu ajatuskin.

Kuinkahan aktiivinen oletkaan, jos et ole perheellisiä nähnyt?
https://hikingtravelhit.fi/rinkka-vai-ahkio-talvivaeltamisen-ydinkysymy…
https://retkipaikka.fi/ahkioretkella-lapsen-kanssa/
Toki, jos mielikuva laskettelusta on sitä, että noustaan isoimman rinteen laelle ja syöksylasketaan alas, tuntuuhan se vaikealta. Ahkion kanssa laskettelu on pienessä mäessä, verrattavissa hiihtolatujen alamäkiin.

Olen varsin aktiivinen. En syöksylaskija. Ja toki hiihtoladulla olen ahkiossa lapsia nähnyt.

No miksi ajatus ahkiosta pienessä rinteessä on sit niin mahdoton? Minä laskin ahkion kanssa ja kolmevuotias itse ensin pienessä rinteessä ja mieheni isoissa rinteissä ja sit vaihdettiin. Hiihtoreitit koko perheenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Snorklaava vauva. Anna mun kaikki kestää.

No ei tietenkään se vauva snorklaa vaan ui.

Vierailija
1504/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näin kerran luisteluhiihtävän isän vauva selkärepussa. Isähän ei siis nähnyt vauvaa itse, vaiva oli aivan hiljaa. Joka potkulla vaivan pää retkahti holtittomasti sivulle toiselle sivulle toiselle

En saanut edes huudettua perään, kun oma pertsavauhti ei ollut mitään spoteri-isukin huimaan kiitoon verrattuna.

Vieläkin vaivaa mieltä sen vauvan kohtalo. Tuohan on sama kuin ravistelisi vauvaa tuntitolkulla!

Ihan varmasti siinä perheessä vielä hyvistellään, mitö kaikkea vauvan kanssa voikaan tehdä!

Vierailija
1505/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä näin kerran luisteluhiihtävän isän vauva selkärepussa. Isähän ei siis nähnyt vauvaa itse, vaiva oli aivan hiljaa. Joka potkulla vaivan pää retkahti holtittomasti sivulle toiselle sivulle toiselle
En saanut edes huudettua perään, kun oma pertsavauhti ei ollut mitään spoteri-isukin huimaan kiitoon verrattuna.
Vieläkin vaivaa mieltä sen vauvan kohtalo. Tuohan on sama kuin ravistelisi vauvaa tuntitolkulla!
Ihan varmasti siinä perheessä vielä hyvistellään, mitö kaikkea vauvan kanssa voikaan tehdä!

Vauvarinkat eivät kyllä päästä päätä retkahtelemaan. Taisit vaan haluta päästä kauhistelemaan?

Vierailija
1506/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aktiivinen laskettelija ollut koko ikäni, olen todella paljon reissannut Suomen hiihtokeskuksia läpi. Koskaan ei ole missään ollut vauvaa rinteessä ahkiossa tai muutakaan ahkiota. Hullu ajatuskin.

Toki, jos mielikuva laskettelusta on sitä, että noustaan isoimman rinteen laelle ja syöksylasketaan alas, tuntuuhan se vaikealta. Ahkion kanssa laskettelu on pienessä mäessä, verrattavissa hiihtolatujen alamäkiin.

Olen varsin aktiivinen. En syöksylaskija. Ja toki hiihtoladulla olen ahkiossa lapsia nähnyt.

No miksi ajatus ahkiosta pienessä rinteessä on sit niin mahdoton? Minä laskin ahkion kanssa ja kolmevuotias itse ensin pienessä rinteessä ja mieheni isoissa rinteissä ja sit vaihdettiin. Hiihtoreitit koko perheenä.

Henkilökunta ei päästä vauvaa ahkiossa rinteeseen turvallisuussyistä. Ei edes lastenrinteeseen. Toki rinteen alaosassa saa vauva odotella vaikka pulkassa kunhan hän ei ole alueella, jossa laskijat jarruttaa tai menee hissille.

Vierailija
1507/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökunta ei päästä vauvaa ahkiossa rinteeseen turvallisuussyistä. Ei edes lastenrinteeseen. Toki rinteen alaosassa saa vauva odotella vaikka pulkassa kunhan hän ei ole alueella, jossa laskijat jarruttaa tai menee hissille.

Kyllä päästää, rinteeseen, jossa voit kivuta itse ilman hissiä. Isompi lapsemme nousi taikamatolla, me vanhemmat itse, lihasvoimalla.

Vierailija
1508/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten yleisin virhe parisuhteessa on se, että se parisuhde unohtuu, kun tulee lapsia. Sitten ihmetellään, kun mies lähtee.

Miesten virhe on että ovat narsistisia ja lapsilleen mustasukkaisia panoaddikteja. Minäminäminäminä, "miksei kukaan paijaa minun penistä ja herkkää psyykettä, epistä!"
Naurettavaa hevonpaskaa, isot ihmiset.

Ja tämäkö ei ole mielisairasta miesvihaa? Feminismi on vihakultti!

Vierailija
1509/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä päästää, rinteeseen, jossa voit kivuta itse ilman hissiä. Isompi lapsemme nousi taikamatolla, me vanhemmat itse, lihasvoimalla.

Tarinasi muuttuu koko ajan.

Vierailija
1510/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Eihän muutu.

Vierailija
1511/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se joka kirjoitti metsätöistä. Vaikka joku snorklaisikin vauvan kanssa niin että vauva siinä ui ilman snorkkelia, niin ei silti vauvan kanssa voi metsätöitä tehdä. Moottorisahat ja vesurit ja vastaavat on liian vaarallisia siihen että vauva siinä pyörisi jaloissa.

Vierailija
1512/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai voisiko olla, että sinä kuvittelet ahkion isoon rinteeseen ja hissiin?

-ohis

Vierailija
1513/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en olisi vauva-aikana kyllä itsekään pystynyt snorklaamaan vaikka vauva olisi ollut hoidossa sen aikaa ja meillä siis isovanhemmat hoiti vauvaa usein. Hitaasti parantuvat repeämät ja rintatulehdukset esti uimareissut.

Vierailija
1514/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se joka kirjoitti metsätöistä. Vaikka joku snorklaisikin vauvan kanssa niin että vauva siinä ui ilman snorkkelia, niin ei silti vauvan kanssa voi metsätöitä tehdä. Moottorisahat ja vesurit ja vastaavat on liian vaarallisia siihen että vauva siinä pyörisi jaloissa.

Vauva pyörii jaloissa? Miten? Me on oltu rankametsällä vauvan kanssa. Vauva kuulosuojamineen ja itkuhälyttimineen nukkumassa turvallisen matkan päässä ja hänen hereillä ollessaan taulla. Toki vain kerran, kun oli pakko, muut kerrat jäin kotiin vauvan kanssa, koska ei se optimaalinen tilanne ole eikä metsätyöt ole meille yhteinen harrastus.

-maalainen

Vierailija
1515/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva pyörii jaloissa? Miten? Me on oltu rankametsällä vauvan kanssa. Vauva kuulosuojamineen ja itkuhälyttimineen nukkumassa turvallisen matkan päässä ja hänen hereillä ollessaan taulla. Toki vain kerran, kun oli pakko, muut kerrat jäin kotiin vauvan kanssa, koska ei se optimaalinen tilanne ole eikä metsätyöt ole meille yhteinen harrastus.
-maalainen

Noh. Meidän vauva nukkui vartin pätkissä. Paitsi liikkuvissa vaunuissa saattoi joskus nukkua heräämättä kolme varttia. Eli vauvan päiväunien aikaan oli käytännössä sidottu siihen vauvaan. Ja meillä ne metsätyöt oli silleen harrastus että oltiin ostettu harrastukseksi mökki, jonka tontti vaati paljon raivaamista ja mies halusi sitä tehdä yhdessä. Häntä harmitti jos olin vauvan kanssa mökissä sisällä tai kävelyllä ja hän joutui yksin tekemään niitä hommia. Toisaalta hän ei halunnut olla se joka vahti vauvaa.

Vierailija
1516/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-maalainen

Noh. Meidän vauva nukkui vartin pätkissä. Paitsi liikkuvissa vaunuissa saattoi joskus nukkua heräämättä kolme varttia. Eli vauvan päiväunien aikaan oli käytännössä sidottu siihen vauvaan. Ja meillä ne metsätyöt oli silleen harrastus että oltiin ostettu harrastukseksi mökki, jonka tontti vaati paljon raivaamista ja mies halusi sitä tehdä yhdessä. Häntä harmitti jos olin vauvan kanssa mökissä sisällä tai kävelyllä ja hän joutui yksin tekemään niitä hommia. Toisaalta hän ei halunnut olla se joka vahti vauvaa.

Okei, harmillista.

Vierailija
1517/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on järkevimpiä kommentteja tässä omituisessa keskustelussa! "Teillä on perhe. Teidän elämässä on pysyvästi muitakin jotka pitää ottaa huomioon." Hyvin sanottu!

Vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus huolehtia omista lapsistaan. Tämä velvoite on jo laissa säädetty lapsen huoltajille. Äidin ja isän tulee huolehtia lapsensa ikätasoisista tarpeista, hoivasta ja huolenpidosta, jotta lapsi voi kasvaa ja kehittyä parhaalla mahdollisella tavalla.

Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190190

On omituinen ajatus, että oma ja puolison elämä ja asioitten tärkeysjärjestys ei muuttuisi, kun perheeseen tulee lapsi ja lapsia. Ihanko tosiaan pienten lasten ja koululaisten vanhemmat kuvittelevat, että he voivat lähteä esimerkiksi monen viikon kaukomatkalle kahdestaan? Jos kuvittelette näin, niin mihin laitatte lapsenne matkanne ajaksi? Jätättekö pienet lapsenne vanhojen ja raihnaisten isovanhempien hoitoon?

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti menee lapsi edelle, kun mies ei enään ole kiinnostava. Jos nainen käyttäytyisi kuten lasta halutessaan, niin parisuhde olisi kunnossa.

Se on aika järkyttävä tilanne miehelle kun huomaa et käteen jäi pelkkää naisten kotileikkiä.

Oletusarvona voi pitää, että hiemankaan normaaleissa hormooneissa oleva mies, ei vois vähempää olla kiinnostunut lapsista. Mies on kiinnostunut naisista, lähinnä niiden panemisesta, noin kerran päivässä.

Eli olet mies joka ei erityisemmin välitä lapsistaan ja olet tehnyt lapsia naisen kanssa joka ei erityisemmin välitä puolisostaan.
Kenenköhän syy se on että olet tuossa tilanteessa?

Naisen tietenkin. Sen naisen, joka on antanut ymmärtää, että lapsi ei muuta parisuhdetta ja kahden välistä dynamiikkaa. Miten se voisi olla miehen syy?

-eri

Taidat vitsailla?
Vain mies voi olla niin tyhmä että luulee että lapsi ei muuta mitään, varsinkaan parisuhdetta ja dynamiikkaa.
Siihen pitää olla valmis! Se ei tarkoita kenenkään hylkäämistä!
Lapsesta on huolehdittava ja jotkut mieslapset eivät sitä kestä.
Älkää tehkö lapsia jos ette kykene olemaan perhe. Koskee ihan kaikkia sukupuolesta riippumatta. Kärsitte siitä kaikki.

Olen nainen ja meillä on kaksi lasta. Lapsemme eivät ole muuttaneet meidän välistä dynamiikkaa mihinkään. Lapsemme eivät ole muuttaneet minua eikä mun miestä miksikään. Lapsista on huolehdittava, miten se muka liittyy meidän väliseen elämään? Nimenomaan se ei tarkoita kenenkään hylkäämistä, miksi naiset sitten tekee niin?

Teillä siis ilmeisesti asiat toimivat.
Sen sijaan jos toinen koko ajan pistäisi vastaan eikä olisi yhtä täysillä perhe-elämässä mukana kuin muutkin perheenjäsenet, ongelmia olisi.
Et ehkä halua nähdä sitä, mutta kun ette enää ole kaksin, dynamiikka muuttuu väistämättä.

Muuttuu, jos sen oman parisuhteensa näkee perhe-elämänä eikä parisuhteena. Kun sen näkee edelleen parisuhteena, mikään ei muutu.

Kun se ei enää ole pelkkä parisuhde. Te ette ole enää kaksin. Teillä toki on parisuhde mutta se ei lasten tulon jälkeen ole enää sama asia.
Teillä on perhe. Teidän elämässä on pysyvästi muitakin jotka pitää ottaa huomioon.

Vierailija
1518/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen odotan selitystä siihen että jos äiti ja isä snorklaa niin miten se vauva siinä vieressä ui.

Vierailija
1519/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on järkevimpiä kommentteja tässä omituisessa keskustelussa! "Teillä on perhe. Teidän elämässä on pysyvästi muitakin jotka pitää ottaa huomioon." Hyvin sanottu!
Vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus huolehtia omista lapsistaan. Tämä velvoite on jo laissa säädetty lapsen huoltajille. Äidin ja isän tulee huolehtia lapsensa ikätasoisista tarpeista, hoivasta ja huolenpidosta, jotta lapsi voi kasvaa ja kehittyä parhaalla mahdollisella tavalla.
Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190190
On omituinen ajatus, että oma ja puolison elämä ja asioitten tärkeysjärjestys ei muuttuisi, kun perheeseen tulee lapsi ja lapsia. Ihanko tosiaan pienten lasten ja koululaisten vanhemmat kuvittelevat, että he voivat lähteä esimerkiksi monen viikon kaukomatkalle kahdestaan? Jos kuvittelette näin, niin mihin laitatte lapsenne matkanne ajaksi? Jätättekö pienet lapsenne vanhojen ja raihnaisten isovanhempien hoitoon?

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti menee lapsi edelle, kun mies ei enään ole kiinnostava. Jos nainen käyttäytyisi kuten lasta halutessaan, niin parisuhde olisi kunnossa.
Se on aika järkyttävä tilanne miehelle kun huomaa et käteen jäi pelkkää naisten kotileikkiä.
Oletusarvona voi pitää, että hiemankaan normaaleissa hormooneissa oleva mies, ei vois vähempää olla kiinnostunut lapsista. Mies on kiinnostunut naisista, lähinnä niiden panemisesta, noin kerran päivässä.

Eli olet mies joka ei erityisemmin välitä lapsistaan ja olet tehnyt lapsia naisen kanssa joka ei erityisemmin välitä puolisostaan.
Kenenköhän syy se on että olet tuossa tilanteessa?

Naisen tietenkin. Sen naisen, joka on antanut ymmärtää, että lapsi ei muuta parisuhdetta ja kahden välistä dynamiikkaa. Miten se voisi olla miehen syy?
-eri

Taidat vitsailla?
Vain mies voi olla niin tyhmä että luulee että lapsi ei muuta mitään, varsinkaan parisuhdetta ja dynamiikkaa.
Siihen pitää olla valmis! Se ei tarkoita kenenkään hylkäämistä!
Lapsesta on huolehdittava ja jotkut mieslapset eivät sitä kestä.
Älkää tehkö lapsia jos ette kykene olemaan perhe. Koskee ihan kaikkia sukupuolesta riippumatta. Kärsitte siitä kaikki.

Olen nainen ja meillä on kaksi lasta. Lapsemme eivät ole muuttaneet meidän välistä dynamiikkaa mihinkään. Lapsemme eivät ole muuttaneet minua eikä mun miestä miksikään. Lapsista on huolehdittava, miten se muka liittyy meidän väliseen elämään? Nimenomaan se ei tarkoita kenenkään hylkäämistä, miksi naiset sitten tekee niin?

Teillä siis ilmeisesti asiat toimivat.
Sen sijaan jos toinen koko ajan pistäisi vastaan eikä olisi yhtä täysillä perhe-elämässä mukana kuin muutkin perheenjäsenet, ongelmia olisi.
Et ehkä halua nähdä sitä, mutta kun ette enää ole kaksin, dynamiikka muuttuu väistämättä.

Muuttuu, jos sen oman parisuhteensa näkee perhe-elämänä eikä parisuhteena. Kun sen näkee edelleen parisuhteena, mikään ei muutu.

Kun se ei enää ole pelkkä parisuhde. Te ette ole enää kaksin. Teillä toki on parisuhde mutta se ei lasten tulon jälkeen ole enää sama asia.
Teillä on perhe. Teidän elämässä on pysyvästi muitakin jotka pitää ottaa huomioon.

Ihanko tosiaan pienten lasten ja koululaisten vanhemmat kuvittelevat, että he voivat lähteä esimerkiksi monen viikon kaukomatkalle kahdestaan? Jos kuvittelette näin, niin mihin laitatte lapsenne matkanne ajaksi? Jätättekö pienet lapsenne vanhojen ja raihnaisten isovanhempien hoitoon?

Kyllä se nyt olet sinä, joka kuvittelee ettei lapsi lähde mukaan.

Vierailija
1520/1809 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isovanhemmat hoitivat usein vauvaa?

Vierailija kirjoitti:

Mä en olisi vauva-aikana kyllä itsekään pystynyt snorklaamaan vaikka vauva olisi ollut hoidossa sen aikaa ja meillä siis isovanhemmat hoiti vauvaa usein. Hitaasti parantuvat repeämät ja rintatulehdukset esti uimareissut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi